Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aittomäki ja lajihistoria

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Aittomäki ja lajihistoria

#1

Viesti magamies »

Aittomäki kun vedit kaapelilla kyokushinkai-treenejä, juttelitko lajista Reijo Korpelan kanssa, Reijo(1.dan jujutsu) taitaa nykyisin treenailla puntteja Atleettiklubilla, Reijo oli aikoinaan Sveitsissä harjoitellut kyokushinkaita ja kehui treenejä erittäin koviksi.


Palstalle on tullut mielenkiintoa lisää, kun Aitto liittyi remmiin, koska hänellä on paljon kokemusta ja sana hallussa.

Aitto vedätkö mitään lajia nykyisin, siellä missä vaikutat?

Kuulin, että olit käynyt Maga-opinkin Kankaan koulussa ja vedit sitäkin lajia pohjanmaalla.


Terv. Magamies entinen jujutsuka.


Moderaattori: Ketjun otsikkoa lavennettu.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitos viestistä.
No onhan se Korpela tuttu mies mutta en pidä hänestä henkilönä. Joten jutut jäi kohtuullisen vähiin.
Mitä vetelyyn tulee, minulla on ollut taukoa koskapa jalka on ollut välillä siinä tilassa ettei kynnyksen yli ole päässyt. Eli treeni on käsittänyt öljytynnyrin hakkaamista, joka on muuten helvatusti paremmin kuin makiwara tai säkki, jotka nekin löytyy sieltä samasta vajasta. Samoin teränkäsittely ja muut kylmät aseet saa kyytiä.

Kävin tosiaan Ari K:n salilla ja yritin käynnistää magaa Pohjanmaalle. Eipä se taaskaan lähtenyt, on vaan uskottava ettei minun antini ja nykytreenaajien tavoitteet kohtaa.

Nyt jalka kestää jo pikku lenkkiä joten kohta pääsee vääntään, tuo vapaaotteluosasto on sentään vielä sellaista kohtuullisen reipasta. Samoin länsimainen lyömämiekkailu kiinnostaa, joten eiköhän tässä kevään aikana tule jotain siihen suuntaan kurottelua aloitettua.

Jutsupohjalta maga taitaa sujua aika hienosti. Hyvä kombo.
JTJ
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Heinäkuu 2005

#3

Viesti JTJ »

Harjoittelitko Kari Wado-Ryu:ta Keijon kanssa koskaan?

Mielellään kuulisi kommenteja miten tutustuit Keijoon ym.. (varmaan mukavia muistoja löytyy)

Kyllä Keijon aikaan seurasta osallistui henkilöitä Wado-Ryun omiin kilpailuihin (mm. Euroopan mestaruuskisoihin)
Ja menestystäkin tuli. Katselin tuossa vanhoja lehtileikkeitä vuosien takaa...onneksi on tullut kerättyä niitä joskus talteen.

Vieläkö Kari teet yhteistyötä Ylivieskan suuntaan? (Combat Karate) ?


Terveisin
JTJ
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Treenasimme kahdeksankymmentäluvulla Keijon kanssa samalla salilla eli Kirstinkadun karateluolassa joka muistoissani on edelleen tarunhohtoinen paikka. Kun Tammikuun aamutreeneissä dojossa oli pakkasta..
Tuttu mies oli jo ennestään, Pietarsaaren Keijo Juvonen on sukulaisensa ja treenikaverini ajalta kun punkrockia vasta kehiteltiin.
Tapasin Keijon kauttaan ja heti natsasi, kivenkova stadilaistunut rautakoura.. Siis nuori Keijo Simula oli ennen kaikkea tiukka, kova ja pelkäämätön traditokarateka. Pisti helvetin koville senajan kilpakaratekoitten eturivin ja kenet tahansa stadilaispahiksen.. tuon ajan Helsinki oli verrattomasti veemäisempi paikka ihan naamaluitten järjestyksen kannalta kuin nykyinen versionsa.

Olishan sitä kerrottavaa.
Muutettuani stadiin hakeuduin hyvin pian Yuji Matsuoin oppiin, nykytreenaajalle itsestäänselvistä syistä mutta tuohon aikaan traditiotreenille naureskeltiin. Ja minä vielä olin matsaaja eli kilpailija.
Kirstinkadulla toimivat molemmat japanilaiset karatevalmentajat Ogata ja Matsuoi, joitten oppilaat eivät treenanneet keskenään. Vaikka toimeen tultiinkin.
Eli en tuolloin saanut kontaktia wadoryun traditiopuoleen.

Keijo muutti sitten takaisin Kannukseen ja rakensi tosiaan monestapojasta tiukkoja karatekoita jotka myös kilpailivat.

Keijo pysyi hyvänä kaverinani koko matkan ajan, aina törmäiltiin vaan ei ikinä päästy tekemään kunnon yhteistyötä.
Kontaktini Ylivieskaan ovat olemassa mutta jäähyllä. Syitä on monia vaan koko paketin päälle voi vetää sen "TEKOSYY"-punaleiman.
Kun on muka muuta. Jalkani jos saan kuntoon niin..

Niin. Juvosen Kepa on nykyään Hokutoryun 2. dan.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#5

Viesti mronkain »

Kari Aittomäki kirjoitti: Treenasimme kahdeksankymmentäluvulla Keijon kanssa samalla salilla eli Kirstinkadun karateluolassa joka muistoissani on edelleen tarunhohtoinen paikka. Kun Tammikuun aamutreeneissä dojossa oli pakkasta..
Siis onko tämä se sama paikka, missä escrimaa ja kobudoa treenattiin, tunnettiin nimellä Shobu-Kai ja Genbu-Kai (Matsuoin ja kumppaneiden sali)? Siellä on tullut itsekin hikoiltua aikoinaan (kesällä pirun kuuma, olematon ilmanvaihto ja vain yksi suihku, joka sekin toimi niin ja näin) kesällä ja paleltua talvella...
Ja onhan täällä muitakin siellä treenanneita käyttäjinä.

- Marko
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti kattikukkula »

mronkain kirjoitti: Siis onko tämä se sama paikka, missä escrimaa ja kobudoa treenattiin, tunnettiin nimellä Shobu-Kai ja Genbu-Kai (Matsuoin ja kumppaneiden sali)? Siellä on tullut itsekin hikoiltua aikoinaan (kesällä pirun kuuma, olematon ilmanvaihto ja vain yksi suihku, joka sekin toimi niin ja näin) kesällä ja paleltua talvella...
Ja onhan täällä muitakin siellä treenanneita käyttäjinä.
- Marko
Sama paikka. Paljon muistoja, vaikka ehdinkin tuolla käymään vain muutaman vuoden 80-luvun lopussa, kun omaa treenaamistani aloittelin ja silloinkin vain leiripohjalta. Anton varmaan tietäisi varmaan vielä vaikka mitä tarinoita.

En ole varma oliko Shobukai (Matsuoin ensimmäinen(?) seura) enää aktiivinen seura tuolla Kirstinkadulla, Genbukai perustettiin 80-luvun puolivälissä. Noh, jokatapauksessa tuolloin Matsuoi oli vielä :evil: ja muiden (minunkin) silmissä Genbukain kaverit oli tosi 8)

Ei ollu treenit siellä :smt069 vaan enneminkin :axe:

Ja aika kultaa muistot, tietty...

mika
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 329
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

#7

Viesti JariR »

Nostalgista muisteloa vanhasta Genbukain salista ja hieman luovaa hymiönkäyttöä clipattu poijes... ;-)
kattikukkula kirjoitti: Ei ollu treenit siellä :smt069 vaan enneminkin :axe:
Ja määki muistan kuinka kerran tammikuun leirillä, Matsuoin innostuessa kertomaan reenin välissä tarinaa Wanhan Ajan Sotureista (tm) niin seizassa istuessa lahje ehti jäätyä hiestä kostuneeseen lattiaan kii...
:ninja:

Nykyäänhän siellä taitaa toimia samallai kovapäisiä (mutta paremmin ruokittuja) kavereita - MC Bandidosin klupitalo tai jotain, kuulemma.

t. Jari
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti MikaelF »

kattikukkula kirjoitti: En ole varma oliko Shobukai (Matsuoin ensimmäinen(?) seura) enää aktiivinen seura tuolla Kirstinkadulla, Genbukai perustettiin 80-luvun puolivälissä.
Jaahap, minun pitäisi pystyä vastaamaan tähän sillä olen Genbukain perustajajäseniä. Pakko myöntää etten muista tarkalleen minä vuonna Genbu-kai nimi otettiin käyttöön. Käytännössä Shobu-kai oli sama seura mutta sille nimelle ei saatu yhdistystä rekisteröidä koska vastaava / muistuttava nimi oli rekisteröity. Jos muistan oikein niin harjoittelu Kirstinkadulla aloitettiin siinä -82 syksyn 83 alkuvuoden välillä. Enne sitä treenit oli Stadikalla pohjoiskaarteessa.
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti kattikukkula »

MikaelF kirjoitti: Jaahap, minun pitäisi pystyä vastaamaan tähän sillä olen Genbukain perustajajäseniä. Pakko myöntää etten muista tarkalleen minä vuonna Genbu-kai nimi otettiin käyttöön. Käytännössä Shobu-kai oli sama seura mutta sille nimelle ei saatu yhdistystä rekisteröidä koska vastaava / muistuttava nimi oli rekisteröity. Jos muistan oikein niin harjoittelu Kirstinkadulla aloitettiin siinä -82 syksyn 83 alkuvuoden välillä. Enne sitä treenit oli Stadikalla pohjoiskaarteessa.
Yhdistysrekisteri sanoo, että ensirekisteröinti Budoseura Genbukaille on ollut marraskuussa 1985. Että kaipa se on ollut vielä Shobukai-aikaa tuo treenaaminen 80-luvun alkupuolella.

Yhdistysrekisterin hakupalvelu (haettu sanalla "genbu*")

143.280 Helsinki 20.11.1985 17.04.2002 Budoseura Genbu-kai r.y.

Mielenkiintoisena detaljina voisi todeta, että yhdistysrekisteriin Suomen ensimmäiset budoseurat ilmestyivät loppuvuodesta 1985 (Loimaa ja Helsinki).

Juu, mut oli ne aikoja... :gathering:

mika

Mod.edit (Yamazu): linkki ei pysynyt kasassa, toin tuloksen tähän viestiin
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Oli ne aikoja juu.
Siinä koko luolassa oli jotain niin tajuttoman stimuloivaa. Könysin joskus iaidotreeneihin kyynärkepeillä, niin luja oli halu.
Siis minä olen näitä joille lekuri on sanonut että olepa iloinen että kävelet mutta ikinä et enää treenaa.

Mistähän sen palavan innon muuten repi?
Kun päivä saattoi alkaa potkunyrkkeilyllä Kisahallissa josta juosten stadikalle karaten maajoukkuetreeniin tai jujutsulle josta juosten Kirstinkadulle.. Ja oli vielä iloinen että salit oli lähekkäin, saatto juosta välit. Ja silloin tällöin jopa kotiin Laruun.
Olis nyt luullu jopa 80-luvun stadista muutakin mielekästä löytyvän.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti MikaelF »

Totta puhut Kari luolan henkisestä vaikutuksesta. Olkoon että varustelu oli hiukkasen primitiivinen. Lattiassa oli mielekiintoinen jousto-ominaisuus, joka johtui rakenteesta: Koolingin päälle laitettu noin yhden tatamin kokoisia paksuja vanerilevyjä. Piti vaan katsoa mihin laskeutui heiton jälkeen, keskellä levyä oli mukava jousto mutta reunan kohdalla kolahti ja lujaa...kyllä luu joustaa!
Ja iaidossa joutui pystytekniikoissa varomaan ettei miekka osunut kattopalkkeihin

Siitä rekisteröinnistä vielä sen verran että kesti ja kesti ennen kuin meni läpi, joten veikkaan että noin vuosi aikaisemin otettiin Genbu-kai nimi käyttöön
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#12

Viesti mronkain »

MikaelF kirjoitti:
kattikukkula kirjoitti:
En ole varma oliko Shobukai (Matsuoin ensimmäinen(?) seura) enää aktiivinen seura tuolla Kirstinkadulla, Genbukai perustettiin 80-luvun puolivälissä.
Jaahap, minun pitäisi pystyä vastaamaan tähän sillä olen Genbukain perustajajäseniä. Pakko myöntää etten muista tarkalleen minä vuonna Genbu-kai nimi otettiin käyttöön. Käytännössä Shobu-kai oli sama seura mutta sille nimelle ei saatu yhdistystä rekisteröidä koska vastaava / muistuttava nimi oli rekisteröity. Jos muistan oikein niin harjoittelu Kirstinkadulla aloitettiin siinä -82 syksyn 83 alkuvuoden välillä. Enne sitä treenit oli Stadikalla pohjoiskaarteessa.
Ainakin 21.1.1985 seuran nimi oli Shobu-kai, minulla on kuvia silloin olleesta näytöksestä ja skannattuna lehti-ilmoitus siitä. Muistikuvani on, että Genbu-kai nimi olisi tullut käyttöön 1986. On muuten sinustakin noita kuvia jos kiinnostaa, parista eri näytöksestä (21.1.1985 ja 25.8.1986, jolloin seuran nimi on jo ollut Genbu-kai).

EDIT: itse liityin kööriin niihin aikoihin kun oli tämä Inosanton/Magdan leiri Turussa (ennen tai jälkeen sitä, en nyt muista tarkkaan). Silloin oli hirveä into päällä, kaikkea uutta kokeiltiin, treenaamista musiikin tahdissa, yms. Itse en loppujen lopuksi kauaa ehtinyt mukana heilua, mutta jäi pysyvä innostus filippiiniläisiin lajeihin.

- Marko
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#13

Viesti AriJ »

Tuli tuosta herra Aittomäen Kyokushinkai-taustasta mieleen, että... niin... mimmoinen se tausta oikeastaan olikaan? :)

Kun olit ymmärtääkseni tyylisuuntaa Suomeen tuomassa, niin olet kai ollut jossain muualla(kin?) opissa tämän osalta....

Näitä pioneeritarinoita on aina hauska kuulla (itse kun saman ruljanssin on puserruttanut oman lajin osalta lävitse aikoinaan).
______________________
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#14

Viesti Kari Aittomäki »

Kyokushinkai oli tietoisen etsimisen tulos.
Olin vieraillut muutamilla leireillä ja tutustunut ilmiöön muutenkin.
Menin treenaamaan Howard Collinsin luokse Göteborgiin, jossa vierailin säännöllisesti.
Collins käväisi kerran Kaapelilla.

Parhaimmillaan meillä oli viisi seuraa ja edustus Tampereen jujutsuleirillä. Jossa tosin jouduimme treenaamaan ulkona.

Kurottelin vahvasti Kyokushin Budokain suuntaan koska homma tuntui oikealta ja Jyrki Saario kehui Blomingia taivaisiin.
Siirtyminen jäi koska väki väheni olemattomiin. Muutama ukko jatkoi kanssani shootfightingiin, treenaavat nykyään Ashiharaa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#15

Viesti JanneM »

sä kun tuolla "kuin kaksi marjaa" ketjussa jo suunnittelit miittiin tuloa, niin sähän voit siellä samalla verestää vanhoja Kiukkusika muistoja, kun Nurmijärven(?) Kiukkari porukka esittelee lajia koko poppoolle.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa