Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Tetsuzan Kuroda
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 9
- Viestit: 20822
- Lauteille: Joulukuu 2007
Tetsuzan Kuroda
Tetsuzan Kurodaa on sivuttu monissa ketjuissa, mutta en löytänyt hänestä omaa ketjuaan.
Tässä miehen wikipedia-sivu.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tetsuzan_Kuroda#
Tässä haastattelu, jota oikeastaan lähdin jakamaan tänne, mutta en keksinyt vain yhtä hyvää paikkaa:
http://www.kishinkai.co.uk/2017/06/04/i ... tradition/
Tuo haastattelu on niin älyttömän hyvää tavaraa koryuista monessakin mielessä, että se on melkeinpä pakko lukea, jos japanilainen perinteinen taistelulajikulttuuri kiinnostaa yhtään.
Sain ainakin itse joitain pohdintoja kysymykseen yhdestä pääopettajasta monille eri tyyleille (tässä aiheessa Kurodaa on käsitelty täällä), katan luonteesta (todella hyvää tekstiä!), japanilaisista lajeista perinteinä, tekniikasta jne jne.
Haastattelu on todella pitkä ja itseäni kiinnosti käytännössä sen jokainen osa, joten en osaa tämän paremmin referoida. Uskon kuitenkin että ellei ole todella vihkiytynyt aihepiiriin, tuo teksti korjaa vähintään yhden väärinkäsityksen koryuista (varmaan jopa useita) ja antaa melko suurella varmuudella myös potkun koryu-vihkiintyneillekin joitain ajatuksia.
Mun suosikkiajatus oli ajatus täysin maneerittomasta puhtaasta tekniikasta. Kultakimpaleita keskellä muutenkin kultaisen hyvää tekstiä.
Toivon että tuo haastattelu toimii alustuksena ketjulle, kun en nyt juuri osaa paremmin alustaa... Jos joku haluaa, voi mielellään myös kirjoittaa omia ajatuksiaan hänestä ja alustaa tämän paremmin kuin minä. Kuroda lienee kyllä yksi koryu-maailman tunnetuimmista henkilöistä, joten kyllä hänestä juttua riittää jatkossakin!
Tässä miehen wikipedia-sivu.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tetsuzan_Kuroda#
Tässä haastattelu, jota oikeastaan lähdin jakamaan tänne, mutta en keksinyt vain yhtä hyvää paikkaa:
http://www.kishinkai.co.uk/2017/06/04/i ... tradition/
Tuo haastattelu on niin älyttömän hyvää tavaraa koryuista monessakin mielessä, että se on melkeinpä pakko lukea, jos japanilainen perinteinen taistelulajikulttuuri kiinnostaa yhtään.
Sain ainakin itse joitain pohdintoja kysymykseen yhdestä pääopettajasta monille eri tyyleille (tässä aiheessa Kurodaa on käsitelty täällä), katan luonteesta (todella hyvää tekstiä!), japanilaisista lajeista perinteinä, tekniikasta jne jne.
Haastattelu on todella pitkä ja itseäni kiinnosti käytännössä sen jokainen osa, joten en osaa tämän paremmin referoida. Uskon kuitenkin että ellei ole todella vihkiytynyt aihepiiriin, tuo teksti korjaa vähintään yhden väärinkäsityksen koryuista (varmaan jopa useita) ja antaa melko suurella varmuudella myös potkun koryu-vihkiintyneillekin joitain ajatuksia.
Mun suosikkiajatus oli ajatus täysin maneerittomasta puhtaasta tekniikasta. Kultakimpaleita keskellä muutenkin kultaisen hyvää tekstiä.
Toivon että tuo haastattelu toimii alustuksena ketjulle, kun en nyt juuri osaa paremmin alustaa... Jos joku haluaa, voi mielellään myös kirjoittaa omia ajatuksiaan hänestä ja alustaa tämän paremmin kuin minä. Kuroda lienee kyllä yksi koryu-maailman tunnetuimmista henkilöistä, joten kyllä hänestä juttua riittää jatkossakin!
- Andy
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 18918
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Yhteystiedot:
Tetsuzan Kuroda
Mitä lajia tämä henkilö harrastaa ja millä tasolla hän on siinä?
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Tetsuzan Kuroda
Kuroda opettaa perheensä sisällä välitettyjä koryu-tyylejä Shishin Takuma-ryu jujutsua, Komagawa Taishin-ryu kenjutsua, Tamiya-ryu iaijutsua ja Tsubaki Kotengi-ryu bojutsua. Hän on koulunsa Shinbukan Dojon ainoa luvallistettu opettaja maailmassa, ja ainakin tuon haastattelun perusteella ei edes muista kuinka nuori oli aloittaessaan niiden harjoittelun.
Olen ymmärryksessä, ettei mikään näistä tyyleistä ole säilynyt muualla kuin Kuroda-perheen sisällä. Olenko väärässä?
Olen ymmärryksessä, ettei mikään näistä tyyleistä ole säilynyt muualla kuin Kuroda-perheen sisällä. Olenko väärässä?
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 817
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Tetsuzan Kuroda
Et. On toinen Tamiya-ryū iai, mutta se on eri systeemi (ja Ta-miya 田宮 vs. Kurodan Tami-ya 民弥).Veepee kirjoitti:Olen ymmärryksessä, ettei mikään näistä tyyleistä ole säilynyt muualla kuin Kuroda-perheen sisällä. Olenko väärässä?
Haastattelu oli mielenkiintoinen, myös siksikin että Kurodan ajatusmaailma on osin lähellä ja osin ainakin näennäisesti täysin päinvastainen meidän opettajaamme nähden, erityisesti opettamiseen ja tekniikan välittämiseen liittyen. Jokainen koryū on oma juttunsa, ei pelkästään katojen suhteen.
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 9
- Viestit: 20822
- Lauteille: Joulukuu 2007
Tetsuzan Kuroda
Itseänikin kiinnosti tuossa se, että Kurodan, sanotaanko, luova asenne opetusratkaisujen suhteen ei vastaa jäykimpiä mielikuvia koryusta ja avoimiinkin suhteutettuna on hyvin pitkälle menevä.
Olisiko sinulla esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja erinevyyksistä, sellaisella yleisellä tasolla millä koet että voisit kertoa?
Minulle tuli tuossa mieleen sellainen aspekti että ehkä koryuta tärkeämpi on tässä tapauksessa henkilö. Kurodahan kuvaili about puoli artikkelia kuinka nykypäivä eroaa entisestä ja myös mitä räätälöiviä ja muita ratkaisuja sekä paletin kääntämisiä hän on itse tehnyt, ihan henkilönä... Siis vastuuhenkilönä.
Olisiko sinulla esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja erinevyyksistä, sellaisella yleisellä tasolla millä koet että voisit kertoa?
Minulle tuli tuossa mieleen sellainen aspekti että ehkä koryuta tärkeämpi on tässä tapauksessa henkilö. Kurodahan kuvaili about puoli artikkelia kuinka nykypäivä eroaa entisestä ja myös mitä räätälöiviä ja muita ratkaisuja sekä paletin kääntämisiä hän on itse tehnyt, ihan henkilönä... Siis vastuuhenkilönä.
-
- polveenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 183
- Lauteille: Maaliskuu 2009
- Paikkakunta: Helsinki
Tetsuzan Kuroda
Lasse, eikös Bob Nash pidä Kurodaa suuressa arvossa? Vai olikohan se just päinvastoin? Huoh... Eniveis, käsittääkseni yleisesti arvostettu jamppa.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 9
- Viestit: 20822
- Lauteille: Joulukuu 2007
Tetsuzan Kuroda
Joo, kyllä se on juuri noin päin.
Toiseen suuntaan tuskin on edes tietoa henkilöstä. Kuroda on varmasti yksi tunnetuimmista koryu-osaajista ja sanoisin, että Wadosta syvemmin kiinnostunut ei voi olla ihailematta häntä.
Toiseen suuntaan tuskin on edes tietoa henkilöstä. Kuroda on varmasti yksi tunnetuimmista koryu-osaajista ja sanoisin, että Wadosta syvemmin kiinnostunut ei voi olla ihailematta häntä.
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 23344
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Tetsuzan Kuroda
Mikäs tällainen syvällisempi linkki Wadolla on häneen?Lasse Candé kirjoitti:Wadosta syvemmin kiinnostunut ei voi olla ihailematta häntä.
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
-
- polveenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 183
- Lauteille: Maaliskuu 2009
- Paikkakunta: Helsinki
Tetsuzan Kuroda
Oliskos kehonkäytön periaatteet, jotka wadossa tulevat mm. SYR-jujutsun kautta muualta. Ei mitään varsinaista tai suoraa kosketuspintaa.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 9
- Viestit: 20822
- Lauteille: Joulukuu 2007
Tetsuzan Kuroda
Ei ole syvää linkkiä käsittääkseni. En tiedä onko jokin koryuistaan etäistä sukua Shindo Yoshinryulle. Tuossa haastattelussa näkyy pointti mauttomasta (lol) jne tekniikasta. Wadon ihanteet ovat ainakin sanojen tasolla hyvin samanlaiset. Se ihanne tulee tosiaankin Shindo Yoshinryusta ja/tai sen läheisistä sukulaisista. Ainakin osittain.
Kuroda taitaa olla niitä, jotka ajattelevat että kaikki hyvä budo on samaa. Muistaakseni sivuaa tuota myös tekstissään. Jos tuohon uskoo ja tekee jotakin, minkä kehonkäyttö pohjautuu samankaltaisiin taitolajeihin (esim aseisiin), niin kyllähän sitä mestaria arvostaa heti, vaikka sukupuussa linkki olisi kaukainen tai jopa puuttuisi.
Kuroda taitaa olla niitä, jotka ajattelevat että kaikki hyvä budo on samaa. Muistaakseni sivuaa tuota myös tekstissään. Jos tuohon uskoo ja tekee jotakin, minkä kehonkäyttö pohjautuu samankaltaisiin taitolajeihin (esim aseisiin), niin kyllähän sitä mestaria arvostaa heti, vaikka sukupuussa linkki olisi kaukainen tai jopa puuttuisi.
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 817
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Tetsuzan Kuroda
Joo, Kurodassa oikeastaan tulee esille monia hieman ristiriitaisia piirteitä. Hän on kiistatta kehittänyt ainakin melko mieltäpuhalluttavat fyysiset kyvyt vastaanottamiensa oppien kautta ja selvästi kokee hyvin vahvasti velvollisuudekseen suojella systeemejä ja siirtää, ei vain niiden sisällön, vaan myös niiden lopputulokset edelleen mahdollisimman muuttumattomina (tai siis samanlaisina kuin ne hänessä itsessään henkilöityvät). Tämä ei tietty ole tavatonta vaan jossain määrin toivottavaa koryussa. Hän on kuitenkin ilmeisesti vienyt tekniikoiden ja välityksen suojelun jopa koryu-mittapuulla melko äärimmilleen ollen tosiaan ainoa joka saa opettaa tai edes näyttää tekniikoita, treeniporukkansakaan kesken, ja määritellen hyvin tarkkaan mikä on oikein ja väärin.Lasse Candé kirjoitti:Itseänikin kiinnosti tuossa se, että Kurodan, sanotaanko, luova asenne opetusratkaisujen suhteen ei vastaa jäykimpiä mielikuvia koryusta ja avoimiinkin suhteutettuna on hyvin pitkälle menevä.
Toisaalta tämä tarkoittaa, että hänen on ollut pakko kehittää vapaampia ekstraharjoitteita, koska hän ei tunnu uskaltavan antaa varsinaisia katoja kenenkään muun "käsiin" jotta he voisivat harjoitella ja löytää asioita itsenäisesti, muuten kuin tiukasti vain hänen näyttämäänsä muotoa ja tekotapaa noudattaen. Ilmeisesti halu suojella opetusjärjestelmää on siis johtanut opetusjärjestelmän muuttamiseen. Monessa muussa systeemissä ei samanlaiselle jaottelulle ole varmaankaan nähty tarvetta, koska samojen katojen treenaaminen voi olla alkuun jäykempää ja myöhemmin rennompaa.
Olen kuullut myös valitusta, että koska oppilaita on kohtuullisen paljon ja kuitenkaan kukaan muu ei saa edes kommentoida tekniikoita, varsinaista opetusta saa minuutteja viikossa ja oppilaiden yleinen taso ei kehity kovin nopeasti. Pitkään harjoitelleetkaan eivät ole saavuttaneet Kurodan (treenimääriä ja) tasoa, mikä osaltaan luo henkilökulttia.
Nyt kun olen koittanut kirjoittaa näitä auki, niin päädyin siihen että se on turhan hankalaa. Kasvotusten voisi olla helpompi pohtia asiaa, varsinkin kun en oikeasti tiedä mitä Kuroda näistä ajattelee muuten kuin mitä olen kuullut välikäsien kautta. Liittyvät kuitenkin systeemin muodon suojelemiseen vs. systeemin hengen välittämiseen, opetuksen tapaan ja tarkkuuteen, vastausten antamiseen vs. itse löytämiseen, yksilöllisyyteen ja virheiden sallimiseen.Olisiko sinulla esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja erinevyyksistä, sellaisella yleisellä tasolla millä koet että voisit kertoa?
Meidänkään opettajamme ei tietääkseni ole opetustavoiltaan ja näkemyksiltään kaikkein sovinnaisin koryu-piireissä. Pääpiirteittäin vaikuttaa kuitenkin siltä, että Kurodalle hänen vastaanottamillaan katoilla on huomattavan paljon enemmän itseisarvoa (ja tunnearvoa) kuin monissa muissa systeemeissä, vaikka hän kuitenkin on selvästi kyennyt myös käyttämään niitä hyväkseen taitojensa kehittämiseksi pelkän säilyttämisen sijaan.
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
- JariR
- reiteenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 329
- Lauteille: Lokakuu 2005
- Paikkakunta: Espoo
Tetsuzan Kuroda
Voisin tähän väliin säestää muutamalla kohdalla, mutta alkuun disclaimeri: tunnen Kurodan tekemistä ja tyyliä lähinnä videoiden kautta - joka tässä tapauksessa tarkoittaa suomeksi "en lainkaan". Tämäntyyppistä teknikkaa on ainakin itseni todella vaikea arvioida ilman fyysistä kosketusta ja läsnäoloa, joten siitä minulla ei voikaan olla mielipidettä.Lasse Candé kirjoitti:Itseänikin kiinnosti tuossa se, että Kurodan, sanotaanko, luova asenne opetusratkaisujen suhteen ei vastaa jäykimpiä mielikuvia koryusta ja avoimiinkin suhteutettuna on hyvin pitkälle menevä.
Olisiko sinulla esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja erinevyyksistä, sellaisella yleisellä tasolla millä koet että voisit kertoa?
Videoiden perusteella näyttää kuitenkin että voimantuotto perustuisi jonkinlaisiin esijännite- tyyppisiin rakenteisiin, jota esimerkiksi Shukokai- karatessa käytetään tehokkaasti ja fiksusti. Kuroda liikkuu videoiden perusteella nopeasti ja räväkästi, mutta se itsessään ei "puhalla" monenkaan miekkamiehen mieltä - enemmänkin sitä miettii että "minkähän painoinen miekka sillä tuossa on"
Toisten lähteiden perusteella on kuitenkin ilmeistä että Kuroda on oikeastikin poikkeuksellisen nopea ja räväkkä otteissaan. Toistuva teema hänen kanssaan kosketuksiin päässeiden "satunnaisten matkaajien" ja oppilaiden kertomuksissa on juuri tuo nopeus ja liikkuvus. Tämä tulee esiin eri tavoin, mutta lukemissani kuvauksissa yleensä kuvataan sitä kuinka Kurodan nopeus on jotain yli-inhimillistä, saavuttamatonta ja selittämätöntä. Käsitteet kuten "super-human speed and level of performance" tai "he has weird insect-muscles" esiintyvät kuvauksissa.
Tämähän on tavallaan ihan normaalia kamppailulajeissa - pitkään harjoitelleet opettajat vaikuttavat lähes yli-inhimillisiltä aloittelijan silmin katsottuna ja henkilönpalvonta sekä fanitus hiipivät helposti mukaan kuvioon. Esiklassiset japanilaiset koulukunnat (ts. "koryu- lajit") tekevät tähän kuitenkin yleensä poikkeuksen ja käsittelevät tuota opettaja-oppilas- dynamiikkaa ihan eri tavalla.
Jos koryu- laji nähdään ensisijaisesti menetelmänä siirtää jotain osaamista, traditiota tai kamppailumenetelmää, niin yksilön merkitys tuossa kuviossa on huomattavasti vähäisempi. Luonnollisesti poikkeuksellisen kovista tyypeistä ollaan kouluissa ylpeitä ja heitä arvostetaan, mutta yleensä julkisuudessa näyteikkunana on itse koulukunta, sen puhemiehenä päämies ja yksilöiden saavutukset siellä ovat enemmänkin "osa kokonaispakettia". Tätä taustaa vasten Kurodan haastattelussaan kertoma lähestymistapa opetukseen ja tradition välittämiseen poikkeaa todella paljon siitä minkä itse käsitän edustavan koryu- lajien tyypillistä lähestymistapaa.
Toistan selvyyden vuoksi: en kuvittele olevani pätevä millään tavoin kritisoimaan Kurodaa, hänen taitotasoaan tai opetusmenetelmäänsä. Mutta koryu- lajeista kiinnostuneille on ehkä kiinnostavaa huomioida että opetusratkaisuna Kurodan malli on oikeastaan päinvastainen sen kanssa mitä koryu- lajit tyypillisimmillään ovat aikoinaan edustaneet.
Siinä missä Kuroda on kenties fyysinen nero ja ilmaisee oman kehitystyönsä tuloksena jalostamiaan ja löytämiään ideoita liikkeestä ja kamppailusta tavalla joihin vain harva pystyy, niin "geneerinen koryulajin kasvatti" saattaisi kaivata juuri sitä tasalaatuista ja toistettavissa olevaa välitysjärjestelmää.
Ts. "Missä on se menetelmä, rakenne, opetusjärjestelmä joka siirtää sitä alkuperäistä ideaa sellaisella tavalla että sen pystyy välittämään? Niin että se kylän lahjakkain, ketterin ja huimapäisin poika saa puitteet joissa kehittää taitonsa huippuunsa. Ja niin että se alunperin vähän kömpelö ja fyysisesti arka kaveri saa luotettavasti sellaiset taidot että se pystyy jämptisti kaatamaan äijää miekalla?
Ja niin että kaikki koulukunnan jäset saavat yhteisen käsitejärjestelmän ja sanaston jolla pystytään tekemään strategista yhteistyötä oli sitten kyse kaksintaistelujen tulosten analysoinnista, keihäsmiesten asettelusta taistelukentälle tai vaikka keskustelusta poliittisten sunnitelmien laatimiseksi. Yhteinen käsitejärjestelmä strategialle, nääs."
Tätä vasten se mikä itseäni todella kiinnostaisi oli nähdä myös Kurodan oppilaiden esiintymistä; sitä miten osaaminen on siirrettävissä tuolla menetelmällä, millaisia tuloksia ja millaista osamista se tuottaa. Noissa yleisimmissä Kuroda- YouTube- pätkissä oppilas on varsin passivisessa vastaanottajan roolissa jossa osaaminen ei pääse esiin. Kysyisinkin paremmin Kurodaan perehtyneiltä että onko kellään havaintoja muusta materiaalista?
t. J
- SamuV
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 119
- Lauteille: Joulukuu 2012
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: KSSR
Tetsuzan Kuroda
Tässä ainakin pari videota, joissa näkyy myös Kurodan oppilaita tekemässä jujutsua. Ekalla videolla vuorotellen tekemässä Kuroda ja oppilas, tokalla videolla lopussa noin puolen minuutin ajan kaksi oppilasta tekemässä.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 9
- Viestit: 20822
- Lauteille: Joulukuu 2007
Tetsuzan Kuroda
Ainakin näyttää liikepuhtaus tarttuvan haaviin jollakin tasolla. Vaikuttaa monissa olevan mindfuccki keskeisellä sijalla.
Itsenikin on vaikea havainnoida Kurodasta muuta osaamista kuin selvästi näkyvä nopeus, puhtaus, liikkuvuus ja kyky ns yhdistää/yhtenäistää ja erotella kehonsa. Monissa tapauksissa kuitenkin pareista vaikea erottaa missä loppuu mindfucckin ja tekniikan teho ja missä sensein kunnioitus ja kivun pelko alkaa. Pidän kivun pelon tuottamista teknisenä taidokkuutena, silloin kun se tapahtuu tekniikan aikana. Kokemuspohjaisena se tas menee enemmän auktoriteettijuttujen piikkiin.
Mutta noista oppilaiden tekemistä kyllä näkyy paremmin se varsinainen tekniikka...
Itsenikin on vaikea havainnoida Kurodasta muuta osaamista kuin selvästi näkyvä nopeus, puhtaus, liikkuvuus ja kyky ns yhdistää/yhtenäistää ja erotella kehonsa. Monissa tapauksissa kuitenkin pareista vaikea erottaa missä loppuu mindfucckin ja tekniikan teho ja missä sensein kunnioitus ja kivun pelko alkaa. Pidän kivun pelon tuottamista teknisenä taidokkuutena, silloin kun se tapahtuu tekniikan aikana. Kokemuspohjaisena se tas menee enemmän auktoriteettijuttujen piikkiin.
Mutta noista oppilaiden tekemistä kyllä näkyy paremmin se varsinainen tekniikka...
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa