Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#16

Viesti MikaelF »

Habo kirjoitti: Osaisiko joku suositella jotain tiettyä lääkäriä / fyssaria Turun alueella?
Lääkäreitä Turussa en juurikaan tunne mutta voin kollegaa suositella: Kari Niemi OMT fysioterapeutti ja Kinetic Control kouluttaja. Minulla ei ole nyt juuri yhteystietoja käsillä mutta löytyy http://www.omt.org" onclick="window.open(this.href);return false; sivuilta OMT fyssareiden listalta.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#17

Viesti MikaelF »

Venyttelystä vielä...
Kuten kaptah totesi venyttelystä voi olla apua mutta pitää venytellä oikein... Mutta mikä oikea venyttely on? Venyttelyn tehosta kiistellään vieläkin katsauksissa joissa venyttelyn (-menetelmien) tehoja on tarkasteltu. Katsauksissa on löytynyt valitettavan vähän hyvänlaatuisia tutkimuksia ( taas vaihteeksi - mikä siinä nyt on niin pirun vaikeaa suunnitella metodologisesti hyvä tutkimus??) venyttelystä. Lopputuloksena on se että on tarkasteltu useiden eri venytysmenetelmien vaikutuksia milloin liikkuvuuteen, milloin vammojen ennaltaehkäisyyn, milloin treenin jälkeiseen kipuun - ja lopputulos on plus miinus nolla. Miksi? Todennäköisesti eri venyttelymenetelmillä on parhaimmillaan varsin spesifit käyttötarkoitukset. Esimerkiksi jos lihaskireyden syynä on hermon ärsytys niin vihoviimeinen juttu mikä kannattaa tehdä on pitkäkestoisia venytyksiä - esim jos iskiashermo on ärtynyt välilevypullistumien takia niin takareiden venytys voi jopa lisätä kireyttä. Näitä esimerkkejä löytyy muitakin että yksi menetelmä sopii yhdessä ongelmassa mutta ei toisessa. Ja sitten vielä se ääritapaus: toissa viikolla potilas melkein suuttui kun kielsin häntä venyttelemästä epäkäslihaksen yläosaa - ei meinannut millään uskoa kun sanoi että jos pää taipuu sivulle niin pitkälle että korva hipaisee hartiaa niin ei tarvi/pidä enää venytellä sitä lihasta koska se on jo ns liian venynyt...
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#18

Viesti MikaM »

Habo kirjoitti: Osaisiko joku suositella jotain tiettyä lääkäriä / fyssaria Turun alueella?
Itse kävin tuolla http://www.omt-liike.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; , jossa herra Särkilahti oli varsin ammattimainen.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Habo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6
Lauteille: Marraskuu 2012

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#19

Viesti Habo »

Oon tässä perehtynyt ite asiaan kunnolla ja taitaa olla sittenkin potkutekniikasta kyse. Oon jotenkin automaattisesti potkaistessa kompensoinut splitti-venyvyyttä nostamalla jalkaa suoraan sivulle jolloin nappaa toi reisiluu kiinni lonkkanivelen kuoppaan.

Esim. splittiä tehtäessä ei ole mitään kipuja kunhan käännän lantiota tarpeeksi lattiaan, en oo vaan kunnolla soveltanut tota samaa asentoa potkiessani.
marqqu
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Toukokuu 2017
Etulaji: Nyrkkeily
Takalajit: Thai nyrkkeily

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#20

Viesti marqqu »

MikaelF kirjoitti:Meinasin ensin että kysyn terkentavia kysymyksiä kuten onko muita alueen tuntemuksia, aikaisemmat liikuntaharrastukset, aikaisemmat lonkan ja lantion alueen vammat /oireet, onko suvussa lonkka ongelmia jne. Jätänpä kuitenkin kysymättä! Sen sijaan neuvonn sinua tutkituttaman se tilanne. Kyseessä voi olla häiriintynyt lihastasapaino, lonkkamaljan rustokieleekken (labrum acetabulare) vamma tai rakenteellinen poikeavuus tai lonkkamaljan/reisiluun pään rakenteellinen poikeavuus - tai näiden yhdistelmä. Olipa mikä tahansa näistä niin syy pitää selvittää / hoitaa, jotta se ei johda lonkkanivelen nivelrikkoon. Valitettavasti kuulostaa jo siltä että on syytä minimoida potkimista ja lonkan venyttelyä kaikkiin provosoiviin suuntiin. Vaikka venyttelyllä voi liikkuvuutta parantaa niin sitä ei voi parantaa enemmän kuin mitä luiset rakenteet sallivat muutoin sarana hajoaa,

Valitettavaa on myös se että et todennäköisesti löydä apua julkisen sektorin piiristä vaan joudut hakeutumaan yksityisen terveydenhuollon puolelle. Tilannetta pitäisi lähteä selvittämään / hoitamaan hyvän fysioterapeutin ja ortopedin / urheilulääkärin yhteistyönä.

Voit laittaa yv:nä tietoa siitä missä asut, niin voin ehkä neuvoa sopivaa paikkaa minne olla yhteydessä.

Nimimerkillä: En halua pelotella mutta vastaan Sairaala Ortonista jossa minulle tehtiin viikko sitten molempien lonkkien tekonivelleikkaus..
Mitenkä te ammattilaiset tutkitte tuon että onko rakenteellista poikkeumaa tai häiriintynyttä lihastasapainoa ? ja miten näitä sitten hoidetaan ? esimerkiksi tuota lihastasapainoa ? nostellaan jalkaa suorana sivulle että pakaralihas kehittyy?

Itsellänikään ei noi jalat taivu suoraan sivulle ja aika äkkiä alkaa nivusissa sattumaan kun levittää molempia jalkoja suoraan sivulle sivuspagattia kohti, eikä tosiaan millään venyttävällä tavalla. Ja samalla jos joskus saisi aikaiseksi käydä tutkituttamassa asiaa niin onko helsingissa sulla ketään kavereita jotka tietää asiasta?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#21

Viesti Mika »

MikaelF ei ole vielä ehtinyt vastata, mutta vastaan omasta puolestani sen, että voit olla suoraan häneen yhteydessä vaikka yksityisviestillä. Hän voi alan arvostettuna asiantuntijana olla se henkilö, jonka pakeille haluat mennä. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#22

Viesti Pyrkele »

Palaanpas vanhaan aiheeseen.
Itselläni on juuri sama ongelma ollut koko aikuisikäni. Tämä on luonnollisesti häirinnyt treenaamistani kohtalaisen paljon, koska kierto- ja sivupotkut eivät onnistu oikealla tekniikalla juuri polvea korkeammalla.
Kävin asian suhteen parilla lääkärillä ja fyssarilla, joista varsinkin fyssarit löysivät kyllä oikeasti olevia ongelmia ja sain niille ongelmille hyviä harjotteita, mutta ei syytä juuri tuolle.
Sain sitten tth.n kautta ajan liikuntalääketieteen lääkärille.
Hän taitteli jalkoja hetken, totesi minulla olevan FAI eli ahdas lonkka. Pyysi rtg-kuvat varmistuksena asiaan ja niissähän tuo näkyy. Minulla on siis ylimääräiset luukyhmyt reisiluiden päissä. Nämähän sivusuunnassa jalkaa nostaessa ottaa kiinni lonkkamaljan reunaan ja estää liikkeen. Ja sattuu.

En nykyään juurikaan nosta tuota jalkaa siinä suunnassa, koska eipä se siitä venyttelemällä parane. Nivelrikkoa vain puskee jos liikaa torspaan.
Toki nuo kyhmyt voitaisiin poistaa, mutta ensisijainen hoito on ilmeisesti fysioterapia ja hanurin vahvistaminen. Ei se toki ongelmaa poista, mutta tekee muuten hyvää.

Minulla on siis näistä tuo Cam-pinne
Kuva
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#23

Viesti Mika »

Epätietoisuus on ikävä olotila. Kauanhan tuo oli mysteeri. Hyvähän se on että tuo selvisi. Mutta nyt joudut uudelleen miettimään sitä Taekwondon olympiamitalia. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#24

Viesti Pyrkele »

Oireilu alkoi onneksi vasta 15-vuotiaana.
Ja selvisi viime vuonna. Jotta vain aika tasan 20 vuotta :D
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kipu lonkkanivelessä kiertopotkua tehtäessä?

#25

Viesti Pyrkele »

Äh. Eihän tuossa kuvassa oltu nimetty noita pinteitä.
Minulla on siis lonkassani kuvan neiti B
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa