Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Valokuvausopas

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#1

Viesti AlexMachine »

Okei. Aloitetaan. Kultainen leikkaus. Tästä on paljon kirjoitettu, vaikkapa taiteen ollessa kyseessä.
Valokuvaajan ei tarvi tietää tuon enempää tai opetella laskemaan. Useimpiin kameroihin saa ruudukon, myös useimpiin kännykkäkameroihin, näkyviin.
Kuva
Ruutujen risteämäkohdat, eli kolmannekset ruudusta ovat kultaisen leikkauksen mukaisia ja näihin silmä hakeutuu helpoiten (Helpoiten vasempaan yläkulmaan, sitten vas. alakulmaa, sitten oikealla olevat). Sijoittamalla kohteen johonkin näistä 4 risteyksestä, kuva tulee tasaipainoisemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi.
Kuva

Sääntöä voi rikkoa, kun tekee sen luovasti. Jos kuvassa on eläin tai ihminen, silmä on se johon katse muutenkin hakeutuu, joten kohdistus silmään ja silmä jonkin risteyksen kohdalle.
Tässä tulikin jo toinen vinkki, eli tuo silmä asia.
Sitten rule of the thirds vielä, katsokaa tuota kuvaa peurasta, myös horisontti on asetettu 1/3 mukaan. 2 osaa taivasta, 1 maata. Kuvasta tulee taas kiinnostavampi kun horisontti ei ole tasan keskellä kuvaa. Jos maisemakuvassa taivas on kiinnostava, voi sitä sijoitta 2/3 näkyviin, jos taivas on "tylsä" eli pilvetön/harmaa, voi laittaa maan 2/3 ja taivasta vain 1/3 ja yrittää löytää siitä edessä olevasta maasta jotain joka herättää mielenkiinnon. (Viivat myös auttavat pitämään horisontin suorassa! )
Sama toimii sivusuunnissa, eli täyttää kuvan sivusta 1/3 jollain jne.

Koira liikkuu vasemmalta oikealle ja otat siitä kuvan. Voit sijoittaa koiran niin että pää on oikealla jossain risteyskohdassa. Taakse jää enemmän tyhjää ja pää on menosuuntaan lähellä reunaa. Minne koira on menossa? mitä se näkee? Jne. Yleensäkin muuttamalla sijoitusta voi miettiä mitä ajatuksia se herättää katsojassa. Tai herääkö mielenkiinto yleensä.


Leading lines. Toimivat katseen vangitsijana ja johdattavat katseen haluttuun suuntaan tai kohteeseen. Voimakas työkalu.
Tätäkin kannattaa miettiä. "Viivojen" ei tarvi olla mallin mukaan keskellä kuvaa. Ne voivat olla kuvan sivussa, viistossa, tai ne voivat olla kaaria yms jotka johdattavat katsetta.
Kuva
Kuva
Kuva


Symmetria. Tähänkin silmällä ja aivoilla on taipumusta, etsiä symmetrisiä kuvioita. Toisaalta, täydellinen symmetria voi olla tylsää, mutta myös vahvaa. Sen voi myös rikkoa jollakin joka poikkeaa symmetriasta.
Kuva
Kuva

Tässä apina rikkoo symmetrian.
Kuva


Lähellä symmetriaa ovat kuviot ja toisto. (Ja niiden rikkominen kuten ensimmäisessä alla)
Kuva
Kuva
Kuva


Täytä ruutu. Jos kohde on kiinnostava, mutta tausta ei. Täytä ruutu kohteella.
+ rule of the thirds jne.
Toimii hienosti ihmisten ja eläinten, sekä kasvien kanssa.
Kuva
Kuva

Teksture tai pinnat/materiaalit ym. Taas yhdistellen yllä oleviin sääntöihin, tai rikkoen niitä.
Tässä kuvassa puun pinta on voimakas elementti.
Kuva
Kuva
Kuva


Noin. Siinä mielestäni tärkeimpiä. Ja mielestäni tärkeysjärjestys on sama kuin lukujärjestys, eli ensin haltuun rule of the thirds, joka samalla on tietyllä tapaa helpoin ottaa jollain tasolla haltuun.
Kuten monesta kuvasta huomaatte, näitä sääntöjä on yhdistelty välillä montakin yhteen.

Paljon lisääkin voisi kirjoitta mm valosta, varjoista, erilaisista kuvakulmista perinteisiin verrattuna, syvyysterävyys, mutta ensi kertaan.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Valokuvaus

#2

Viesti TimoS »

:coool: :kiitos:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Valokuvaus

#3

Viesti Veepee »

Jäin miettimään tuota viittausta kultaiseen leikkaukseen; missä suhteessa kolmannesten säännön leikkauskohdat liittyvät siihen? En saa kiinni. Muuten aika hyviä valokuvauksen perussääntöjä! :peukku:
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#4

Viesti AlexMachine »

Riittävän lähellä toisiaan.

Kuva
Kuva
The beatings will continue until morale improves.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Valokuvausopas

#5

Viesti Lasse Candé »

Olen itsekin miettinyt usein, mahtaakohan tuossa asettelun kultaisessa leikkauksessa olla mitään järkeä. Tässäkin nyt lähdetään siitä liikkeelle, että 61,8% on suurin piirtein kaksi kolmasosaa. Tuollaisella likiarvomeiningillä jää jäljelle about, että kannattaa poiketa selvästi keskeltä, mutta kuitenkin laittaa suht keskelle, niin tulee hyvä. 60-40, 2/3 tai jotain sellaista, who cares. :)

Tärkeintä kuitenkin lienee pointti siitä että ei keskelle ja että suurin piirtein 1/3 yhdestä suunnasta on hyvä.



Vaikka tykkäänkin tuosta symmetriakohdan oranssista talosta, näen tuossa myös potentiaalisen varoituksen aiheen. Suoraan edestä ja symmetriaa aikaansaa usein litistyneen tunteen ja kolmiulotteisuus katoaa, kuten tuossakin. Eräs nimeltämainitsematon pesisjoukkue on ottanut ainakin muutamana vuotena sellaisen ryhmäkuvan, missä seisovat rivissä suorien katsomorakenteiden edessä. Kuva näyttää siltä, että joku kävi ensiksi lanaamassa rakenteet lyttyyn ja sitten pesisjoukkueen pahvihahmot on laitettu tämän päälle riviin ja napattu kuva. Helppo kikka tämän välttämiseksi on kaivaa jostakin esiin vastaavat linjat kuin tuossa mustavalkoisessa kuvassa, missä kävelevä nainen. Ellei ole juuri tarkoitus tehdä todella symmetristä jotta se oikein iskee päin naamaa, kannattaa sitten ehkä tehdä vinoa tms.

En ihan tykkää osasta noissa kuvissa juuri tuosta symmetriasta, mutta toki huomaan että sitä on haettu tarkoituksella. Tämä kytkeytyy tietenkin myös tuohon ajatukseen kolmasosista tms. Jos jokin on keskellä, sehän on automaattisesti tämän periaatteen kanssa ristiriidassa.

Mutta hyvää settiä kyllä!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#6

Viesti AlexMachine »

:D Kameraan on helpompi laitta ruudukot, kuin 4 kultaista leikkausta.
90% tuo "lähelle" riittää, mutta kyllä moni valokuvaaja käyttää ihan oikeaakin kultaista leikkausta kun tietää miten se sijoittuu 1/3 säännön ruudukkoon.

Josta päästäänkin aiheeseen.
Oikeastaan kaikki yllä olevat olivat puhtaasti sommitteluun liittyviä.
Valokuvauksessa on oikeasti paljon matematiikkaa mukana, ymmärtää sen tai ei.
Valokuvauksen matematiikan voi myös osata, opettelemalla, ilman syvempää ymmärrystä siitä. Sekin on ihan ok, useimmille.

Lassen esimerkkiin pesäpallosta. Kuvaukulmaa vaihtamalla, objektiivin valinnalla, aukon valinnalla, sekä kuvausajakohdan valinnalla on iso merkitys.
Kuvaaja ottaa kuvan suoraan edestä, joukkue seisoo metrin päässä katsomosta, pilvisenä päivänä = tasaisen lattea ja mitäänsanomaton kuva.
Vaihtoehtoja:
Kuvaaja ottaa kuvan kyykystä, eli alaviistosta. Odotetaan aikaa aamu-/iltapäivällä jolloin tulee vinoja varjoja.
Joukkue tuodaan lähemmäksi kuvaajaa ja kauemmas katsomosta (jolloin perspektiivi muutuu, käyttämällä pitkää polttoväliä ja pientä aukkoa, saadaan joukkue teräväksi kuvaan ja katsomo hiukan epäteräväksi. Tai joukkue vähän viistoon katsomoon ja kuvaajaan, taas tulee ulottuvuutta.)
Jne.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#7

Viesti AlexMachine »

Sitten asiaan. Polttoväli ja aukko tulikin mainittua ja sivuttua syvyysterävyyttä.
Nyt mennään vähän syvemmälle tekniikkaan.
Aukko, merkitään f-arvolla. Mitä pienempi numero, sen isompi aukko kameran linssin sulkijassa on käytössä ja mitä isompi aukko on, sitä enemmän valoa pääsee kameraan. (löytyy myös kännykän kameran asetuksista)
Nyrkkisääntönä että mitä isompi aukko (siis pienempi f-arvo esim 1.8), sitä pienempi syvyysterävyys - johon palaan.
Kuva

Polttoväli, yksinkertaistettuna kertoo miten laaja kuvakulma objektiivilla on ja miten paljon se suurentaa (tai pienentää kuvaa).
Yleensä 50mm kinovastaavaa objektiivia sanotaan ns normaaliobjektiiviksi koska sen tuottama kuva on lähes 1=1 siihen mitä näet.
Sitten taas 24mm objektiivi on laajakulma, koska se tuottaa laajemman kuvan = eli kuvaan mahtuu enemmän vaikka maisemaa.
150mm vaikka on sitten zoom-tai teleobjetktiivi, koska se tuo kohteen lähemmäs. 150mm tapauksessa 3 kertaa lähemmäs (150mm/50mm=3)
Sekoitetaan pakkaa. Puhutaan croppikertoimesta sekä kino(filmi)vastaavuudesta - verrattuna siis perinteiseen filmikameraan jossa 50mm on 50mm. Koska erityyppisissä digikameroissa on eri kokoisia sensoreja (tärkeä tuntea omansa). Esim minulla croppikerroin on 2, tarkoittaen että 25mm objektiivi kamerassani on normaaliobjektiivia vastaava 2x25mm.

Yksinkertaisesti jos ajattelee niin laajakulma objektiivi, vaikka 25mm, on kuin seisoisi käde levällään sivuille. Käsien välissä on objektiivin kuvakulma. 300mm sitten taas, molemmat kädet lähes suoriksi eteen, siinä on teleobjektiivin kuvakulma käsien välissä.
Kuva
Huomaatteko muuten miten tässä tapauksessa 300mm ja 500mm teleobjektiivin käyttö antaa kuvaan 2-uloitteisuutta lisää rakennusten osalta.

Sitten mielenkiintoinen asia eli syvyysterävyys.
Tarkoittaa alaa joka on kuvassa terävä.
Mitä pienempi aukkonumero esim F1.8 (muistakaa pieninumero on fyysisesti isoin aukko objektiivissa = enemmän valoa) sitä lyhyempi syvyysterävyys on. Eli vain kohde ja vähän edessä ja takana on terävä.
Mitä isompi aukko esim f18, sitä kauemmaksi kohteen taakse ja eteen asiat ovat kuvassa teräviä.
Kuva

Karkeana sääntönä on että syvyysterävyys ulottuu 1/3 kohteen eteen ja 2/3 taaksepäin kuten kuvasta näette. Suhde ei muutu, ainoastaan se miten pitkälle terävää on, aukosta riippuen.

Kuva

Kaikki tämä hyvin karkeasti ja yksinkertaisesti. Voidaan sanoa että näissä on sitten opeteltavaa ihan riittämiin ja pitkäksi aikaa kun oikeasti halutaan ymmärtää näitä. Nyrkkisääntönä kuvaajalle olisi hyvä jos ymmärtää nämä peruskäsitteet ja miten niitten yhteisvaikutukset ja muuttamiset vaikuttavat kuvaan. Kokeilemalla oppii.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#8

Viesti AlexMachine »

:) Lasselle sitten spesiaali osuus.
"Hyperfocal Distance

Hyperfocal distance is defined as the distance, when the lens is focused at infinity, where objects from half of this distance to infinity will be in focus for a particular lens. Alternatively, hyperfocal distance may refer to the closest distance that a lens can be focused for a given aperture while objects at a distance (infinity) will remain sharp."
Kuva

DOF (Depth of field = syvyysterävyys) near point
Kuva

DOF Far Point
Kuva

DOF= Far point - near point



Tässä sitten matematiikkaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
The beatings will continue until morale improves.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Valokuvausopas

#9

Viesti Lasse Candé »

Nuo ryhmäkuvat ovat hyvä esimerkki itselleni, koska saan nähdä niissä parempia tai huonompia toteutuksia sattuneesta syystä. Se mitä ihmettelen, on että nämä mokat tulevat ammattivalokuvaajilta. Jo AM:n ensimmäisen viestin opeilla pystyisi korjaamaan nämä ja luulisi tällaisen ammattitaidon löytyvän ammattilaisilta. Onko liian ruma kysymys, että onko kyseessä ammattikunta, joka ei valitettavan monessa tapauksessa osaa ammattinsa helpoimpiakaan saloja?

Virheitä joita olen itse huomannut on juuri tuo taustan ja kohteen valinta sellaisiksi, jossa eri tasoissa olevat objektit ovat asettuneet siten, että kaikki nämä tasot ovat yhdensuuntaisia. Ja sitten kuva otetaan suoraan edestä. Eli esimerkiksi mainitsemani katsomon rakenteet, porukka suorissa riveissä, rintamasuunta suorana. Korjauksena voisi tehdä jotakin muodostelmalle ja vaikka kääntää tämän muodon suhteessa katsomoon vinoksi. Tai valita paremman taustan kuin katsomon.

Toinen virhe on, kun tämä yritetään korjata. Jotkut valokuvaajat haluavat että reunoilla ja niitä kohti käännetään asentoa, mikä toimii tietyssä mielessä. Näin voidaan saada teorian kannalta parempi kuva, mutta joskus poseerauksista luonnottomat tai peräti naurettavat. Tämä lienee taas täysin toisenlainen osa valokuvaamisen teoriaa, joka on enemmänkin kytköksissä yleiseen kuvataiteeseen. Tai arkikielellä siihen, ettei näytä ihan helvetin hölmöltä. :D

Yksi virhe on kytköksissä tuohon pitkään kuvasarjaan noista objektiiveista. On itselleni opettavaista tässä huomata AM:n pointti siitä, kuinka alkupäässä tosiaankin on kolmiulotteisempaa. Järkeilen tämän itselleni niin, että asia perustuu objektiivien aikaansaamaan perspektiiviharhaan. Kun etäisyyksien suhteet faktuaalisesti (kaukaa kuvattuna) ovat pienemmät kuin miltä ne näyttävät (perspektiiviharha että oltaisiin lähempänä), kaikki näyttää painuvan syvyyssuunnassa lyttyyn. Ilmeisesti siis tämän takia ammattivalokuvaajat suosivat ryhmäkuvissa alkupään objektiiveja ja läheltä otettuja kuvia? Vaikuttaa järkevältä, paitsi jos sattuu seisomaan kuvan kulmassa ja saa tästä syystä tuliaiseksi mukanaan Lupa tappaa -henkisen venyneen ja lisäksi väännetyn naaman. Tapahtunut ammattikuvaajien toimesta lukemattomia kertoja ja joskus näen (en edes amatöörikuvaajana) suoraan, että nyt se tulee tapahtumaan taas.

Osaako AM sanoa, välttääkö todellinen ammattilainen tämän virheen siten, että hänellä on tiedossa objektiiveja vastaavat suurinpiirteiset rajat, joista reunempaan mikään tärkeä ei saa sijoittua? Ja että mitä enemmän alkupäästä, sitä pienemmälle kuvan alueelle voi ydinsisältöä jättää? Ja sitten lopuksi vaikka rajaa kuvan?

Kiitokset matematiikasta. En kyllä ihan pysy kärryillä, kun en hanskaa suureita tai varsinkaan niiden käytäntöä, mutta aina kaiken pähkäilystä jotain oivalluksia saa.


Ehkä tähän yhteyteen sopii helppoutensa takia yksi tehoste-efekti, vaikka ei perusteita olekaan. Eli henkilön tekeminen jättiläiseksi. Opin tämän yhdeltä lajiopettajistani, joka oli aiemmin kovan luokan mainosvalokuvaaja, mutta nykyään lajiammattilainen. Eli kuva ihan maan tasalta (siis täysin) ja jättiläiseksi haluttu ihan vähänkin sen eteen, mihin nähden tätä objektia tahdotaan kasvattaa.

Katsoin instagrammini läpi heti kun löysin tämän ketjun ja pidän nyt about kaikkia kuvia täytenä kurana. :D (Suurimmassa osassa tosin on ollut tarkoituksena vain saada kuvan asia kuvaan.) Onneksi olen sentään tajunnut viimeaikoina vaihtaa pois oletuksesta, eli ei enää niitä neliön muotoisia kuvia. Pari tehosteiltaan onnistunutta siellä on ja pari joissa olen onnistunut välttymään joltakin tietyltä mokalta, yleensä pakottamalla kuvaan viistoja viivoja.

Mutta siis hemmetin hyvää settiä, kun aikaansaa itseinhon ja samanaikaisen halun tehdä hieman paremmin! :) Kun vielä on kevätkin tulossa, niin tiedä vaikka AM:n upea avaus aikaansaisi ainakin yhden passkan amatöörivalokuvaajan synnyn! :D

PS: Tapani käyttää instagrammia on sellainen, että hyväksyn seuraajiksi kaikki ketkä jollakin tapaa tiedän henkilöiksi ja myös sellaisia, jotka vaikuttavat jotenkin minuun kytköksissä olevilta oikeilta henkilöiltä (vaikka en edes tunnistaisikaan... hemmetin ufokäyttäjätunnukset...). En myöskään puske kuvavirtaa täyteen (eli laitan kuvia melko harvoin). Kuka tahansa on tervetullut seuraajaksi siis ja en liene vaivaksi liialla tulvallakaan, eli pistäkää seurauspyyntöä tulemaan, niin pistän takaisin. Voidaan sitten katsoa jos kuvat alkaisivat tämän ketjun seurauksena edes vähän paranemaan. :)
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#10

Viesti AlexMachine »

Lasse, on ammattikuvaajia ja "ammatti"kuvaajia. Toiset ottavat kunnian työstään ja jälki sen mukaista eli laadukasta. Toiset sitten kuvaavat ja rahastavat. Tosin asiakaskuntakin vaikuttaa... eli tuo rahastava kuvaajakin on saattanut olla intohimoinen kuvaaja ja ylpeä, mutta kun mitä asiakas haluaa- sitä kuvataan ja valitettavasti iso osa asiakkaista halua, no tavallista, tylsää ja normaalia. Kuten tuo mainitsemasi pesäpallokuva. Tarkoittaen että töissä osa kuvaajista leipiintyy.

Kyllä jokaisen hyvän harrastajakin jo pitää tietää objektiivinsa rajat ja ammattilaisen aina, eli ei tuollaisia virheitä saa olla enää niissä asiakkaalle menevissä kuvissa. Niiden(kin) välttämiseksi hyvä kuvaaja ottaa reippaasti kuvia, eri kulmista, eri aukolla, ehkä parilla eri polttovälillä.
The beatings will continue until morale improves.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Valokuvausopas

#11

Viesti Lasse Candé »

Joo, tuossa ammatissa olisi melko tärkeää osata neuvotella asiakkaan kanssa toiveista. Ja lopullinen toteutus sitten ammattilaisen vastuulla.

Iphonen kameraan saa ruudukon. Oli pakko laittaa. Se löytyy asetuskuvakkeen takaa kohdasta kamera ja kuvat tms. Ei siis kamerakuvakkeesta. Oli pakko laittaa päälle kun eipä se juurikaan hämää mitään ja saahan sen sitten pois.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#12

Viesti AlexMachine »

Hienoa Lasse. Siitä se lähtee.
Iphonessa, ainakin uudemmissa on myös kamerassa HDR-toiminto. High dynamic range.
Kuvat joissa on vahvoja varjoja ja valoisia kohtia / eli paljon kontrastia, ovat aina haasteita kameralle.
Esim maisema jossa kirkas taivas ja maisemassa varjoisia alueita.
HDR-toiminto ottaa tässä Iphonen tapauksessa kolme kuvaa vähän eri valotuksilla (alivalotettu, normaali ja ylivalotettu) ja yhdistää ne yhdeksi kuvaksi.
Asetukset ikonin alla on myös kamera, siellä oli täppi HDR "pidä kuvat" tms jolla valitaan tallettaako kamera kaikki kolme otettua plus niistä yhdistetty HDR-kuva vai vain HDR.
Tätä kannattaa testata, mm maisemissa, henkilökuviassa auringossa, kuvissa jossa kirkasta aurinkoa ja pimeitä varjofa esim kaupungissa.
Liikkuviin kohteisiin ei (tulee suttua).
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvausopas

#13

Viesti AlexMachine »

Lisätään vielä että tänä päivänä on suht helppo kehittyä melko hyväksi kuvaajaksi. Välineet ovat kehittyneet ja ennen kaikkea, kaikki tieto on saatavilla helposti netissä. Muistan 70-luvun lopulla kun aloittelin, ammattilaisen neuvot ja opit auttoivat, kaikki muu piti parista kirjasta yrittää oppia ja samalla polttaa kallista filmiä kokeillessa.

Tässä on oikesti hyvä ja laaja sivusto monen tasoisille kuvaajille jossa on opastusta kuvan otosta jälkikäsittelyyn ja kaikkea siltä väliltä. Tuolla on oikeasti tuhansia vinkkejä, aihealueittain jaoteltuna.
https://digital-photography-school.com
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Valokuvausopas

#14

Viesti Ile »

Tää ketju :peukku:

Nimim. ruudukko asetettu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Valokuvausopas

#15

Viesti Mika »

Tämä ketju on :w00t:


Onpa minullakin nyt kamerassani ruudukko. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa