Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Valokuvaus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#511

Viesti airakti »

Tänään oli luontokuvaajan onnenpäivä. Lehtopöllö emot oli edes jotenkin kuvattavissa, kanahaukka popsi ensin pulun ja sen jälkeen se tuli mun edessä olevaan lätäkköön kylpemään ja ei ollut kiire mihinkään, kylvyn jälkeen se lensi viereiseen puuhun kuivattelemaan.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
TimppaA
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Valokuvaus

#512

Viesti Mika »

Onpa hienoja kuvia ja hienoja elukoita. :peukku:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#513

Viesti AlexMachine »

Hienoja!
The beatings will continue until morale improves.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#514

Viesti airakti »

Vinkkejä viikoksi kuvaajille. Järjettömästi pitää nähdä vaivaa jos haluaa erilaisia kuvia. Upeita luontokuvia ja ehkä hienoin hääkuva mitä olen nähnyt: http://areena.yle.fi/1-3756892
TimppaA
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#515

Viesti AlexMachine »

Luonto- ja lintukuvaus on aina kiinnostanut. Luin eilen ammattikuvaan jutun jossa kirjoitti: "Capturing BIF (Bird in flight) is considered one of the most masochist types of photography to try" joten ilmankos olen tuntenut houkutusta tähän... nyt kun taitoa on ja riittävän hyvä runko, ei optiikka riitä.
Aloin vakavasti harkitsemaan M.Zuiko Di ED 75-300 mm F4.8-6.7 putkea (kinovastaavuus siis 150-600mm).
Plussia, pieni koko, ok hinta, terävyys lähes koko alueella. Miinuksena sitten valovoima, mutta sen kanssa voin elää kun jonkin verran valovoimaisempi maksaa sitten 4-5 x tuon hinnan.
Näyttää sille että kuvausreissuilla alkaa sitten kulkemaan 2 runkoa, Olympus OMD m1 jossa 12-48 f2.8 pro linssi ja OMD m5 jossa tuo 75-300. Painoa tulee yhden täyskokoisen rungon ja linssin verran.
The beatings will continue until morale improves.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valokuvaus

#516

Viesti MikaelF »

Minua on myös tuo 75-300 ruvennut kiinnostamaan. Minulla on käytössä vastaava zuiko joka on siis 43 järjestelmään tarkoitettu eikä m43:lle. Hidas ja painaa kuin synti mutta se 300 mm ulottuvuus on kyllä ihan ok. Hitaus tekee tietysti sen että BIF kuvat ovat normaalia haastavammat - mutta onhan niitä kuvattu käsitarkennuksella vuosikymmeniä. Olisi se M.Zuiko kevyempi ja nopeampi tarkentamaan vaikka siinä menettää sen yhden aukon valovoimassa. Tosin PEN F:ssäni sen pystyy hyvin vielä kompensoimaan nostamalla iso arvoa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#517

Viesti AlexMachine »

Aika kompaktihan tuo on ja kehuttu mm mu4/3 forumilla. Mielestäni Pen ja Omd malleissa ISO voi olla 3200-4000 ennen häiritsevää kohinaa. (Tarkemmat sanovat 1600 mutta en juuri näe eroa 1600->3200)
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#518

Viesti AlexMachine »

Pari sanaa vielä micro 4/3 linsseistä joita on käytössä.
M.Zuiko 12 – 40 mm f/2.8 tämä on erinomainen ns jokapäiväiseen kuvaukseen. Näkyy kyllä hinnassakin. Loistavan terävä ja valovoimainen, eikä turhan iso, mutta painoa on jonkin verran. En löydä moitittavaa. Runko ja tämä ovat kosteussuojattuja mistä iso +
Salamannopea autofocus jopa hämärässä. Itse asiassa hakkaa EM1 kanssa monet DSLR kamerat nopeudessa.

M.ZUIKO Digital ED 12-50mm f/3.5-6.3
Ns jack of all trades but master of none.
Terävä melko isoa osan peittoalasta, hyvä makro kuvaukseen, kosteussuojattukin myös. Ei piirrä ihan yhtä hyvin kuin tuo yllä, mutta ok tasoa.
Zoom on ns kotelorakenteella, eli putken koko ei kasva zoomatessa, tästä iso plussa ja samoin myös keveydestä. Myös sähköinen zoom löytyy, videokuvaukseen hyvä. Hyvä linssi pienemmän E-M5 rungon kanssa maastoon ja kaupungille.
Suht nopea autofocus.

M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6 tämä on yllättävä, hintaa uutena vain noin 150€ ja käytettynä alle 100€.
Terävämpi kuin tuo 12-50 (ainakin 40-120 välillä) - kevyt ja kompakti. Itse asiassa ns edullisista linsseistä paras.
Tuo muutama sivu taaksepäin on otettu tällä 150mm polttovälillä (kuvan koko 450kb sivulla).
Kärsii vähän valovoimasta mutta rungon vakaaja auttaa ja tälläkin olen saanut hyvin kuvia lentävistä linnuista (Meksikon auringossa). Vähän hidas tarkentumaan pitkällä polttovälillä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#519

Viesti AlexMachine »

Ai niin piti MikaelF kysyä mitä olet pitänyt PenF:stä? Kovasti ainakin kehuttu ja mitä olen kuvia nähnyt, varsinkin M/V niin olen aika otettu.
The beatings will continue until morale improves.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#520

Viesti airakti »

Hurjia ISO lukuja voit AlexMachine käyttää, itse croppi Sonyllä käytän max 400 ja fullframe Sonyllä 1600, ja noikin arvot on jo sellaisia että jälkikäsittelyllä on kohinaa poistettava. Linssinä käytän Sonyn 70-400mm f4-5.6 mk2:sta, loistava putki, mutta ainahan sitä saisi olla lisää pituutta :-) Tamron julkaisee Toukokuussa Sonylle sen niitten uuden 150-600mm, vähän himottaisi päästä ainakin testailemaan. Ja jos olisi lompakko kunnossa, niin sitten ostoslistalla olisi Sony 500mm f4, vaivaiset 12.000€.... Unelmia pitää olla.
BIF kuvaus on mun lempiaihe ja voin yhtyä mielipiteeseen "Capturing BIF (Bird in flight) is considered one of the most masochist types of photography to try" Nyt tulee kuvaspämmiä, sorry jo etukäteen, mutta aihe innostaa :-)
Paljon on tullut kuvattua lentäviä lintuja, mutta useimmiten pyrstö puolelta kun ovat lähteneet karkuun. Vaatii todella pitkää pinnaa ja oikeaa valmistautumista että saa sellaisen kuvan kun on suunnitellut. Pientä tarinaa näihin mun kuviin: Kanahaukat: Tiedän missä niitten pesä on, kolme viikkoa joka päivä vietin muutaman tunnin ja suunnittelin kuva kulmia ja valaistuksia mistä suunnasta kuvat pitäisi saada, samalla linnut vähän tottui muhun ja päästivät lähemmäksi, lopputulokseen olen aika tyytyväinen, toisessa kuvassa haukka näyttää olevan tulossa suoraan kimppuun ja toiseen onnistuin saamaan varjokuvan kynsistä piirtymään linnun omaan siipeen. Nuolihaukat: Löysin vahingossa niitten hengailupuun, kaksi päivää, 8h kumpanakin päivänä istuskelin ja odottelin että emo lähtisi mun suuntaan kun lähtee ruoan haku reissulle, odotus palkittiin, muuten ihan jees kuvat, mutta suljin aika olisi saanut olla vähän nopeampi, nyt siivet ei ole niin terävät kuin olisin halunnut. No, jäipähän parannettavaa :-) Sääksi: 24h piilokojussa, erittäin arka ja nopea lintu, lisäksi haasteena oli kojun suppea näkyvyys, piti oikeastaan koko ajan olla sormi liipasimella, muuten tilanne oli jo ohi. Merimetso: Niin paljon kuin niitä tuolla ulkosaaristossa onkin, niin aivan mahdoton päästä kuvaus etäisyydelle, kaksi vuotta olen kuvaillut niitä surkealla menestyksellä, viime viikolla viimein onnistui saada edes keskinkertainen kuva, ja lintuhan on hieno tähän aikaan vuodesta, hääpuku päällä :-) Merikotka: Pitäisi omistaa moottorikelkka jotta niitä pääsisi lähelle, toissa talvena -20c ja kuusi tuntia pitkin porvoon jäätikköä koitettiin onnistua, ei päästänyt kovinkaan lähelle, ammattikalastajat kelkoilla ajeli noin 5 metrin päästä niistä. Töyhtöhyyppä: Yksi suosikeistani, aivan käsittämättömän nopea liikkeinen lintu, hauska koittaa onnistua, onneksi niitä on niin paljon että materiaalia riittää. Naurulokit: En osaa edes selittää, mutta jotenkin niistä vaan saa mun mielestä niin hienoja kuvia. Palokärki: Taisi olla pois koulusta silloin kun opeteltiin lentämään, hassu otus :-) Pari kuvaa olen saanut lentävästä varpuspöllöstä, ei kumminkaan julkaisukelpoisia, toiveena olisi hyvä lentokuva (jostakin) pöllöstä,voi olla pidempi projekti.....



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
TimppaA
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#521

Viesti AlexMachine »

:peukku: Upeita kuvia
The beatings will continue until morale improves.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Valokuvaus

#522

Viesti airakti »

Thx :-)
TimppaA
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valokuvaus

#523

Viesti MikaelF »

AlexMachine kirjoitti:Ai niin piti MikaelF kysyä mitä olet pitänyt PenF:stä? Kovasti ainakin kehuttu ja mitä olen kuvia nähnyt, varsinkin M/V niin olen aika otettu.
Tuo PEN F on kamera johon hyvin sopii sanonta "...that people love to hate" - usein ne jotka eivät ole sitä käyttäneet!
Itse olen tykännyt siitä - jos teknisiä ominaisuuksia ajattelee niin erityisesti mustavalkokuvauksen kattavia säätömahdollisuuksista. En ole kuvannut niin paljon MV:tä sitten 70 luvun ja 80 luvun alkua -going back to my roots. Värikuvaksessa kamera on Olympuksen luotettavaa peruslaatua, tosin siinäkin on säätömahdollisuudet varsin helposti käytettävissä - tosin en ole kovin paljon tällä leikkinyt.
Minua ei ole häirinnyt ollenkaan se säätönuppi ( jolla pääsee kätevästi mm MV kuvaukseen käsiksi käymättä valikossa) joka sijaitsee kameran etupinnassa - tämä on yksi niistä seikoista johon jotkut kriitikot ovat tarttuneet.

Mitä tulee kameran muotoiluun niin eihän se haittaa ollenkaan että sen on ns hyvän näköinen - tärkeintä minulle kuitenkin kompaktiuus plus kiinteä etsin. Edellinen kamerani oli EP 3 ja siinä sen salamakenkään kiinnitettävä etsin häiritsi kameran kompaktiuutta ja oli tiellä. Minulla on myös kohtalaisen pienet kädet joten saan varsin hyvän otteen kamerasta, isommalla putkella ehkä voisi käyttää lisäkahvaa. Myös kameran rakenne ja tuntuma kädessä on miellyttävä.

Huonoin puoli kamerassa oli hinta mutta smakar det så kostar det. Toinen miinus siitä että reilun vuoden aikana on tullut vain yksi pieni firmware-päivitys. Firmware päivityksestä on porukka toivonut korjausta jatkuvan tarkennuksen epätarkkuuteen - minua se ei ole häirinnyt kun en juurikaan ole sitä tarvinnut ( jos suurin osa BIF kuvista ovat butts in flight niin ei haittaa jos ne perät ovat hiukkasen sumeita..).

Kaiken kaikkiaan teknisesti kamera minun makuuni mutta muutoinkin allekirjoitan sen mitä moni on käytännössä havainnut - sitä on ilo käyttää.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#524

Viesti AlexMachine »

Okei, hieno kuulla että miellyttänyt. Itseni tuo kovasti houkuttelisi. Ajattelin jos jossain vaiheessa myisi EM5 rungon pois ja tuo tilalle. Juurikin tuon muotoilun ja koon takiakin, mahtuisi isoon taskuun näppärästi (esim 12-42 pancake linssin kanssa) ja olisi useammin mukana.
MV-kuvilla minäkin aloittelin joskus -79. Perhetuttu oli ammattikuvaaja jolla riitti malttia opettaa 9-vuotiasta kuvamaan ja kehittämään pimiössä. Pentaxin filmijärkkärillä meni sitten vuosia ja nyt taas alkanut enemmän ja enemmän kuvaamaan mustavalkona näillä Olyn digikameroilla.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Valokuvaus

#525

Viesti AlexMachine »

Yksi syy kompaktin koon ja hinnan/suorityskyvyn lisäksi miksi päädyin aikanaan Olympuksen micro 4/3 formaattiin on loistava 5-akselinen kuvanvakaaja rungossa = kevyemmät linssit, käsivaralta kuvaus heikonkin valovoiman omaavalla linssillä hämärässä - 1/4 1/2 ei ongelmaa, joskus jopa 1s pidemmät (onnistumis % noin 40-50%)
Tässä hyvä esimerkki, tosin videokuvauksessa, mutta antaa viitteitä. EM1 kuva on kuin Steadicamia käyttäisi. Toimii yhtä hienosti yksittäisissä kuvissa.
The beatings will continue until morale improves.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa