Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#166

Viesti Veepee »

venturus kirjoitti:
flammee kirjoitti: Tai shin mun taitaa olla vain Suomessa käytetty kirjoitusasu lajille, da sheng men lienee oikeampi? http://schule.dashengmen.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta silti kaikkea nyt ei vaan ole netissä.
Tai-Shin-Mun on lähinnä oikeaa kirjoitusasua ja saksalaiset on vain kuulleet sen noin ja kirjoittavat sen takia eri tavalla. Malesiassa se on kirjoitettu "Tai Seng Mun", mutta sehän riippuu ihan miten kuulet sen. :)
Joo anteeksi, mutta viestissäsi ei ole yhtään mitään oikein... :D

Ihan oikea kirjoitusasuhan tälle kungfu-tyylille olisi tietenkin kiinaksi: Perinteisillä merkeillä 大聖門, Manner-Kiinan yksinkertaistetuilla merkeillä 大圣门.

Kungfun parissa puhutaan/käytetään useimmiten kolmea eri kiinan kielen murretta (tai kiinalaista kieltä, miten haluaakaan sen mainita): mandariinia, kantonia tai hakkaa. Dasheng men on mandariininkielinen lausunta yllä kirjoittamilleni merkeille. Tää on ihan helppoa vielä, koska mandariinia kirjoitetaan nykyään about kaikkialla PRC:n virallisella pinyin-romanisaatiolla. Aikaisemmin oli käytössä esim. Wade-Giles, jolla "dasheng men" kirjoitettaisiin "tashêng mên".

Sitten jos mietitään kantonia, niin tulee vähän probleemia. Mun käyttämäni sanakirja suosii Jyutping-romanisaatiota, joka on Hong Kongin lingvistisen seuran kehittämä ja melko tuore kirjoitustapa, jolla kirjoitan itse kantoninkielisiä sanoja (silloin kun niille tulee tarve). Jyutpingillä 大聖門 on "daaising mun". Kantonin pinyinillä ja Yalella kirjoitettuna se olisi itse asiassa ihan sama (onneksi), mutta suhuäänteiden ja diftongien kohdalla alkaa tulla jo ihan sellaisia eroja, että on hyvä tietää, mitä litterointia käyttää. :D

Sitten, jos onkin niin että kyseessä olisi hakkakiina, niin siinä vaiheessa minä nostan kädet pystyyn, koska minulla ei ole hajuakaan hakkakiinan romanisaatioista. Tai no on vähän, mutta en pysty tuottamaan hakkaa tai edes hakemaan sitä mistään sanakirjasta. :D


Eli kysymyshän on oikeastaan lähinnä siitä, että mitä kieltä opettajanne puhuu, ja mitä kieltä treenatessa käytetään. ;)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
venturus
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11
Lauteille: Huhtikuu 2012

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#167

Viesti venturus »

Veepee kirjoitti:
venturus kirjoitti:
flammee kirjoitti: Tai shin mun taitaa olla vain Suomessa käytetty kirjoitusasu lajille, da sheng men lienee oikeampi? http://schule.dashengmen.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta silti kaikkea nyt ei vaan ole netissä.
Tai-Shin-Mun on lähinnä oikeaa kirjoitusasua ja saksalaiset on vain kuulleet sen noin ja kirjoittavat sen takia eri tavalla. Malesiassa se on kirjoitettu "Tai Seng Mun", mutta sehän riippuu ihan miten kuulet sen. :)
Joo anteeksi, mutta viestissäsi ei ole yhtään mitään oikein... :D

Ihan oikea kirjoitusasuhan tälle kungfu-tyylille olisi tietenkin kiinaksi: Perinteisillä merkeillä 大聖門, Manner-Kiinan yksinkertaistetuilla merkeillä 大圣门.

Kungfun parissa puhutaan/käytetään useimmiten kolmea eri kiinan kielen murretta (tai kiinalaista kieltä, miten haluaakaan sen mainita): mandariinia, kantonia tai hakkaa. Dasheng men on mandariininkielinen lausunta yllä kirjoittamilleni merkeille. Tää on ihan helppoa vielä, koska mandariinia kirjoitetaan nykyään about kaikkialla PRC:n virallisella pinyin-romanisaatiolla. Aikaisemmin oli käytössä esim. Wade-Giles, jolla "dasheng men" kirjoitettaisiin "tashêng mên".

Sitten jos mietitään kantonia, niin tulee vähän probleemia. Mun käyttämäni sanakirja suosii Jyutping-romanisaatiota, joka on Hong Kongin lingvistisen seuran kehittämä ja melko tuore kirjoitustapa, jolla kirjoitan itse kantoninkielisiä sanoja (silloin kun niille tulee tarve). Jyutpingillä 大聖門 on "daaising mun". Kantonin pinyinillä ja Yalella kirjoitettuna se olisi itse asiassa ihan sama (onneksi), mutta suhuäänteiden ja diftongien kohdalla alkaa tulla jo ihan sellaisia eroja, että on hyvä tietää, mitä litterointia käyttää. :D

Sitten, jos onkin niin että kyseessä olisi hakkakiina, niin siinä vaiheessa minä nostan kädet pystyyn, koska minulla ei ole hajuakaan hakkakiinan romanisaatioista. Tai no on vähän, mutta en pysty tuottamaan hakkaa tai edes hakemaan sitä mistään sanakirjasta. :D


Eli kysymyshän on oikeastaan lähinnä siitä, että mitä kieltä opettajanne puhuu, ja mitä kieltä treenatessa käytetään. ;)
Voin olla väärässä, muistelin vain mitä Suurmestari puheli tuosta saksalaisten versiosta että he noin lueskelee sen. Ja tuo Malesian kirjoitusasu voi olla malesian omaa kieltä, mutta noin se on kirjoitettu siinä luvassa että saa pitää koulua siellä.

Eli Suurmestarin mukaan tuo Tai Shin Mun on lähinnä oikea tapa kirjoittaa se, mutta onhan noita kiinankielisiä versioita useampi olemassa ja tuskin noista mikään on väärin. Mutta kuten huomaat kuvasta, tuo Malesian versio on taas hieman eri tavalla kirjoitettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#168

Viesti Veepee »

Kuten sanoin, olisi ihan hyvä tietää, mikä on Aw Khenglongin kotikieli. ;)

Hänen nimensä perusteella voin kyllä varmuudella sanoa, että se EI ole kanton eikä mandariini. 胡健龍 olisi kantoniksi Wu Ginlung ja mandariiniksi Hu Jianlong. Mä veikkaisin jotain Min-sukuista, koska hakkakiinan ja Min-kielten fonologiaa vertailemalla selvis, ettei hakkassa oo "kheng"-tavua ollenkaan. :D Minnanista löytyy myös tavut "tai seng mun". Mun nyt aiempaa valistuneempi arvaus on siis, että Aw Khenglong on natiivi Min-kiinan (tai pikemminkin jonkin sen murteen) puhuja. :smt003

Saksalaisethan muuten sivujensa perusteella käyttävät systemaattisesti mandariinia kiinan kielen kirjoittamiseen. He jopa kirjoittaa opettajanne nimen aina muodossa "Aw (Hu)". Ei ihan hirveän huono huono ratkaisu mielestäni.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
elixir
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2005

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#169

Viesti elixir »

Se taisi mennä nimenomaan niin, että kieltä osaamattomat saksalaiset vetivät korvakuulolta tyylin nimeksi "Tai Shin Mun", kun toivat lajin Eurooppaan. Myöhemmin akateemisemmin asiaan suhtautuvat tahot ovat pyrkineet sitten käyttämään kirjoitusmuotoa Da Sheng Men, joka on täysin oikein. Noita koulujahan on useita. Valtaosa vetää vanhalla nimellä, osa suosii Da Sheng Meniä. Taitaa Helsingin koulukin käyttää DSM-muotoa mahdollisuuksien mukaan; ainakin facebook-osoitteensa on tehty tuolla käyttäen. :D Suurmestari puhui muistaakseni Hokkienia. Saa korjata, jos on parempaa tietoa. Omista TSM-ajoista on jo aikaa.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#170

Viesti Pyrkele »

Veepee kirjoitti: Ihan oikea kirjoitusasuhan tälle kungfu-tyylille olisi tietenkin kiinaksi: Perinteisillä merkeillä 大聖門, Manner-Kiinan yksinkertaistetuilla merkeillä 大圣门.

Eli kysymyshän on oikeastaan lähinnä siitä, että mitä kieltä opettajanne puhuu, ja mitä kieltä treenatessa käytetään. ;)
Piti ihan tarkistaa kotisivuilta ja noinhan ne merkit taitaa mennä.
Treenatessa käytetään Malesiassa yleensä englantia ja täällä aika paljon suomea. brushteeth
Huhuja olen kuullu että joku saksalainen puhuu Saksassa saksaa. Mutta en tiedä sitte :p

Joopa. Olipa taas informatiivista
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#171

Viesti Veepee »

elixir kirjoitti: Se taisi mennä nimenomaan niin, että kieltä osaamattomat saksalaiset vetivät korvakuulolta tyylin nimeksi "Tai Shin Mun", kun toivat lajin Eurooppaan. Myöhemmin akateemisemmin asiaan suhtautuvat tahot ovat pyrkineet sitten käyttämään kirjoitusmuotoa Da Sheng Men, joka on täysin oikein. Noita koulujahan on useita. Valtaosa vetää vanhalla nimellä, osa suosii Da Sheng Meniä. Taitaa Helsingin koulukin käyttää DSM-muotoa mahdollisuuksien mukaan; ainakin facebook-osoitteensa on tehty tuolla käyttäen. :D Suurmestari puhui muistaakseni Hokkienia. Saa korjata, jos on parempaa tietoa. Omista TSM-ajoista on jo aikaa.
Ei hitto, mähän olin oikeassa! :D

Hokkien kuuluu nimittäin just nimenomaan Min-kielten ryhmään, jota puhutaan Fujianin ja Taiwanin alueella sekä muistaakseni Hainanin saarella. Eli suurmestarin suku on lähtöisin jostain Fujianin alueelta. (Hokkien = 福建 = Fujian) :peukku:
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#172

Viesti Mika »

Hokkien on käsittääkseni aika yleinen ulkokiinalaisten kieli (tai murre, miten vain) Kaakkois-Aasiassa.

Toki on mahdollista, että joku malesiankiinalainen puhuu ja jopa kirjoittaa opettamansa lajin nimen malaijiksi, mutta pitäisin tätä varsin epätodennäköisenä. Kielellisesti kiinat ja malaiji eivät kovin paljon muistuta toisiaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
venturus
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11
Lauteille: Huhtikuu 2012

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#173

Viesti venturus »

Uuh, tässähän selkiytyy hyvin juttuja =) Ja kun itse sain toisen käsityksen käytyäki itse paikan päällä.
Kizoku
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#174

Viesti Kizoku »

venturus kirjoitti: Uuh, tässähän selkiytyy hyvin juttuja =) Ja kun itse sain toisen käsityksen käytyäki itse paikan päällä.
Nii siinä helposti voi käyä ;)
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#175

Viesti Pyrkele »

Ja nykyäänhän mm. instagramista löytyy @taishinmun (sis. mm. rovaniemen ja oulun porukoiden kuvia) ja @taishinmunhelsinki (sis. Sifu Batorin koulun meininkiä)
Ja me olemme alkaneet Rovaniemellä aktivoitua myös FB:ssä: https://www.facebook.com/taishinmunrovaniemi/?fref=ts

Eli yritämme somehuarata
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#176

Viesti Pyrkele »

Kaverin kanssa veettiin hanskat kätteen ja säärisuojat jalkoihin ja vähän leikimmä toisillamme. Oli suojissakin vähän hakeminen, ku ei ole vuosiin tullu tuota tehtyä.
Harmi että seuran kaksi osaamattominta päätti tehä tämän.







Mutta oli ihan hiton kivaa
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#177

Viesti Mika »

Keskimmäinen video on paras! :D :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#178

Viesti Pyrkele »

Ei oo menny salsatunnit (4) hukkaan
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#179

Viesti Pyrkele »

Ainiin. Mainitsenpa nyt tännekkin.

Rovaniemen Tais-Shin-Mun koulu hyväksyy maksutavaksi myös ePassin.
Siistii
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#180

Viesti Pyrkele »

Ja nykyään myös Edenred-mobiilin ja Smartum-setelit sekä mobiilin.

Jotta kyllä työssäkäyvien kestää nyt meillä jumpata
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa