Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paras IP-laji: KARATA

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#76

Viesti tohtorismies »

Lasse Candé kirjoitti: Vaiheet ovat kuitenkin:
1. Irtautuminen henkilöstä, esim tappelemalla
2. Irtiotto välittömästä tapahtumaympäristöstä, valmistautuen varsinaiseen pakenemiseen
3. Varsinainen pakeneminen

No tässä on Lassen luettelemat vaiheet viime torstailta. Suorittamassa on pari treenikaveria minä olen kameran takana. Pelissä on mukana myös puukko. Kontakti on lyöntien suhteen melko kevyt kun minimaalisilla varusteilla arkireleissä mennään. Irti ja pakoon.

45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Paras IP-laji: KARATA

#77

Viesti DeusVult »

Nimenomaan liittyen ketjun aiheeseen, niin olisikohan tuossakin kannattanut pelata peli vielä enemmän "loppuun" saakka, pakenemisen sijasta? Vastustajahan oli jo aika pitkälti "lyöty", eli kompuroi kyykyssä kohdassa 0:15. Vahinko näytti jo vähän niinkuin tapahtuneen, eli keklusta tuli jo, ja nyt kun sälli hoipertelee jo valmiiksi melkein polvillaan, olisi voinut olla mahdollista esimerkiksi potkulla päähän tyrmätä se tykkänään tai seurata perään ja hakea jokin hallinta tai disarmi. (joo joo plusykkösiä varotaan tietysti)? Nyt kun vaan juostaan ensikontaktin jälkeen haneen, niin mikä estää puukkomiestä juoksemasta perään ja puukottamasta selkään kun tuolla portaikossa koitat räplätä kämpän ovea auki? (Miljöö näyttää joltain venäläisen kerrostalorapun eteisaulalta) Toki jos sieltä portaiden yläpäästä pääseekin ulos, eikä jää vain enemmän nalkkiin, niin siinä voi olla enemmän järkeä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#78

Viesti tohtorismies »

No juu. Ihan hyviä huomioita, nämä kaikki mitä huomioit pitää nimenomaan ottaa huomioon kun noita pakenemisia treenaa.

Lähinnä nyt laitoin tuon kun pojat kimmertää siinä ja sitä pakenemista nimenomaan treenattiin. Tuossa nyt nimenomaan puolustautuja "tiesi" pakenemisen olevan paras vaihtoehto.

Kyllähän siinä puolustautuja mallaa potkua päähän ja "lopetusta". Ei mekään niin hurjia olla että vedetään treeneissä maassa olevaa täysiä päähän... :D :D
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Paras IP-laji: KARATA

#79

Viesti Andy »

Tässä karata-dossa varmaan aika tärkeä osa-alue olisi juuri sen tiedostaminen mihin kannattaa juosta. Esimerkiksi kerrostalon rappu ei tosiaan välttämättä ole se paras paikka paeta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#80

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti:Tässä karata-dossa varmaan aika tärkeä osa-alue olisi juuri sen tiedostaminen mihin kannattaa juosta. Esimerkiksi kerrostalon rappu ei tosiaan välttämättä ole se paras paikka paeta.

Väittämäsi on epätosi, Jos olet jo kerrostalon rapussa niin silloin sinulla ei ole muuuta paikkaa paeta. :smt003

No ei vaineskaan. Kaikkihan nyt riippuu siitä mistä riippuu. Voihan niitä skenaarioita pyöritellä vaikka miten päin mutta pakkohan harjoitteisiin on aina vetää jokin raja. Esimerkiksi tuossa klipissä taustalla oli idea nimenomaan siitä että just tuohon rappuun on mentävä koska se on "loogisin" vaihtoehto. Ikäänkuin tehtävä sparria.

Mutta saivartelut sikseen tässä tullaan niihen kolmeen suureen ip sääntöön. Havainnointi, välttely ja de-eskalointi. Nimenomaan havainnoimalla sitä ympäristöä voi kerätä juuri sitä dataa itelleen että osaisi valikoida itelleen järkevimmän pakoreitin. Ainakin yrittää. Eihän mitään takeita mistään ikinä ole.

Ei edes jabin toimivuudesta vaikka varmaankin aika käytetty tekniikka on.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Paras IP-laji: KARATA

#81

Viesti Lasse Candé »

Jos tuo on kellarikerros, niin eikö tuo nimenomaan ole paras suunta paeta? (En kylläkään tiedä, onko kyseessä kellarikerros, mutta omaan silmääni jopa vähän näyttää siltä.)

Omasta mielestäni tuossa on juuri alkamassa vaihe 3, mikäli pakenija edes kokee, että tästä pitäisi nyt juosta täysillä vielä aivan hemmetin kauas. Tuo lyhyt rappuosuus on sopiva irtautuminen tapahtuman välittömästä läheisyydestä. Tuossa tapauksessa tosin olisi vielä vaikeuksia pysyä rapuissa pystyssä ja avata ovia, että vähän rajanvetäjästä riippuen vielä hieman tuostakin pidemmälle voi laskea kakkosetäisyydeksi.

Näyttää siltä, että video loppuu siihen, että suorittaja tarkastaa hyökkääjän tilan. Tämä olisi juurikin tyypillistä kakkosetäisyydellä tapahtuvaa toimintaa. Joku muu saattaisi käyttää nekin voimavarat siihen, että katselee edessä olevia rappuja, jotta voi menestyksekkäästi ottaa riittävän etumatkan vaarallisesta ympäristöstä ja irtautua kunnon pakenemiseen ulkona turvallisemmassa ympäristössä.


(Helvetti että naurattaa aina kun muistan yhden täälläkin mainitsemani "aseuhan", jossa pyssy osoittautuikin myöhemmässä selvittelyssä starttipistooliksi. Kun välitön katveeseen päätyminen vaihtuu samaan aikaan tapahtuvan laukauksen saattelemana juoksemiseksi ulkona olevissa kivirappusissa, tuli kompuroitua sillein oikein Vesku Loiristi, mutta silti pystyssä pysyen. Voin kuvitella että se olisi ollut suht koomisen näköistä. :D )
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Paras IP-laji: KARATA

#82

Viesti YJT »

Lasse Candé kirjoitti:Jos tuo on kellarikerros, niin eikö tuo nimenomaan ole paras suunta paeta? (En kylläkään tiedä, onko kyseessä kellarikerros, mutta omaan silmääni jopa vähän näyttää siltä.)
Eikä sillä edes ole oikeastaan merkitystä, mikä kerros oikeasti on kyseessä. Oleellista on, mitä se skenaariossa esittää. Skenaarioita kuitenkaan harvoin pystyy toteuttamaan niin realistisesti, että kaikki paikat ja asiat on 1:1:een todellisuuden kanssa.

Esimerkiksi kun töissä järjestän skenaarioharjoittelua, ennen jokaista vetoa täytyy alkutilanne kuvata suorittajalle / suorittajille siten, että kuvauksesta käy ilmi mm. ajankohta ja paikka, mitä harjoittelupaikka tässä skenaariossa kuvaa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Paras IP-laji: KARATA

#83

Viesti Lasse Candé »

Tiedostin tuon tuossa.

Olen vain itse niin konkretiaihminen tuollaisessa asiayhteydessä, että jos ympäristö näyttää ja tuntuu kellariympäristöltä tai vaihtoehtoisesti jos ikkunoista about näkyy, kuinka raput vie kerroksiin 2+, niin valitettavsti iskostan helposti päähäni juuri mitä ollaan tekemässä.

Toki hyvä vetäjä voi tarinoida tilanteen muuksi, jolloin oppiminen situoituu laajemmin ja paremmin. Tähänkin on niksejä. Vaihtoehtoisesti oikeassa rappukäytävässä voi käppäillä joko sinne kellarikerrokseen tai sitä ylempiin ja ottaa uusiksi.



Mutta jotta ei mene liikaa skenaarioharjoittelun didaktiikkaan, niin oliko tuo fyysisesti oikea kellarikerros tai oliko tilanteelle minkälaista sovittua taustoitusta?

Koska ihan aiheeseen liittyenhän pako saattaa Andyn tarkoittamalla tavalla mennä vääriin tai muutoin epätoivottuihin suuntiin, jolloin luonnollinen seuraus on oman hyökkäyksen tai kekseliään pakoreitin suunnittelu. Esim tuossa tapauksessa, mikäli sieltä joutuisi tulemaan joskus alaskin tai mikäli puukkomies tulisi yläkertaan perässä ja pakoon ei pääsisi... vai pääsisikö? Jne...

Jos pakenemista haluaa harjoitella laajasti, umpikujatoiminta (sen eri kiireellisyysasteilla) on tietyssä mielessä oleellinen (tai ainakin yksi) osa kokonaisuutta.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paras IP-laji: KARATA

#84

Viesti tohtorismies »

Lasse Candé kirjoitti:


Mutta jotta ei mene liikaa skenaarioharjoittelun didaktiikkaan, niin oliko tuo fyysisesti oikea kellarikerros tai oliko tilanteelle minkälaista sovittua taustoitusta?
Kyllä oli kellari kerros. Pakoreittejähän oli useampi mutta se oli ihan tarkoituksellisesti valittu. Siksi että puolustautuja joutuu jollakin tapaa "menemään läpi" hyökkääjästä, joku puhumalla ja/tai käyttämällä puhetta niin että onnistuisi asemoimaan itsensä parhaaseen mahdolliseen asemaan pakoreittiä nähden. Kokemus on opettanut sen että tuon kaltaisia juttuja jos treenaa ja treenaajalla on liikaa vaohtoehtoja alkuun niin homma hajoaa palasiksi helposti.
Lasse Candé kirjoitti: Koska ihan aiheeseen liittyenhän pako saattaa Andyn tarkoittamalla tavalla mennä vääriin tai muutoin epätoivottuihin suuntiin, jolloin luonnollinen seuraus on oman hyökkäyksen tai kekseliään pakoreitin suunnittelu. Esim tuossa tapauksessa, mikäli sieltä joutuisi tulemaan joskus alaskin tai mikäli puukkomies tulisi yläkertaan perässä ja pakoon ei pääsisi... vai pääsisikö? Jne...

Jos pakenemista haluaa harjoitella laajasti, umpikujatoiminta (sen eri kiireellisyysasteilla) on tietyssä mielessä oleellinen (tai ainakin yksi) osa kokonaisuutta.

No näitä olen tykännyt treenata ihan konkretian kautta, eli kun porukkaa on enemmän käytettävissä niin niitä "vihulaisia" voi sijoitella useampaan kohteeseen ja hommaa minun mielestäni kannattaa opetella ennemmin yritys erehdyksen kautta(tottakai pitäähän niitä vaihtoehtoja järkevästi käydä läpi noin mutenkin ja mielikuvatreenata). Siinä oppii kaikista tehokkaiten. Muuten se tahtoo mennä ihan jonninjoutavaksi larppaamiseksi jos treeniin sotkee liiaksi "jos sä tekisit näin ja mä tekisin näin mutta oisitkin noin ja tää ois näin" komponentin. Yksinkertainen mies kun olen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Paras IP-laji: KARATA

#85

Viesti Lowclass »

Tuota skenaarioharjoittelua kannattaa kokeilla kun osaavat opettajat. Helppo tää sano kaikkea, kuten se mm tietty sananlasku sanoo poliisilla sadasosasekunti aikaa miettiä aseenkäyttöä ja asianajajat miettii kuukausia teitkö oikein. Opetustarkoituksellisesti joo mutta ottakaa oikealla tavalla..
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Paras IP-laji: KARATA

#86

Viesti Ohiampuja »

Minne sitä oikein kannattaisi karata? Eikös aina sanota että kannattaa nopeasti pyrkiä julkisille vilkkaille paikolle, keskuskaduille joilla liikkuu kokoajan ihmisiä. Mutta onko tuohon olemassa poikkeuksia vaikkapa ulkomailla? Onko mahdollista että jossain tilanteissa tai joissain paikossa se päivällä vilkas keskusta onkin yöllä se kaupungin turvattomin paikka? Tai voiko muuten olla tilanteita että kannattaa pyrkiä pois sieltä ihmisten ilmoilta ja hakeutua oikeasti piiloon?

Juuri oli uutisissa artikkeli jostakin maasta missä poliisi oli vahvasti mukana väkivaltarikollisuudessa. (Taisi olla kyse niistä Filippiinien huumepoliisesta.) Eli onko olemassa maita joissa turistinkin kannattaa vältellä poliisia, eli poliisin luokse hakeutuminen ei olekkaan se paras ratkaisu?
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Paras IP-laji: KARATA

#87

Viesti Lowclass »

Nyt menee hieman aiheen ohi, mikäli itsekin huomaat. Opetus on yleistä, skenaarioharjoittelu vain tiettyyn tilanteeseen.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Paras IP-laji: KARATA

#88

Viesti Lowclass »

Eli, yleensä opetetaan poistumaan paikalta mikäli mahdollista, jos ei, niin juna lähtee liikkeelle. Tilannetta tietämättä ei voi sanoa mene oikeallae vasemmalle taakse jne. Selvä??

Ja joo, ennenkuin menet jyseiseen maahan tutustu netissä, kerrankin siitä apua. Esim thaimaa tietyilla alueilla vedättää tonneja mukaonnettomuuksilla. Marseille ei hyvä yöaikaan. Jne.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Paras IP-laji: KARATA

#89

Viesti Kari Aittomäki »

Lueksin tämän läpi ja olipas hyvä aihio. Tai siis sisältö on melko ennalta-arvattavaa mutta mä en oikeesti oikeen kai vieläkään sisäistä tätä että treenaavat nuoret miehet ei oikeasti tahdo myllyttää, että se irti-ja-karkuun on ihan oikea pyrkimä eikä sumutusta, vanhempien-ilta-puhetta.

Useita todella hyviä pointerseja. Koska ne ansaitsevat toistoa, vastoin tapojani leikkaan/liimaan.
YJT kirjoitti:”Hieman kärjistäen voisi sanoa, että hyvä kamppailija on vähän kuin taitava autonkuljettaja; selviää ehjin nahoin vaarallisista tilanteista. Mutta hyvä itsepuolustaja on vähän kuin hyvä autonkuljettaja; osaa ennakoimalla ja oikealla asenteella välttää niihin tilanteisiin joutumisen ylipäätään. ”
Tämä on niinku niin erittäin paikkansapitävä kiteytys. Tosin ohjaajanroolissa mä vaihtaisin kamppailija-sanan tappelijaan, mentaliteettieron takia. Kamppailija reagoi, tappelija hakeutuu. Asenteellisesti tärkeä tajunta, saattaa tilanteessa merkitä koko maailmaa.
Mjölnir kirjoitti:”..näkyy mielestäni aika hyvin tuossa päätöksentekoharjoitteessa, miten porukka on saatu ehdollistettua pakenemaan paikalta, kun uhka on poistunut. Lisäksi myös tarkoitus on tunnistaa, koska oikeudeton hyökkäys olisi poistunut, ettei syyllistyttäisi liialliseen voiman käyttöön.
Alleviivaus omani. Tämä mentaliteetti on tosi tärkeä tilannetulkinnassa, ettei tulisi tosiaan jaeltua HyvääSanomaa liikaa ja kenties jopa kontrollitta.
Tämä on kaikki kädenojennusta sille oikealle itsepuolustukselle, jotakohti jengi ilmeisesti valtaosin kurottelee. (..ei vaan voi tajuta..)
Jasse taasen on alan miehiä tutummilla painotuksilla ja kommentoi lähtöasenteita ja tilannesuorittamisen lainalaisuuksia:
Jasse kirjoitti:”Tai niinkun vanha vapaaottelija Mika Ilmen sanoi kun kysyttiin oheisharjoittelusta: "Juokseminen on luontainen alistumisen merkki."
Toki aina ei voi väistää tai paeta, varsinkin jos ja kun on ainoa tilanteen MIES.
Ehkäpä tässä itselleni kirjoitan enemmän. Kun on noista tilantesita irtautuminen ollut jotenkin vaikeaa. Siis sillon nuorena
Joka kyllä saattaa johtua muustakin kun egosta. Olisiko niin että jos on kerran valinnut sen pakenemisen sijasta taistelun niin modea on vaikea muuttaa? Varsinkin jos taistelu tuottaa hyvää tulosta.
Juurikin näin.
Alleviivaus taasen omani.
Tämä on niiiiiin tuttu ilmiö. Ne samat jalat jotka lennättää kohti toimintaa ilman mitään ajatusta, kun sitä huomaa vaan juoksevansa.. samat koivet liikkuu kuin siirapissa kun pitäisi evakuoitua.
Mähän kerroin täälläkin niistä kolmesta piriveikosta jotka öisessä Rööperissä näkivät mun tulevan ja lähtivät juoksemaan kohti. Toki olisin voinut paeta ravaamalla muttakueikäku.. ei vaan voinu.
Miten on.. keskustelussa syyksi tarjottiin egoa mutta introsti tunnustellen ei kyllä siltä tunnu? Oisko kyse niin voimakkaasta ehdollistumisesta ettei poikkeava toiminta ole mahdollista?
Tietenkin pakokauhu voi iskeä ja siinä ei sisäiset seikkailut paljoa paina.. muttaku ei ole kokemusta.
Tulisiko tuota ehdollistumaa mielestänne pyrkiä purkamaan?

Yksi näkemys oli tämä:
sinappi kirjoitti:”Liittyyköhän itsepuolustustreeniin ainakin jollain tasolla voimafantasia tappelukyvystä? Tätä vasten hyväksi pakenijaksi tuleminen ei varmaan tuntuisi mielekkäältä tavoitteelta, vaikka se taitona voisi olla kädentaitoja hyödyllisempi.
Ja
Flammee kirjoitti:”Ja psykologisesti ottaen se varmaan tuntuu vähän kököltä että kun on harjoitellut kamppailua monta vuotta, niin sitten pitää liueta paikalta pelkurimaisemmin, kuin mitä sellainen joka ei ole harjoitellut kamppailua, turpaan ottamallakin jäisi enemmän sankaritarinaa kerrottavaksi. IP-tilanteen pahin vastustaja lienee siis ego.”
Siinähän se on kiteytettynä. Onko.. voiko egoilun tässäyhteydessä jotenkin tunnistaa? Mulla ei taida äly riittää. Jag är vad jag är. Vaan oishan se kiva kehittyä.. kuten kertonut olen, en oikeen tykkää itsestäni..

Andy taasen siirsi aiheen konkretiaan, fyysiseen valmistautumiseen pakoonpainumisen osalta. Tuo ansiokas ja kattava jaottelu on liian pitkä postattavaksi, mutta hyvä näkemys.
Vastaukseksi hän tarjosi itse fyysisiä treenimalleja ja ympäristön hyväksikäyttöä. Parkour tuli mainittua..
Minähän olen paikanpäällä Pariisissa -90-luvulla tutustunut siellä lähiöissä eräänlaiseen esiparkouriin, jota katujätkät ihan aktiivisesti harjoitteli. Voltit jäi vähemmälle mutta meno oli todella liukasta. Onko parkourissa tai vapaajuoksussa säilynyt tämä konna-mentaliteetti, niillä oli nimenomaisena tarkoituksena päästä poliisia karkuun.. ihan otteenmurroista alkaen. Ehkä se on vanhempaa perua, mä näin vastaavia jo seitkytluvulla..
Ja jenkkiroistojen Jailhouse Rock sisältää ihan myllytysdrillejä, joitten alkaminen ajoitetaan siihen kohtaa kun seriffi alkaa raudoittamisen eli tykki on jo holsterissa. Juuri samalla hetkellä kuin siinä sinapin hermoilemassa katupainivideossa. Mulla on jotain JR-artikkelejakin kansiossa.
Samasta aiheesta toinen poliisimies:
YJT kirjoitti:Pakenemisessa / tilanteesta poistumisessa on tärkeää harjoitella sitä päätöksentekoa, kuten jo on ketjussa tullut esille. Toinen juttu on ympäristön tarkkailu. Eli ei riitä, että osaa juosta karkuun ja osaa tehdä päätöksen irtaantumisesta, vaan kannattaisi myös olla kartalla siitä, missä ovat poistumisreitit ja sellaiset maastokohdat, joita voi hyödyntää pakenemisessa.
Lisäksi ammattimies kehotti hyödyntämään päivittäistä rutiinia esim portaissa etenemiseen osv..
Tämä tarkkailu onkin tärkeä näkökohta, hiukan pitemmillä kiikareilla.. kuinkas monella se lie alati-jatkuvaa, pysyväinen tapa, voimakas tarve olla tietoinen ympäristöstä? Ja onko se mielestänne haitallista vai hyödyllistä? Mua kun on moitittu siitä etten osaa muka relata.

Lisäksi nousi esille kysymys mihin paeta.. olin vähä tyrmistynyt kun esitettiin ajatusta että kerrostalon portaikko ois huono valinta.. Mä olen itse puolustautunut menestyksellisesti murskaavaa ylivoimaa vastaan nimenomaan portaikossa johon vetäydyin ihan tarkoituksella. Sain vedettyä koko jengin perääni ja alamäkeen vetely oli helppoa. Edes jälkitilanne ei tuottanut ongelmia.

Josta pääsee tohon megaviestin aloitus-ällistelyyn.. kiinnitti huomiotani ettei kukaan katsellut kysymystä käänteisesti. Kuka tarvitsee pakenemistaitoja?
No roistotpa hyvinkin.
Ihan perustason torpedo-toiminnassa se pakoreitti on syytä treenata huolella, saati sitten jos dirtydeed on rujompaa väkivaltaa tai jopa kunnon ryöstö-peliä.
Vanha totuus on se, että pankkikeikan kovin osuus on pakeneminen ja todisteitten hävittäminen. Jonka takia se keikkakuskin pesti sopii kovin harvalle.

Tätä en pyydäkään pähkäilemään mutta kuten sanottu, olen yhä vähän äimänä näistä vallitsevaisista asenteista. Johtopäätös lienee se että mun kiikarit kaipaa hiomista.
Eller hur?

Kiitos ketjusta ja kiitos niille jotka jakso kahlata.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Paras IP-laji: KARATA

#90

Viesti Oar »

Kari Aittomäki kirjoitti: Lisäksi ammattimies kehotti hyödyntämään päivittäistä rutiinia esim portaissa etenemiseen osv..
Tämä tarkkailu onkin tärkeä näkökohta, hiukan pitemmillä kiikareilla.. kuinkas monella se lie alati-jatkuvaa, pysyväinen tapa, voimakas tarve olla tietoinen ympäristöstä? Ja onko se mielestänne haitallista vai hyödyllistä? Mua kun on moitittu siitä etten osaa muka relata.
Itse en koe ympäristön tarkkailua mitenkään stressaavana. Siitä tulee alitajuinen tapa siinä missä hengittämisestäkin. Veikkaisin että ihmiset jotka pitävät varuillaoloa relaamattomuuden merkkinä lähestyvät itse asiaa pelon kautta: silloin kun he tarkkailevat ympäristöä, he pelkäävät jotain tapahtuvan ja projisoivat tämän mentaliteetin muihinkin. Mutta jos valppauteen ei liity pelkoa, ei se myöskään ole mitenkään negatiivinen tai uuvuttava asia.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa