Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Magan toimivuus

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Magan toimivuus

#16

Viesti Andy »

Asiaa voi tosin miettiä toiseltakin kantilta. Minulla on pitkä potkunyrkkeilytausta ja taitojeni pohjalta olen lähtökohtaisesti erittäin ylivoimainen nyrkkimittelössä treenaamattomaan ihmiseen nähden.

Jos haluaisin kehittää itsepuolustusosaamistani, niin tarvitseeko minun harjoitella lyönteihin ja potkuihin perustuvia ratkaisuja? Kuitenkin erittäin todennäköisesti pärjään niillä jo nytkin, ellei vastustajia sitten ole useita, tällä ole asetta tai ellen joudu pahasti yllätetyksi.

Voisi ajatella, että treenaamalla painipohjaisia ratkaisuja, kehittyisin nopeammin kuin lyömisessä ja potkimisessa, joita osaan jo melko hyvin ja joissa kehitys on siksi väkisinkin hidasta. Näin varmaan kokonaissuorituskykyni paranisi nopeammin.

Sitten olisi eri asia, jos haluaisin ryhtyä itsepuolustuksen opettajaksi. Tällöin olisi varmaan järkevää keskittyä nimenomaan lyöntipotkuratkaisuihin, koska osaan niitä paremmin ja osaan tietysti myös opettaa niitä paremmin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Krav Magan toimivuus

#17

Viesti magamies »

Krav maga ei ole pelkästään mitään lyönti/potkuratkaisuja, kyllä siinä on mukana oleellisesti vapautumistekniikat, aseuhat ja niiden torjunta, lukkojakin löytyy , kokonaisvaltainen ip-järjestelmä mutta ei tuhansia tekniikoita vaan järkeistettynä periaatteet ja niiden mukaan eteneminen.
Magamies
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Magan toimivuus

#18

Viesti Mjölnir »

magamies kirjoitti:Krav maga ei ole pelkästään mitään lyönti/potkuratkaisuja, kyllä siinä on mukana oleellisesti vapautumistekniikat, aseuhat ja niiden torjunta, lukkojakin löytyy , kokonaisvaltainen ip-järjestelmä mutta ei tuhansia tekniikoita vaan järkeistettynä periaatteet ja niiden mukaan eteneminen.

No, esim aseuhat perustuvat pääsääntöisesti siihen, että sen lyönnin tai potkun, joka kuuluu siihen tekniikkaan, pitää olla niin hyvä, että se pysäyttää vastustajan kyvyn jatkaa uhkaa tai hyökkäystä. Tässä on esim suurin periaatteellinen ero Defendoon. Krav Magassa osassa aseuhista on huono kontrolli aseesta tai hyökkäävästä raajasta ja luotetaan siihen, että se mahdollisimman nopea vastahyökkäys tekee sen työn.
Ja tämä on mielestäni ongelma. Uskon, että Andy pystyy lyömään suoran lyönnin niin kovaa, että veitsiuhkaaja pyllähtää, mutta en usko, että peruskurssilainen näin pystyy tekemään, ilman aiempaa taustaa lyöntilajeista. Defendon filosofia taas on, että peruskurssilainen voidaan opettaa pitämään niin lujaa kiinni raajasta, jossa ase on, että hyökkääjä joutuu keksimään jotain muuta, jona aikana ehditään valmistaa kova vastahyökkäys. Perusfilosofiaero: mahdollisimman nopeasti, vai mahdollisimman kovaa. Jos nämä ovat synonyymi, niin silloin Krav Magan ratkaisut toimivat varmaan aivan loistavasti
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Magan toimivuus

#19

Viesti Mjölnir »

magamies kirjoitti:Krav maga ei ole pelkästään mitään lyönti/potkuratkaisuja, kyllä siinä on mukana oleellisesti vapautumistekniikat, aseuhat ja niiden torjunta, lukkojakin löytyy , kokonaisvaltainen ip-järjestelmä mutta ei tuhansia tekniikoita vaan järkeistettynä periaatteet ja niiden mukaan eteneminen.
Valitettavasti olen joutunut pettymään siihen, miten paljon Krav Magaan ainakin (IKMF / KMG) on tullut lisää tekniikoita näiden vuosien varrella. Kun yhteen kuppiin ei ole enää mahtunut, niin sen sijaan, että olisi kaadettu kupista pois jotain vähempiarvoista, niin on otettu toinen kuppi vierelle ja kaadettu siihen taas lisää. Ja kolmas yms.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Krav Magan toimivuus

#20

Viesti PetriP »

mä hetken kävin Magassa ja ainakin aluksi siinä on kovin runsas tekniikka määrä ja harjoittelu sitten varsin paritekniikka painoitteista. Puuttuu sellainen ottelunomainen harjoitus. Ja en usko että se on vika, vain havainto.

Defendossa käsittääkseni on jotain "myllytystä" hyvin alusta asti ja siksi kamppailulliseen moodin oppineelle voi olla enempi sellainen jota jaksaa tehdä. En oo kokeillut kun Espoossa ei ole. Pääkaupunkiseudulla kun välimatkan voi olla ajallisesti pitkiä ja joissain paikoissa on kovin huonosti parkkipaikkoja
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Krav Magan toimivuus

#21

Viesti magamies »

Mjölnir kirjoitti:
magamies kirjoitti:Krav maga ei ole pelkästään mitään lyönti/potkuratkaisuja, kyllä siinä on mukana oleellisesti vapautumistekniikat, aseuhat ja niiden torjunta, lukkojakin löytyy , kokonaisvaltainen ip-järjestelmä mutta ei tuhansia tekniikoita vaan järkeistettynä periaatteet ja niiden mukaan eteneminen.
Valitettavasti olen joutunut pettymään siihen, miten paljon Krav Magaan ainakin (IKMF / KMG) on tullut lisää tekniikoita näiden vuosien varrella. Kun yhteen kuppiin ei ole enää mahtunut, niin sen sijaan, että olisi kaadettu kupista pois jotain vähempiarvoista, niin on otettu toinen kuppi vierelle ja kaadettu siihen taas lisää. Ja kolmas yms.
Silloinhan järkevin ratkaisu olisi Jyrki Saarion järjestelmä Krav maga network, sehän menee lajin alkujuurille.
Petri P.lle: Ainakin niissä seuroissa ja liitoissa joissa minä olen lajia harjoitellut on ollut aina mukana otteluharjoittelu nyrkkeilyhanskoilla tai ilman mutta ei toki ihan peruskurssilla vielä.
Magamies
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Magan toimivuus

#22

Viesti Ile »

Andy kirjoitti: Jos haluaisin kehittää itsepuolustusosaamistani, niin tarvitseeko minun harjoitella lyönteihin ja potkuihin perustuvia ratkaisuja? Kuitenkin erittäin todennäköisesti pärjään niillä jo nytkin, ellei vastustajia sitten ole useita, tällä ole asetta tai ellen joudu pahasti yllätetyksi.

Voisi ajatella, että treenaamalla painipohjaisia ratkaisuja, kehittyisin nopeammin kuin lyömisessä ja potkimisessa, joita osaan jo melko hyvin ja joissa kehitys on siksi väkisinkin hidasta. Näin varmaan kokonaissuorituskykyni paranisi nopeammin.
Varmasti validi ajattelutapa tuokin. Jos nyt ylipäänsä kokisit tarpeelliseksi saada lisäoppia todennäköisimpiä tositilanteita ajatellen, niin oletettavasti sinun olisi ihan fiksua keskittyä sellaisiin juttuihin, joilla saat känniörveltäjän taltutettua ilman, että tarvitsee hakata sitä. Sekä pärjäämiseen sitä kuuluisaa hyvää (tai ainakin tämänhetkistä tasoasi parempaa) painijaa vastaan...

Toisaalta voi taas ajatella, että mikäli haluasitkin optimoida osaamistasi vähän epätodennäköisempiä mutta vaarallisempia hyökkäysiä (esim. jotain tuollaista, mitä itse luettelit) vastaan, niin saattaisit saada Krav Magasta kohtuullisen helposti jotain lisäeväitä tähän.

Ainahan näissä spekulaatioissa törmätään ajankäytöllisiin prioriteetteihin. Jos harjoitteluun voisi ja haluaisi käyttää rajattomasti aikaa, niin olisihan se kiva opetella "kaikki".

Kärjistäen ilmaistunahan olen itse sitä mieltä, että kokeneen kamppailu-urheilijan osallistuminen johonkin itsepuolustuslajin peruskurssille on vähän sama kuin kokeneen rallikuskin osallistuminen liukkaankelin ja ennakoivan ajamisen kurssille. Eli jotain taktisia oppeja on saatavissa ja toki pikkuisen teknisiäkin, mutta kokonaisuus on kuitenkin enemmän taviksille suunnattu (ja pitää ollakin).
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Magan toimivuus

#23

Viesti Lowclass »

Hyvää keskustelua. Nyt en ota kantaa eri magan tyylisuuntiin niissä suunnatonta eroavaisuutta. Parissa kolmessa liitossa treenannena aikoinaan. Oma keskustelunsivun paikka mielestäni. Tarkoittaa myös sitä että jos ohjaajastatus esim 10 v sitten homma muuttuneet aika lailla. Ja ikiaikainen kysymys kuinka paljon aikaa treenata mikä täydellisin laji mikä liia paljon tai liia vähän tekniikoita... mihin tilanteisiin missä raja. Jotain mieltä itse muttei sillä merkitystä.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Magan toimivuus

#24

Viesti Lowclass »

Ja kun vielä liiton sisällä eri seuroissa hieman eri painotus, nimim musta lammas jossa lyödään enemmän...
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Magan toimivuus

#25

Viesti Lowclass »

Ja pointti jota meidän liitto painottaa Andy katso motoriikkaa käsien jalkojen suhteen. Toki jos yhdellä iskulla toinen putoaa eri juttu, muttet liene keskivertoharrastaja... Mikäli olisit. Moninkertainen vastahyökk.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Magan toimivuus

#26

Viesti Lowclass »

Tuossa puolet totta. Nykyään tekniikoita tulee lisää pikkuhiljaa koko ajan myönnän. Ja joo itsekin aika tarkkaan 5n lajin kautta.. Mielestäni tuo äskeinen liian mustavalkoista mutta kaikki ok :) Jokaine seura aina ohjaajapainotteinen taustouneen jos oikeasti katsotaan.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Krav Magan toimivuus

#27

Viesti Invictus »

Mjölnir kirjoitti:
magamies kirjoitti:Krav maga ei ole pelkästään mitään lyönti/potkuratkaisuja, kyllä siinä on mukana oleellisesti vapautumistekniikat, aseuhat ja niiden torjunta, lukkojakin löytyy , kokonaisvaltainen ip-järjestelmä mutta ei tuhansia tekniikoita vaan järkeistettynä periaatteet ja niiden mukaan eteneminen.

No, esim aseuhat perustuvat pääsääntöisesti siihen, että sen lyönnin tai potkun, joka kuuluu siihen tekniikkaan, pitää olla niin hyvä, että se pysäyttää vastustajan kyvyn jatkaa uhkaa tai hyökkäystä. Tässä on esim suurin periaatteellinen ero Defendoon. Krav Magassa osassa aseuhista on huono kontrolli aseesta tai hyökkäävästä raajasta ja luotetaan siihen, että se mahdollisimman nopea vastahyökkäys tekee sen työn.
Ja tämä on mielestäni ongelma. Uskon, että Andy pystyy lyömään suoran lyönnin niin kovaa, että veitsiuhkaaja pyllähtää, mutta en usko, että peruskurssilainen näin pystyy tekemään, ilman aiempaa taustaa lyöntilajeista. Defendon filosofia taas on, että peruskurssilainen voidaan opettaa pitämään niin lujaa kiinni raajasta, jossa ase on, että hyökkääjä joutuu keksimään jotain muuta, jona aikana ehditään valmistaa kova vastahyökkäys. Perusfilosofiaero: mahdollisimman nopeasti, vai mahdollisimman kovaa. Jos nämä ovat synonyymi, niin silloin Krav Magan ratkaisut toimivat varmaan aivan loistavasti
Onko tässä Classic Krav Magassa edelleen sama homma aseuhkien/hyökkäysten suhteen?
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Magan toimivuus

#28

Viesti Lowclass »

Reilussa kymmenesä vuodessa liitot menneet aivan eri suuntiin, kehotan vertailemaan en kehu omaani.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa