Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#16

Viesti tapsaattori »

Kaikki suolat eivät suinkaan liukene veteen merkittävästi. Osa vaan liukenee paremmin kuin toiset. Esim. alumiinihydroksidi Al(OH)3 (jes, sainpas pienen alaindeksin) on hyvinkin niukkaliukoinen veteen. Myös jos ruokasuolaa laittaa tarpeeksi vesilasiin niin osa jää liukenematta.

Suolojen kemiallisten perusominaisuuksien perusteella ei voida tehdä kovinkaan pitkälle vietyjä johtopäätöksiä niitten vaikutuksesta biologisesti. Soluaineenvaihdunta on jokseenkin monimutkainen tieteenalansa. Omaan makukokemukseen erilaisilla suolakombinaatioilla (vissyssä) voi sen sijaan olla hyvinkin suorat vaikutukset, jotka sitten selviävät lähinnä kokeilemalla.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#17

Viesti tapsaattori »

Vielä vähän avautumista
Ravintoterapeutit ym. expertit kylläkin löytävät erilaisista molekyyleistä ja ainesosasista ne "hyvät ja pahat". Ruokasuolahan on ollut perinteinen kauhistus pitkään. Joskin liiallisella suolansaannilla on ihan lääketieteellistäkin näyttöä; varsinkin pikkulapsille, alle 3-v se on jopa vaarallista.

Tämä nykyinen ravintokeskustelu on tyypillistä mustavalkoista ajattelua kun halutaan helppoja ja nopeita ratkaisuja. Jos nyt vaikka himalajanvuorisuola on niin valtavan terveellistä, niin miksi sitä ei suositella ravintosuosituksissa? Koska ne samat mineraalit saadaan normaalista, monipuolisesta ravinnosta. Ja jos meidän elimistön sitruunahappokierto on kiinni vissyveden sisältämästä sitraatista, niin miten tähän asti on selvitty lainkaan? Kyllä markkinamiehet osaavat pelata tieteellisin termein. Välttämättä ei ole kuitenkaan mitään takeita niitten hyödyllisyydestä. Big picture voisi olla näissä suola/mineraali/ravintoaineasioissa jokin ihan perus ravintopyramidi. Mielestäni
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#18

Viesti Mika »

Äkkiseltään voisi ajatella tässä ketjussa viestien etenevän näin:

"Tykkään vissystä x."

"Vissy X on ihan hyvää, mutta kokeilepa vissyä Y."

Ja niin edelleen.

Mutta ei. On ollut mielenkiintoista lukea tätä ketjua. :peukku:

Tapsaattorin viimeisestä viestistä olen ihan samaa mieltä. Potkulaiset toki lienevät hyvin tuollaisen hermolla, mutta näitä lukevat niin monet (itse asiassa juuri tuollaisilla hakusanoilla Potkuun tullaan eri hakukoneista yllättävän usein; taitaapi olla niin, että suurin osa hakusanoista liittyy muuhun kuin kamppailuun).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#19

Viesti Lasse Candé »

Näin on.

Ja oma motivaationi tähän on osin suositukseelinen ja osin "poliittinen".

Tahdon pragmaattisella tasolla että ylistetään hyvät ja halvat tuotteet tappiin ja samaan aikaan "poliittisella" tasolla että se missä ennen "vichy" -nimi on edellyttänyt tiettyä laadullista panostusta, niin se säilyy.

Olen jo pitkään sanonut, että "osta sitä missä lukee jossain kohtaa vichy".

En tiedä mitä se tarkoittaa tai edellyttää, mutta on hanurista jos sitä vesitetään liian pitkälle.

Tapsaattorilta punnittua tavaraa kyllä. Asioiden tuntemattomuus on aina läsnä. Samassa pitää painottaa sitä pointtia että kun vesi menee läpi ja tulee kikkelistä ulos, se tekee näin. Ja kun Vichy ei toimi näin vaan sammuttaa janon oikeasti, ollaan fiilisjuttuja syvemmällä.

Kun ei ole niin että pakottava kusihätä ja saatanallinen huonoinvointi nestehukasta on vain tunne. :)

Tai, no onhan ne, lol.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#20

Viesti Ile »

Vichy-nimistä paikkaa koskevasta artikkelista:
Vichy on 25 000 asukkaan kunta Keski-Ranskassa Auvergnen alueella
...
Kaupungin nimestä on tullut myös yleisnimi natriumpitoisille kivennäisvesille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vichy


Sitten vastavasti artikkelista, jonka otsikkona on Kivennäisvesi:
Kivennäisvesi on vesi, jonka mineraalipitoisuus on suurempi kuin tavanomaisen juomaveden.
...
Kivennäisvedet voidaan jakaa kivennäisvesiin ja vähän natriumia sisältäviin kivennäisvesiin.Perinteisiä kivennäisvesiä, joihin on lisätty natriumia, kutsutaan vichy- eli vissy(ves)iksi, joiden nimitys tulee Ranskassa sijaitsevasta Vichyn kaupungista. Vähän natriumia sisältävissä on joko veden luonnostaan sisältämä vähäinen natrium-määrä tai se on poistettu jopa miltei kokonaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kivennäisvesi

Pikaisella lukemisella tuntui, että nuo määritelmät ovat vähän sellaista "sinne päin" -osastoa, mutta ajattelin nyt linkittää.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#21

Viesti tapsaattori »

pakko vähän hässiä välimerkkiä tuossa natriumasiassa.

WIkipedia ei ole tässä ihan täsmällinen... Veteen lisättävä natrium aiheuttaa pirukseen emäksisen NaOH-liuoksen (lipeä), ja tuottaa lisäksi vetykaasua.
Na + H2O -> 1/2 H2 + OH- + Na+

Ts. suolaa lisättäessä tulee natriumionin mukana myös vastaioni, eli Cl- tai vaikka sitraatti. Alkuaine natriumia ei lisää juomaveteen kukaan tervepäinen.

Jos sillä vastaionilla nyt katsotaan olevan merkitystä niin toi pitää ottaa huomioon.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#22

Viesti flammee »

Lasse Candé kirjoitti: Joten ketju ihan pelkille vissyille.


Itse olen vissyjen suurkuluttaja. Tyypillisesti päivässä menee reilu 2 litraa. Tapa tulee siitä, kun kesällä 2006 oli paljon fudistoimintaa varastotyön päälle... Oli ihan tyypillistä että hurjat väännöt päivällä saunan lämpöisessä kontissa ja sitten illemmalla ylipitkät treenit edelleen kuumalla kentällä. Siinä tuli sitten ajanjakso, jolloin juotu vesi meni systeemin läpi joissain minuuteissa eikä sen juominenkaan tuntunut tehoavan janoon. (Tuntui itse asiassa vähän siltä että keho hylki. Vesi tuntui juodessa vähän vastenmieliseltä.) Huomasi että se vesi ei yksinkertaisesti toimi. Vissy taas toimi. Sammutti janon eikä tarvinnut ihan heti kusta pois.
Pahoittelen off topicia, mutta ajaisko sokerittomat urheilujuomat saman asian? Ite käytän high5 zeroja ja nuuneja, jälkimmäisiä pitää tosin tilata ulkomailta, yläfemmoja saa Suomestakin. Molemmat ovat siis kätevässä poretablettimuodossa, eli pystyy käyttään normaaleja pulloja eikä tarvi lusikoida jotain jauhetta tai erikseen sekoittaa. Ite käytän niitä myös antamaan vedelle vähän makua, esim. silloin kun ei ole tullut ostaneeksi uusia pulloja ja pelkkä vesi vanhemmista pulloista juotuna alkaa jo maistuun aika vehkeeltä. Näissä maku on ihan jees, tosin extreme-versio on aika kamalaa, siinä on myös kofeiinia, se kun väitetysti boostaa sporttisuoritusta (en usko että toimis mulla).. Nää on tarkoitettu että 1 tabletti 0,75 litraan, mutta puolikkaallakin saa jo sen vehkeen maun peitettyä.

Ravintoarvot jonkin verran poikkeaa vichyistä, yläfemmasta löytyy yhtä tablettia kohden:
Energia 1,7 kcal
Suola 0,25 g
Kalium 90 mg
Kalsium 80 mg
Magnesium 32 mg
C-vitamiini 13 mg

Tai aineslistana sodium bicarbonate, tri sodium citrate, potassium citrate, magnesium carbonate, maltodextrin, sodium chloride, calsium carbonate, ascorbin acid.. Eihän näillä tietenkään hiilihappoja juomaan saa, jos se on oleellinen juttu, pikkuisen happamammaksi toki menee(ph 4,3). Kuulemma hiilihapot eivät sovi treenijuomaksi hääppöisesti. Mielestäni nämät uppoaa hieman paremmin silloin kun kroppa hylkii vettä, mulla on aamuisin ollut nyt tuota tilaa päällä kun on pyöräillyt työmatkaa, hörppimällä näitä alle on toiminut paremmin. Vichyäkin (hartwall) kokeilin, ei se mulla oikein toiminut, vaan aikalailla samaa tahtia tuli läpi kuin vesikin. Mutta eipä ole ollut vielä kovin kattavia testauksia.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#23

Viesti Lasse Candé »

Noniin... avausviestin vertailujen pohjalta olen päätynyt Olvin kuluttajaksi ja olen toistaiseksi tyytyväinen. Vertasin kaupassa Hartwallin vichyyn ja Hartwallissa on suolaa vähemmän. Olvi on sitäpaitsi paljon halvempi. Ja pullo on 1,65 litraa. Litrahintoja vertaamalla on riittävän lähellä Rainbowta. Hyvästit siis sille.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#24

Viesti Lasse Candé »

Tarkkana saa olla vissymarkkinoilla.

Tässä välissä vaihdoin takaisin Rainbowhun, mutta nyt alkaa taas ottamaan päähän. Suolamäärä on nyt 0,02 g, kun se siis ennen on ollut 2,5- tai 3-kertainen. Toisaalta Rainbowlla on myös hyvä sitruunavissy, missä on suolaa kuten ennenkin. Ne vaihtelee aika tiheään tahtiin noita. :(

Olvi taas kaksinkertaistanut suolan määrän tuosta mitä avausviestissä kirjoitin, mutta heillä yllättäen pienemmissä pulloissa on sellaista vissyä missä on vähemmän suolaa.

Eli tällä hetkellä Olvi on kunkku ja siinä on siis kymmenkertainen määrä suolaa verrattuna Rainbowhun.

Minä ainakin boikotoin tuota että soodavesilitkuja myydään vissyinä. Hemmetti niitähän on muutenkin hyllyt täynnä ja jopa Rainbowlla itsellään on omansa...
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#25

Viesti tohtorismies »

flammee kirjoitti: marras 9, 2016, 23.37

Ite käytän niitä myös antamaan vedelle vähän makua, esim. silloin kun ei ole tullut ostaneeksi uusia pulloja ja pelkkä vesi vanhemmista pulloista juotuna alkaa jo maistuun aika vehkeeltä. Näissä maku on ihan jees, tosin extreme-versio on aika kamalaa, siinä on myös kofeiinia, se kun väitetysti boostaa sporttisuoritusta (en usko että toimis mulla).. Nää on tarkoitettu että 1 tabletti 0,75 litraan, mutta puolikkaallakin saa jo sen vehkeen maun peitettyä.
Mistä sinä muuten tiedät mille se vehje maistuu?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Mineraalivesi, eli vichy, eli vissy

#26

Viesti flammee »

No siis juomalla vettä kauan käytössä olleista pesemättömistä pullosta, tietenkin..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa