Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Horizon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2016
Etulaji: Muy thai
Sivulajit: Nyrkkeily
Takalajit: Choy lee fut, Judo, kickboxing

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#1

Viesti Horizon »

Minkälaisia kokemuksia teillä on kadulla tapahtuneista tilanteista? Koetteko kamppailu/taistelu/itsepuolustuslajien harjoittelun auttaneen huomattavasti/vähän/ei ollenkaan?

Itselläni kokemukset ajoittuvat pääosin vuosien taakse - muutamaa yksittäistä tilannetta lukuun ottamatta.

Oma tapani on aina - kun puheet on puhuttu - ollut painaa leuka rintaan, niska jäykäksi ja mahdollisimman nopeasti eteen päin samalla lyöden mahdollisimman suoraan ja tarkasti tähdäten. Miltein aina on ollut oma silmä tai molemmat mustana, mutta pääasiassa kuitenkin tilanne on päättynyt omaksi parhaakseni. Torjuntoja tai väistöjä esim. en muista koskaan edes yrittäneeni.

Ehkä tästä "tyylistäni" johtuen, en koe treenaamisen juurikaan vaikuttaneen lopputulokseen: Taitoa tuohon ei tarvitse tiettyä pistettä enempää.

Itsepuolustus/katu tilanteet ovat mielestäni jumalattoman sekavia, enkä osaisi kuvitella parempaakaan tyyliä. Onko joku onnistunut "kadulla" suoriutumaan teknisemmillä tai pehmeimmillä tavoilla?

Ja puhun nyt tilanteista, joissa puheet on jo puhuttu..
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#2

Viesti Mjölnir »

Horizon kirjoitti: Itsepuolustus/katu tilanteet ovat mielestäni jumalattoman sekavia, enkä osaisi kuvitella parempaakaan tyyliä. Onko joku onnistunut "kadulla" suoriutumaan teknisemmillä tai pehmeimmillä tavoilla?
Jep. Hoitanut varmaan sata tapahtumaa pehmeämmillä keinoilla. Nyrkkihommiksi on päätynyt vain kourallinen tilanteita
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Horizon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2016
Etulaji: Muy thai
Sivulajit: Nyrkkeily
Takalajit: Choy lee fut, Judo, kickboxing

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#3

Viesti Horizon »

Mjölnir kirjoitti:
Horizon kirjoitti: Itsepuolustus/katu tilanteet ovat mielestäni jumalattoman sekavia, enkä osaisi kuvitella parempaakaan tyyliä. Onko joku onnistunut "kadulla" suoriutumaan teknisemmillä tai pehmeimmillä tavoilla?
Jep. Hoitanut varmaan sata tapahtumaa pehmeämmillä keinoilla. Nyrkkihommiksi on päätynyt vain kourallinen tilanteita
Oletko ovimiehenä työskennellyt? On huomattava, että poken lyöminen on huomattavasti isompi kynnys kuin tavan tallaajan joten ne tilanteet ei ole ihan samankaltaisia.

En siis väitä, ettei pystyisi hoitaa pehmeämmin. Ainoastaan tuo "sata tapahtumaa" pisti silmään ja sai epäilemään kyseistä. Joka tapauksessa, hienosti hoidettu, arvostan.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#4

Viesti Mjölnir »

Horizon kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Horizon kirjoitti: Itsepuolustus/katu tilanteet ovat mielestäni jumalattoman sekavia, enkä osaisi kuvitella parempaakaan tyyliä. Onko joku onnistunut "kadulla" suoriutumaan teknisemmillä tai pehmeimmillä tavoilla?
Jep. Hoitanut varmaan sata tapahtumaa pehmeämmillä keinoilla. Nyrkkihommiksi on päätynyt vain kourallinen tilanteita
Oletko ovimiehenä työskennellyt? On huomattava, että poken lyöminen on huomattavasti isompi kynnys kuin tavan tallaajan joten ne tilanteet ei ole ihan samankaltaisia.

En siis väitä, ettei pystyisi hoitaa pehmeämmin. Ainoastaan tuo "sata tapahtumaa" pisti silmään ja sai epäilemään kyseistä. Joka tapauksessa, hienosti hoidettu, arvostan.
Olen. Mutta myös ns. "katutilanteita" on tullut, kun joku kaltoin kohdeltu (mielestään) asiakas on jäänyt kavereiden kanssa odottamaan töiden päättymistä

Homma on helpompi hoitaa pehmeämmin, jos tekee itse aloitteen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#5

Viesti Mjölnir »

mm. Defendossa opetetaan heti peruskurssin aluksi Kilpi- ja A-torjunta, mitkä ovat hyviä tekniikoita, koska niitä voidaan käyttää defensiivisesti ja offensiivisesti. Jos alkaa epäilyttää, että tästä tulee lyöminen, niin kilpi kiinni tai A-torjunta eteen ja täysillä päin yhtä vastustajaa ja aukosta pakoon. Eikä haittaa, vaikka tämä yrittäisi lyödä samalla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#6

Viesti MikaM »

Jos on siten asennoitunut, että ilta saattaa silloin tällöin lyömiseksi muuttua ja se on okei, niin olen sitä mieltä, että kannattaa lyödä aavistuksen ennen kuin puheet on puhuttu. Auttaako treeni? Jotkut osaa lyödä syntyjään, jotkut ei opi ikinä. En ole koskaan kuullut, että treeni haittaisi, paitsi kun yritetään jossain hässäkässä vääntää pikkurillilukkohallintaotteita piripäälle... (se hammastenpesukuva).
Jään mielenkiinnolla odottelemaan vastauksia.
Ai niin, koetko, etteivät Muay thai ja nyrkkeily ole vaikuttaneet lyönteihisi positiivisesti?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#7

Viesti Invictus »

Muay Thai -pohjalta lähtisin siitä, että mm clinchistä retuuttaminen on ainakin hyvin toimiva ja pehmeämpi tapa kuin suoraan nyrkillä naamaan lyöminen. Vaikka siinä polven tai pari vetäisikin vartaloon niin se varmaan silti yleensä ainakin mielletään "pehmeämmäksi" kun päähän lyöminen. Alapotkuja vastaan myöskään valtaosa ei osaa tehdä juurikaan mitään...
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#8

Viesti Ile »

Horizon kirjoitti: Oma tapani on aina - kun puheet on puhuttu - ollut painaa leuka rintaan, niska jäykäksi ja mahdollisimman nopeasti eteen päin samalla lyöden mahdollisimman suoraan ja tarkasti tähdäten. Miltein aina on ollut oma silmä tai molemmat mustana, mutta pääasiassa kuitenkin tilanne on päättynyt omaksi parhaakseni. Torjuntoja tai väistöjä esim. en muista koskaan edes yrittäneeni.

Ehkä tästä "tyylistäni" johtuen, en koe treenaamisen juurikaan vaikuttaneen lopputulokseen: Taitoa tuohon ei tarvitse tiettyä pistettä enempää.
Onneksi olet ilmeisesti pärjännyt ihan hyvin. Kuitenkin kun sanot, ettet koe treenaamisen juuri vaikuttaneen lopputulokseen, niin mulle tulee tuosta väkisinkin mieleen, että ehkä et ole ihan täysin hyödyntänyt niitä treenisalilla saatuja oppeja. Ja mahdollisesti on ollut myös hyvää tuuria, että ei ole tullut vaarallisempaa iskijää vastaan.

Eipä silti, kyllä suora ja agressiinvinen vastahyökkäys sinänsä lienee tehokkaimpia taktiikoita. Sitä nyt lähinnä ajan takaa, että kyllä oman pään suojaaminen on ihan sallittua, kannattavaa ja mahdollista, kuten Mjölnirkin tuossa kuvasi.

Itse olen harvoissa fyysiseksi asti menneissä tositilanteissani pystynyt selkeästi hyödyntämään pitkää kamppailutaustaani ja tyypillisesti se on ollut myös vastapuolen hyväksi, kun olen pystynyt kontrolloimaan tilanneta ja säännöstelemään runtua. Ja siis ihan "pehmeää" tekniikkaakin jossain tilanteessa menestyksellä käyttänyt.
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#9

Viesti Huppu »

Reenillä on ollut todella iso, ellei valtava merkitys lopputuloksiin. Katutilanteet on siinä mielessä helpompia, että ovella ihan lähtökohtaisesti joutuu miettimään enemmän toimintamalleja. Ihan jo siinäkin mielessä, että kadulla voi itse miettiä jääkö selvittelemään seuraamuksia vai poistuuko paikalta. Ovella poistuminen ei ole ikinä vaihtoehto. Töissä jokainen lyönti ja potku pitäisi pystyä TODELLA hyvin perustelemaan. Kadulla voi vähän antaakkin, ellei isompia vaurioita tule, niin ei ketään oikeastaan kiinnosta. En tietenkään neuvo ketään poistumaan paikalta, mutta nämä on ne realiteetit mistä lähdetään. Tuntuu kyllä aivan käsittämättömältä jos pitkään reenannut kaveri katutilanteessa ei tekisi mitään opittuja asioita. Tietty jos käy 2krt/vko pari kk reenaamssa, niin suurta muutosta toimintamallissa tuskin näkee.
Oss!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#10

Viesti tapsaattori »

Kyllä auttaa. olin aiemmin työssä, jossa kiinniottoja tuli kuukausittain, jopa viikottain. Jos on hallintaote ja alasvienti mielessä minkä tuntee osaavansa hyvin ja mitä uskaltaa lähteä tekemään, niin kyllä se antaa todella hyvät lähtökohdat lähteä hoitamaan niitä ikäviä tilanteita.

parikymppisenä sain laivalla nyrkkiä päähän kun tuli vitsailtua (omasta mielestä hauskoja juttuja, kova humala) jollekin virolaisjätkälle. Nyrkit viuhu niin nopeesti etten kerennyt edes tajuta mitä siinä tapahtui, sen kaverit tuli sitten repimään sen pois siitä, onneksi! ehkä harjoituksesta olisi ollut hyötyä, ehkä... Mutta ei sekään ole vaihtoehto etteikö joskus vois vetää kunnon perskännejä ja hupsutella
Horizon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2016
Etulaji: Muy thai
Sivulajit: Nyrkkeily
Takalajit: Choy lee fut, Judo, kickboxing

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#11

Viesti Horizon »

Ile kirjoitti:
Horizon kirjoitti: Oma tapani on aina - kun puheet on puhuttu - ollut painaa leuka rintaan, niska jäykäksi ja mahdollisimman nopeasti eteen päin samalla lyöden mahdollisimman suoraan ja tarkasti tähdäten. Miltein aina on ollut oma silmä tai molemmat mustana, mutta pääasiassa kuitenkin tilanne on päättynyt omaksi parhaakseni. Torjuntoja tai väistöjä esim. en muista koskaan edes yrittäneeni.

Ehkä tästä "tyylistäni" johtuen, en koe treenaamisen juurikaan vaikuttaneen lopputulokseen: Taitoa tuohon ei tarvitse tiettyä pistettä enempää.
Onneksi olet ilmeisesti pärjännyt ihan hyvin. Kuitenkin kun sanot, ettet koe treenaamisen juuri vaikuttaneen lopputulokseen, niin mulle tulee tuosta väkisinkin mieleen, että ehkä et ole ihan täysin hyödyntänyt niitä treenisalilla saatuja oppeja. Ja mahdollisesti on ollut myös hyvää tuuria, että ei ole tullut vaarallisempaa iskijää vastaan.

Eipä silti, kyllä suora ja agressiinvinen vastahyökkäys sinänsä lienee tehokkaimpia taktiikoita. Sitä nyt lähinnä ajan takaa, että kyllä oman pään suojaaminen on ihan sallittua, kannattavaa ja mahdollista, kuten Mjölnirkin tuossa kuvasi.

Itse olen harvoissa fyysiseksi asti menneissä tositilanteissani pystynyt selkeästi hyödyntämään pitkää kamppailutaustaani ja tyypillisesti se on ollut myös vastapuolen hyväksi, kun olen pystynyt kontrolloimaan tilanneta ja säännöstelemään runtua. Ja siis ihan "pehmeää" tekniikkaakin jossain tilanteessa menestyksellä käyttänyt.
Siitä, että en ole pystynyt hyödyntämään treenisalin oppeja, olen samaa mieltä kyllä. Ja siitä pään suojauksesta olen myös samaa mieltä: järkeväähän se olisi. Tapani ei todellakaan ole optimaalisin. Mutta kun tilanne on päällä, olen vain oppinut toimimaan samalla tavalla: otan kaverin pään tähtäimeen ja rupean lyömään - oletuksena on, että omaan päähänkin kolisee, mutta kun keskityn hyökkäämään tilanne ratkeaa nopeammin. Näin siis ajattelen. Ja tiedän, että onnea on ettei ole tullut vaarallisempaa iskijää vastaan :oops:
Horizon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2016
Etulaji: Muy thai
Sivulajit: Nyrkkeily
Takalajit: Choy lee fut, Judo, kickboxing

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#12

Viesti Horizon »

MikaM kirjoitti:Jos on siten asennoitunut, että ilta saattaa silloin tällöin lyömiseksi muuttua ja se on okei, niin olen sitä mieltä, että kannattaa lyödä aavistuksen ennen kuin puheet on puhuttu. Auttaako treeni? Jotkut osaa lyödä syntyjään, jotkut ei opi ikinä. En ole koskaan kuullut, että treeni haittaisi, paitsi kun yritetään jossain hässäkässä vääntää pikkurillilukkohallintaotteita piripäälle... (se hammastenpesukuva).
Jään mielenkiinnolla odottelemaan vastauksia.
Ai niin, koetko, etteivät Muay thai ja nyrkkeily ole vaikuttaneet lyönteihisi positiivisesti?

On varmasti vaikuttanut. Ja siis väitteeni on, että treeni auttaa kyllä, mutta varsin rajallisesti. En siksi treenaakaan juuri pitäen silmällä tappeluita, koska uskon vaikutuksen olevan minimaalinen lopputulokseen jos suhteuttaa sen vielä ko. treeniin käytettävään/vaadittavaan aikaan..
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#13

Viesti MikaM »

Niin, se ei kai ole sunkaan lajin tarkotus.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#14

Viesti Mjölnir »

Niin, siksi itsepuolustustreeneissä pääpaino treenaamisessa pitäisikin olla itsepuolustuksessa :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Horizon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2016
Etulaji: Muy thai
Sivulajit: Nyrkkeily
Takalajit: Choy lee fut, Judo, kickboxing

Kun puheet on puhuttu. Auttaako treeni?

#15

Viesti Horizon »

Mjölnir kirjoitti:Niin, siksi itsepuolustustreeneissä pääpaino treenaamisessa pitäisikin olla itsepuolustuksessa :)

Toi on kyllä varmasti totta. Ko. puoli kamppailulajien osalta on jäänyt kyllä aika minimiin. Itseasiassa tarkoitus on ollut jo pidempään koittaa jotain puhdasta itsepuolustus myllyä, mutta jotenkin olen nyt sellaisessa "akrobatia ottelu" hypessä ollut jo muutaman hetken, että kai sitä pitää takoa nyt hypoypotkuja kin tatamì vielä on kuuma.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa