Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#16

Viesti Lasse Candé »

Tai sitten sinä olet unohtanut "huumorin"-"tajuni". :)

Tuossa "lomaillessani" näin siinä kohtaa tekstin "Kurkkija" ja ajattelin sellaiseen tylsistyneen hauskistuneeseen äänensävyyn:
"Höhöö, Mikha thekhi shen thaash, höhöö."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#17

Viesti Mika »

Lähestyn tätä nyt hieman eri näkökulmasta.

Mitä mieltä te olette nettikäyttäytymisen ja vaikka netiketin kannalta siitä, että "viesti" potkulaisille on sanasta sanaan sama kuin se kirjoitus muualla, jota siinä viestissä jaetaan?

https://www.potku.net/forum/viewtopic.p ... 17#p890217" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#18

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: Lähestyn tätä nyt hieman eri näkökulmasta.

Mitä mieltä te olette nettikäyttäytymisen ja vaikka netiketin kannalta siitä, että "viesti" potkulaisille on sanasta sanaan sama kuin se kirjoitus muualla, jota siinä viestissä jaetaan?

https://www.potku.net/forum/viewtopic.p ... 17#p890217" onclick="window.open(this.href);return false;
Riippuu vähän että onko se mainostamista/julistamista tms., vai onko siinä jokin hyvä pointti joka tuo jotain uutta matskua myös foorumille. Andykin on tainnut postailla sekä potkuun että faceen aika samanlaisia (en alkanut tutkiin että oliko sanasta sanaan sama viesti) viestejä kamppailuaiheesta eikä se mua kyllä mitenkään häirinnyt. Tietenkään postauksessa ei kannata olla samaa tekstiä kahteen kertaan.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#19

Viesti Jorge »

Jos teksti on omaa tuotanto, niin ok
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#20

Viesti Andy »

Olen tehnyt näin usein eikä ole tullut mieleenkään, että asiassa voisi olla jotain vialla tai että se jonkun mieltä pahoittaisi. Olen myös jakanut Facebookissa joitain aiemmin Potkuun kirjoittamiani avauksia.

Mikä tässä on se ongelma?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#21

Viesti Mika »

Nyt en kiiressä ehdi kirjoittaa tämän pidempään, mutta flammee puhui eri asiasta kuin minä, joskin hän viestinsä lopussa viittasi omaan ajatukseeni. Andy, katso tuo linkittämäni viesti, niin ymmärrät eron.

Se kun on tätä (0:35):

[video][/video]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#22

Viesti Andy »

Miten video liittyy mihinkään?

Tuon linkitetyn viestin ongelma on kai foorumin kannalta lähinnä se että siinä pyritään ainoastaan saamaan yleisöä omalle tekstille muualla netissä, eikä herättämään keskustelua foorumilla.

Tämä on mielestäni kokonaan eri asia kuin se että kirjoitetaan sama viesti sekä foorumille että esim. facebookiin ja linkitetään ne esim. siinä tarkoituksessa että sieltä voi saada muita näkökantoja.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#23

Viesti Mika »

Tuossa videossa esitellään mm. Johnny eli Jimmy Two-Times, joka sanoo kaiken kahdesti; "I'm gonna get the paper, get the paper." :D

Sitähän tuo linkitetty viesti oli.

Ja juuri tuo on se ero, jota tarkoitin. Minähän missään nimessä EN sanonut, että saman tekstin linkittäminen muualle olisi jotenkin väärin, vaan flammee otti tämän esille. Mutta jos viestinsä keskustelulaudalla alustaa täysin samoilla sanoilla kuin se linkki, sitten on jo epäonnistuttu oikeasti. Eihän siinä ole yhtään nähty vaivaa sen eteen, että juuri sen yhteisön kanssa luotaisiin keskustelua. Silloin kyse on vain ja ainoastaan linkittämisestä ja liikenteen ohjaamisesta. En ihan loputtomasti arvosta. Toki tuo kyseinen viesti on hyvää asiaa ja sitä rataa, mutta tuollainen nettikäyttäytyminen ei herätä minussa kiinnostusta tai kunnioitusta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#24

Viesti Ile »

Menee jo ehkä metakeskustelun metakeskusteluksi, mutta tämä on kyllä mielenkiintoinen ja silmiä avaava aihe. Täytyy sanoa, että itse tuota Näkymättömän viestiä lukiessani en olisi todellakaan tullut mitenkään ajatelleeksi, että tuossa on "keskusteluteknisesti" jotain vikaa. Varsinkin, kun sitä alunperin faceen kirjoitettua pätkää ei oltu potkun puolella väkisin tungettu johonkin keskustelun väliin, vaan se toimi tavallaan uutena keskustelunavauksena täälläkin. En näe, miksi ja miten sitä olisi tässä tapauksessa pitänyt jotenkin muokata erilaiseksi, jotta se toimisi tälle jengille paremmin.

Samalla kuitenkin ymmärrän Mikan pointin yleisellä tasolla. Jossain tilanteessa on varmasti parempi nähdä vähän vaivaa ja muokata alustusta foorumin mukaan.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#25

Viesti Andy »

Siis tuossa tapauksessahan on alustettu asiaa kirjoittamalla foorumille FB-tekstin ensimmäinen kappale ja sitten teksti kokonaisuudessaan on suoralinkityksenä.

Nähdäkseni viesti ei ole kovinkaan hyvin muotoiltu, mutta onko tämä nyt jotenkin niin yleinen ongelma, että se vaatisi jotain sääntöjen muuttamista? En ole foorumilla aiemmin törmännyt moiseen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#26

Viesti Daddy »

Niin tuskin tämän keskustelufoorumin on tarkoitus olla äidinkielen YO-koe, eli vaikka jonkun viestin muotoilu ehkä kaipailisikin hieman korjaamista, niin mitä sitten?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#27

Viesti Mika »

Daddy kirjoitti: Niin tuskin tämän keskustelufoorumin on tarkoitus olla äidinkielen YO-koe, eli vaikka jonkun viestin muotoilu ehkä kaipailisikin hieman korjaamista, niin mitä sitten?
Daddy puhuu ihan muusta kuin muut... :nauruhammas:

Tuskin tässä kukaan mitään sääntöjen muuttamista on ehdottanut. Itse ainakin otin esille vain sen, mitä pidän muita kunnioittavana ja hyvänä keskustelukulttuurina.

Ja kun nyt asiasta puhutaan, niin puhutaan sitten. Yksi toinen laiska ja epäkunnoittava keskustelutyyli on pitkät lainaukset jostakin muualta ilman mitään alustusta. Siinäkään ei luoda keskustelua vaan tuodaan vain muiden silmille jokin itselle tärkeä asia tai viesti. Ei se ole keskustelua vaan yksipuolista tiedottamista. Itse en nykyään lähes koskaan lue näitä pitkiä lainauksia. Juu, elämä kännykän kautta on vaikeampaa, mutta voi-voi.

Itse olen syyllistynyt lukemattomat kerrat siihen, että alustan linkkini vain näennäisesti. Kuitenkaan en tee sitä siksi, että yrittäisin ohjata liikennettä jonnekin muualle, vaan siksi että muistaisin mistä löydän linkin johonkin tutkimusuutiseen. Olen kavereideni kanssa onnistuneesti löytänyt näitä linkkejä jos nyt ei satoja niin ainakin useita kymmeniä kertoja. Teen sitä siis itsekkäistä syistä, mutten yritä kusettaa potkulaisia ohjaamalla heitä jonnekin muualle. Omissa silmissäni siinä on vissi ero.

Mutta kukin tavallaan! :hippy2:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#28

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Niin tuskin tämän keskustelufoorumin on tarkoitus olla äidinkielen YO-koe, eli vaikka jonkun viestin muotoilu ehkä kaipailisikin hieman korjaamista, niin mitä sitten?
Daddy puhuu ihan muusta kuin muut... :nauruhammas:
Ai kuinka niin? Kysyit mitä mieltä ollaan nettikäyttäytymisen ja vaikka netiketin kannalta linkkaamastasi viestissä, jossa oli toistoa toistoa. Mielestäni myös muut melko tarkkaan vastasivat myöskin samaan kysymykseen.

Tietenkin voisi heittää vastapallona kysymyksen, että mitä mieltä itse olet tuosta minua koskevasta kommentista noin niinkuin nettikäyttäytymisen ja vaikka netiketin kannalta?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#29

Viesti Daddy »

Ja mitä tulee siihen, että onko linkkaaminen mahdollisesti keskustelun "kuljettamista" pois täältä, niin itse en ainakaan kovin vahvasti koe moista tapahtuvan. Pikemminkin linkin kautta voi esim halutessaan käydä tutustumassa asiaan laajemmin - ja sitten kommentoida sitä tänne. Riski toki on aina, että keskustelu jatkuukin siellä muualla, mutta itse en pidä tuollaista riskiä mitenkään merkittävänä.

Linkkiin olisi tietty hyvä kirjoittaa jonkunlainen "ingressi" että mikä pointti linkin postaamisessa oikein on. Ne kun tunnetusti ei paljoa anna, että kirjoitetaan "onpas hyvä juttu" tai "tässä on pointtia" tms.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#30

Viesti Mika »

En ihan ymmärtänyt kysymystäsi. :) Mutta siis mistään äidinkielen yo-kirjoituksista ei ollut kyse, sillä kieliasu tai kielioppi ei ollut tässä keskustelun kohteena vaan tuon viestin tarkoitusperät ja sen sopiminen keskustelulaudalle. Jossakin entisessä Linkkivinkkinurkassa se olisi ollut täysin paikoillaan, mutta kuten joku toisessa tämän alueen ketjussa totesi, sellaiset ovat niin 2007. Pääasia on se keskustelu itsessään eikä vain linkkien jakaminen. Vaikka tosiaan noiden tiedeuutisten kanssa itse rikon tätä kohteliaisuussääntöä aika ajoin.

Minusta vähän voisi nähdä vaivaa siinä, että mainostaa jotakin tekstiään tietylle kohdeyleisölle. Nyt ei ollut näin tehty. Täten olen tuon toisen viestisi lopusta ihan samaa mieltä, ja sillä tästä mainitsinkin. Asia ei todellakaan suuri tai tärkeä, mutta kesäpäivän ratoksi otin sen puheeksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa