Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#466

Viesti HannuL »

Antti K kirjoitti:
HannuL kirjoitti: Jotta itse uskoisin kirjoittaneeni sellaista, voisiko joku kaivaa sellaisen lainauksen, jossa minä kirjoitan, että minä opetan ja vielä BJJ:tä.
Vaikka sanotkin ettet ole vielä opettanut, vedät tai ylläpidät treeniryhmää ja kirjoitit lisäksi:
HannuL kirjoitti: Olen aikaisemminkin opetellut uusia lajeja ikään kuin opettamalla niitä - esimerkiksi laskettelun opin niin, että menin varsin aikaisin ohjaajakoulutukseen ja aloitin myös opettamisen.

(Ja uskon myös kehittyneeni laskettelussa suhteellisen nopeasti juuri opettamisen ansiosta.)
HannuL kirjoitti: Kysymykseen eikö kannattaisi ensin opetella laji, vastaan, että minun ei kannata. On kiinnostavampaa miettiä mistä laji rakentuu ja miten sitä mahdollisesti voisi oppia. Olen kääntänyt opettamisen palvelemaan omaa oppimistani.
Anteeksi ilmeisen huono sisälukutaitoni, mutta jotenkin tästä välittyy, että opetat sittenkin tai ainakin kovasti suunnittelet opettavasi.

Itse ainakin pitäisin kommenttejasi Fight Clubin harjoituksista aika loukkaavina, jos vielä treenaisin siellä. Aloitin itsekin treenien vetämisen clubilla ehkä 6-7 vuotta sitten, en siksi että olisin ollut jotenkin hyvä siihen, vaan aina ei siihen aikaan ollut parempaakaan tarjolla. Nyt Jyväskylässä on parempaa tarjolla, joten opettaminen suhteellisen vähäisellä lajikokemuksella ei ole tarpeellista.
Huono sisälukutaito.
Muistan kun vedit treenäjä. Harmittavaa, että lähdit...olisi se Savonlinnaan...

Mikä JFC:a kohdistuva väite on loukkaava?
Presenter väitti, että harjoitukset ovat huonoja! Minä en ole sellaista sanonut. Olen sanonut, että Martinin harjoitukset ovat hyviä.

Ilmeisesti pitää olla tarkkana, että mitä forumilla antaa mennä omaksi sanomiseksi, kun jotain mystistä totuutta aletaan helposti toistamaan.

Sitä, etten suunnittelisi opettamista on paha kieltää. Aikajänne on vielä auki eli yksi ajatus olisi se 2021, jolloin lajin parissa olisi se 10 vuotta täynnä. Varmaan ihan riittävä pohja. Toisaalta en ole ihan varma, että opetettava laji olisi BJJ vaan pikemminkin se höntsy.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#467

Viesti HannuL »

Vedän treeniryhmää eli aika aktiivisesti kutsun ihmisiä nujuamaan kanssani.
(Olen toivonut, että porukka alkaisi kokoontumaan myös ilman minua eli porukka voisi sopia treenejä useammin. Uskon, että se pikemminkin lisäisi harrastajia kuin vähentäisi itseltäni treenikavereita.)

Nykyinen treenin runko on, että ensin lämmitellään jollain jatkuvalla drillillä tai pienellä kamppailulla. Viimeaikoina olemme vetäneet pummel-kisaa ja siitä heittopaikka (uchikomina) eli heitto jää tekemättä.

Sitten on osuus, jossa jokainen saa treenata sitä tekniikkaa jota haluaa eli kellossa on 3 - 5 min aikaa ja parille kerrotaan mitä tältä odotetaan. Variaatiot ovat pädin pitämisestä tavalliseen rullailuun ...eli kello käy ja jokainen treenaa vuorollaan mitä haluaa.
(Yleensä tämä osuus kestää noin tunnin eli vuoro vaihtuu, kunnes tulee taas oma vuoro.)

Lopuksi on ollut jonkinlaista rullailua.

Joskus puhutaan enemmän ja joskus vähemmän...kaikki opettavat tai pohtivat omia ja toisten juttuja. Yleensä tyypit treenaavat samoja positioita useamman kerran, joten harjoitusten välissä pystyy keksimään asentoon liittyen uusia juonia.

Vetäminen tarkoittaa lähinnä aikojen ehdottamista ja korkeintaan jonkinlaista hyvän fiiliksen luomista. Tähän ei hirvittävää lajikokemusta tarvitse - luulen, että ammattitaitoni juuri ja juuri riittää - vaikka erityisesti positiivisessa palautteessa olisikin vielä kehitettävää.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#468

Viesti Antti K »

No kyllähän se, että harkitset paluuta muidenkin kuin Aedman harjoituksiin, koska ne ovat kuulemma "nykyisi ihan hyviä", tarkoittaa suomeksi sitä, että aikaisemmin ne ovat mielestäsi olleet jotain muuta kuin ihan hyviä. Jos ei huonoja, niin mitä sitten?

Ja juu, matka vei Kuopion kautta Savonlinnaan. Myös minun mielestäni on harmillista, että piti muuttaa. Erityisesti harjoittelun kannalta.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

BJJ ja vyökoekäytännöt

#469

Viesti Presenter »

HannuL kirjoitti: Voi olla, että käyn vilkaisemassa jonkun muunkin vetämiä, sillä samainen hevosmies kertoi, että ne ovat nykyisin ihan hyviä.
Tästä siis saa sen kuvan, että et ole tähän mennessä käynyt muiden vetämissä treeneissä, koska ne eivät ole olleet hyviä. Nykyään kuitenkin voisit ehkä käydä vilkaisemassa, kun jonkun hevosmiehen mukaan ne "ovat nykyisin ihan hyviä".
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#470

Viesti HannuL »

Hevosmiehen lausuma oli suora lainaus. Luultavasti lausuja yritti motivoida minua käymään ohjatuissa harjoituksissa perustelemalla, että ne ovat hyviä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#471

Viesti HannuL »

Kuvittelen, että Presenter on Hannu eli keskustelemassa on kaksi meikäläisen peruskurssin vetäjää. Onko keskustelu vielä vyökoekäytännöissä vai onko aihe vaihtunut? Pitäisikö tälle perustaa oma keskustelu tai pistää piste. Tämä keskustelu ei ehkä kuitenkaan jää historiaan yleisen kiinnostavuuden ansiosta?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#472

Viesti JanneM »

Tartunpa tässä muutamaan pointtiin sillä olenhan ainoa ohjaaja joka edelleen ohjaa harjoituksia Fight CLubilla säännöllisesti siistä ohjaajista ketkä vetivät treenejä kun aloittelit ja kävit harjoituksissa. Otan huomattavan henkilökohtaisesti nämä nyt ja sanon sen suoraan.
Minulla on myös vaikea suhtautua vakavasti, jos en luota jonkun kamppailutaitoon. Ei sellaiselta viitsi oikein mitään oppeja ottaa.
Etkö luota minun kamppailutaitoon tai muiden Fight Clubin ohjaajien kamppailutaitoon?
Mikä kamppailutaidoissamme on niin vajaavaista ettet luota siihen?
Viittaan kommenttiin: "Minun harjoitteluni ei täytä JFC kriteerejä." Tässä kuvittelen ja olen antanut itselleni kertoa (hevosmiesten tietotoimisto), että sinisen vyön edellytys on käydä JFC:n ohjatuissa treeneissä ja mielellään olla siellä hiljaa. Minulla ei ole aikomus käydä muiden kuin Martinin treeneissä, eikä aikomukseni ole olla hiljaa ainakaan "indroduction" osuudessa. Drilleissä kyllä, koska niin kuuluu tehdä.
Kyllä. Osana vyöarvokehitystä haluaisimme ohjaajina nähdä harjoittelijat myös ohjatuissa treeneissä sillä siellä näemme kehityksen useampia harjoituskavereita vastaan ja laajempi kirjo ohjaajia näkee harjoittelijan kehittymisen.
Voi olla, että käyn vilkaisemassa jonkun muunkin vetämiä, sillä samainen hevosmies kertoi, että ne ovat nykyisin ihan hyviä.
Koska olen mainintani mukaan ainoa joka edelleen vetää niistä ohjaajista ketä oli mukana sinun aloittaessa, niin haluaisin kysyä, että mikä vika minun vetämissä harjoituksissa oli aiemmin ja miksi et sanonut siitä aiemmin? Miksi olen kuitenkin aina kuullut enemmän kehuja kuin haukkuja harjoituksistani? Olen toivottavasti myös kehittynyt ohjaajana tässä vuosien varrella. Olisi surullista jos en olisi.
Minulla ei ole mitään vaikeuksia painia kenenkään kanssa paitsi Martinin. Martinin kohdalla en pääse edes alkuun ja turhautuminen on suunnatonta - painista ei tule mitään. Osaan taputtaa ja nykyisin olen jopa kohtalaisen nopea siinä eli enää en taistele ihan älyttämissä asennoissa vaan taputa, jotta päästään jatkamaan mielekästä treeniä.
Miksi sinulla on vaikeuksia painia Martinin kanssa? En ole nähnyt, että kenelläkään olisi vaikeaa painia MArtinin kanssa. Päin vastoin MArtinin kanssa on oikein helppo painia koska hän on niin hyvä. Jos tarkoitat, että pärjäät muille paitsi MArtinille, niin olet kyllä todella taitava.

Mietin jahka pääsen tänäään illemmalla kotiin, että olisiko aihetta syytä jakaa jotenkin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

BJJ ja vyökoekäytännöt

#473

Viesti Presenter »

Ja tietenkin onhan se aika selkeä homma, että jos seuran treenit eivät ole omaan makuun, niin ei niissä kannata käydä. Mutta sitten voi käydä myös niin, ettei kohoa vyöarvoissakaan, sillä vyöhön vaadittavien kriteerien täyttymisen seuraaminen on hankalaa, jos henkilö ei käy treeneissä.
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#474

Viesti HannuL »

JanneM kirjoitti: Tartunpa tässä muutamaan pointtiin sillä olenhan ainoa ohjaaja joka edelleen ohjaa harjoituksia Fight CLubilla säännöllisesti siistä ohjaajista ketkä vetivät treenejä kun aloittelit ja kävit harjoituksissa. Otan huomattavan henkilökohtaisesti nämä nyt ja sanon sen suoraan.
Minulla on myös vaikea suhtautua vakavasti, jos en luota jonkun kamppailutaitoon. Ei sellaiselta viitsi oikein mitään oppeja ottaa.
Etkö luota minun kamppailutaitoon tai muiden Fight Clubin ohjaajien kamppailutaitoon?
Mikä kamppailutaidoissamme on niin vajaavaista ettet luota siihen?

HannuL vastaa...Mistä ihmeestä vedät ajatuksen, että se on syy. Siis en kai minä missään ole sanonut, että JFC ei osata kamppailla! Joku hölmö kirjoitti, ettei haluaisi oppia ihmiseltä, joka ei osaa kamppailla ja minä komppasin. Luulen, ettet sinäkään haluaisi oppia sellaiselta ihmiseltä joka ei osaa kamppailla. SIIS mitä ihmettä ... minähän tunnen sinut. Olenko koskaan epäillyt sinun taitojasi?

Kyllä voit kehittyä opettajana, mutta olenko sanonut, että JFC on huonot treenit!
Edelleen en halua, että väitettä pistetään minun suuhuni. On toki hienoa, jos ja kun on tapahtunut kehitystä.

Voi olla, että käyn vilkaisemassa jonkun muunkin vetämiä, sillä samainen hevosmies kertoi, että ne ovat nykyisin ihan hyviä.
Koska olen mainintani mukaan ainoa joka edelleen vetää niistä ohjaajista ketä oli mukana sinun aloittaessa, niin haluaisin kysyä, että mikä vika minun vetämissä harjoituksissa oli aiemmin ja miksi et sanonut siitä aiemmin? Miksi olen kuitenkin aina kuullut enemmän kehuja kuin haukkuja harjoituksistani? Olen toivottavasti myös kehittynyt ohjaajana tässä vuosien varrella. Olisi surullista jos en olisi.


HannuL:
Edelleen siis joku sanoi, että harjoitukset ovat parantuneet ja päätelmä on, etten käy treeneissä, koska pidän niitä huonoina!!!
Minulla ei ole mitään vaikeuksia painia kenenkään kanssa paitsi Martinin. Martinin kohdalla en pääse edes alkuun ja turhautuminen on suunnatonta - painista ei tule mitään. Osaan taputtaa ja nykyisin olen jopa kohtalaisen nopea siinä eli enää en taistele ihan älyttämissä asennoissa vaan taputa, jotta päästään jatkamaan mielekästä treeniä.
Miksi sinulla on vaikeuksia painia Martinin kanssa? En ole nähnyt, että kenelläkään olisi vaikeaa painia MArtinin kanssa. Päin vastoin MArtinin kanssa on oikein helppo painia koska hän on niin hyvä. Jos tarkoitat, että pärjäät muille paitsi MArtinille, niin olet kyllä todella taitava.

Mietin jahka pääsen tänäään illemmalla kotiin, että olisiko aihetta syytä jakaa jotenkin.
Just, nyt minä väitän olevani niin hyvä, että niputan kaikki JFC...todellakin?
Joo, viestissä taisi olla, että olen oppinut taputtamaan nopeasti. Jos se on pärjäämistä niin pärjään hienosti.

Martinin kanssa on vaikea painia, koska hän vastaa niin nopeasti kaikkiin liikkeisiin ja saa minut huonoon positioon. Päänuppi ei tajua mitä on tapahtumassa. Painiminen ei ole fyysisesti hankalaa eli ei siinä satu. Eikä se käy egolle eli ei ole kuvitelmaa, että niputtaisin.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#475

Viesti JanneM »

Ihmettelin jo aiemmin kun vedit jostain syystä minun tasoni jiujitsukana mukaan verratessasi mustan vyön tasoa "jos Martinin taso olisi mittari ei Jannekaan saisi mustaa vyötä" tms.
Tämä yhdistettynä siihen että viesteistäsi voi lukea että treenien taso ei ole mieleisesi joskin nykyään jo "ihan hyvät" saa sellaisen käsityksen että opetuksen taso on(ollut) huonoa.

Olen pyrkinyt olemaan melko neutraali tässä asiassa sillä minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään sanottavaa sinun vyöarvoosi tai tasoon sillä emme ole painineet vuosiin. Toki olen pyrkinyt kertomaan miten seurassamme asioita tehdään ja miksi koska Fight Club on ollut puheena.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#476

Viesti Antti K »

HannuL kirjoitti: Minä käyn päivällä painimassa ja illalla kun ehdin Martinin ohjaamissa harjoituksissa. Voi olla, että käyn vilkaisemassa jonkun muunkin vetämiä, sillä samainen hevosmies kertoi, että ne ovat nykyisin ihan hyviä.
En minä ainakaan tästä voi ymmärtää muuten, kuin että nyt saatat käydä vilkaisemassa, kun olet saanut tietoosi, että harjoitukset ovatkin ihan hyviä. Jos tämä herättää kiinnostuksen käydä katsomassa, niin ei kai se voi tarkoittaa muuta, kuin että aikaisemmin harjoitukset eivät mielestäsi olleet hyviä.
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#477

Viesti HannuL »

JanneM kirjoitti: Ihmettelin jo aiemmin kun vedit jostain syystä minun tasoni jiujitsukana mukaan verratessasi mustan vyön tasoa "jos Martinin taso olisi mittari ei Jannekaan saisi mustaa vyötä" tms.
Tämä yhdistettynä siihen että viesteistäsi voi lukea että treenien taso ei ole mieleisesi joskin nykyään jo "ihan hyvät" saa sellaisen käsityksen että opetuksen taso on(ollut) huonoa.

Olen pyrkinyt olemaan melko neutraali tässä asiassa sillä minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään sanottavaa sinun vyöarvoosi tai tasoon sillä emme ole painineet vuosiin. Toki olen pyrkinyt kertomaan miten seurassamme asioita tehdään ja miksi koska Fight Club on ollut puheena.

Vedin sinut mukaan, koska pidän sinua hyvänä kamppailijana! En muista mistä kriteerijutussa oli kyse, mutta luultavasti jostain älyttömästä tasosta. Eli tavoite oli piemminkin kertoa jostain älyttömyydestä eli miten niinkin hyvä jätkä kuin sinä ei siis jollain vertailujutulla saisi vyötä. Pahoittelen virhettäni.

OK, oli väärin kirjoittaa, mitä minulle on sanottu. Siis minulle on kerrottu, että treenit ovat nykyisin ihan hyvät. Minä en ole kehunut niitä hyviksi enkä haukkunut huonoiksi, koska olen käynyt vain Martinin treeneissä.

En ole sanonut, että en käy treeneissä, koska ne ovat huonoja!

Olen sanonut, etten vaihda omaa treenisysteemiäni jonkun vyön takia. Aika jännä juttu, kun miettii, että samalla metsästän vöitä.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#478

Viesti HannuL »

Antti K kirjoitti:
HannuL kirjoitti: Minä käyn päivällä painimassa ja illalla kun ehdin Martinin ohjaamissa harjoituksissa. Voi olla, että käyn vilkaisemassa jonkun muunkin vetämiä, sillä samainen hevosmies kertoi, että ne ovat nykyisin ihan hyviä.
En minä ainakaan tästä voi ymmärtää muuten, kuin että nyt saatat käydä vilkaisemassa, kun olet saanut tietoosi, että harjoitukset ovatkin ihan hyviä. Jos tämä herättää kiinnostuksen käydä katsomassa, niin ei kai se voi tarkoittaa muuta, kuin että aikaisemmin harjoitukset eivät mielestäsi olleet hyviä.
Voi kai sen ymmärtää niin, että treenaan paljon ja useassa seurassa. MInulle on vakiintunut jonkinlainen viikko-ohjelma. Nyt tulee tieto, että JFC treenit ovat kehittyneet ja se houkuttelee tarkistamaan tilanteen.

Se, että en ole käynyt JFC treeneissä, ei tarkoita, että pitäisin niitä huonoina, vaan että toiset treenit sopivat minulle paremmin. VIikko-ohjelman rakentaminen ei mene puhtaasti treenien mukaan vaan ihan arkielämä vaikuttaa valintoihin.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

BJJ ja vyökoekäytännöt

#479

Viesti tmm »

Itse suosittelisin HannuL:ää laittamaan realismilasit päähän ja mennä treeneihin ihan vaan treenaamaan. JFC:n salilta löytyy hyviä painijoita ihan jokaiselta vyöarvolta, joista jokaiselta voi oppia jotain. Ymmärrän sen, että Martin on hyvä ohjaaja, joka vieläpä vetää sinulle mieleisiä treenejä. Itse näkisin asian niin, että kokenut kamppailija osaa ja ymmärtää oppia kaikilta treenikavereiltaan. Lainatakseni erästä kotkalaista herrasmiestä: Painimaan oppii painimalla. Unohdat nyt sen juutuubin, nettiseminaarit, vyökokeet ja ylianalysoinnin. Sininen tulee kun on tullakseen ja purppura sitten ehkä joskus.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#480

Viesti Totte »

Mä en nyt oikein ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa.

a) Jos tykkää painimisesta painimisen vuoksi tai haluaa kerrata/hioa jo osaamiaan juttuja, käy "kaveripiirissä" painimassa.

b) Jos haluaa opetella BJJ:ta, käy (ohjatuissa) BJJ-treeneissä. Jos haluaa (täydentävää) lisätreeniä, kts. lisäksi a).

c) Jos haluaa vyöarvoja BJJ:ssa, kts. b).
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa