Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2086

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti: eikö "se aina vaan toimi"
Ei, se ei vaan aina toimi. Varsinkin jos ei lyö riittävän kovaa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2087

Viesti Point »

Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti: eikö "se aina vaan toimi"
Ei, se ei vaan aina toimi. Varsinkin jos ei lyö riittävän kovaa
Onko "oikea" kohta vai voima ratkaisevampi? Olin käsittänyt, että vaikuttava tekijä jalkojen menemiseen alta ei ole kipu vaan se, että lihas ikään kuin lamaantuu hetkeksi?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2088

Viesti MikaM »

sinappi kirjoitti:
MikaM kirjoitti: Juu. Ja näppärät voi tehdä Auvon tyyliin; jos jostain löydätte Sarasvuon maahan istuttamisen.
Kerro millainen se on ni ei tarvitse etsiä ja arvata?
http://www.ruutu.fi/video/1021770" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ollut ihan niinkun muistin, mutta siinäpä tuo.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2089

Viesti MikaM »

Sorry, 11 minuutin kohdasta eteenpäin.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2090

Viesti Huppu »

Voi ny kettu taas. Eikö kohdehenkilöä olisi voinut lähestyä parista eri suunnasta ja viedä vaan tonttiin ja rautoihin. Mitä tuolla telarihitkutuksella saavutettiin? Samanlailla se telari toimii kuin potkukin. Mikäli on hyvät lämmöt ja adrenaliinia/tottunut iskuihin, niin ei se mikään taikakeppi ole. Itseasiassa kaveri pamputtaa siten, että vastaanottaja ois voinut leipasta tajun kankaalle, koska koko jugurttipurkki oli tarjottimella. Kaasu on tarpeellinen väline, mut telarista on parin tunnin koulutuksella suurimmalle osalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Pahimmillaan se luo vääristyneen turvallisuuden tunteen.

Sen sijaan suosittelen vuosien aktiivista kamppailureeniä brushteeth
Oss!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 90
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2091

Viesti YJT »

Huppu kirjoitti: Eikö kohdehenkilöä olisi voinut lähestyä parista eri suunnasta ja viedä vaan tonttiin ja rautoihin.
Mulle tuli sama heti ekana mieleen.

[spekulaatiota]
Toisaalta, yhden katsomiskerran perusteella voi olla, että se TKP-vartija oli aluksi paikalla yksin. Kun alkutilannetta ei nähty, niin voi olla esim. Että kohdehenkilö oli ollut poistumassa paikalta mutta vartijan paikalle ilmaantuminen sai miehen jähmettymään paikalleen. Sen mahdollisesti yksin tilanteeseen menneen vartijan toiminta antoi muille aikaa tulla mukaan, ja kun paikalla oli kolme, mieshän otettiinkin kiinni lähestymällä eri suunnista. Toki olisi voinut viedä heti maahan sen sijaan, että jäätiin seisomaan, mutta jos tilanteessa ei ole ollut aikaa sopia taktiikkaa, eikä kukaan ota tilannejohtajan roolia, niin silloinhan jokainen helposti toimii yksilöinä.
[/spekulaatiota]

Mutta lopputulos oli kuitenkin ilmeisen onnistunut, vaikka ei mennyt yhtä räyhäkkäästi kuin elokuvissa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2092

Viesti DeusVult »

Huppu kirjoitti: Mitä tuolla telarihitkutuksella saavutettiin? Samanlailla se telari toimii kuin potkukin. Mikäli on hyvät lämmöt ja adrenaliinia/tottunut iskuihin, niin ei se mikään taikakeppi ole.
No eikö tuossa kyllä käytetty patukkaa juuri niinkuin ohjesäännön mukaan pitäisikin? Eihän se, että kohde ilmeisesti on epäinhimillisen immuuni aseelle, ole sen aseen käyttäjän vika. Yhtä hyvin olisi voinut antaa kaasua, ja kaveri olisi saattanut silti vain seistä siinä ja lopputuloksena olisi ollut yhtä epämääräinen taistelu kuin nytkin.

Puhdasta spekulaatiota, mutta voihan muuten olla, että hepulla epäiltiin olevan joku puukko tms. hallussa, ja sen vuoksi ei vaan menty muina miehinä viemään tonttiin. Haluaisin uskoa, että joku tavallisuudesta poikkeava syy on ollut sille, että ylipäätään on otettu se telari esiin. Mutta miksei saman tien sitten kaasu? Ehkä metrovartijoita on kehoitettu välttämään kaasun käyttöä, ettei tartte olla koko ajan evakuoimassa koko asematunnelia? :) (en siis tiedä, kunhan arvailen)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2093

Viesti Totte »

Tai sitten on jotain historiaa (mieshän käyttäytyi loppujen lopuksi väkivaltaisesti kun hänestä otettiin kiinni). Jos paikallaan seisovaa ihmistä pitää saada poistettua, niin näkemäni mukaan suurin osa metron järkkäreistä käyttää kuitekin sanallista ja tarttumaotteisiin perustuvaa ohjausta ensisijaisena keinona. Mutta joo, spekulaatiota kun ei tiedä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2094

Viesti sinappi »

Deus, olisiko niin, että oli jo annettu kaasua, ja poka tästä syystä vain pönötti paikoillaan silmät kiinni?
jjs
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 200
Lauteille: Helmikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2095

Viesti jjs »

sinappi kirjoitti: Deus, olisiko niin, että oli jo annettu kaasua, ja poka tästä syystä vain pönötti paikoillaan silmät kiinni?
Tältä se munkin silmään näyttää.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2096

Viesti DeusVult »

Suattaapi olla. Silloin on tietysti vieläkin ymmärrettävämpää tarjoilla tuota mainittua "taikakeppiä", ja viedä homma painiksi vasta kun sekään ei näytä auttavan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2097

Viesti TimoS »



Jännä miten menee täysin ristiin nämä kuvaukset tapahtuneesta
Poika ei antanut tarkastajille henkilöllisyystodistustaan, mutta hän ei käyttäytynyt mitenkään aggressiivisesti.
Ja poliisin mukaan taas
HELSINGIN poliisi vahvistaa, että metrossa matkustanut nuori mies vältteli lipuntarkastajia, ja tilanne oli ”mennyt painimiseksi”. Tämän jälkeen tarkastajat käyttivät sumutetta.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2098

Viesti T-T »

Selvisi onneksi shokistaan ottamaan kuvia.

Niinno. Pelkästään omakohtaisia kokemuksia mitä ihmiset on nähnyt, niin oon hakannut miestä samalla jutellen eri paikassa toisen miehen kanssa.
Hakannut (juu...aina on "hakattu") ilmeisesti lonkerokäsillä toiseen tilaan.

Ja noin kolme-neljä kertaa olen väkivaltainen pahoinpitelijä kun oon tullut paikalle kattoon että mitäs täällä on tapahtunut.
Mulle se on kyllä käynyt varsin mainiosti. Tosin oon lopettanut näissä provoomisen. Joskus tuli kerrottua huutaen syyttelijälle että "kyllä minä sen tein. Anna anteeksi. En tiedä mikä muhun meni :("

Tällä sai sille huutelijalle sellaisen ylimielisen virneen että yhteiskunta suojelee nyt häntä....mutta pitipähän ainakin vähän enemmän turpansa kiinni.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2099

Viesti Totte »

Ylipotkija: Siirretty jälleen yleiseen keskusteluun.
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2100

Viesti halmehe »

Kellään mitään hajua tilanteesta missä vartija turvautui kaasun käyttöön kaupan tiloissa Myllypurossa viime lauantaina puolenpäivän jälkeen. Kohdehenkilöä sumuttaessa yksi sivullinenkin sai ihan kunnon annoksen. Mahdollisesti S- marketista kyse...
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa