Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#91

Viesti Huppu »

No nämä naisten ip kurssit on muutenkin vähä hiinä ja hiinä. Annetaanko niissä vääränlaisia luuloja kyvyistä hoitaa väkivaltatilanne? 60kg naisen pitää käytännössä uhrata kaikki vapaa-aika vuosiksi kamppailulajeille, jotta hän voi voittaa vahvan miehen joka käy päälle. Mikäli kursseilla opetetaan tekniikoiden sijaan taktiikoita, kerrotaan rehllisesti mihin rahkeet riittää ja mitä kannattaa yrittää, niin asia on toinen. Ihan täyttä tårta på tårta alkaa opettamaan mitää otteista irrottautumisia, mikäli oikeasti halutaan nopeasti saada jonkillainen keino selvitä.

Tuolla poliisisetä Mietoselle lähettäisin terveisiä, että osa voimankäytön kouluttajista ei varmaan saa itse edes poistettua humaltunutta asiakasta baarista. Puhettakaan jos pitäisi oikeasti pystyä hoitamaan kunnon mylly niin, että jokatoiselta ei ole taju lähtenyt ja hampaat kadulla. Nää on taas tämmösiä lausuntoja missä kaveri joko provosoi tai on vaan ihan kivi.

Vartijoista ja järkkäreistä oikeasti aika pieni osa reenaa mitään kamppailulajia, ainakaan aktiivisesti. Tietyissä piireissä voi toki tämmöinen olo tulla, mikäli kaikki alan edustajat jotka tuntee niin on sieltä kamppailusalilta. No sittenkun nämä kaverit joutuu hätävarjelutilanteeseen, niin eivät he mieti mitään perusteluja siinä tuoksinnassa. Kun ei ole mitää kovia ja pehmeitä tekniikoita, lähinnä koitetaan vaan keinolla millä hyvänsä selvitä tilanteesta hengissä. Monet eivät tajua edes miettiä lausuntoaan jälkeenpäin huolella, vaan sanovat: ``no se oli siin käymäs päälle, meikä veti sitä siin vähä ja heitin sen naama edel toho maaha ja pipari raudotin``. Todella monesti kannattaisi ennemmin olla hiljaa ja kertoa lausuntonsa vasta kun tietää miten asiat kannattaa ilmaista. Tätä tietysti kannattaisi reenata etukäteen.
Oss!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#92

Viesti Lasse Candé »

Huppu kirjoitti: No nämä naisten ip kurssit on muutenkin vähä hiinä ja hiinä. Annetaanko niissä vääränlaisia luuloja kyvyistä hoitaa väkivaltatilanne? 60kg naisen pitää käytännössä uhrata kaikki vapaa-aika vuosiksi kamppailulajeille, jotta hän voi voittaa vahvan miehen joka käy päälle. Mikäli kursseilla opetetaan tekniikoiden sijaan taktiikoita, kerrotaan rehllisesti mihin rahkeet riittää ja mitä kannattaa yrittää, niin asia on toinen. Ihan täyttä tårta på tårta alkaa opettamaan mitää otteista irrottautumisia, mikäli oikeasti halutaan nopeasti saada jonkillainen keino selvitä.
???

Siis tarkoitatko että kyseisessä eriytetyssä kohderyhmässä ei ole eriytyksenä mitään järkeä vai että jengi luultavammin hoitaa homman väärin?

Jos ensimmäinen, olen eri mieltä (joskin pidän mahdollisena hoitaa opetus myös sekaryhmässä). Jos toinen, niin mihin tämä mielipide/uskomus perustuu?

Olen myös eri mieltä irtautumisten tärkeydestä. Niihin vain pitää liimata kylkeen taktinen komponentti, mitä peräänkuulutatkin. Siitä olen taas vahvasti samaa mieltä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#93

Viesti Lasse Candé »

Tuo tuon Mielosen outo lausunto kaipaisi melkein jonkinnäköistä julkista vastinetta itsepuolustusopettajilta.

Kun nyt asiaa tarkemmin mietin ja ihan sinne lehden sivuillekin päädyin, niin onhan tuo aika törkeää harhaanjohtamista. Ketä siinä tilanteessa uskotaan kun erinäiset itsepuolustusopettajat jotka eivät ole käyneet koulutusta, sanoo että passkapuhetta? No tietenkin sitä Herra Toisen Asian Koulutusta. Koska ehti ensin ja sanoi lisäksi poliisi, koulutus hallitus ja muuta kivaa.

Jos opettaisin itse noita lajeja, kyllä mua ainakin vähän wituttaisi tuollainen törkeä harhaanjohtava mainonta, asiantuntijana esiintyen.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#94

Viesti PetriP »

Lasse Candé kirjoitti: Tuo tuon Mielosen outo lausunto kaipaisi melkein jonkinnäköistä julkista vastinetta itsepuolustusopettajilta.

Kun nyt asiaa tarkemmin mietin ja ihan sinne lehden sivuillekin päädyin, niin onhan tuo aika törkeää harhaanjohtamista. Ketä siinä tilanteessa uskotaan kun erinäiset itsepuolustusopettajat jotka eivät ole käyneet koulutusta, sanoo että passkapuhetta? No tietenkin sitä Herra Toisen Asian Koulutusta. Koska ehti ensin ja sanoi lisäksi poliisi, koulutus hallitus ja muuta kivaa.

Jos opettaisin itse noita lajeja, kyllä mua ainakin vähän wituttaisi tuollainen törkeä harhaanjohtava mainonta, asiantuntijana esiintyen.
No ei se kait aivan väärinkään ole. Se että itsepuolustustaitoja opetetaan ilman suurtakaan tietämystä laista ja sen tulkinnasta varmaan tapahtuu.

Poliisin voimankäyttäjän koulutus varmaan on tuossa suhteessa hyvä, mutta onko se sitten kovinkaan riittävä siihen että voisi ip-kouluttajaksi ryhtyä, en usko
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#95

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Aika mielenkiintoisia olivat tuon ylikonstaapeli Juha Mielosen mielipiteet. Potkun poliisit tai muuten häntä tuntevat osannevat kommentoida, mistä nuo hänen ajatuksensa kumpuavat.

Harjoitteleeko tämä Mielonen kamppailulajeja?
Minun mielestäni Mielonen ei puhunut tuossa muuta kuin faktaa. Tunnen hyvin miehen, ja on rautainen ammattilainen voimankäytön ja erityisvalmiuksien kouluttajana, sekä hän on yleensä aina asiantuntijatodistajana, kun poliisia epäillään rikoksesta voimankäyttötilanteessa.

Iltalehden toimittaja sitten käytti tätä haastattelua epäjohdonmukaisesti ja niputti itsepuolustuksen ja voimankäytön yhteen, sekä teki tämän raflaavan otsikon. Mielonenhan sanoi, että
Itsepuolustuskursseja tavallisille kansalaisille saa pitää kuka vain, mitään kouluttajakriteereitä ei ole, mutta järjestyksenvalvojia ja vartijoita saa kouluttaa vain hyväksytty kouluttaja, selvittää asiaa ylikonstaapeli Juha Mielonen Poliisiammattikorkeakoulusta.
Täysin totta
Poliisiammattikorkeakoulun tarjoamat voimankäytön kouluttajien koulutukset ovat kaikille avoimia ja maksullisia. Niiden jälkeen kouluttajat voivat antaa opetusta järjestysmiehille ja vartijoille.
MUOKKAUS: järjestysMIEHIÄ ei ole kyllä enää hetkeen ollut olemassakaan. Veikkaan, että Mielonen ei ole tätä lausuntoa antanut, vaan toimittaja on kirjoittanut mielikuvansa perusteella
Totta, mutta miten tämä liittyy aiheeseen? Ainakaan itsepuolustukseen, ei mitenkään.
- Olisi hyvä selvittää aina millaisella ammattitaidolla ja osaamisella järjestään kurssi, jossa opetetaan voimankäyttöä tai uhkatilanteeseen varautumista. Kamppailulajien lajivalmentaja ei ole aina paras mahdollinen opettaja, Mielonen muistuttaa.
Totta! Esim nyrkkeilyvalmentaja (kamppailulajien lajivalmentaja) ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole aina paras mahdollinen opettaja uhkatilanteeseen varautumiseen.

Järjestysmiesten ja vartijoiden voimankäytön koulutusta valvoo poliisihallitus, joka antaa kouluttajille luvan viideksi vuodeksi kerrallaan. Kouluttajan on uusittava lupa ja käytävä kertauskoulutuksessa aina ennen sen uusimista.
Totta. Mutta tämä ei taas liity mitenkään itsepuolustuskoulutukseen.
- Kukaan ei kuitenkaan valvo tavallisten kansalaisten koulutusta. Jokaisen on itse päätettävä kenen järjestämälle kurssille lähtee, Mielonen toteaa.
Täysin totta. Ja jopa suositeltavaa on vähän etsiä taustoja, että kenen järjestämälle kurssille lähtee, ja mitä siellä opetetaan, millä kompetenssilla.

Arvaan, että tämä on täysin Iltapulun toimittajan vetämä otsikko:
Itsepuolustustaitojen opetusta haluavan ei kannata ilmoittautua minne tahansa kurssille. Perusteellista opetusta on parasta etsiä Poliisiammattikorkeakoulun kouluttamalta ja poliisihallituksen hyväksymältä voimankäytön kouluttajalta.
Enkä usko, että Mielonen olisi näin sanonut.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#96

Viesti Mjölnir »

voipa kirjoitti:
Andy kirjoitti: Montakohan poliisihallituksen hyväksymää voimankäyttökouluttajaa Suomessa ylipäätään on jotka tarjoavat siviili-itsepuolustuskursseja? Toki heitä on mutta tuskin niin paljon kuin kursseille olisi kysyntää.
Kaippa ne ip-kursseja ohjastavat vk-kouluttajakin yleensä omaavat jonkinlaisen taustan jossain ip-lajissa, koska ei niitä ip-juttuja vk-tekniikoilla vedetä.
Kyllä siellä kurssilla oli sellaisia henkilöitä, joilla ei ollut varmaan peruskurssia pidempää kokemusta itsepuolustus- tai kamppailulajeista. Ja se kyllä näkyi tekemisessä...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#97

Viesti Lasse Candé »

Tuo Mjölnirin toimesta tapahtunut pilkkominen ja vian bongaus osuu mitä luultavimmin asian ytimeen.

Tässä tapauksessa olisi varmaan jonkun herran tuntevan parasta jutella kanssaan ja pyytää juttuun korjausta.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#98

Viesti voipa »

Mjölnir kirjoitti:
voipa kirjoitti: Kaippa ne ip-kursseja ohjastavat vk-kouluttajakin yleensä omaavat jonkinlaisen taustan jossain ip-lajissa, koska ei niitä ip-juttuja vk-tekniikoilla vedetä.
Kyllä siellä kurssilla oli sellaisia henkilöitä, joilla ei ollut varmaan peruskurssia pidempää kokemusta itsepuolustus- tai kamppailulajeista. Ja se kyllä näkyi tekemisessä...
Jos tarkoitit tässä vk-kouluttajakurssia, niin huomasin itse aikoinaan saman asian mutta tarkoitin siis että jos vk-kouluttaja vetää myös erillisiä ip-kursseja, niin se ei noilla vk-opeilla onnistu, koska kyse on eri asioista kuten tiedätkin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#99

Viesti Mjölnir »

voipa kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
voipa kirjoitti: Kaippa ne ip-kursseja ohjastavat vk-kouluttajakin yleensä omaavat jonkinlaisen taustan jossain ip-lajissa, koska ei niitä ip-juttuja vk-tekniikoilla vedetä.
Kyllä siellä kurssilla oli sellaisia henkilöitä, joilla ei ollut varmaan peruskurssia pidempää kokemusta itsepuolustus- tai kamppailulajeista. Ja se kyllä näkyi tekemisessä...
Jos tarkoitit tässä vk-kouluttajakurssia, niin huomasin itse aikoinaan saman asian mutta tarkoitin siis että jos vk-kouluttaja vetää myös erillisiä ip-kursseja, niin se ei noilla vk-opeilla onnistu, koska kyse on eri asioista kuten tiedätkin.
Juuri näin, olemme samaa mieltä asiasta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#100

Viesti Mika »

Kiitän Mjölniriä vastauksestaan. Tuollaista toivoinkin.

Nythän on muuten niin, että artikkelia on muokattu, eikä siitä ole jätetty merkintää. Olen ennenkin ilmaissut ajatukseni toimittajien ammattikunnasta. Se on tämä: :naamapalmu:

Nyt tuo uutinen on kokonaisuudessaan tällainen:
Itsepuolustustaitojen opetusta haluavan ei kannata ilmoittautua minne tahansa kurssille. Perusteellista opetusta on parasta etsiä Poliisiammattikorkeakoulun kouluttamalta ja poliisihallituksen hyväksymältä voimankäytön kouluttajalta.

- Itsepuolustuskursseja tavallisille kansalaisille saa pitää kuka vain, mitään kouluttajakriteereitä ei ole, mutta järjestyksenvalvojia ja vartijoita saa kouluttaa vain hyväksytty kouluttaja, selvittää asiaa ylikonstaapeli Juha Mielonen Poliisiammattikorkeakoulusta.

Poliisiammattikorkeakoulun tarjoamat voimankäytön kouluttajien koulutukset ovat kaikille avoimia ja maksullisia. Niiden jälkeen kouluttajat voivat antaa opetusta järjestysmiehille ja vartijoille.

- Olisi hyvä selvittää aina millaisella ammattitaidolla ja osaamisella järjestään kurssi, jossa opetetaan voimankäyttöä tai uhkatilanteeseen varautumista. Kamppailulajien lajivalmentaja ei ole aina paras mahdollinen opettaja, Mielonen muistuttaa.

Järjestysmiesten ja vartijoiden voimankäytön koulutusta valvoo poliisihallitus, joka antaa kouluttajille luvan viideksi vuodeksi kerrallaan. Kouluttajan on uusittava lupa ja käytävä kertauskoulutuksessa aina ennen sen uusimista.

- Kukaan ei kuitenkaan valvo tavallisten kansalaisten koulutusta. Jokaisen on itse päätettävä kenen järjestämälle kurssille lähtee, Mielonen toteaa.
Anonyymi toimittaja taisi lukea tätä ketjua. ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#101

Viesti Veepee »

Esimerkiksi Sivarikeskuksen järkkärikurssin pitäjät ovat suorittaneet PolAmkin vk-koulutuskoulutuksen ilman mitään kamppailulajitaustaa. He ovat ihan toivottomia (siis omien sanojensa mukaan). Tästä syystä vk-koulutus sekä vapaaehtoisesti suoritettavissa oleva lisä-vk on suosiolla ulkoistettu osaavammille, mikä on varmasti ollut viisain ja paras ratkaisu.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#102

Viesti Veepee »

Esimerkiksi Sivarikeskuksen järkkärikurssin pitäjät ovat suorittaneet PolAmkin vk-koulutuskoulutuksen ilman mitään kamppailulajitaustaa. He ovat ihan toivottomia (siis omien sanojensa mukaan). Tästä syystä vk-koulutus sekä vapaaehtoisesti suoritettavissa oleva lisä-vk on suosiolla ulkoistettu osaavammille, mikä on varmasti ollut viisain ja paras ratkaisu.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#103

Viesti voipa »

Saahan se vartijoiden asekouluttajakurssinkin suoritettua vaikka ei olisi aseenkantolupaa :)
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#104

Viesti diesel 64 »

Törmäsin katupartiointi keissiin ja Poliisin kommentteihin siitä.Ei nyt suoraan IP toimintaa,mutta voisiko seuraavaa soveltaa IP-kouluttajien valvonnassa ja pätevyydessä. Eli,kun vetää kursseja niin käynti alueen poliisilla,joka tsekkaa kaverin taustan ja osaamisen?
- Talkootyötyyppinen vapaaehtoistyö on kannatettavaa. On erittäin hyvä, että kansalaiset ovat kiinnostuneita alueensa turvallisuuskysymyksistä ja haluavat edistää ympäristönsä turvallisuutta ja viihtyisyyttä, Kolehmainen toteaa.
Poliisihallitus muistuttaa, että turvallisuuden ylläpitoon osallistumisen pitää olla viranomaisjohtoista ja ainoastaan tukea viranomaistoimintaa.


Katupartiot tulivat Suomeen – Nyt puhuu poliisien pomo
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/160049- ... isien-pomo" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

IP-kouluttajien pätevyys (Dimitrin haastattelu Fighterissa)

#105

Viesti Huppu »

Miten poliisi voi tarkistaa jonkun ip kouluttajan osaamisen? Onko taustoilla jotain merkitystä, kenelle? Mitä sieltä taustoista tarkalleen pengottaisiin?
Oss!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa