Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaiden varusteet

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Sotilaiden varusteet

#16

Viesti tonik »

Vähän yli 10v sit kertauksissa niin jouduin kantamaan apilasta kaupunkisota harjoituksessa. No ehkä siellä tarvi olla raskas sinko mukana mutta tuntui hiukan hölmöltä :)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaiden varusteet

#17

Viesti Andy »

Miksi se tuntui hölmöltä? Eikö raskas kertasinko ole oikein hyvä ase nimenomaan kaupunkisodassa kun panssarivaunuja voi päästä ampumaan esim. ylhäältä ja muutenkin lähempää kuin vaikka Pohjanmaan lakeuksilla?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Sotilaiden varusteet

#18

Viesti tonik »

Se on totta että sinko on hyvä kaupunkisodassa mutta kevyt sinko voisi olla fiksumpi. Kannattaako sitäkään jokapaikkaan raahata, vaikeuttaa kuitenkin liikkumista. Tilanteesta kiinni.
Tää kyseinen harjoitus oli aika pienessä ympäristössä ja piippaavat liivit kaikilla niin kylhän se vitutti ku mulla apilas selässä;)
KSa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 139
Lauteille: Tammikuu 2008

Sotilaiden varusteet

#19

Viesti KSa »

Point kirjoitti: Kun siiten viime vuosikymmen puolella pari kertaa kävi kertaamassa, niin hyökkäyksissä ohjeistettiin suosiolla jättämään kaiken ylimääräisen pois "koska ettehän te siellä perillä heti ala syömään"...
Häh?!! Eiks "VERTA PAKKIIN" tarkoitettukaan otettavaksi kirjaimellisesti?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sotilaiden varusteet

#20

Viesti Mika »

Jos viitan unohtaisi ( :D ), mitäs tästä sanoisitte jotenkin sovellettuna sotilaan asusteeksi?

[video][/video]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaiden varusteet

#21

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Jos viitan unohtaisi ( :D ), mitäs tästä sanoisitte jotenkin sovellettuna sotilaan asusteeksi?

[video][/video]
On jo olemassa ja käytössä. Esim joukkojenhallinnassa: http://www.cpe-production.fi/products/riot-equipment/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Mikä naurattaa, osa 3

#22

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: Mechanixilta löytyy esim. Fast Fit joissa ei ole ranteessa tarrakiristystä, mutta niitä ei löydy taktisen värisinä.
Korjaan itseäni; tilasin tänään Mechanix Fast Fit hanskat Covert-värisenä, eli black on black.

Hauskana detaljina muuten, että Ebaystä kun katselin, niin halvin paikka (hinta + postikulut) jossa oli varastossa kokoja, oli eräs loviisalainen firma jossa on free worldwide shipping. Kun katselin firman omilta sivuilta, niin pelkkä hanskojen hinta (ilman toimituskuluja) oli muutaman euron isompi kuin ebayn hinta joka siis sisälsi toimituskulut. Tämä siitä huolimatta, että joutunevat maksamaan jotain provikkaakin ebaylle.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaiden varusteet

#23

Viesti Mjölnir »

WhatsAppin puolella oli @AlexMachinen kanssa puhetta siitä, että mitä sotilas kantaa liiveissään mukana.

Tässä vähän esimerkkiä siitä, miten mulla on erilaisia yhdistelmiä, joita käytän eri tilanteissa, osa kuvista on esimerkkejä samankaltaisist tuotteista, jotka löysin netistä:

Esimerkiksi maastokäyttöön, jos halutaan hieman ballistista suojaa, mulla on plate carrier, jossa on vain minimaalinen määrä tavaraa. Liivi on kompromissi liikkuvuuden, suojan ja tavaramäärän välillä. Plate Carrierissa mulla on paikka neljälle varalippaalle, käsiraudoille, CAT-kiristyssiteelle, ensiapupakkaukselle ja dumppipussille.
Kuva

Jos jotain muuta tarvitaan mukaan, niin otan pikkurepun selkään, johon mahtuu esim sadetakki, päivän ruoka, muutama patruunarasia ja 3 l pussi vettä.
Kuva



Staattiseen toimintaan, jossa halutaan maksimaalinen määrä suojaa, mulla on raskas suojaliivi lisälevyillä, johon on kiinnitetty taskut neljälle kiväärin lippaalle, yhdelle pistoolin lippaalle, radiopuhelimelle, pistoolikotelolle, dumppipussille ja ensiapupakkaukselle. CAT-kiristysside on kiinnitettynä kumilenkillä keskelle rintaa.
Kuva

Lisäksi mulla on taisteluliivi, jossa ei ole mitään ballistista suojaa, käytän sitä "valmiusliivinä", eli esim toimistopäivinä, jolloin mulla ei varustevöitä yms päälle puettuna, mulla on toimiston nurkassa liivi pakattuna, jossa on toimivaltatunnukset kiinnitettynä ja voimankäyttövälineet pl. pistooli kiinnitettynä, eli raudat, sumutin, teleskooppipatukka, nippusiteitä, pistoolin varalipas.
Kuva

Maastotoimintaan on vielä yksi "liivi", joka on sitten myös täysin suojaamaton, mutta sitä käytetään silloin, kun luovutaan suojasta liikkuvuuden ja painon säästämisen takia. Siinä on paikat neljälle lippaalle, dumppipussille, ensiapupakkaukselle ja käsiraudoille.
Tämän tyylinen:
Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sotilaiden varusteet

#24

Viesti AlexMachine »

Kiitos selvensi valtavasti. Täytyy lukea illalla ajatuksella vielä läpi tätä ja miettiä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaiden varusteet

#25

Viesti Mjölnir »

On mulla kaikkea sälää vielä niissä liiveissä, kääntöveitsi, sulkurenkaita esineiden, esim. kypärän ripustamiseen, muistiinpanovälinetasku (admin pouch) jne.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sotilaiden varusteet

#26

Viesti AlexMachine »

Tuo sälä varmasti aukeaa minulle kokemuksen myötä. Tosiaan tarkoitus on osallistua MPK:n ensivuoden taktinen kivääri 1-7 kursseille, tai no ainakin niille alkupään joihin ehdin. Tätä varten sitten pitäisi vähän varusteita päivittää etukäteen ja varmaankin tuo taisteluliivi tai kevyt liivi jossa paikat suojalevyille on se pohja. Sitten tilaa riittävälle määrälle lippaita, 6-9 uskoisin, dumppipussi jne.
Ase on nyt varusteltu, eli muokattu toimintaan sopivaksi, joten se puoli on kunnossa.
Kypärä täytyy laittaa mietintään ja VestGuard näyttää ainakin tekevän järkevän hintaisia.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Sotilaiden varusteet

#27

Viesti Presenter »

Mjölniriltä hyvä setti!

Tehtävä tosiaan määrittää varustuksen. Asiaa voi pohtia seuraavien kysymysten kautta:

- Kuinka paljon suojaa tarvitaan? Mikä on todennäköisin uhka, (esim.) luodit vai sirpaleet?
- Tarvitaanko maksimaalista keveyttä ja liikkuvuutta suojan kustannuksella tai toisinpäin? Liikutaanko pääasiassa ajoneuvoin vai jalan?
- Millä alueella toimitaan, onko tehtävä oman tukikohdan portilla pönötystä vai hiippailua vihollislinjojen takana? Rakennettu alue vai metsä, todennäköiset ampumaetäisyydet?
- Kuinka paljon täysiä lippaita pitää olla kannossa? Onko todennäköisyys joutua pitkäkestoiseen tulitaisteluun iso?
- Tehtävän kesto ilman mahdollisuutta täydentää esimerkiksi muonaa tai patruunoita?
- Mitkä varusteet on oltava saatavilla välittömästi, mitkä taas voidaan pitää vaikkapa repussa tai ajoneuvossa tai jättää pois kokonaan?

Sotilaalle tärkeimpinä välittömästi saatavilla olevina varusteina pitäisin ampuma-asetta (oli se sitten pitkä tai lyhyt ase), varalippaita ja ensiapuvälineitä (minimissään kiristysside). Nuo täytyisi löytyä jokaisesta kokoonpanosta jossain muodossa.

Nykyään käytetään paljon tätä "linja-ajattelua" varusteissa. Varusteet jaetaan siinä yleensä kolmeen linjaan.

Ensimmäinen linja on yleensä housuvyö/taisteluvyö, joka kulkee sotilastehtävässä päällä joka paikkaan. Vyössä kuskataan minimissään kiväärin (tai muun pitkän aseen) varalipasta ja henkeä pelastavia ensiapuvälineitä. Jos käytössä on pistooli, niin se ja vähintään yksi varalipas kuuluvat ensimmäiseen linjaan. Moni kantaa vyöllä myös taskulamppua, veistä, monitoimityökalua, dumppitaskua yms.

Toisessa linjassa on sitten tehtäväkohtaisesti varustus, jonka tulee olla välittömästi saatavilla. Yleensä sotilailla toisessa linjassa taisteluliivi, luotisuojaliivi tai muu vastaava, johon on kiinnitetty taskuja erilaisia varusteita varten. Tässä kulkee mukana lisää lippaita kivääriin, ensiaputarvikkeita, viestivälineitä, juomavettä ja muuta tehtävän suorittamiseen vaadittavaa materiaalia (kartat, taskulamput, käsiraudat, OC-sumutteet jne.).

Tähän voidaan laskea mukaan pienehkö reppu, jossa kannetaan varusteita, joita saatetaan tarvita pidemmillä tehtävillä mutta joiden ei yleensä tarvitse olla saatavilla aivan välittömästi: lisää juomavettä, ruokaa, lisäpatruunoita, suojanaamari, kenttälapio, sadevaatteet yms.

Kolmas linja on iso reppu tai rinkka. Sinne säilötään kaikki muu tarvittava, esimerkiksi majoituskalustoa ja lisää ruokaa.

Mitä enemmän harjoittelee ja käyttää varusteita, sitä paremmin huomaa mitä tarvitsee ja mitä ei. Helpompi tie on lähteä minimivarustuksella ja lisätä juttuja sitä mukaa, kun niille huomaa tarvetta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaiden varusteet

#28

Viesti Mjölnir »

Juuri noin. Reppuja mä käytän neljää erilaista tarkoituksen mukaan:

Ensimmäinen, pienin on tämä:
Kuva

Sitten, jos tarvitaan vähän isompaa, käytän tätä:
Kuva

Yli päivän mittaisille keikoille otan mukaan tämän tyyppisen:
Kuva

Ja "pitkille" keikoille, tai jos joutuu kantamaan itse majoitusvälineet, niin valinta on perinteinen:
Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa