Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#46

Viesti tmm »

Mjölnir kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Sitten taas maastokäyttöön on omat varusteet, jotka sisältävät plate carrierin, josta tulee suojaliivejä vähemmän painoa, ehkä puolet siitä, pikkureppu, lääkintäpakkaus. 15- 20 kg, sanoisin.
...ja itse en ainakaan käytä kypärää tällaisissa maastossa tapahtuvissa jäljitys- ym. tehtävissä.
Eihän mekään tosiaan tuolla pohjoisessa käytettyä kypärää kuin kovapanos-ammunnoissa. Muutenkin se varustus oli varsinaisen toiminnan aikana melko niukka.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#47

Viesti Mjölnir »

Törmäsin netin ihmeellisessä maailmassa listaan siitä, millainen pitää olla, että voisi olla Navy Seal. Tein siitä oman variaationi, ja listasin asiat, joita itse pyrin mahdollisimman hyvin noudattamaan:

Soturin ominaisuudet:

Itseluottamus: Tämä on ensimmäinen juttu! Kovan harjoittelun ja onnistuneiden suoritusten kautta saat itseluottamusta. Itseluottamus näkyy ulospäin. Se ei tarkoita sitä, että sinun pitää olla ylimielinen, vaan sitä, että lopputulos on mielessäsi jo selvillä siinä vaiheessa, kun aloitat. Voitto.

Päättäväisyys: Älä epäröi, toteuta täysillä se päätös, jonka teet.

Itsevarmuus: soturin pitää olla johtaja, pitää luottaa omiin kykyihin tehdä päätöksiä ja esittää ne siten, että muut seuraavat

Voima: soturin ei tarvitse olla voimanoston maailmamestari, mutta voimaa pitää olla. Sinun pitää pystyä nostamaan maasta kaksi kertaa oma painosi, vetämään leukoja, juoksemaan täydessä varustuksessa jne. Taitavimmankin ampujan pitää jaksaa kantaa itsensä, aseensa ja varusteensa taisteluun ja taistelussa sekä sieltä pois.

Taito: Soturin pitää olla jatkuvasti lapsellisen kiinnostunut hankkimaan uusia taitoja ja tulemaan paremmaksi vanhoissa.

Aktiivisuus: Soturin pitää olla koko ajan liikkeessä, tekemässä, suunnittelemassa. Pieni hyperaktiivisuus kuuluu soturille.

Aggressivisuus: Kun päätät toteuttaa jotain, vie se loppuun. Jos olet oikeassa ja joku mu väärässä, älä alistu. Jos kohtaat vastustusta, mene siitä läpi, jos et voi mennä läpi, kierrä se. Voima, rohkeus, energia.

Kurinalaisuus: Jos kunnossa pysyminen edellyttää joka aamu heräämistä tuntia aiemmin, tee se. Hanki treenausrutiini ja pidä siitä kiinni. Siedä epämiellyttävyyttä, kunnes siitä tulee tapa ja alat pitää siitä.

Sopeutumiskyky: Sopeudu ympäristöösi. Jos huomaat, että joku asia on haitallinen menestymisen kannalta, vaihda se. Mukaudu.

Valppaus: Katsele ympärillesi, tee havaintoja, tunnista uhka ja ole valmis toimimaan. Soturia ei koskaan yllätetä. Pidä tarpeelliset tavarat pakattuna, tee suunnitelmat häiriötilanteisiin äläkä epäröi toteuttaa niitä. Ole valmis.

Kärsivällisyys: Soturin tulee kärsivällisesti sietää vastoinkäymisiä ja epämiellyttävyyttä. Kylmää, nälkää, kipua, väsymystä. Jossain vaiheessa kaikki se maksetaan takaisin.

Älykkyys: Soturin pitää olla mentaalisesti nopea ja hänellä on oltava paljon toimintavaihtoehtoja. Hommat harvoin menevät suunnitelmien mukaan, joten pitää pystyä nopeasti muuttamaan niitä.

Rohkeus: Rohkeus ei tarkoita sitä, ettei pelkää. Rohkeus tarkoittaa sitä, että tekee pelosta huolimatta.

Lojaalisuus: Soturilla pitää olla syy, ideologia, instituutio, jonka puolesta taistellaan. Lojaalisuus pitää oikealla polulla.

Rakkaus: soturin ei taistele ja harjoittele siksi, että vihaa sitä, mikä on hänen edessään, vaan siksi, että rakastaa niitä asioita, jotka ovat hänen takanaan. Perhe, yhteisö, yhteiskunta, soturilla pitää olla joku asia, jota hän rakastaa. Soturi ei taistele vihan vaan rakkauden takia.

Soturin pitää tutustua pimeään puoleen, mutta pimeä ja valoisa puoli on pidettävä balanssissa. Läheisesi eivät välttämättä ymmärrä tai hyväksy sinun kykyäsi käyttää pimeää puolta, mutta soturille se on välttämätöntä. Pidä huoli, että pimeän puolen houkutus ei saa sinua epätasapainoon, vaan soturin on harjoitettava myös valoisaa puolta; Kulttuuria, kauniita ja rakkaita asioita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#48

Viesti Point »

Muuttuuko sotilaan (perus "rivimiehen") vaatimukset kohti soturin (erikoisjoukkojen sotilaan) vaatimuksia nykyajan sodankäynnissä? Tai ainakin itsellä on sellainen käsitys, että vähenemissä on niiden sotilaiden tarve, joille riitti, että ovat ritsa kädessä ja ampuvat oikeaan suuntaan oikealla herkellä?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#49

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti: Muuttuuko sotilaan (perus "rivimiehen") vaatimukset kohti soturin (erikoisjoukkojen sotilaan) vaatimuksia nykyajan sodankäynnissä? Tai ainakin itsellä on sellainen käsitys, että vähenemissä on niiden sotilaiden tarve, joille riitti, että ovat ritsa kädessä ja ampuvat oikeaan suuntaan oikealla herkellä?
Kyllä, mielestäni. Teknologistuvassa (mm. tilannekuva- ja johtamisjärjestelmien kehittyminen) sodankäynnissä tarvitaan vähemmän ns. perustykinruokaa ja jalkaväkimiehen homma on muuttunut huomattavasti "erikoisoperaattorin" suuntaan sitten viimeisten isojen sotien.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#50

Viesti DeusVult »

Näkyykö tämä varusmiespalveluksessa kasvaneina keskeytyksinä tai jotenkin muuten? Kun on tällainen - ainakin periaatteessa - yleinen asevelvollisuus, niin se tarkoittaa että palvelukseen astuu paljon sellaisiakin nuoriamiehiä joille olisi jo joskus 1700-luvulla ollut tiettyjä vaikeuksia hahmottaa että kumpi on se musketin vaarallinen pää... Näiden kanssa on kait pärjätty vielä tähän asti, kun se peruskoulutus on PV:ssä kuitenkin ollut pohjimmiltaan tasoa "Jääkäri Te, tuliasemanne tässä, ampumasuunta tuo. Kysyttävää?", mutta miten tästä eteenpäin? Syntyykö painetta alkaa ajattelemaan jonkinlaista valikoivaa asevelvollisuutta?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#51

Viesti Point »

Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti: Muuttuuko sotilaan (perus "rivimiehen") vaatimukset kohti soturin (erikoisjoukkojen sotilaan) vaatimuksia nykyajan sodankäynnissä? Tai ainakin itsellä on sellainen käsitys, että vähenemissä on niiden sotilaiden tarve, joille riitti, että ovat ritsa kädessä ja ampuvat oikeaan suuntaan oikealla herkellä?
Kyllä, mielestäni. Teknologistuvassa (mm. tilannekuva- ja johtamisjärjestelmien kehittyminen) sodankäynnissä tarvitaan vähemmän ns. perustykinruokaa ja jalkaväkimiehen homma on muuttunut huomattavasti "erikoisoperaattorin" suuntaan sitten viimeisten isojen sotien.

Kumpi korostuu mielestäsi enemmän henkiset (älykkyys, päättelykyky, paineenkestävyys) vai fyysiset ominaisuudet?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#52

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Näkyykö tämä varusmiespalveluksessa kasvaneina keskeytyksinä tai jotenkin muuten? Kun on tällainen - ainakin periaatteessa - yleinen asevelvollisuus, niin se tarkoittaa että palvelukseen astuu paljon sellaisiakin nuoriamiehiä joille olisi jo joskus 1700-luvulla ollut tiettyjä vaikeuksia hahmottaa että kumpi on se musketin vaarallinen pää... Näiden kanssa on kait pärjätty vielä tähän asti, kun se peruskoulutus on PV:ssä kuitenkin ollut pohjimmiltaan tasoa "Jääkäri Te, tuliasemanne tässä, ampumasuunta tuo. Kysyttävää?", mutta miten tästä eteenpäin? Syntyykö painetta alkaa ajattelemaan jonkinlaista valikoivaa asevelvollisuutta?
Sanoisinko vaikka, että nykyään helpommin annetaan vapautus palveluksesta. Toisaalta, nykynuoret ovat teknologian kanssa kätevämpiä, eli asejärjestelmäoperaattoreita löytyy helpommin kuin vaikka 30 vuotta sitten.

Ei sitä tiettyä massan tarvetta koskaan poisteta, mutta ns. paremmin koulutettujen joukkojen määrän tarve lisääntyy, kun teknologia mahdollistaa paremmin moisten pienyksiköiden johtamisen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#53

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti: Muuttuuko sotilaan (perus "rivimiehen") vaatimukset kohti soturin (erikoisjoukkojen sotilaan) vaatimuksia nykyajan sodankäynnissä? Tai ainakin itsellä on sellainen käsitys, että vähenemissä on niiden sotilaiden tarve, joille riitti, että ovat ritsa kädessä ja ampuvat oikeaan suuntaan oikealla herkellä?
Kyllä, mielestäni. Teknologistuvassa (mm. tilannekuva- ja johtamisjärjestelmien kehittyminen) sodankäynnissä tarvitaan vähemmän ns. perustykinruokaa ja jalkaväkimiehen homma on muuttunut huomattavasti "erikoisoperaattorin" suuntaan sitten viimeisten isojen sotien.

Kumpi korostuu mielestäsi enemmän henkiset (älykkyys, päättelykyky, paineenkestävyys) vai fyysiset ominaisuudet?
mielestäni henkiset ovat tärkeämpiä, MUTTA niilläkään ei ole mitään merkitystä, jos fysiikka ei ole riittävällä tasolla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#54

Viesti Ralle Ryökäle »

Niin arka aihe edelleen että pv ei kommentoi tämän hetken tilannetta.
Sikäli höhlää kun tieto on niin laajan joukon tiedossa että, mielestäni luokitellaan julkiseksi.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#55

Viesti Andy »

No eikö tuo ole ihan järkevä asennoituminen että kieltäytyy kommentoimasta sotasalaisuuteen vedoten. En käsitä mitä etua siitä Puolustusvoimille tulisi että he alkaisivat kertoa tarkemmin varastoistaan ja mitä kukaan sillä tiedolla tekisi?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#56

Viesti Ralle Ryökäle »

Eihän tuossa niinkään ole kysymys varastoista, määristä sun muista, vaan siitä että mitä douppeja käytettäisiin, jos ja kun. Se on se tieto mikä ihmisiä kiinnostaa.
Tiiän nämä ite aika hyvin. Moni yllättyisi, siitä mitä siellä on.
Aika vaiettujahan nämä olivat jo sotien jälkeen, ihmiset pelkäsivät leimaantumista.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#57

Viesti Andy »

Mutta miksi Puolustusvoimien pitäisi sitä selvittää kellekään? Mitä hyötyä siitä on maanpuolustukselle?

Varmaan Puolustusvoimilla on hallussaan myös erilaisia räjähteitä, mutta tuskin ne minulle antavat listaa siitä mitä kaikkea löytyy vaikka kysyisin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#58

Viesti Ralle Ryökäle »

No mikäettei antaisi? Kerrotaanhan niistä ihan yleisesti oppaissakin, jotka kaikkien saatavilla.
Älä kerro kellekkään... Niillä on kuulemma myös tykkejä ja kuorma-autoja hyssssst!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#59

Viesti Andy »

Mutta kerro nyt mitä hyötyä siitä olisi että PV kommentoisi asiaa? Miten se parantaisi maanpuolustuskykyä? Verrattuna siihen että kerrotaan että Puolustusvoimat on varautunut maanpuolustukseen tarpeelliseksi katsomillaan tavoilla tms.

Ihmisten uteilaisuuden tyydyttäminen kun ei käsittääkseni kuulu millään tavoin Puolustusvoimien tehtäviin vaan sitä varten on ihan muut instituutiot olemassa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#60

Viesti Mjölnir »

No hei, ettei nyt jäisi sellainen kuva, että Puolustusvoimat pimittää tietoa, niin minä kerron, että olen joillain operaatioilla kantanut mukanani Fentanyyliä, Temgesicia ja Stimulania. Mutta en käyttänyt, kun ei ollut niin kova hätä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa