Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Matsaus

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Matsaus

#301

Viesti Jorge »

Alioppilas kirjoitti: Paljasnyrkkisparri ei ole sen kummempaa kuin hanskoilla tapahtuva sparraaminen, sitä voi tehdä monilla eri asteilla ja monilla eri tavoilla. Jos tehdään kovempaa, loukkaantumisriski kasvaa, mutta sama juttu se on sparratessa hanskojenkin kanssa.
Paljasnyrkkisparrissa on se pointti - jonka takia ymmärtääkseni useimmissa paljasnyrkittelyynkin tähtäävissä lajeissa sitä tehdään rajoitetuilla säännöillä/kontaktilla - että päähän, varsinkin kasvoihin, tulevat tällit tuppaavat pitkässä juoksussa rajoittamaan harjoittelua ja heikentämään tositilanteessa (oli se sitten katu tai kilpailu) suoriutumista.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#302

Viesti Alioppilas »

Jorge kirjoitti:
Alioppilas kirjoitti: Paljasnyrkkisparri ei ole sen kummempaa kuin hanskoilla tapahtuva sparraaminen, sitä voi tehdä monilla eri asteilla ja monilla eri tavoilla. Jos tehdään kovempaa, loukkaantumisriski kasvaa, mutta sama juttu se on sparratessa hanskojenkin kanssa.
Paljasnyrkkisparrissa on se pointti - jonka takia ymmärtääkseni useimmissa paljasnyrkittelyynkin tähtäävissä lajeissa sitä tehdään rajoitetuilla säännöillä/kontaktilla - että päähän, varsinkin kasvoihin, tulevat tällit tuppaavat pitkässä juoksussa rajoittamaan harjoittelua ja heikentämään tositilanteessa (oli se sitten katu tai kilpailu) suoriutumista.
Päähän tulevat tällit tuppaavat pitkässä juoksussa rajoittamaan harjoittelua ja heikentämään ihan normaalissa arkielämässäkin suoriutumista, riippumatta siitä onko lyöjällä kädessä hanskat vai ei. Siksi sparraamista ylipäänsä tehdään yleensä järjen kanssa. Tietysti joskus on syytä vetää kovempaa, mutta jos jokainen sparri on aina 100% lasissa, on siitä nähdäkseni enemmän haittaa kuin hyötyä, lajista riippumatta.
KungFuMiäs kirjoitti: Täytyy tähän väliin heittää Alioppilaalle :peukku: näinkin kärsivällisestä vastaamisesta tälläisessä negatiivisessa ja vihamielisessä ympäristössä. Mulla alkoi jo kiehumaan lukiessa näitä viimeisimpiä vastauksia, vaikka asia ei edes minulle kuulu :D . On Alioppillaalla kyllä :yinyang: kunnossa, itse täytyy mennä asiaa vielä harjoittelemaan...
Niin no, minä luulin että Andy ihan oikeasti kysyi että miten ja kuinka paljon nykyään Suomessa TLQ:ssa treenataan paljailla nyrkeillä sparraamista. Se on sinänsä ihan hyvä ja asiallinen kysymys. Se taas on ihan eri juttu, miksi täällä keskustellaan siitä, mitä joku toinen vuoden verran treenannut henkilö on kymmenen vuotta sitten sanonut tai kuvitellaan, että alustuksella "kevyttä sparria" nähdään saatananmoista suorittamista verenmaku suussa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#303

Viesti DeusVult »

Alioppilas kirjoitti: Se taas on ihan eri juttu, miksi täällä keskustellaan siitä, mitä joku toinen vuoden verran treenannut henkilö on kymmenen vuotta sitten sanonut tai kuvitellaan, että alustuksella "kevyttä sparria" nähdään saatananmoista suorittamista verenmaku suussa.

No siis ensimmäisessä viestissäni minä epäilin, että Mikan 10 vuotta sitten kirjoittama varaukseton ihannointi tang langin paljasnyrkkiottelemista ja sen kovuutta ja ottelijoiden taitoa kohtaan oli liioiteltua. Hän kuitenkin sitten kielsi että näin olisi. Samassa viestissä hän syytti minua spekuloinnista ja aggressiivisuudesta. Ei minua kiinnosta kauanko Mika itse harjoitteli tai mikä hänen suhteensa tanglangiin on nykyään, eikä oikeastaan edes kiinnosta että onko tankulat nykypäivänä miten kovia ja sparraatteko te kovaa vai hiljaa vai välillä sekä-että. Minua kiinnostaa, että pitääkö tuo Mikan hypetys "harjoitteluun olennaisena osana kuuluvasta täyskontaktipaljasnyrkkiottelemisesta" paikkansa vai ei, ja jos pitää niin onko siitä videota? Noista Mikan vanhoista viesteistä kun nimittäin voisi tällai äkkiseltään päätellä että sitä saatananmoista suorittamista verenmaku suussa tosiaan tehdään, eikä sen pitäisi edes olla mitenkään erityisen harvinaista. Älkää minua syyttäkö siitä jos Mika on joskus aikanaan puhunut puppua. Ja jos se ei kuulu olennaisena osana teidän harjoitteluun, niin hei, se on mulle ihan fine. Sen voi myöntää ihan suoraan ilman että tarvitsee pahoittaa mieltään tai nousta takajaloilleen puolustamaan lajinsa kunniaa tai whatevö.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#304

Viesti Alioppilas »

DeusVult kirjoitti:
Alioppilas kirjoitti: Se taas on ihan eri juttu, miksi täällä keskustellaan siitä, mitä joku toinen vuoden verran treenannut henkilö on kymmenen vuotta sitten sanonut tai kuvitellaan, että alustuksella "kevyttä sparria" nähdään saatananmoista suorittamista verenmaku suussa.

No siis ensimmäisessä viestissäni minä epäilin, että Mikan 10 vuotta sitten kirjoittama varaukseton ihannointi tang langin paljasnyrkkiottelemista ja sen kovuutta ja ottelijoiden taitoa kohtaan oli liioiteltua. Hän kuitenkin sitten kielsi että näin olisi. Samassa viestissä hän syytti minua spekuloinnista ja aggressiivisuudesta. Ei minua kiinnosta kauanko Mika itse harjoitteli tai mikä hänen suhteensa tanglangiin on nykyään, eikä oikeastaan edes kiinnosta että onko tankulat nykypäivänä miten kovia ja sparraatteko te kovaa vai hiljaa vai välillä sekä-että. Minua kiinnostaa, että pitääkö tuo Mikan hypetys "harjoitteluun olennaisena osana kuuluvasta täyskontaktipaljasnyrkkiottelemisesta" paikkansa vai ei, ja jos pitää niin onko siitä videota? Noista Mikan vanhoista viesteistä kun nimittäin voisi tällai äkkiseltään päätellä että sitä saatananmoista suorittamista verenmaku suussa tosiaan tehdään, eikä sen pitäisi edes olla mitenkään erityisen harvinaista. Älkää minua syyttäkö siitä jos Mika on joskus aikanaan puhunut puppua. Ja jos se ei kuulu olennaisena osana teidän harjoitteluun, niin hei, se on mulle ihan fine. Sen voi myöntää ihan suoraan ilman että tarvitsee pahoittaa mieltään tai nousta takajaloilleen puolustamaan lajinsa kunniaa tai whatevö.
Olisiko se ollut niin vaikeaa sitten lukea kirjoittamani viesti siinä viestissä olevan videon katselemisen lisäksi? Olisi säästynyt turhalta jauhamiselta.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Matsaus

#305

Viesti Andy »

Kuinka paljon te nyt sitten käytännössä sitä kovaa paljasnyrkkisparria otatte? Se kai tässä nyt oleellinen kysymys on.

Ja ei, minä en tosiaan ole kiinnostunut osallistumaan siihen. Ainakaan jos ei käytetä jotain kasvosuojallisia kypäriä, koska se on mielestäni vaarallista ja aiheuttaa turhan paljon vekkejä yms. ruhjevammoja kasvoihin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#306

Viesti Alioppilas »

Andy kirjoitti: Kuinka paljon te nyt sitten käytännössä sitä kovaa paljasnyrkkisparria otatte? Se kai tässä nyt oleellinen kysymys on.

Ja ei, minä en tosiaan ole kiinnostunut osallistumaan siihen. Ainakaan jos ei käytetä jotain kasvosuojallisia kypäriä, koska se on mielestäni vaarallista ja aiheuttaa turhan paljon vekkejä yms. ruhjevammoja kasvoihin.
Nyt kesäkauden aikana Helsingissä on otettu paljasnyrkkisparria muutamaan otteeseen. Kovempaa kuin videopätkässä, mutta ei ns. täysillä. Keväällä oli sama homma. Treellä todennäköisesti tehdään vähän enemmän, koska siellä on enemmän edistyneempää porukkaa.

Vekkien ja sen sellaisten kosmeettisten haittojen mahdollisuus on tosiaan suurempi. Myös silmäkuoppaan tulee rystystä helpommin kun pinta-ala on pienempi. Ja sormet ovat aina vaarassa. Koska itsepuolustustilanteessa ollaan kuitenkin useimmiten paljain nyrkein, sitä on hyvä harjoitella, vähintäänkin nyt sen verran, että tajuaa eron. Kuten ensimmäisessä viestissä totesin, mitä vähemmän suojia on, sitä varovaisempaa toiminta yleensä on mitä lyömiseen tulee, ja siksi sitä ollaankin usein vääntämässä pystyssä muutaman iskun jälkeen. Tämä on tietysti vain omaa kokemustani, mutta mm. edellämainitusta seikasta johtuen paljailla nyrkeillä ei oteta ja anneta samalla määrällä niitä lyöntejä kuin hanskat kädessä, jolloin osumaakin tulee vähemmän.

Mikä tekee mielestäsi paljaalla kädellä lyömisestä radikaalisti hanskoilla lyömistä vaarallisempaa? Ymmärrän, että urheilijan, joka harjoittelee urheilukisoihin, joissa käytetään hanskoja, ei tietenkään kannata sparrata ilman hanskoja, koska siitä ei saa mitään lisäarvoa mihinkään. Samalla ymmärrän, että lajissa, jossa päämääränä on pärjätä väkivaltatilanteissa, kannattaa harjoitella muutenkin kuin kädet suojattuina, koska väkivaltatilanteissa harvemmin ollaan kädet suojattuina. Kuitenkin näissä jutuissa treenataan ihmisen lyömistä ja potkimista, missä lähtökohtaisesti saattaa joskus kolista.
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Matsaus

#307

Viesti HannuL »

En ole ottanut oikeasti paljasnyrkkimatsia, mutta treenaamme ip-tilanteita ilman hanskoja. Hyökkäykset ovat kohtalaisen nopeita, mutta kontrolloituja. Osumasta harvoin tulee verta ellei jotain huulta tai nenänvuotoa lasketa, mutta painetta lyönneissä ei ole.

Mietin, että paljasnyrkkimatsi voi olla hyvä tilaisuus tarkkailla miten oma päänuppi kestää eli tuleeko vieraita ajatuksia, tai ylimääräistä vastustajan kunnioitusta? Muuttuuko tekniikka, kun vahingoittumisen mahdollisuus kasvaa?
(Tässä kohdassa ajatukseni on, että skannaa vain omaa ajattelua matsin aikana ja jos on pelkoja, miettii mistä se johtuu ja mitä voi tehdä, että saa enemmän hallinnan tuntua.)

Jos matsaaminen muuttuu ilman suojia otellessa, pitäisikö suojien kanssa yrittää samalla ajatuksella eli treenata "realistista" tilannetta ajatellen?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Matsaus

#308

Viesti Lasse Candé »

Siinä Puolan videolla siis tyypit ihan selvästi jättävät tahallaan lyömättä päähän. Ymmärrän tämän hyvin.

Onko tämä treenikulttuurillinen juttu vai ihan tietoisen sopimuksen tulosta? Eli siis saako periaatteessa lyödä täysillä naamaan, mutta jää tekemättä?

Kun Alioppilas mainitsit että olette nyt viimeaikoina tätä jonkin verran tehnyt, niin miten olette sopineet päähänlyömisestä tai minkälaista kulttuuria asian suhteen on muodostunut?

En tarkoita "opponoida" tms ja olisin sitä mieltä että ketjun tenttaamiset ovat sinänsä ihan ok. Kyllähän esim Puolan videolta kuitenkin näkyy että kovaa siinä vedetään. Että asiat asioina.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Matsaus

#309

Viesti Jorge »

Lasse Candé kirjoitti: Siinä Puolan videolla siis tyypit ihan selvästi jättävät tahallaan lyömättä päähän. Ymmärrän tämän hyvin.

Onko tämä treenikulttuurillinen juttu vai ihan tietoisen sopimuksen tulosta? Eli siis saako periaatteessa lyödä täysillä naamaan, mutta jää tekemättä?
En tiedä siis TLQ:sta tai Puolan treenikulttuurista mitään, mutta useimmissa lajeissa (ja kulttuureissa) sparrin tarkoitus on kehittää molempia sparraajia. Siihen ajatukseen sopii hyvin, että ei täräytetä avopaikasta treenikaveria potentiaalisesti pitkälle harjoitustauolle.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Matsaus

#310

Viesti Lasse Candé »

Tämä on selvää.
Siltä pohjalta vähän ihmettelinkin sitä kun Mika kuitenkin nimenomaan sanoi että
Mutta täysillä tarkoittaa että täydellä voimalla ja nopeudella ja "parhaisiin" mahdollisiin paikkoihin. Mutta jos on vaikka sen 6 vuotta ottanut tosissaan - alussa tietysti aloittelijatasolla, mutta koko ajan progressiivisesti kuitennii - ei esim. sinne munille yllättäen potkaiseminen olekaan niin helppoa. Refleksit ja liikkuminen, kaikki, on niin eri tasolla ettei sitä oikeasti ymmärrä, jos ei ole nähnyt.
Pää on yksi parhaista mahdollisista paikoista. Nyt on siis vähän kyse siitä mitä "parhaat" tarkoittaa. Tai mitä täysillä tarkoittaa.

Itse en siis uskonut alunperinkään tietenkään että se sparrimuoto on vaparia vapaampaa hanskatonta täysillä vetämistä. Välittynyt kuva oli kuitenkin sellainen että metodi kasvattaa hyvin sitä kohti että pystytään ottamaan varsin kovaa ilman suojia ja sitten otetaankin. Nyt kun videolta näki esimerkin, niin kovaa settiähän se ja metodissa on meriitit kun onnistutaan tuolle kovuustasolle suojattomasti kasvattamaan.

Ketjussa on kuitenkin vääntöä aikaansaanut se että otetaanko täysillä parhaisiin paikkoihin vai onko asiassa jokin "mutta".

Minä kyselin sitten miten tuo jarruttelu pääkontaktin suhteen suhteutuu harjoituksen oletettuihin sääntöihin. Kuuluuko siihen päähän lyödä täysillä vai ei ja minkälaisia fiiliksiä asianhaarasta on tankulaväellä. Tässä ei ole tarkoitus saada ketään mihinkään ansaan, vaan kiinnostaa enemmän se ihan asia.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#311

Viesti Alioppilas »

Lasse Candé kirjoitti: Siinä Puolan videolla siis tyypit ihan selvästi jättävät tahallaan lyömättä päähän. Ymmärrän tämän hyvin.

Onko tämä treenikulttuurillinen juttu vai ihan tietoisen sopimuksen tulosta? Eli siis saako periaatteessa lyödä täysillä naamaan, mutta jää tekemättä?

Kun Alioppilas mainitsit että olette nyt viimeaikoina tätä jonkin verran tehnyt, niin miten olette sopineet päähänlyömisestä tai minkälaista kulttuuria asian suhteen on muodostunut?

En tarkoita "opponoida" tms ja olisin sitä mieltä että ketjun tenttaamiset ovat sinänsä ihan ok. Kyllähän esim Puolan videolta kuitenkin näkyy että kovaa siinä vedetään. Että asiat asioina.
Jos tarkoitat Puolan videolla sitä, jossa suomalaiset tekevät Puolassa niin se oli tosiaan ensimmäinen kerta, kun minä ja parini teimme ko. sparria ja meininki oli sen mukaista. Oli myös ohjeistettu, että tehkää kevyesti, vaikka tekniikat olivat sangen vapaita, esimerkiksi munille sai potkia (oli munarit).

Jos tehdään kevyesti, ei tietenkään saa edes periaatteessa lyödä täysillä naamaan. Jos tehdään kovempaa, kontaktin kovuus nousee siinä samalla. Ultimaattinen truu fighter ninja -taso on tietenkin se, joka tässä vaikuttaisi jotenkin olevan keskustelun lähtökohtana, eli että ihan täpöllä paljain käsin.

Meillä Helsingissä on tällä hetkellä sellainen kulttuuri, että itse en tee täysillä sellaisessakaan sparrissa, jossa käytetään suojia. Lisäkseni tällä hanskattomalla tasolla on kaksi oppilastani, joihin verrattuna pärjään sparrissa niin, että ei olisi mitään mieltä vedellä täysillä, vaan koetan antaa sopivasti vastusta niin, että oppilaat joutuvat toimimaan kykyjensä ylärajoilla. He eivät myöskään voi keskenään vetää täysillä, koska toinen on mies ja toinen on 20 kiloa kevyempi nainen. Tämä pätee sekä hanskalliseen että hanskattomaan sparriin. Muiden kaupunkien porukan kanssa treenatessa on sitten enemmän vaihtoehtoja.

Laskeskelin treenipäiväkirjastani, että n. 10 % sparreista on otettu paljain käsin tänä vuonna. Vammoja on syntynyt yksi musta silmä.


Minä edelleen hieman ihmettelen tätä paljaalla tekemisen vaarallisuutta. Kyllähän minä todennäköisesti nukahdan jos otan täysillä lyödyn takasuoran päin komentokeskusta ja kosmeettista vauriotakin varmasti tulee. Tämä on kuitenkin ihan riippumatta siitä, onko lyöjällä hanskoja kädessä vai ei, jos nyt ei mistään jumppapallon kokoisesta tyynystä ole kysymys. Urani kenties pahin vamma oli nenän murtuma, ja se tapahtui sparrissa ihan kunnolliset nyrkkeilyhanskat kädessä. Kyllähän välineet suojaavat nimenomaan vekeiltä, viilloilta ja muilta sellaiselta pintanaarmulta, mutta mielestäni ne eivät vielä ole se juttu, jonka takia paljasnyrkkeily on niin vaarallista, ettei sitä voi tehdä. Jorge mainitsikin tuossa sen itsestäänselvyyden, että sparrit on otettava järjen kanssa. Mitä tasaisempi pari ja mitä kovempi taso, sitä kovempaa voi vetää, mutta idea on kuitenkin harjoitella, ei tappaa treenikaveria. Tämä pätee niin hanskalliseen kuin hanskattomaankin sparraamiseen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Matsaus

#312

Viesti Lasse Candé »

Kiitokset hyvästä vastauksesta ja edelleenkin, jotain tuollaista vähän arvelinkin.
Viittasin tuohon 2003 Varsovan näytökseen jossa vedetään kovemmalla vauhdilla.

Kaipa se juttu on käsien lisäksi nimenomaan niissä vekeissä jne. Voima ja paine tulee huomattavasti isommaksi kuin hanskojen kanssa. Olen kuullut että sen sijaan aivot ottavat enemmän damagea hanskoilla lyötäessä.

Laajempi vastaus tuosta hanskat vs hanskattomuus -kysymyksestä tulisi varmaan luontevimmin esim sen pohdinnasta että miksi vapaaottelussa käytetään hanskoja? Eikös hanskattomuuttakin ole ainakin joskus kokeiltu? Jos, niin minkälaisia ongelmia siitä seuraa?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#313

Viesti DeusVult »

http://www.thedailybeast.com/articles/2 ... rauma.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä on tällainen ihan mielenkiintoinen artikkeli, jossa joku perustelee miksi hanskat pitäisi ottaa vaparista pois. Sille olisi varmaan joku parempikin ketju kuin tämä täällä Kiina-alueella, mutta en jaksa etsiä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Matsaus

#314

Viesti Alioppilas »

Lasse Candé kirjoitti: Kiitokset hyvästä vastauksesta ja edelleenkin, jotain tuollaista vähän arvelinkin.
Viittasin tuohon 2003 Varsovan näytökseen jossa vedetään kovemmalla vauhdilla.

Kaipa se juttu on käsien lisäksi nimenomaan niissä vekeissä jne. Voima ja paine tulee huomattavasti isommaksi kuin hanskojen kanssa. Olen kuullut että sen sijaan aivot ottavat enemmän damagea hanskoilla lyötäessä.

Laajempi vastaus tuosta hanskat vs hanskattomuus -kysymyksestä tulisi varmaan luontevimmin esim sen pohdinnasta että miksi vapaaottelussa käytetään hanskoja? Eikös hanskattomuuttakin ole ainakin joskus kokeiltu? Jos, niin minkälaisia ongelmia siitä seuraa?
No se on tosiaankin näytös, joten siinä varmaan himmaillaan jo ihan senkin takia. Vaikka on hyvä näyttää, että lajissa ei ole kyse pelkästään liikesarjojen tekemisestä ilmaan, on aika huono veto tempaista kaverilta tajua pois tai senkkoja nenästä näytöksessä. Siinä esiintyneet jampat, Piotrek ja Lukasz, ovat luullakseni niitä, joihin Mika vanhoissa viesteissään viittaa. Itse en koskaan päässyt näkemään, kun herrat vetävät täysillä paljain käsin, mutta vaikka se olisikin ollut vain 80-90% maksimista, luulen että homma olisi ollut suhteellisen hurjaa katsottavaa.

Minä olen siinä käsityksessä, että vapaaotteluhanskoilla suojataan etupäässä niitä lyöviä käsiä. Matsit voisivat olla vähän tylsiä (ja ottelijat telakalla jatkuvasti) jos joka toisessa matsissa jollain paukahtavat sormet kun nyrkki osuu kyynärpäähän, otsaan tai johonkin muun kovempaan paikkaan. Joku vapaaottelija voi varmaan vahvistaa tai kiistää tiedon.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Matsaus

#315

Viesti Andy »

Kovan paljasnyrkkisparrauksen vaarat selviävät kyllä kokeilemalla. Parempi kuitenkin on ettei sitä kokeile vaan uskoo minua ihan suosiolla. Minä nimittäin olen nuoruudessani moista hulluutta harrastanut. Muistoksi jäi murtuneen nenän ahtuattama sierain ja eri tasolla olevat etuhampaat. Eivät onneksi näy pahasti mutta noin elinikäisinä vammoina ne ovat hieman kiusallisia.

Toki sitä voi ottaa yhden erän tai kaksi eikä välttämättä käy mitään, etenkin kun sparrityyli muuttuu usein varovaiseksi. Mutta jos koko seura ottaa näin vaikka 10 erää viikossa niin murtuneiden nenien, haljenneiden huulien, revenneiden silmäluomien, auenneiden kulmien, irronneiden hampaiden ja muiden vastaavien ikävien pikkuvammojen määrä alkaa kyllä äkkiä nousta. Tämä on se ongelma, ei se että porukkaa pyörtyisi alvariinsa.

Se ei nyt vain yksinkertaisesti onnistu. Sen takia ammattilaisvapaaottelijatkaan eivät ota kovin paljon kovaa pystysparria edes (amatööri)vapaaotteluhanskoilla. Jo niillä tulee harjoittelua haittaavia vammoja kasvoihin saati sitten paljain nyrkein.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa