Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#16

Viesti Jorge »

Pistetään tuohon spinning shitiin liittyen pätkä mun ja nimimerkki @grapplingin kaverin ja treenien vetäjän potkunyrkkeilymatsista Skotlannissa - eli vähän samantapaista meininkiä, kuin Tampereen Standup Warissa ts. potkista häkissä - valitettavasti "virallinen" matsivideo on kadonnut johonkin netistä ja vain tällainen häkinlaidalta otettu taltiointi on saatavilla.

[video][/video]

Vastustaja kyllä pudottaa suojauksensa aika totaalisesti ja näyttää muutenkin yrittävän torjua alapotkuja käsillään.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#17

Viesti L.K. »

Minähän en nyt mikään takapotkujen expertti ole lähimainkaan, mutta eikös tuossa opetusvideossa tuo hemmo ole turhan pystyssä muutenkin? vähän kallistumalla sais tasapainoa ja kuitekin sitä potkun voimaa tuotettua paremmin eteenpän? Toki varmaan tyyljeä erilaisia,ei siin mitään..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#18

Viesti Jorge »

Tällaista opetusvideota:

[video][/video]
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#19

Viesti Andy »

Siis takapotkussahan kannattaa olla mahdollisimman pystyssä. Ylävartalon kallistuminen vie painoa nimenomaan poispäin vastustajasta ja vähentää potkun voimaa.

Tällä videolla kohdassa 2:27 varsin näppärä takakiertopotku potkunyrkkeilyn Unkarin World Cupista tältä päivältä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#20

Viesti tonik »

Vaihteeks erimieltä andyn kanssa:)
Takapotkussa ei ole hyvä olla ihan pystyssä. Enemmän voimaa kun pieni takakeno. Toki tyylejä on erilaisia kuten osumakohta, joka mun mielestä kantapää.
80 luvulla opittu kääntärit hwangilta, karaten tyyli eroaa hiukan.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#21

Viesti Andy »

Eihän se ylävartalo tietenkään ihan pystyssä voi olla jo liikkuvuuden takia, ellei nyt ole joku balettitanssija mutta melko pystyssä se olisi hyvä olla. Tässä on kuvakaappaukset videolla esitetyistä potkuista. Mielestäni keskimmäinen on paras, sitten ylimmäinen ja alimmaisessa vartalo on jo kallistunut vähän liikaa mikä vie potkusta voimaa pois. Ehkä juuri siksi vaikutuskin jäi heikommaksi vaikka osumakohdan lihasten jännitystilalla voi olla suurempi merkitys. Itse osumakohtahan on lähes sama.

Kuva

Tässähän muuten puhutaan lähinnä takasivupotkusta joka on yleisempi kuin varsinainen takapotku, jossa potkaisevan jalan polvi ja jalkaterä ovat suoraan alaspäin. Mielestäni kantapää on se ainoa oikea osumakohta ja muut selvästi huonompia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3862
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Re: Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#22

Viesti Puni »

Just meinasin huomauttaa, että keskimmäinen on ainut mikä edes etäisesti muistuttaa takapotkua.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#23

Viesti Andy »

Tässä tornadopotku. Toimii myös vartaloon ja on yleisempi sinne.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#24

Viesti Ile »

Andy kirjoitti: Siis takapotkussahan kannattaa olla mahdollisimman pystyssä. Ylävartalon kallistuminen vie painoa nimenomaan poispäin vastustajasta ja vähentää potkun voimaa.
Tää on nyt ehkä vähän hifistelyä, mutta itse ajattelen sen niin, että vartaloa ei varsinaisesti pyritä kallistamaan, mutta kun lantiota työnnetään vastustajaa kohti, niin se ylävartalo tavallaan jää vähän taaemmaksi vaikka massa ja "keskusta" siis liikkuu vastustajaa kohti. Vastaava ilmiö tapahtuu pienessä mittakaavassa esim. etupotkussakin.

Tyypillistä kyllä on, että jäykällä/huonolla potkaisijalla se vartalo nimenomaa "kaatuu" liikaa taakse ja hyvällä potkaisijalla taas kallistus pysyy pienenä.

Mutta en oo mikään potkuguru.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#25

Viesti injunjack »

Tossa takasivupotkussa näyttelee vielä tukijalka mun mielestä aika isoa osaa. Mä olen oppinut, että sen tehtävä on siirtää massaa "eteenpäin" eli siis vastustajaa kohti.

Vähän hankala selittää, mut näyttämällä onnistuis
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#26

Viesti Ile »

Ideaalitapauksessa varmaan näin. Toki vauhtia eli voimaa tulee tulee siitä pyörähdysliikkeestä, joten tukijalan rooli (osumahetkellä) ei liene yhtä suuri kuin ilman pyörähdystä tehtävässä sivupotkussa?
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1333
Lauteille: Lokakuu 2007

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#27

Viesti Fubarbarian »

[video][/video]

Joe Rogan jubailee ja demonstroi tuota potkua, turning side kick. Aika napakasti tuntuu lähtevän.
A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#28

Viesti injunjack »

Ile, mun mielestä tohon pitäs pyrkiä, eli mennään vastaan.

Sitten taas, sivupotku....etujalalla tehtynä vai takajalalla (kaiten meillä) ja sitten vielä jos ottaa askeleen tai pienen hypyn mukaan meneekin mielenkiintoiseksi :-D
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#29

Viesti Lasse Candé »

tonik kirjoitti: Vaihteeks erimieltä andyn kanssa:)
Takapotkussa ei ole hyvä olla ihan pystyssä. Enemmän voimaa kun pieni takakeno. Toki tyylejä on erilaisia kuten osumakohta, joka mun mielestä kantapää.
80 luvulla opittu kääntärit hwangilta, karaten tyyli eroaa hiukan.
Tarkoitatkohan takakenolla juuri pyrkimystä pysyä pystyssä? Eli kenotetaanko potkun suuntaan taakse vai potkusta poispäin taakse? :)

Itse teen takapotkua nykyään enemmän taaksepäin suuntautuvasti. Enemmän kokemusta ottelutilanteessa kuitenkin lopulta sivupotkuksi kääntyvästä, koska tein siten nuorena. Koska per-se ei toimi siten että alaselkä on pystyssä ja siitä sitten vain potkiskellaan vartalon korkeudelle taakse, joutuu alaselän/vatsan kohdalta antaa vartalon taipua poispäin potkusta. Tätä voi sitten kompensoida ylempänä tapahtuvalla aktiivisella takakenolla (eli nojaamisella potkun suuntaan). Samaa mieltä Andyn kanssa että tämä yleensä nimenomaan lisää voimaa. Ulottuvuutta sen sijaan ei. Ennen kaikkea kuitenkin se mahdollistaa hyvän jatkon, sillä tällä tavoin ei kompromissaa hyvää otteluasentoaan liikoja.

Sanoisin melkein että taaksepäin suuntautuva (potkaisevan jalan varpaat suoraan alaspäin) sopii lähinnä stopparityyppisiin tilanteisiin. Mahdollisesti hypyllä, peräti poispäin. Sivuttaiseksi kääntyvä sitten pidemmän ulottuvuuden ja toisenlaisen jatkon takia omaan hyökkäykseen. Tilannehan johon sivuttaisemmassa päätyy ei eroa käytännössä yhtään sivupotkusta, lukuunottamatta sitä että useammin menee vähän ohi. Se pyörähdys siinä ei tunnu juuri missään noin niinkuin fyysiseltä kantilta kun sivupotkuun verrataan, kunhan tekee oikein. Oikein tarkoittaa ettei fiiliksenä pyöri vaan potkaisee kerralla kohteeseen. Pari vinkkiä tähän on juuri pystyssä pysyminen, kädet lähellä vartaloa (itse pidän nyrkit lähellä olkapäitä ja kyynärpäät alhaalla), potku läheltä tukijalkaa. Itse käytän mielikuvaa jossa potkaiseva kantapää menee jo heti alusta lähtien ennen vartalon kääntymistä suuntaansa ihan tukijalan polvitaipeen vierestä aivan kuten potkussa. Sitten kääntyminen tapahtuu automaattisesti. Yksi myös mikä jeesaa on harjoitella takapotkuja ilman käännöstä. Tämä tarjoaa hyvän alustan mm kenon tutkimiseen ja tässä oikean tavan voi oppia tavaksi. Tässä pääsee myös tuntemaan esineitä potkiessaan miten se vaikuttaa voimantuottoon.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Erikoistekniikat kehässä ja häkissä

#30

Viesti Veepee »

Ile kirjoitti: Tää on nyt ehkä vähän hifistelyä, mutta itse ajattelen sen niin, että vartaloa ei varsinaisesti pyritä kallistamaan, mutta kun lantiota työnnetään vastustajaa kohti, niin se ylävartalo tavallaan jää vähän taaemmaksi vaikka massa ja "keskusta" siis liikkuu vastustajaa kohti. Vastaava ilmiö tapahtuu pienessä mittakaavassa esim. etupotkussakin.

Tyypillistä kyllä on, että jäykällä/huonolla potkaisijalla se vartalo nimenomaa "kaatuu" liikaa taakse ja hyvällä potkaisijalla taas kallistus pysyy pienenä.

Mutta en oo mikään potkuguru.
injunjack kirjoitti: Tossa takasivupotkussa näyttelee vielä tukijalka mun mielestä aika isoa osaa. Mä olen oppinut, että sen tehtävä on siirtää massaa "eteenpäin" eli siis vastustajaa kohti.

Vähän hankala selittää, mut näyttämällä onnistuis
Mielestäni nämä molemmat on tavallaan oikein, vaikka itsekin olen jossain määrin potkimisen amatööri. Jos vartalo kaatuu potkussa taaksepäin, niin selvästikin sen voimasuunta on eri kuin potkulla itsellään eikä se siis täten suoraan vaikuta potkuun. Erityisesti tavallisessa sivupotkussa kehoa kallistamalla tuotettu lantionsiirto voi lisätä voimaa, mikäli tukijalan kääntö ei liikuta koko massaa. Tukijalan käännöllä liikkuu koko keho potkun suuntaan (tämä korostuu erityisesti noramaalissa sivupotkussa). Itse yritänkin pitää kaikissa sivupotkuissa kehon suhteellisen pystyssä kuitenkin niin, että se on potkun takana ja ajattelen tukijalan käännön ajoittuvan mahdollisimman lähelle potkun osumaa (miten se ei takakiertopotkussa tietenkään oikeasti tapahdu).
Lasse Candé kirjoitti: Se pyörähdys siinä ei tunnu juuri missään noin niinkuin fyysiseltä kantilta kun sivupotkuun verrataan, kunhan tekee oikein. Oikein tarkoittaa ettei fiiliksenä pyöri vaan potkaisee kerralla kohteeseen.
Näinhän se on. Jos takasivupotkussa on pyörivä fiilis, jalka ei silloin todennäköisesti mene lyhintä reittiä kohteeseensa.
Lasse Candé kirjoitti: Koska per-se ei toimi siten että alaselkä on pystyssä ja siitä sitten vain potkiskellaan vartalon korkeudelle taakse, joutuu alaselän/vatsan kohdalta antaa vartalon taipua poispäin potkusta. Tätä voi sitten kompensoida ylempänä tapahtuvalla aktiivisella takakenolla (eli nojaamisella potkun suuntaan). Samaa mieltä Andyn kanssa että tämä yleensä nimenomaan lisää voimaa. Ulottuvuutta sen sijaan ei. Ennen kaikkea kuitenkin se mahdollistaa hyvän jatkon, sillä tällä tavoin ei kompromissaa hyvää otteluasentoaan liikoja.

Sanoisin melkein että taaksepäin suuntautuva (potkaisevan jalan varpaat suoraan alaspäin) sopii lähinnä stopparityyppisiin tilanteisiin. Mahdollisesti hypyllä, peräti poispäin. Sivuttaiseksi kääntyvä sitten pidemmän ulottuvuuden ja toisenlaisen jatkon takia omaan hyökkäykseen.
Riippuu. :smt003

[youtube][/youtube]
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa