Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karate Do Shotokai (KDS)

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate Do Shotokai (KDS)

#31

Viesti Lasse Candé »

Minun täytyy jatkaa tuosta mitä sanoin aiemmin tekniikoiden eroavaisuuksien bongaamisen ongelmiin...
Nyt näyttäisi jo että Wadokaihin ehdotetaan moisia sensein alaisia linjoja. Olisin itse tuollaisissa heitoissa melko varovainen.

Olen ollut molempien opissa yli kymmenessä eri gyakuzukisessiossa reippaasti. Toisella puhutaan useista kymmenistä. En avaa tekniikka-antia mihinkään suuntaan koska en koe sen kuuluvan tänne, mutta sanon sen verran noin yleisenä periaatteena, että ero johon monet reagoivat vahvasti tosiasiassa puuttuu tai on olematon. Yksi opettaa että teet näin aluksi ja sitten kun paranet teet näin. Toinen opettaa että juttu tehdään näin mutta jotta sen saa toimimaan voi olla alussa hyvä tehdä näin. Oppilas joka ei kuuntele kokonaisuuden kannalta vaan pähkäilee detaljeja jokseenkin hätäisesti missaa kokonaan sen että molemmat tekevät hemmetti takakäden lyöntiä ja että pakosti opin pitää olla melko samanlaista. Valitettavasti jengiä tuntuu välillä jostain kumman syystä kiinnostavan eroavaisuudet ja niiden paisuttelu enemmän kuin opettajien pointti ja universaalisti hyvä budo. Ehkäpä tämä liittyy siihen että tuo on tapa muodostaa mielipiteitä ja viedä juttu diskuteeraamiseen sieltä harjoittelusta ja kovasta työstä.

Mitenkään Jussin juttuun suoranaisesti liittymättä. Yleisenä huomiona vain, koska saattaa löytyä parallellia joidenkin ajatuksiin ja toisaalta koska tahdon ampua alas mainittujen Wado-opettajien opin eroavaisuutta osittain, vaikka totta kai myös eroa on. Oleellisesti kuitenkin vain hyvin vähän. Aina ollut helppoa muuttaa vain sen verran mitä voi tulkita peräti toistoihin mukaan annettaviksi harjoitussessiokohtaisiksi ohjeiksi. Oppi on samaa tavaraa enkä usko että esim molempien oppia tunteva katsoja erottaisi vaikkapa Jussin suoritustavoista "kumpaan kastiin" (joita en näe olevan) suoritus kuuluisi.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Karate Do Shotokai (KDS)

#32

Viesti Andy »

KDS:stä näyttää olevan vaikea löytää videoita joissa esiintyy joku muu kuin Harada itse. Toki vesi on puhtainta lähteessä mutta Hrada on jo reilusti yli kasikymppinen niin se tietenkin vaikuttaa hänen tekemiseensä. Onko tämä video Haradan tyyliä? Suorittajalla näyttäisi olevan 5.dan.

[video][/video]
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#33

Viesti Jussi*M »

Kyllä. Tony Lima on KDS-Shotokain "vitonen".
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Karate Do Shotokai (KDS)

#34

Viesti Jussi Häkkinen »

Myös Liman videossa on havaittavissa eräs kuriositeetti: KDS:ssä tulee hyökätä lyöntihyökkäys "oikein" puolustustekniikan toimimiseksi. Tämä tarkoittaa lyöntikäden jännittävää painamista kohdetta kohti loppuun asti, eräänlaista "commitmentia". Tämä on lajinsisäisesti OK, mutta korostaa entisestään eroa itsepuolustuksellisen kamppailulajin ja formaalin liikuntaharrastuslajin välillä.

Oli muuten nopeinta KDS-tekemistä, mitä olen nähnyt. Propsit siitä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#35

Viesti Jussi*M »

Lasse Candé kirjoitti: Nyt näyttäisi jo että Wadokaihin ehdotetaan moisia sensein alaisia linjoja. Olisin itse tuollaisissa heitoissa melko varovainen.
No niin, tässä on hyvä esimerkki siitä että miun ymmärrys asioiden syvällisemmistä jutuista on vielä selkeästi kehitysvaiheessa, sillä....
Lasse Candé kirjoitti: ....ero johon monet reagoivat vahvasti tosiasiassa puuttuu tai on olematon. Yksi opettaa että teet näin aluksi ja sitten kun paranet teet näin. Toinen opettaa että juttu tehdään näin mutta jotta sen saa toimimaan voi olla alussa hyvä tehdä näin. Oppilas joka ei kuuntele kokonaisuuden kannalta vaan pähkäilee detaljeja jokseenkin hätäisesti missaa kokonaan sen että molemmat tekevät hemmetti takakäden lyöntiä ja että pakosti opin pitää olla melko samanlaista.
...tähänhän minä itse juuri syyllistyn! Viimeksi ihmettelin eroavaisuuksia Pinan Shodanin shutoissa ... :smt003

Helvetin hyvä kommentti Lasse!!! :peukku: Muistan tämän kun seuraavan kerran ihmettelen että mitvit... ;)
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate Do Shotokai (KDS)

#36

Viesti Lasse Candé »

Tuosta Andyn videosta löytyi linkki tämän samaisen Liman toiseen videoon:
" onclick="window.open(this.href);return false;
[video][/video]
Tämä video on sitten vähän, miten sen sanoisi, "korkealentoisempaa". :)
Ei siinä, olen muistaakseni nähnyt juuri tältä samaiselta tyypiltä aiemminkin videoita ja on niitä tyyppejä joiden opetukset voisivat jopa kiinnostaakin. Ihan kaikkea en ymmärrä siihen saakka että osaisin nähdä arvon, mutta tuolla videolla on kyllä paljon hyvääkin settiä. Mahtaakohan tällä Limalla olla taustoja jostain muusta lajista?

Käykö hän koskaan Suomessa ja onko miten kovan profiilin omaava opettaja KDS-yhteisössä maailmalla? Ihan niinkuin olisin joskus nähnyt hänen opetusvideon jostain suomalaisesta liikuntasalista...



EDIT: Ja Jussi M, ne shutot on samanlaisia! ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Karate Do Shotokai (KDS)

#37

Viesti Mika »

Jonakin näytösmateriaalina siviileille tuollainen tietysti voi olla ihan kiinnostavaa, mutta enhän silti tiedä, harjoitellaanko tuossa isommalla porukalla juuri sellaista tarkoitusta varten.

Osaisiko @diesel 64 kommentoida tuota videota?
MUOKKAUS: Nimimerkki korjattu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate Do Shotokai (KDS)

#38

Viesti Lasse Candé »

Näin ulkopuolisena uskaltaudun vielä kommentoimaan ennen dieseliä, koska nyt kerran laitoinkin tuon.
Tuossa videolla on se ongelma että siinä näytetään kohtia opetuksesta ja musiikki soi. Mitä luultavimmin harjoitteissa ja opetuksissa kuitenkin on tärkeintä se sisältö eikä niinkään noiden ulkomuoto. Monissa noista näkyy paljonkin potentiaalia opetuksille, joista osasta pystyy jopa heittämään arvauksia että mitäköhän mahdettaisiin demota. Ne arvaukset tietenkin ovat mitä luultavimmin ihan väärin. :D
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#39

Viesti Jussi*M »

Lasse Candé kirjoitti: Tämä video on sitten vähän, miten sen sanoisi, "korkealentoisempaa".
Tämä on juuri sitä kun viittasin Threadgillin juttuihin ja siihen miten ne olisi juuri KDS-porukalle sopivia juttuja.... Nää on miun näkemyksen mukaan juuri niitä samoja asioita.

Tony Lima on piireissä kova luu ja kysytty opettaja.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Karate Do Shotokai (KDS)

#40

Viesti Jussi*M »

Akuma kirjoitti: Haa, mutta nythän sinulla olisi hyvä tilaisuus valottaa niitä teknisiä yksityiskohtia, joilta osin Harada-Shotokain tekniikat poikkeavat omasta tekemisestäni.
Palataan tähän vielä hetkiseksi....

KDS ei tunne tuota jahtaavaa lyöntiä. Lisäksi jos ajatellaan oi-tsukia niin tuossa muodossa paikaltaan staattisesti tehtynä lähtöasento ja lyönnin jälkeinen asento on zenkutsudatchi. Asentosi muistuttaa fudoa mutta on etupainotteisempi. Siitä ei kuitenkaan saa oikein selvää onko se fudo vai mikä se on...

Ylätason torjunta tehdään KDS:ssä taaksepäin astuessa kokutsudatchiin, ei fudoon. Lisäksi käsi ei torju noin kauas vaan se jää lähemmäs vartaloa noin 90 asteen kulmaan. Eteenpäin astuttaessa asento on zenkutsu, ei fudo. Fudoa käytetään KDS:ssa kyllä mutta tilanne on eri, esim kuten klipissä Kellett "himmailee" ja hyökkää sitten. Staattisesti paikaltaan lähdettynä lyöntiin lähdetään siis zenkutsusta.

Nämä tässä katselimme ja totesimme ja näin myös minä itse ne muistan tehneeni. Muistan kun omassa SKDS ajassa osa teki asennon fudona, osa zenkutsuna ja loput jotain siltä väliltä. Minä pyrin silloin epäselvissä tapauksissa tekemään kds:n malliin eikä siitä sakotettu kertaakaan,
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Karate Do Shotokai (KDS)

#41

Viesti diesel 64 »

Mika kirjoitti: Jonakin näytösmateriaalina siviileille tuollainen tietysti voi olla ihan kiinnostavaa, mutta enhän silti tiedä, harjoitellaanko tuossa isommalla porukalla juuri sellaista tarkoitusta varten.

Osaisiko @diesel 64 kommentoida tuota videota?
MUOKKAUS: Nimimerkki korjattu.
Tuo varmasti kooste leiriltä,olikohan sevillassa ?

Maksimaalisen vartalon hallinnan ja ajoituksen saavuttamiseksi tehdään harjoitteita "metodeja" aluksi hitaasti ja lisätään vähitellen nopeutta
metodeja on paljon ja niiden avulla rakennetaan keho ja oma suoritus mahdollisimman hyväksi .

-Vartalon Hallinta
Kyky pitää vartaloo rentona ja valppaana koko ajan ilman tarpeetonta lihasten jännittämistä jolloin painopiste putoaa alas ja lihasten käyttö maksimoituu.

-Etäisyys:
Kyky hallita vastustajaa pitämällä turvallinen etäsisyys.

-Ajoitus:
Kun on saatu kyky pitää vartalo rentona niin reagoiminen vastustajan liikkeisiin kuten näkeminen kun vastustaja hyökkää, tällöin sinulla on monta vaihtoehtoa, riippuen tilanteesta voit joko liikkua alta pois, torjua tai tehdä vastahyökkäyksen.

-Energian Kohdistaminen:
Rento vartalo, oikea ajoitus ja maksimaalinen lihastyö antaavat sinulle oikeanlaisen energian siirron ja auttaa sinua kohdistamaan hyökkäysesi tai torjuntasi.

Arvostan Tonya , ehdottomasti Sensein parhaimpia oppilaita ja ei tietääkseni ole taustaa muista kamppailulajeista.

myös Steve Hope , Mary keller , Roy Margts (tulikohan kirjoitettua oikein nimet? ) briteistä päteviä ja osaavia. Kiertävät paljon vetämässä leirejä ja olen ollut usealla.

Patrik Hautanen ja Jari Lähdesluoma erittäin osaavia ja päteviä myös , heitä kutsutaan paljon seminaareihin ulkomaille ja myös heidän kotimaan seminaareihin tulee ulkomailta hyvin porukkaa.

Tässä muuten taitaa olla minun kuvaama glippi .

[video][/video]
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Karate Do Shotokai (KDS)

#42

Viesti Jussi Häkkinen »

Ihan muuten pakko kysyä, että mistä ponnistaa "glippi" -termin käyttö videoklipistä l. leikkeestä puhuttaessa? :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Karate Do Shotokai (KDS)

#43

Viesti diesel 64 »

Lisäys edelliseen, eli tuo ylläoleva Andyn laittama video on tosiaan kooste Sevillan leiriltä. Siitä vielä taustoja sen verran että tuo Sevillan ryhmä ei ole alun perin KDS:ää ja Haradan ryhmä vaan kuuluivat aiemmin Atsuo Hiruman Shotokai ryhmään jotka siirtyivät Haradan leiriin parisen vuotta sitten (ovat päässeet aika hyvin eroon laahaavasta takajalasta ja etujalan polvikulman ylimenosta).



Pieni korjaus noihin nimiin eli Steve Hope (Tony Liman henkilökohtainen treenikaveri), Marie Kellet, Roy Margetts (kaikki Haradan 5 daneja).

Lisäksi Tony Limaa koskien niin hänellä ei ole taustaa muista lajeista mutta hänen ensimmäinen opettajansa (1974) oli ammattinyrkkeilijä joka siirtyi karateen Haradan oppilaaksi.

Tuo JussiH:n kommentti että hyökkäys ”pitää” olla suoritettuna ”oikein” on ihan hyvä huomio mutta tämä on vain eräs tapa harjoitella mutta ei todellakaan mikään lopullinen maali tai vertaus todelliseen tilanteeseen. Siitä esimerkkinä Tonyn ensimmäisen opettajan jabit silmäkulmaan jos ei nopeus ollut kohdillaanJ

Itse asiassa tuosta voi helposti antaa kritiikkiä koska tuollainen hyökkäys on vain yksi tapa harjoitella torjuntaa ja hyökkäystä ja tuo on ikävä kyllä usein väärinymmärretty myös KDS harjoittelijoiden keskuudessa, realistisuuden kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.



Patrik Hautanen ja Jari Lähdesluoma ovat myös Haradan 5 daneja ja Jari harjoittelee henkilökohtaisesti usein Tony Liman ja Steve Hopen kanssa yksityisesti.





HISTORIAN HAVINAA (lähde Jari Lähdesluoma)

Kysyin tästä KDS ja Shotokai asiasta Jarilta joka valaisi minua tuosta Shotokai historiasta yleisesti ja sen verran kommentoisin sitä että tuo Murakamin (myös Hiruman) ja tapa tehdä tuota jonkun mainitsemaa virtaavaa tyyliä jossa joissain tapauksissa takajalkaa laahataan ja mennää etujalan yli reilusti niin ei todellakan ole alkuperöistä Shotokaita, itse asiassa voisi helposti todeta että se ei ole Shotokaita olenkaan.

Pieni historian avartaminen, Murakamilla ei ollut Shotokai/Shotokan taustaa, hänen vyöarvonja jonka Shigeru Egami myönsi tuli itse asiassa Haradan suosituksesta koska hänelle tarvittiin uskottavuutta kun muita Karate opettajia alkoi virtaamaan eurooppaan.

Lisäksi tuohon aikaan kun Murakamille myönnettiin vyöarvo Shotokai oli muuttunut Japanissa aika lailla, siitä syystä että Shigeru Egami oli sairas eikä voinut enään harjoitella (opetus oli käytännössä puheen asteella) ja hänen niin sanottu luotto-oppilaansa Japanissa (Hiroyuki Aoki) muutti/toi Shotokaihin ihan oman näkemyksensä ja myöhemmin hän päättikin karaten harjoittelun ja jatkoi Shintaido linjalla.

Jos tiedätte vähääkään miltä Shintaido näyttää niin yhteys tuohon Murakamin ja Hiruman Shotokaihin (itse asiassa myös Japanin Shotokaihin) on ilmeinen.

Tästä tosin pienenä poikkeuksena Wasedan yliopisto (jossa myös Harada ja Ohshima opiskelivat), Waseda pysyi itsenäisena eikä liittynyt Shotokan (nykyään JKA) tai Shotokai leiriiin.



Kommentti ja pieni tarina siitä miksi Haradan Shotokai (KDS) eroaa näistä Murakamin ja Hiruman tekeleistä on aika mielenkiintoinen.

Aikoinaan kun Harada tuli (Brasiliasta) eurooppaan ja Tsutomu Ohshima oli suositellut Haradaan omalle ryhmällensä Pariisissa jossa Harada sitten myöskin opetti. Haradalla oli tapana antaa kaikkien hyökätä Gyakuzukilla ja hän sitten teki torjunnan (Harada itse käyttää sanaa ”accept”) ja hänellä ei koskaan ollut mitään ongelmia tämän suhteen.

Tämän jälkeen hän meni Japaniin ja harjoitteli ja yritti omaksua tätä Hiroyuki Aokin ”uutta” tyyliä. Jokunen aika eteenpäin hän vieraili uudestaan Pariisissa Ohshiman oppilaiden luona ja teki saman kuten aiemminkin eli antoi kaikkien hyökätä, erona oli se että tällä kertaa hän ei pystynyt torjumaan ollenkaan ja luonnollisesti tästä kaverit saivat enemmän itseluottamusta ja hyökkäsivät entistä kovemmin. Itse asiassa Ohshima (joka oli paikalla silloin) joutui pysäyttämään tämän ennen kuin jotain pahempaa sattuu.

Tämä tapahtuma oli SE tekijä jonka takia Harada muutti harjoittelutapansa siihen entiseen tyyliin mitä hän oli itse aiemmin henkilökohtaisesti Egamin kanssa harjoitellut (ja toimivaksi todennut).



Hauskana lisänä voisi kertoa pelkistetyn tarinan siitä kuinka Murakami Haradan hyvän tahtoisen auttamisen (graduointi Egamilta) herra Murakami väitti Haradan opettava jotain terroristijärjestöä ja joutui hetkeksi vankilaan ja poistettiin maasta. Hieno kaveri eikö vain. Niin ja tuosta tapahtumasta on Interpolilla dokumentit herra Murakamin väitteistä, tosin ne on jo ajat sitten kumottu koska eivät olleet todenperäisiä.

Eli tähän voi vain todeta että kamppailulajimaailma on aina ollut poliittinen, korruptoitunut ja mätä, ei tuohon muuta voi sanoa.



SHOTOBUDO (lähde Jari Lähdesluoma)

Mitä tulee tuohon Shotobudoon niin itse Haggertyllä on vaikutteita aika paljon tuosta aiemmin mainitsemastani Shintaido linkistä, ei tosin ihan yhtä paljon kuin suora Murakamin ja Hiruman tyyli mutta kuitenkin.

Itse Herra Haggerty on ihan mukava kaveri ja lähettää itse asiassa joka vuosi joulukortin Haradalle ja Haradalla ei ole mitään henkilökohtaisesti Haggertya vastaan. Se syy miksi alun perin Haggerty erosi Haradan järjestöstä jääköön historiaan, sen verran valotetaan kuitenkin että se ei mitenkään liittynyt Karaten harjoitteluun.



Jos Akumaa eli Matti Vanhasta kiinnostaa KDS eroavaisuus niin voi kysyä sitä vaikka Ronkaisten Veljeksiltä (2000 luvun alkupuolella Jari Lähdesluoma kävi heidän kanssaan harjoittelemassa pari kertaa kun he olivat myös kiinnostuneita eroista), tai vaihtoehtoisesto voi ottaa yhteyttä niin voidaan sopia tapaaminen hyvässä hengessä (Jari ainakin liikkuu ympäri suomea ja on Oulussakin aika ajoin).





JUSSI HÄKKINEN (lähde Jari Lähdesluoma)

Tuo Jussin mainitsema kokemus Turussa että hiki tuli korkeintaan alkujumpassa jne. on todennäköisesti ollut täysin tosiasia ja erittäin ikäväää. Seura oli aika nuori (eikä vieläkään kovin vanha) ja taso sen mukainen. Parannusta on tullut mutta paljon tarvitaan vielä. Mutta jos Jussia kiinnostaa niin on erittäin tervetullut uudestaan silloin kun Jari on paikalla niin saa vähän erilaisen kuvan tekemisestä, luonnollisesti hyvässä hengessä kuten kuuluu.



JUSSI*M (Jarin kommentti)

Muistan kyllä sinut ja hyvä että et lähde loanheittolinjalle, tosin varmaa kotirauhan säilyttämiseksi se on todennäköisesti järkevääkinJ

Se miten sinua aikoinaan savustettiin Kusankoskella on kyllä kaikunut minunkin korviini, ikävää miten tuo on hoidettu mutta olkoon se nyt historiaa (kuten tiedät niin se kaveri ei ole edes mukana enään).

Sen verran tuohon Kuusankosken historiaan Shotobudo/Shotokai että heillä aika tulehtunut historia joka juontaa juurensa todella kauas. Siinä ehkä aika suuri osasyy tuohon tapaan millä asiat sinun kanssasi hoidettiin.

No ei siitä sen enempää ja hyvää jatkoa vain omalla polullasi.





LOPPUKOMMENTTI

Mielipiteitä saa olla ja niitä pitää olla se on selvä. Jokainen kuitenkin leikkii omalla ”hiekkalaatikollaan” omilla leluillaan ja hyvä niin. Välillä tietysti vertaillaan kenellä on suurin hiekkalaatikko ja parhaimmat lelutJ
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Karate Do Shotokai (KDS)

#44

Viesti fudo »

diesel 64 kirjoitti: Tässä muuten taitaa olla minun kuvaama glippi .

" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä pätkä. Yksinkertaista ja toimivaa, oleelliseen keskittyen. Kokemukseni mukaan haasteellista opetettavaksi, vaikeaa opittavaksi.
空手に先手なし
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Karate Do Shotokai (KDS)

#45

Viesti diesel 64 »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ihan muuten pakko kysyä, että mistä ponnistaa "glippi" -termin käyttö videoklipistä l. leikkeestä puhuttaessa? :)
Isoilta pojilta opittu... :peukku:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa