Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga -buumi

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#1

Viesti Andy »

Aloin miettimään sitä että nykyaikaiset itsepuolustuslajithan eivät ole mitään yleisömagneetteja ja niihin on vaikea saada kovinkaan suuria treenaajamääriä. Eivät ne nyt täysin out ole mutta on turha kuvitella että Krav Maga, Defendo tai muu vastaava laji vetäisi hirveää väenryntäystä peruskursseille.

Näin on ollut "aina" lukuunottamatta yhtä poikkeusta. Kun krav maga tuli Suomeen niin se tuli rytinällä! Seuroja perustettiin 90-luvun lopulla nopeaan tahtiin ja suosio oli valtava. Näki sellaistakin että salin ovessa oli lista niistä jotka oli hyväksytty peruskurssille - kaikki kun eivät mahtuneet saliin. Homma oli suosiossaan verrannollinen vapaaottelun suosioon 5 vuotta sitten.

Mietin että mikä oli se syy että laji sai alussa näinkin kovan suosion? Okei, se oli ensimmäinen moderni itsepuolustuslaji Suomessa ja aiemmin oli tarjolla lähinnä jujutsua, hapkidoa ja vastaavia itsepuolustuspainotteisia perinnelajeja. Mutta ei nytkään ole kauhean suurta kilpailua tämän kategorian lajeissa. Eli vaikka paikkakunnalla olisi vain se yksi krav maga -seura niin ei sinne enää tule mitään väenryntäystä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#2

Viesti Leiska »

Muistan ainakin, että sitä mainostettiin kovimpana mahdollisena itsepuolustuksena vastustajan terveydestä välittämättä ja kaikki mitä krav magasta vieläkin tulee mieleen, on potkut haaroväliin ja sormet silmään :) En nyt tarkalleen muista missä sitä silleen mainostettiin, mutta sellaisen kuvan siitä sillon sai. Se, että joku laji on kovempi kun toinen, on aina hyvää markkinoille
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#3

Viesti Andy »

Joo se on kyllä tosi että silloisesta mainonnasta tuli kuva että krav magassa kaivetaan silmät päästä ja sydän rinnasta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Mappe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 302
Lauteille: Elokuu 2011
Etulaji: Taekwondo
Takalajit: Judo, Jujutsu

Krav Maga -buumi

#4

Viesti Mappe »

Olen itse pohtinut useasti samaa. Näkisin, että useat ihmiset ovat tietyllä tavoin luotuja hurahtamaan erilaisiin asioihin. Krav magaa nerokkaasti markkinoitiin realistisen toimivana lajina jossa taistelukyky asennetaan ihmiseen hyvin nopeassa ajassa ja vieläpä ihmisen omia luonnollisia toimintatapoja hyväksi käyttäen. No tämähän upposi isoon osaan ihmisistä samalla tavoin kuin Karaten myyttiset kuoleman iskut vuosikymmeniä aikasemmin. Ironista kyllä Krav maga sai kokea saman yleisökadon minkä monet lakanalajit vuosituhannen vaihteessa sillä erotuksella, että useat lakanalajit ovat nykyisin saaneet rakennettua suosiotaan uudestaan. Tosin eri syystä mitä aikanaan.
Peki-
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 226
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Shito-ryu Kempo Karate-Jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#5

Viesti Peki- »

Vielä 2000-luvun puolella Seinäjoella krav magasta puhuttiin lajina, joka on kehitetty Israelin armeijalle tehokkaaksi lähitaistelulajiksi ja sitä on aikaisemmin opetettu vain ja ainoastaan Israelin sotilaille. Ja kun kuitenkin Israelin ja Palestiinan väliset suhteet kuitenkin olivat koko ajan uutisissa ja Internetistä ei sitä tietoa niin paljoa vielä löytynyt. Nämä puheet siis olivat yläaste- ja lukioikäisten keskusteluissa.

Eli ainakin itselle muodostui semmoinen mielikuva, että se on ihan älyttömän tehokasta, kun se on kehitetty tosi kovalle armeijalle, kun ne sotiikin koko ajan. Ja kaikilla tuntui olevan sellainen käsitys, että sitä oltaisiin vasta hiljattain ruvettu opettamaan siivileille, vaikka totuus oli jotain ihan muuta. Ja kun tällaiset huhupuheet ja mielikuvat liikkuivat, niin en yhtään ihmettele väenpaljoutta peruskursseilla.

En ole varma oliko Seinäjoella edes siihen aikoihin krav maga -seuraa, ainakaan mainoksia en muista nähneeni, enkä kuitenkaan olisi lajia vaihtanut. Ja olisin kyllä ollut liian nuorikin...

Edit: Lauserakenteita järkevöitetty
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Krav Maga -buumi

#6

Viesti JanneM »

Krav MAgan pinnalle toi varmaankin raflaava markkinointi. K18 ikäraja ja rikosrekisterien selvittely yms.
Ihmisille tulee helposti sellainen olo, että "Tuo on kova ja juttu ja tuonne on vaikea päästä. Minä haluan sinne."
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Krav Maga -buumi

#7

Viesti Oar »

Israelin armeija vedetään vieläkin kovin usein mukaan keskusteluun Krav Magasta. Siis osoituksena siitä, kuinka helvetin kova laji on. Joskus on tosin kyseessä Mossad tai pelkästään Israelin erikoisjoukot.

Tuntuu olevan erittäin yleinen harhakäsitys että jos joku armeija käyttää tiettyä systeemiä, se on teh deadliest ever ja sisältää salaisia ninjatekniikoita. Sotilaathan tunnetusti ovat kaikki hirveitä tappokoneita ilman aseitakin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#8

Viesti Mjölnir »

Krav Maga on jo teini-iässä Suomessa, eli homma on vakiintunut.

Ensimmäinen peruskurssi, jota olen ollut vetämässä, keräsi näytökseen Tampereella 300 ihmistä, joista 150 ilmoittautui peruskurssille. Samankaltainen buumi oli "Sali" -ohjelman aikaan vapaaottelussa.

Nykyään meidän salilla suurin laji on BJJ.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#9

Viesti L.K. »

Minkä verran Andy sun mielestä lajin pitää vetää peruskursseille, että voidaan puhua yleisömagneeteista?

Meillä esim peruskurssit veti 3-4 ekaa vuotta keskimäärin 40 ihmistä..

Muuten varmasti jo edellä mainitut seikat oli ne juuri mitkä lajista (krav maga) tekivtä niin suosion. Eksotiikkahan puree aina ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Laicus
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 59
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga -buumi

#10

Viesti Laicus »

Muistan kyllä itsekin 90-luvun puolella kuulleeni koulun pihalla pelonsekaisen kunnioituksen sävyttämiä kuiskauksia tästä äärimmäisestä lajista nimeltä Krav Maga. Kun nettiäkään ei silloin vuosikymmenen ensimmäisellä puoliskolla ollut samalla tavalla käytössä kuin nykyään, saattoivat tarinat nopeasti värittyä "rikkinäisen puhelimen" avulla. Viidakkorumpu varmasti päristeli samalla tavalla monien muidenkin korviin ja sen nostattama kiinnostus ajoi porukkaa kursseille.
"No groin, no Krav Maga!" - The Simpsons

"Niin Magaa kuin petaa!" - Duunikaverin suuri viisaus
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Krav Maga -buumi

#11

Viesti Invictus »

Ei itse oikein havaintoa tai ainakaan muistikuvaa millaista tuo lajin markkinointi oli, mutta muistan että 90-00 lukujen vaihteessa kuulopuheita tuosta lajista tosiaan liikkui paljon ja näiden juttujen perusteella yleensä tuli jotenkin kuva että kaji on jotenkin "helpompi" ja "tehokkaampi" oppia kuin "muut" lajit. Ja sitten tietysti se, että siinähän ei ollut MITÄÄN sääntöjä (!!!) ja noi armeija -hehkutukset yms oli varmasti omiaan luomaan lajille mystistä mainetta. Krav Magasta tuntui olevan kiinnostunut myös usea sellainen jota mikään muu kamppailulaji ei olisi voinut vähempää kiinnostaa...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#12

Viesti Mjölnir »

Invictus kirjoitti: Ei itse oikein havaintoa tai ainakaan muistikuvaa millaista tuo lajin markkinointi oli, mutta muistan että 90-00 lukujen vaihteessa kuulopuheita tuosta lajista tosiaan liikkui paljon ja näiden juttujen perusteella yleensä tuli jotenkin kuva että kaji on jotenkin "helpompi" ja "tehokkaampi" oppia kuin "muut" lajit. Ja sitten tietysti se, että siinähän ei ollut MITÄÄN sääntöjä (!!!) ja noi armeija -hehkutukset yms oli varmasti omiaan luomaan lajille mystistä mainetta. Krav Magasta tuntui olevan kiinnostunut myös usea sellainen jota mikään muu kamppailulaji ei olisi voinut vähempää kiinnostaa...
Itse asiassa varmasti suurin osa lajia hehkuttaneista ei koskaan päässyt edes sinne peruskurssille saakka, vaikka miettikin vakavasti lähtemistä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Krav Maga -buumi

#13

Viesti Point »

Niin.. Krav Maga taisi tulla muotiin silloin kun kamppailulajitarjonta koostui lähinnä painista, nyrkkeilystä ja judosta, jotka olivat kilpaurheilujeja (ja ensimmäiset kaksi liittyivät vahvasti pierun hajuun). Sitten oli tietenkin karate, jonka totuus oli kaukana kunfu-elokuvista. Ei kovaa turpaan vetoa, vaan rivissä potkittiin ilmaan ala-asteen puisella jumppasalilla. Olihan tuolloin joitakin kontaktikarateseuroja, mutta välttämättä nimi ei kertonut onko odotettavasti Aittomäen tai vastaavan pitämiä treenejä vai jotain akateemista ilmaan huitomista ja "kian-huutelua"...

Ehkä silloin kaivattiin jotain lajia, jonka pelkällä nimellä saisi katu-uskottavuutta tappelukoneena.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Krav Maga -buumi

#14

Viesti Jorge »

Point kirjoitti: Ehkä silloin kaivattiin jotain lajia, jonka pelkällä nimellä saisi katu-uskottavuutta tappelukoneena.
Tai sitten ne Mjölnirin mainitsemat peruskurssille ehtimättömät hehkuttajat harrastivat jotain Teh Erikoisjoukko- larppia omassa mielessään
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -buumi

#15

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti: Ehkä silloin kaivattiin jotain lajia, jonka pelkällä nimellä saisi katu-uskottavuutta tappelukoneena.
Jep. Siinä oli hyvä sauma ja Ari Kangas teki aikanaan ison työn markkinoidessaan lajia.

Nykypäivänä nuo jutut, joilla silloin hommaa markkinoitiin, aiheuttavat itsessä lähinnä myötähäpeää...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa