Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Gilmore
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1041
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Vantaa

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#31

Viesti Gilmore »

Törmäsin tälläiseen, lienee ohuesti aiheessa ainakin.


Kuva
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#32

Viesti Andy »

Mitä tuo kuva esittää ja miten se liittyy aiheeseen?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Gilmore
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1041
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Vantaa

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#33

Viesti Gilmore »

Ilmeisesti sotilaan varustusta eri aikoina. Eipä taida kunnolla tulla näkyviin.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#34

Viesti T-T »

Mjölnir kirjoitti: Paljonkohan minulla on taisteluvarustuksessa tavaraa kannossa, lasketaanpa...

Perusmaastovaatetus on varmaankin kolme - neljä kiloa, plus raskaat kengät, ehkä kaksi-kaksi ja puoli kiloa lisää
Suojaliivi ja lisälevyt 12 kg
Varusteliivissä neljästä kuuteen lipasta á 800 g rynnäkkökivääriin, pistooliin kaksi tai kolme lipasta, muutama sataa grammaa lisää, sanotaan vaikka, että lippaista 5 kg.
Viestiväline noin 400 g
Suojanaamari + sen vehkeet olisikohan reilun kilon
Ensiapulaukku varmaankin reilu kilo
Sekalaista sälää, kuten karttoja, muistilistoja, muistiinpanovälineitä yms. ehkä parilla kilolla
Ruokaa puoli kiloa, vettä kilo

Pikkureppu (päiväreppu), jossa sadevaatteet ja 3 litraa vettä sekä kilo ruokaa ja lisää patruunoita, ehkä kolmisen sataa, 10 kg.

Kypärä noin 1,5 kg

rynnäkkökivääri 4,5 kg (täydellä lippaalla)

Pistooli n kilo

Veitsiä yksi isompi puukko ja pari pienempää kääntöveistä ja yleistyökalu, sanotaanko kilo

Noin 40- 50 kg varovaisesti arvioituna
Ei ole Mjölnir pakko vastata, mutta oletko miten asetellut varusteet, tai onko sulla jotain "omia mieltymyksiä"?
VVV
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 61
Lauteille: Elokuu 2010

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#35

Viesti VVV »

Gilmore kirjoitti: Ilmeisesti sotilaan varustusta eri aikoina. Eipä taida kunnolla tulla näkyviin.

Meikäläinen yritti samaa linkata jo ekalle sivulle, siinä epäonnistuen. Kuvassa brittisotilaan (pelkästään?) taisteluvarusteet keskiajan alusta nykypäivään. Sieltä etusivulta saa selkän kuvan vaikka nyt riemurasiaan linkkaakin.

Mitenkä Mjölnir meinaatko että kilon edestä vettä riittää esim kokonaisen päivän taisteluihin? Etenkin nyt näin kesähelteillä? Vai onko opitmaalitilanne näissä asfalttikähinöissä, että sitä saa jatkuvasti huollosta lisää? Talvellahan sitten tuleekin vaatteista jonkun kilon verran lisäpainoa.
Melkoinen miäs.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#36

Viesti Mjölnir »

T-T kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Paljonkohan minulla on taisteluvarustuksessa tavaraa kannossa, lasketaanpa...

Perusmaastovaatetus on varmaankin kolme - neljä kiloa, plus raskaat kengät, ehkä kaksi-kaksi ja puoli kiloa lisää
Suojaliivi ja lisälevyt 12 kg
Varusteliivissä neljästä kuuteen lipasta á 800 g rynnäkkökivääriin, pistooliin kaksi tai kolme lipasta, muutama sataa grammaa lisää, sanotaan vaikka, että lippaista 5 kg.
Viestiväline noin 400 g
Suojanaamari + sen vehkeet olisikohan reilun kilon
Ensiapulaukku varmaankin reilu kilo
Sekalaista sälää, kuten karttoja, muistilistoja, muistiinpanovälineitä yms. ehkä parilla kilolla
Ruokaa puoli kiloa, vettä kilo

Pikkureppu (päiväreppu), jossa sadevaatteet ja 3 litraa vettä sekä kilo ruokaa ja lisää patruunoita, ehkä kolmisen sataa, 10 kg.

Kypärä noin 1,5 kg

rynnäkkökivääri 4,5 kg (täydellä lippaalla)

Pistooli n kilo

Veitsiä yksi isompi puukko ja pari pienempää kääntöveistä ja yleistyökalu, sanotaanko kilo

Noin 40- 50 kg varovaisesti arvioituna
Ei ole Mjölnir pakko vastata, mutta oletko miten asetellut varusteet, tai onko sulla jotain "omia mieltymyksiä"?
Pääpirteittäin siten, että RK:n lippaat ovat keskilinjasta vasemmalla alhaalla, pistoolin varalipas on siinä samalla kinkeripiirillä, drop pouch on vasemmalla reiden keskilinjalla tai vähän sen takapuolella. Kiristysside on rinnalla keskellä, viestiväline vasemmalla ylhäällä. Suojanaamari on vasemmassa reidessä, jos riski on katsottu sellaiseksi, että se on välittömästi saatavilla. Sen tilalla voi olla myös ensiapulaukku, mutta useimmiten se on repussa, vain kiristysside on liivissä saatavillä välittömästi ja kummalla kädellä tahansa. Veitsi on oikealla alhaalla siten, että sen saa myös vasemmalla tarvittaessa. Kaikki muut tavarat ovat vähän tilanteenmukaisesti, kun mulla voi periaatteessa olla neljää eri varustusta: pelkää varustevyö ja alussuojaliivi vaatteiden alla; varustevyö ja varusteliivi; varustevyö ja raskas suojaliivi; Plate Carrier.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#37

Viesti T-T »

Mjölnir kirjoitti:
T-T kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Paljonkohan minulla on taisteluvarustuksessa tavaraa kannossa, lasketaanpa...

Perusmaastovaatetus on varmaankin kolme - neljä kiloa, plus raskaat kengät, ehkä kaksi-kaksi ja puoli kiloa lisää
Suojaliivi ja lisälevyt 12 kg
Varusteliivissä neljästä kuuteen lipasta á 800 g rynnäkkökivääriin, pistooliin kaksi tai kolme lipasta, muutama sataa grammaa lisää, sanotaan vaikka, että lippaista 5 kg.
Viestiväline noin 400 g
Suojanaamari + sen vehkeet olisikohan reilun kilon
Ensiapulaukku varmaankin reilu kilo
Sekalaista sälää, kuten karttoja, muistilistoja, muistiinpanovälineitä yms. ehkä parilla kilolla
Ruokaa puoli kiloa, vettä kilo

Pikkureppu (päiväreppu), jossa sadevaatteet ja 3 litraa vettä sekä kilo ruokaa ja lisää patruunoita, ehkä kolmisen sataa, 10 kg.

Kypärä noin 1,5 kg

rynnäkkökivääri 4,5 kg (täydellä lippaalla)

Pistooli n kilo

Veitsiä yksi isompi puukko ja pari pienempää kääntöveistä ja yleistyökalu, sanotaanko kilo

Noin 40- 50 kg varovaisesti arvioituna
Ei ole Mjölnir pakko vastata, mutta oletko miten asetellut varusteet, tai onko sulla jotain "omia mieltymyksiä"?
Pääpirteittäin siten, että RK:n lippaat ovat keskilinjasta vasemmalla alhaalla, pistoolin varalipas on siinä samalla kinkeripiirillä, drop pouch on vasemmalla reiden keskilinjalla tai vähän sen takapuolella. Kiristysside on rinnalla keskellä, viestiväline vasemmalla ylhäällä. Suojanaamari on vasemmassa reidessä, jos riski on katsottu sellaiseksi, että se on välittömästi saatavilla. Sen tilalla voi olla myös ensiapulaukku, mutta useimmiten se on repussa, vain kiristysside on liivissä saatavillä välittömästi ja kummalla kädellä tahansa. Veitsi on oikealla alhaalla siten, että sen saa myös vasemmalla tarvittaessa. Kaikki muut tavarat ovat vähän tilanteenmukaisesti, kun mulla voi periaatteessa olla neljää eri varustusta: pelkää varustevyö ja alussuojaliivi vaatteiden alla; varustevyö ja varusteliivi; varustevyö ja raskas suojaliivi; Plate Carrier.
Kiitoksia paljon Mjölnir, kun jaksoit kirjoitella.
Hyvin olet asiat miettinyt. Tosin mitä muuta voi ammattilaiselta odotaakaan. :)

Nyt on kelitkin kohdillaan kunnon varustukselle :smt003
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#38

Viesti Ale »

Mjölnir kirjoitti: ...Sen tilalla voi olla myös ensiapulaukku, mutta useimmiten se on repussa, vain kiristysside on liivissä saatavillä välittömästi ja kummalla kädellä tahansa.
Kannattaa kumminkin harkita, että laittaisit sen ensiapulaukun kiinni liiveihin. Itsellä se on selkäpuolella. Ideahan on, että muut ryhmän jäsenet paikkaavat miehen sen omilla vehkeillä ja jos ne on repussa, niin ne eivät löydy.
Itsellä radio on yleensä selässä ja taistelupari säätää, muuten voi tulla antenni tielle. Heitteet alhaalla oikealla (ja selässä.)
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#39

Viesti Mjölnir »

Mulla oli aiemmin liivissä ea laukku kiinni, mutta tilan puutteen takia siirsin sen reppuun. Ehkä tuo selkäpuoli voisi olla vaihtoehto. Kiitosta vinkistä. Radiota tarvitsen edessä, kun mun täytyy välpätä sitä kokoajan eri puheryhmille
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#40

Viesti MarkkuT »

Mark Rippetoen mietteitä aiheesta:

http://rhinoden.rangerup.com/are-you-st ... -rippetoe/
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#41

Viesti Mjölnir »

VVV kirjoitti: Mitenkä Mjölnir meinaatko että kilon edestä vettä riittää esim kokonaisen päivän taisteluihin?
Anteeksi, olin missannut tällaisen suoran kysymyksen.

Itselläni on mukana käytännössä aina kolmen litran juomapussi ja 0,9 litran kenttäpullo. Riittää hetkeksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#42

Viesti MarkkuT »

MarkkuT kirjoitti: Mark Rippetoen mietteitä aiheesta:

http://rhinoden.rangerup.com/are-you-st ... -rippetoe/
Rippetoen foorumia tulee seurailtua ja siellä aina aika ajoin joku sotilas on tästä aiheesta tilittänyt. Ilmeisesti olet Mjölnir itsekin samoilla linjoilla? Löytyyköhän maailmasta asevoimia, jossa homma tehtäisiin toisin?
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#43

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti:
MarkkuT kirjoitti: Mark Rippetoen mietteitä aiheesta:

http://rhinoden.rangerup.com/are-you-st ... -rippetoe/
Rippetoen foorumia tulee seurailtua ja siellä aina aika ajoin joku sotilas on tästä aiheesta tilittänyt. Ilmeisesti olet Mjölnir itsekin samoilla linjoilla? Löytyyköhän maailmasta asevoimia, jossa homma tehtäisiin toisin?
Juttelin asiasta erään meidän firman fyssarin kanssa, joka on tutkinut kuntotestausta eri maiden puolustuslaitoksissa, ja esim Tanskassa on huomattavasti kattavammat testit kuin meillä Suomessa. On erikseen kehonpainolla tehtävät liikkeet, kestävyystesti, mutta myös voimatestit, joissa on joku määrä painoa, joka pitää pystyä liikuttamaan tietty määrä tai aika.

Joku jossain kyseli muuten sen Operator Ugly:n perään, kun tätä on myös epävirallisesti käytetty tietyissä osastoissa myös Suomessa.
http://militaryathlete.com/subpage_deta ... ge_ID=1910" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#44

Viesti Mjölnir »

Muuten, tuossa Rippeltoen artikkelissa on yksi tärkeä aspekti, mikä pitää huomioida: jos verrataan sotilasta 100 vuotta sitten, niin hänellä oli todennäköisesti toiminnallista voimaa jo ennalta. Fyysinen työ oli tavallista, mitä se taas ei ole sotilaalle vuonna 2014. Ihmisillä oli jo voimaa, joten voitiin keskittyä kesävyyden kehittämiseen.

Nykyään taas ihmisillä ei ole voimaa eikä kestävyyttä, joten olisi tärkeämpää luoda ensin se voima, koska sen tekeminen on pidempi prosessi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Sotilaan ominaisuudet ja vaatimukset ennen ja nyt

#45

Viesti Rawson »

Haeskelin tätä pitkän tovin ja mielestäni tämä kuuluu tänne. Kopioitu mahanpururadalta aiheesta puolustusvoimien kuntotestit.
Mjölnir kirjoitti:
Rawson kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: No, joo. Meidän kuntotestit tehdään vain kehonpainolla.

Minun mielestäni se ei vastaa tarpeeseen.
Mikä olisi sitten sopiva määrä voimaa? Itse en kokenut intissä voimaa tarvitsevani. Treenasin punttia aktiivisesti ennen varusmiespalvelusta ja kyllä ne voimatasot romahtivat palveluksen aikana pitkäkestoisen marssimisen ja aliravitsemuksen myötä.
Esim Rippeltoe'n mukaan riittävä voimataso olisi 2 x kehonpaino maastanostossa, 12 leuanvetoa ilman lisäpainoa, pystypunnerrus 75% kehonpainosta, 400 m juoksu alle 75 sek
Purple belt papa power
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa