Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Krav Maga

#661

Viesti obmijoy »

Jos humoristiseksi on heittäydyttävä (hox siihen yllyttää tämä comando sana, joka johtaa varmaan siitä, että nykyään on markinoilla erotuttava ja lähitaistelu itsepuolustus jne ovat rauhaisassa massamme aikahämäriä asioita konttorirotille, heillehän nämä useasti ovata tehty... kas jv/turvaheeboja on nii vähän että heihin ei voi laskea seuran taloudelista tulevaisuutta).
paljastus:
Aikoinan ja tarkoitan: niinä vanhoina pahoina aikona kun lapsetkin joutuivat kotitöihin ja vastuuta jouduttiin opettelemaan ottamaan jo äitin tissistä kun tartti se karhu purra munista pakosalle ettei hyvän äipän rintaa revi palasiksi pottupellon laidalle

Silloin oli kuuluis laji, jolla oli ei eipäs ollutkaan edes nimeä ja jos oli saatto olla "isän opit tai papan nyrkeilykoulu" kera raskaitten töiden suksien kesät talvet kaikialle vähemmän kouluun enemmän savottaan.
Jollain savotta reisullahan nuo Suomen miehet antoivat suuntaa ryssilekkin kun meinasivat eksyä tänne marjastamaan. Ahkerimmat suunistuksen opettajat sitten pakenivat suosiotaan Amerikoihin ja opettivat siellä jenkeillekkin svedberinsarjat ja puukolla kutittelun sekä laudoillahiihdon. Törni viideollahan nuo svedbergin tyylisesti puntailee...

Ei ollu kovia nimiä ja lukuisia lajeja mutta pakon alla kaikki tarpeelinen opitiin nopeasti.


aika OT siksi piilossa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#662

Viesti Ile »

Mjölnir kirjoitti: Tässähän täytyy nyt olla ihan tårta på tårta housussa, kun maailman tehokkain laji tuli Valkeakoskelle. Miten me enää pärjätään, kaikki ihmisethän tietysti menevät sinne treenaamaan, eivätkä halua treenata maailman vähän vähemmän tehokkaita lajeja :smt003
Ei muuta ku otat vaan lusikan kauniiseen käteen ja meet sinne alkeiskurssille, kun tilaakin ilmeisesti vielä on. Kun sulla on kuitenkin vähän kamppailupohjia tavislajeista, niin saatat vaikka päästä joku päivä maailman tehokkaimman lajin ohjaajakoulutukseen...
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Krav Maga

#663

Viesti T-T »

Mä alan huolestuun tosta Valkeakoskesta. Siellä on nyt kolme israelilaista sotilaslajia.
Oottekste hyökkäämässä venäjälle? vai onko tää salaliitto Suomen valkeakoskistamiseen?
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Krav Maga

#664

Viesti T-T »

Tämä siis se kolmas seura.

http://www.haganahsecurity.com/amanuutk ... times.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#665

Viesti Ile »

Kaiken lisäksi siellä on meikäläisen anoppila...
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Krav Maga

#666

Viesti Aihki »

Ile kirjoitti: Kaiken lisäksi siellä on meikäläisen anoppila...
Minkä tason taistelija ...

:)
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Krav Maga

#667

Viesti T-T »

Noi on yleensä niitä aitoja Yellow bamboo taistelijoita, jotka saa pelkällä huudolla tai eleillä ihmisiä liikkuun.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#668

Viesti Ile »

:smt003
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#669

Viesti Vesa Vuorinen »

Tervehdys,

nimeni on Vesa Vuorinen. Olen tässäkin keskustelussa mainitun CKM Finlandin perustaja. Vastaan lyhyesti tähän viestiin Mika Perkiömäen pyynnöstä. Hän pyysi kertomaan CKM Finlandin tulevasta toiminnasta, sekä siihen liittyvistä asioista.

Voisin lyhyesti kertoa jotain omasta taustastani. Minulla ei ole suoritettuna mitään hienoja titteleitä, vyöarvoja tai muuta vastaavaa. Olen vain aina ollut kiinnostunut kamppailu-ja itsepuolustuslajeista. Nuorena poikana olin kolmisen vuotta paikallisessa karateseurassa. Sitä ennen vuoden judossa. Siinä noiden aasialaisten lajien kokemukseni.
Kävin krav magan peruskurssin Kaivosen Villen ohjauksessa Tampereella vuonna 2001. Sen jälkeen harjoittelin muutaman vuoden sekä Tampereella, että Valkeakoskella. Jouduin silloin kuitenkin lopettamaan harjoittelun yhteen olkapäävammaan. Siitä toipuminen vei sen verran pitkään.
Perustimme Nokialle pienen työpaikan harrastuskerhon vuonna 2005. Siellä sitten harjoittelimme milloin mitäkin lajia. Lähinnä sitä, minkä lajin edustajia sattui tulemaan treeneihin :-) ,no, koitimme kuitenkin keskittyä noin yleisesti itsepuolustukseen.
Eräs entinen kollega näytti minulle jotain CKM tekniikoita noin 6 vuotta sitten. Minusta ne tuntuivat mielenkiintoisilta. Hänkin oli tutustunut kuitenkin CKM:ään vain pintapuolisesti. Suomessa lajia ei ollut mahdollista harjoitella missään. Touhu minua kuitenkin kiinnosti, joten ensin etsin kaiken mahollisen asiaan liittyvän materiaalin netistä. Sitten tilasin Commando Krav Magan opetus DVD:itä järjestön webbikaupasta. Siitä sitten aloin niitä opettelemaan. Harjoittelimme niitä Nokialla muutaman tutun kanssa. Minä harjoittelin niitä yksin kotona. Opettelin käytännössä nuo DVD:t ulkoa. Samoin neljän ensimmäisen tason tekniikat. Mietin, että joskus voisin mennä yrittämään suorittaa virallista ohjaajaa. Siihen tuli tilaisuus nyt tänä kesänä. Hain tosin koulutukseen jo viime jouluna. Jouduin aika hyvin perustelemaan itseni, koska olen vain itse opetellut asiat. En harjoitellut kenenkään virallisen ohjaajan kanssa. No, siihen nähden kurssi meni ihan hyvin. Olin kuitenkin vanhin toisen tason ohjaajista. Ja kurssin 3. paras.
CKM tekniikoiden lisäksi Nokialla opettelin lukkoja ja hallintaotteita muutaman BJJ-ja Jiu Jiutsu kaverin kanssa pari vuotta. Tässä tuo minun taustani onkin.

Voin sanoa suoraan, että mietin mennessäni Israeliin myös koko touhun lopettamista tähän kurssiin. Lähinnä ikäni (39-v), ja muutaman vamman takia. Kurssi oli kuitenkin sen verran erikoinen kokemus (positiisisella tavalla), että muutin mieleni. Vasta Israelissa ymmärsin, miten nuo kaikki opettelemani tekniikat toimivat käytännössä. Kun ne vedetään tosissaan realistisissa tilanteissa. Ja miten hyvin ne oikeasti toimivatkaan. Paikkani kestivät myös yllättävän hyvin. Ylitin oman suorituskykyni moneen kertaan. Muutenkin tuo leiri oli niin uskomattoman hieno kokemus, että menen vuoden päästä suorittamaan samaan paikkaan tason 3.

Juttelin paljon paikan päällä myös Moni Aizikin kanssa. Hänen mielestään suoriuduin varsin hyvin kaikesta. Juuri hän oli se, joka eniten kannusti minua käynnistämään toiminnan Suomessa. Moni lupasi myös minulle ja CKM Finlandille lajin kattojärjestön, Combat Survival - Reality Based Instituten tuen. Juttelimme pitkään CKM mahdollisuuksista Suomessa. Samoin kuin siitä, mitä kaikkea tämä hieno järjestelmä voisi tänne tuoda. Kaikki tämä yhdessä saivat aikaan päätöksen CKM Finlandin perustamisesta.

Asun Valkeakoskella, ja siksi pidän tämän pääpaikkana. Minulla on paljon ystäviä Valkeakosken Heraclesissa, ja tunnen myös seuran johtoryhmän. Mukavaa porukkaa, ja heillä on hieno sali, sekä hyvät kuviot täällä. Tarkoitukseni ei ole yrittää astua heidän varpailleen. Heidän toimintansa on laajaa, ja pitää sisällään paljon lajeja. Minä ja CKM Finland keskitymme vain ja ainoastaan Commando Krav Magaan. Jäsenmäärämme tulee pysymään myös pienenä. Tarkoitukseni on myös aloittaa toiminta sekä Helsingissä että Tampereella. Viimeistään ensi vuoden alussa. Minulla menee nyt vielä seuraavat pari kuukautta tuon oman koulutukseni viimeistelemiseen. Harjoittelen päivittäin, ja lennän syyskuussa Roomaan. Siellä tapaan oman ohjaajani, ja sen jälkeen olen valmis aloittamaan täällä. Sitä ennen etsin vielä sopivia seuroja Tampereelta ja Helsingistä, joita yhteistyö voisi kiinnostaa.

Minut saa kiinni Naamakirjan tai netin CKM Finlandin sivujen kautta.

Aurinkoista kesää!

-Vesa Vuorinen
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga

#670

Viesti Mika »

:tervetuloa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Krav Maga

#671

Viesti T-T »

Kuten todettua. Laji näyttää varsin hyvältä kokonaisuudelta ja sehän on oikeastaan se tärkein asia.

Mitä mieltä olet Vesa Monin taustasta?

Esimerkiksi Moni osallistui CKM Finlandin nettisivujen mukaan Yom Kippurin sotaan kolme vuotta aikaisemmin kuin sota oli edes alkanut.
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#672

Viesti Vesa Vuorinen »

CKM ja Moni Aizik.

MIelenkiintoista pohdintaa täällä. Se on aina hyvä asia, että kaikesta voi keskustella. Minä voisin muutamalla sanalla kommentoida näitä lukemiani asioita siinä mielessä, miten ne itse tiedä.

Kiitos ensinnäkin tuosta Yom Kippurin sodan vuosiluvun korjauksesta. Minä en ole ehtinyt tarkistamaan kaikkea sivuillemme tehtyä vielä kokonaan. Tuossa on tullut luultavasti inhimillinen virhe käännöksessä suomeksi. Tutkin asiaa. Tiedän Israelin historiasta jonkin verran, samoin kuin Moni Aizikin taustoista. Virheet kyllä korjataan. Kiitoksia.

CKM on kyllä kehitetty nimenomaan IDF:n (Israelin puolustusvoimat) toimesta. Tämä työ aloitettiin jo 70-luvulla Moni Aizikin toimesta. Aizikin lähtiessä IDF:n palveluksesta, siellä jatkettiin kehitystä omalla tavallaan. Aizik itse taas kehitti CKM:n siviiliversion. Kyllä tuon historiikin voi lukea vaikka CKM:n kotisivuilta. On totta, että olisi aika haastavaa yrittää tarkistaa kaikkien yksityiskohtien oikeallisuutta. Tosin Aizikin tavattuani moneen kertaan, ei minulla ainakaan ole syytä epäillä hänen taustojaan.

Krav Maga oli se, josta kaikki alkoi IDF:ssäkin. Alussa kehitettiin nimenomaan normaali krav. Tätä työ alkoi muistaakseni joskus 40-luvulla, siinä itsenäistymisen pintaan. Aikaisemminkin oli kyllä noita Haganah-ryhmien virityksiä. Krav Maga kuitenkin oli se virallinen ensimmäinen laji paikallisessa armeijassa.
CKM on oikeastaan vain krav magan vienti eteenpäin. Minä en ala itse laittaman mitään lajeja paremmuusjärjestykseen. Krav maga toimii varmasti monissa tilanteissa oikein hyvin. CKM kuitenkin tarjoaa hieman erilaisen lähestymistavan. Enemmän vastustajan hallintaa, sekä kontrollointia. Vähemmän suoranaista lyömistä, tai vastaavaa. Enemmän tilanteen mukaan tehtäviä voimakeinoja. Joku voi kokea tavallisen krav magan itselleen toimivammaksi. Minä koin CKM:n toimivan itselleni parhaiten.
Olin kuitenkin tuolla kurssilla niitä harvoja siviilitaustaisia henkilöitä. Mukana oli paljon eri maiden armeijoiden kouluttajia tms. Esimerkiksi hyvä ystäväni Lasha on IDF:n krav maga kouluttaja, Hän vaihtoi magasta CKM:ään.

No, harjoittelu Israelissa oli kyllä kovaa. Varsinkin nuo painetestit olivat äärimmäisen kovia ja raskaita. Voin sanoa suoraan, etten ole koskaan Suomessa esimerkiksi krav magassa tehnyt vastaavia. Ainakin minulle nuo tekniikat sopivat hyvin. No, olen niitä tosin harjoitellut itse muuten jo noin 6 vuotta. Tästä syystä ne menivät ehkä hieman keskimääräistä paremmin.
Ohimennen todeten tuo CKM ohjaajakoulutus kestää nelisen kuukautta. Sitä ennen pitää olla käytännössä jonkinlainen tausta lajista. Itse tuo leiri kesti vain sen viikon. Se ei kuitenkaan ole koko koulutus.
Minä liitän myöhemmin CKM Finlandin sivuille esimerkiksi pätkän tuosta omasta loppukokeeni painetestistä. Se oli yli 10 min yhtäjaksoista puolustautumista 3 hyökkääjän kanssa. Ainakin minulle se otti ihan kohtalaisen koville.

Suomessa on paljon hyvin toimivia järjestelmiä. Ketään ei tietääkseni pakoteta harrastamaan mitään. Minä koen asian niin, että CKM tarjoaa hyvin toimivan, sekä loppuun asti mietityn kokonaisuuden. Ainakin joillekin se varmasti tulee olemaan hyvä vaihtoehto. Missään nimessä en ala huutamaan pää punaisena "CKM on paras ja ylivertainen järjestelmä". Minä koen sen itse hyväksi ja toimivaksi, sekä itselleni parhaaksi. Muut tekevät omat päätöksensä.

-Vesa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 18955
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga

#673

Viesti Andy »

Olenko ymmärtänyt oikein että Commando Krav Maga ei siis polveudu Imi Lichtenfeldin järjestelmästä, kun miestä ei ainakaan minun silmiini sattunut historiikeista? Eli lajin kehittäjä on nimenomaan Moni Azik IDF:ssa saamansa opin pohjilta?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Krav Maga

#674

Viesti JanneM »

Luin jostain välitteen, että Moni Azik olisi nimen omaan Imi Lichtenfeldin kanssa kehittänyt Krav Magan... Onko tämä ihan tuulesta temmattu välite?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#675

Viesti Vesa Vuorinen »

No,

minun täytyy tunnunstaa, etten tunne krav magan historiaa niin hyvin. Tiedän lähinnä sen, mitä Israelissa kuulin muutama viikko sitten. Totta kai nyt nuo perusasiat muistin muutenkin. Wikipedian mukaan Lichtenfeld lopetti krav magan kehittämisen armeijassa 60-luvulla. Moni Aizik oman kertomansa mukaan taas aloitti CKM:n kehittämisen 70-luvun alussa. Nimenomaan IDF:n toimeksiannosta. Minä ymmärsin ainakin itse, että IDF halusi Aizikin nimenomaan jatkavan krav magan pohjalta tapahtuvaa kehitystä. Israelissa meillä oli myös lajin historiaa, filosofiaa ja muuta opetusta. Lichtenfield mainittiin varsin kunnioittavaan sävyyn moneen kertaan. Aizik itse, sekä hänen omat oppilaansa, tason 8 ohaajat, puhuivat vanhasta magasta aina vain pelkästään positiiviessa sävyssä. Itse en kuullut, että Aizik olisi tehnyt yhteistyötä suoraan Lichtenfeldin kanssa. Korostan vielä, etten ole asiasta kuitenkaan 100% varma. Tämä käsitys itselläni kuitenkin on.

Aizikin oma historiikki CKM:stä löytyy täältä: http://www.commandokravmaga.com/html/co ... vival.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Siellä ei kuitenkaan ole tarkempaa mainintaa tuosta alkuaikojen yhteydestä.

Sen kuulin moneen kertaan, että CKM:ssäkin on suoraan krav magasta oettuja tekniikoita. Näin ollen voisi olettaa noiden viittavaan juuri tuohon vanhaan, alkuperäiseen magaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa