Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Polvi- ja selkävaivaa

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#31

Viesti airakti »

Luupää: Mä menin ton kaavan mukaan kun kiertäjäkalvosin repes. Ekaks ykstyiselle näyttää vaivaa, siellä laittoi röntgeniin (edelleen ykstyisellä) josta ylläritulos että ei voi päätellä mitään kun oli jo toinen kerta sama olkapää ja sisuskalut oli yhtä perunapeltoa röntgen kuvissa. Laittoivat lähetteen magneetti kuvaukseen Jorviin johon pääsin noin 5 viikon kuluttua, siitä 6 viikkoa niin pääsin leikkaukseen. Toivottavasti polvi ei ole kovin kipeä, odottajan aika on pitkä :-)
TimppaA
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 4

Polvi- ja selkävaivaa

#32

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Jotenkin en odottanut saavani tulevalle viikolle leikkausaikaa... :smt003 :smt003

Pitää mennä huomena yksityiselle ortosedälle ja yrittää nopeuttaa teh prosessia.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 4

Polvi- ja selkävaivaa

#33

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kyllä kannatti käydä yksityisellä. Vajaassa tunnissa ortopedi-röntgen-ortopedi ja kiireellinen lähete (1-7päivää) julkiselle tähystys-suosituksen kera. A' 176€.

Kremppa on onneksi aika vähäpätöinen...vanhoja irtokappaleita jotka ovat sotkeutuneet rattaisiin. Positiivista oli myös se että koko, vanhat leikkaukset ja harrastushistoria huomioiden, kulumia oli ainoastaan kohtuullisesti. Prkl tässähän ehtii vielä rikkoa itseään vaikka kuinka paljon...

:flex:
venturus
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11
Lauteille: Huhtikuu 2012

Polvi- ja selkävaivaa

#34

Viesti venturus »

Moi, minullaki oli polvivaivoja paljonkin nuoruudessa ja ne tuli judoa harrastaessa. Sen jälkeen tuli käytettyä polvitukea aika paljon jos halusi yhtään urheilla.

Vasta nyt kun aloitin nykyisen lajini TSM ja sen myötä kehosta huolen pitämisen hieronnoilla ja vastaavilla tekniikoilla selvisi että polvivamma ei johtunutkaan polvesta kuten lääkärit oli aikasemmin todenneet vaan mulla oli reisilihan niin jumissa että se veti polven juntturaan. Eli suosittelen esim käymään hierojalla jos et yksin esim saa hierottua sitä ja katsomassa että auttaisiko se siihen? Veikkaan että sama juttu alaselän kanssa, takareidet on niin jumissa että se heijastaa niin pahasti selkään että ei kykene mitään tekemään.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Polvi- ja selkävaivaa

#35

Viesti tabitha »

Avauduin jossain täällä teini-iässä alkaneesta, hitaasti vaikeutuneesta lukkopolviongelmasta. Viime vuoden alkupuolella olin joutunut luopumaan painilajeista kokonaan, koska polvi lukkiutui kivuliaasti joka treenissä. Asiat edistyivät kun eräällä kerralla en saanut jalkaa suoraksi itse ja menin päivystykseen. Olivat heittämässä ulos kun ei ollut lähetettä mutta satuin mainitsemaan että mulla on polvi sijoiltaan ja pääsin juttelemaan lääkärille. Ei ollut sijoiltaan mutta epäiltiin kierukan repeämää ja että pala kierukasta jää jumiin nivelrakoon. Kesällä polvi tähystettiin ja se ei mennyt jumiin viiteen kuukauteen. Sieltä ei löytynyt epäiltyä repeämää mutta joku poimu nivelkalvosta joka poistettin.

Nyt se on taas alkanut. Eräissä vapaaottelutreeneissä meni kahdesti ja viimeksi viikko sitten kun heittäydyin sängylle makaamaan. Jumalauta...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Polvi- ja selkävaivaa

#36

Viesti taikaviitta »

Itselläni on noin puolisentoista kuukautta nyt ollut todella ikävä ongelma alaselän kanssa. Ainahan mulla on selkä ollut yhtä lankkua eikä oikein toimi tai ei ole liikkuvuutta kuten normaalisti pitäisi. Mutta viikko ennen joulua veti alaselkä todella jumiin ja kipeeksi. Ekana aamuna pystyin konttaamaan ja toisena aamuna en pystynyt edes ryömimään kun sattu niin paljon joka pienikin liikahdus. Ja ei kun lääkäriin. Kaksinkerroin kun sinne kävelin, niin nuori tohtorin kloppi ei meinannu oikein uskoa eikä ymmärtää ensin, mutta antoi kuitenkin relaksantti piikin persuksiin ja kahta eri kolmiolääkettä. Ainoa vaan, että sen enempää piikistä ku pillerikuuristakaan ei ollu mitään hyötyä. Ainoa mikä auttaa tänäkin päivänä on liikunta. Kun veri alkaa kiertää ja paikat väkisin runnottuna aukee ei ole mitään ongelmaa liikkua ja edes treenata.
Mutta yksi asia on tuskaa. Istuminen. Ei oikein missään pysty istumaan pitkiä aikoja kerrallaan. Jotain 2 min - 15 min. Sitte o pakko vähän liikkua. Autolla ajaminen pidempää matkaa on mahdotonta ilman ettei jalottele välillä.
Olen nyt muutaman viikon ollut hierottavana ja se on hiukan auttanu ongelmaan. Tämän hetken diagnoosi on, että issias-hermo on niin puristuksissa ja se aiheuttaa jumin ja kipeytymisen. Päivittäinen venyttely reenien alussa ja jälkeen on tietty pakollinen rutiini. Noh, ei auta ku odottaa josko aika parantas ja laukasis.

Vai onko potkulaisilla kokemuksia ja hyviä vinkkejä asiaan? Itsellä alkaa mielikuvitus loppumaan kesken.
kimmokammo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 421
Lauteille: Joulukuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#37

Viesti kimmokammo »

mulla oli samanlainen vaiva joku vuosi takaisin, ihan istumalla hankittu. Fysio sanoi että hermo kulkee pakaralihaksen alla ja siihen kiinnipääsy on hankalaa, joten suositteli foamrullan päällä istumista ja sillä rullaamista, toimi kuin tauti. Vähänkään jos kinnaa niin kankut saavat rullasta, hieron reiden lihakset samalla välineellä.
Mulla on rullina kaksi erikokoista holkkia kalvorulla-koneista, kestävät miehen painon ja ei ole pehmustettä häiritsemässä, käytän erillistä foamia jos käsittelen pienempiä lihaksia.
"Marriage is for how long you can hack it, divorce is eternal. " Louis C.K.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#38

Viesti Elina »

Kyllä mää suosittelisin käymään ihan lekurilla selvittelemässä sitä, miksi se iskiashermo siellä puristuksissa olisi, ja sieltä sitten tarvittaessa ohjausta eteenpäin. Kuitenkin tuommoinen kipujaksoilu + tuskaisa istuminen jatkuvasti toistuvana ei ole hyvä suuntaus, ja siellä voi olla välilevyprobleemaakin syntyilemässä. Ja vaikka perusterveydenhuollossa välilevynpullistumia pidetäänkin vaarattomina aika pitkälti, niin voin näin selkähelvetin jälkimainingeissa kertoa, että liikkuvalle ihmiselle kaikki selkäkivun aiheuttamat oheishässäkät (mm. mekaaniset ja biokemialliset muutokset, muuttunut asentotunto, häiriintynyt lihasten aktivoitumisjärjestys) aiheuttavat tarpeetonta päänvaivaa ja murhetta - ja ennenkaikkea altistavat uusille selkäkipujaksoille.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#39

Viesti airakti »

Kyllä mää suosittelisin meneen johonkin muuallle ku yleislääkärille. Mietiteenpä... yleislääkärin koulutukseen kuuluu 40h lihashuoltoa (siis yksi viikko) veikkaan että keskiverto kamppailulaji opettaja tietää enemmän lihaksista ja nivelistä, tai ainakin pitäisi mun mielestä tietää. Vastaavasti taas naprapaatti opiskelee vähintään 4v yliopistossa lihaksia ja niveliä, pikku ero yleislääkäriin...taikaviitalle suosittelen naprapaattia jos issias hermo kiristää, siihen ne osaa auttaa, mulla on samaa vikaa..kontannut olen minäkin, toinen asia mitä suosittelen: Kun treenaat, niin kuuntele selkääsi, älä yritä mitään mikä tuntuu pahalta, korvaa se liike jollain muulla tekniikalla.
TimppaA
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#40

Viesti Elina »

Niin. Ensinnäkin, yleislääkäriltä saat lähetteen eteenpäin (oli se kuka tahansa ketjussa). Toisekseen, tuosta viestistähän ei käy ilmi, mistä iskias-hermon diagnoosi on peräisin. Ja mitä tulee manuaaliseen terapiaan, niin olisihan se hyvä selvitellä se syy, eikä vain käydä aina hakemassa helpotusta kun sakkaa...
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#41

Viesti airakti »

Niin. Ensinnäkin :-) Miksi ihmeessä pitää mennä hakemaan lähete epäpätevältä henkilöltä lähete pätevälle( tässä kohtaa on jo maksettu se pätevän ihmisen taksa), toisekseen, yli 90% iskias hermo tapauksista on ns vale iskiaksia, manuaalinen terapia auttaa useimmiten, myös naprapaatit (jos viittaat siihen että he antavat vain helpotusta)selvittävät syyt, kokemukseni mukaan paljon paremmin kuin esim ortopedit, mulla on oma kohtaista kokemusta molemmista, onko sinulla? Voin sanoa vuosikymmenien kokemuksella kun selkä sakkaa, niin se sakkaa, siinä vaiheessa on paras hakeutua kramppien helpottamiseen naprapaatille, mitä nopeammin hakeutuu hoitoon, sen vähemmän hoitoa tarvitsee, kerta, kaksi riittää. Ortopedin(urheilu) määrämässä hoidossa olen juoksut vesijuoksua ku Juha Väätäinen tai vesikauhunen rakki, ilman mitään apua selkään sen jälkeen kun noussut altaasta, altaassa toki oli mukava olla, mutta niinhän siellä aina on. Elina: Olen lukenut paljon sun juttuja ja tunnut tietävän mistä kirjoitat, olen saanut niistä monta vinkkiä, mutta mun on pakko sanoa että selkä kivuista et taida tietää tårta på tårta
TimppaA
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#42

Viesti Elina »

Selvä :smt003
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#43

Viesti airakti »

Älä ota sitä vakavasti.... :-) keskusteluahan tämä vain on, pikku promillemäärähän voi olla (ehkä) että mäkin olen väärässä :-)
TimppaA
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Polvi- ja selkävaivaa

#44

Viesti Mika »

Timo, Elina on koulutukseltaan liikuntafysiologi (ylempi korkeakoulututkinto) ja fysioterapeutti (alempi korkeakoulututkinto (AMK)), joten kyllä hän selkäkivuistakin nyt ihan varmasti jotakin tietää. :D Sinä taidat olla IT-alan ihmisiä (korjaa toki jos olen väärässä).

Sotket muuten varsin sekavasti omia kokemuksiasi ja yleistä keskustelua. Miksi mielestäsi maallikko jo etukäteen tietäisi, minkälaiselle lääkärille pitäisi suunnistaa? Sitä varten se yleislääkäri on olemassa, että hän alan ammattilaisena ohjaa oikealle erikoislääkärille. Siksi toiseksi se yleislääkärin kanssa jutteleminen maksaa noin 15 euroa. Miten muuten kunnallisten terveyspalvelujen parissa voi itse hakeutua erikoislääkärille? Tämä on minulle kovin epäselvää ja siksi uutta. Mieluusti kuulen kyllä lisää, jotta voin sitten korjata lukion terveystiedon oppikirjojen materiaalia.

Mitä tarkoittaa valeiskias ja mistä tilastosta tuo sitä koskeva 90 prosenttia on peräisin?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Polvi- ja selkävaivaa

#45

Viesti airakti »

Joo, olen ymmärtänyt että Elina on opiskellut asioita, en kyseenalaista hänen osaamistaan, mutta sen voin sanoa satavarmasti että millään opiskelulla ei saa sitä fiilistä kun selkä on tårta på tårta. Kuten kirjoitin, olen käynyt "lääkäreillä" asiasta.
Mika: Olet oikeassa, olen IT-alan ihmisiä, miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Mikä tossa kirjoituksessani on sekavaa? Koitin ohjeistaa "maallikkoa" menemään mielummin naprapaatille selkä kipujensa kanssa kuin yleislääkärille.
BTW, pääkaupunkiseudulla se juttelu yleislääkärin kanssa maksaa 55€ (sama ku naprapaatti veloittaa tunnin hoidosta).
En nyt jaksa kaivella lähteitä vale iskiaksesta, jos sua kiinnostaa aihe niin varmasti löydät kun vaan viitsit hakea.
TimppaA
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa