Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taiji kamppailullisena lajina

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

Taiji kamppailullisena lajina

#1

Viesti Rami Niemi »

[youtube][/youtube]

Nuorena treenaa kovaa ja kamppailee terveydestään, vanhat pitävät kehostaan huolta ja liikkuvat ikääntyäkseen terveesti.

Muistan jonkun Okinaamankin jotain vastaavaa tokaisseen
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#2

Viesti KungFuMiäs »

Kaikki mitä Master Wong tekee on eeppistä, oli se sitten Tai Chitä tai sukkien kudontaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#3

Viesti AriJ »

Meikä taas piti Taichi:ta juurikin sinä puistojumppana kunnes japanilaiset opettajat paljastivat toisin :)
______________________
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#4

Viesti Paappa »

Minua taas v!tutti Tai chita opetellessa se, että tiesin sen olevan muutakin kuin puistojumppaa, mutta silloin ei ollut muuta versiota saatavissa. Olisin ollut ihan valmis muunkinlaiseen, mutta kun ei niin ei.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#5

Viesti Invictus »

KungFuMiäs kirjoitti: Kaikki mitä Master Wong tekee on eeppistä, oli se sitten Tai Chitä tai sukkien kudontaa.
Itse olen välillä suurella mielenkiinnolla (ja vähän hilpeydelläkin, mitenkään siis dissaamatta:) noita videoita katsellut - hauska ja positiivisella tavalla omalaatuisen oloinen kaveri kyllä :smt003 Asennetta ja osaamistakin näyttäisi löytyvän, mutta kun en kiinalaisista lajeista ymmärrä oikein yhtikäs mitään niin ihan mielenkiinnosta kysyisin että mitä mieltä laudan kungfuilijat noin yleisestiottaen (videoiden - ellei nyt sitten joku ole jopa sattunut miehen treeneissä käymään) perusteella miehen tekemisestä ovat? Lajeinahan käsittääkseni ovat Wing Chun ja Tai Chi sekä jonkinlainen Jeet Kune Do (olisiko enemmän sitä tyyppiä mitä usein myös Jun Fan Kung-Fu nimellä kutsutaan...) ?

No..tämä nyt toisaalta voisi olla oman topicinsa paikka... Mutta tiedä sitten syntyykö siitä juurikaan keskustelua. Niin ja tämä "nettiopetus" nyt tietty on oma lukunsa, mutta jospa jätetään se suosiolla väliin koska siitä lienee keskusteltu enemmän kuin tarpeeksi...
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#6

Viesti KungFuMiäs »

No ei hänellä sellaista voimaa ole millä oikeasti saisi pahaa aikaan. Sellanen perustason treenaajaa. Asenne on oikea, mutta toivottavasti ei ole jäänyt tuohon "mestari" rooliin koska vielä olisi paljon kehitettävää :) .

*muoks* Täytyy vielä sanoa että onhan hän toki parempi kuin iso osa kiinalaisen kamppailun opettajista, erityisesti Taiji. Ihan vain tuon kamppailusuuntautumisen vuoksi jo.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#7

Viesti Lohikäärmepallo »

Hyvältähän tuo toiminta näytti. Yllättävän paljon tuttuja tekniikoita, mutta sehän toisaalta vain vahvistaa käsitystä siitä että kiinalaiset lajit ovat enemmän tai vähemmän samaa huttua kaikki. Sekin on tietysti mahdollista, että tunnistan vain ne tekniikat jotka itsekin osaan (edes jotenkin).
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#8

Viesti KungFuMiäs »

Tässä kait vähän kamppailullisempaa Taijia, Cheng Man Ching linjaa:
[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#9

Viesti Lasse Candé »

Hyvää settiä varsinkin viimeisessä.
Tuo ensimmäisen puolivapaa ottelu näyttää mielenkiintoiselta. Vaikea sanoa näin videon perusteella kumpi puoli on vapaata ja kumpi muodollista, eli mitkä säännöt siinä on. Ilmeisesti ainakaan mattopainia ei haluta muodossa eikä kovin pitkää pystytappeluakaan.
ghostyass
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23
Lauteille: Joulukuu 2013

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#10

Viesti ghostyass »

Noniin, nyt täältä löytyy myös uusi Tai Chin harjoittaja. Tyylinä on alkuperäinen Yang 108 liikkeen sarja siis.

Kysymys alan tietäjille: minua kiinnostaa erittäin kovasti Chen-tyylin Tai Chi. Antaako Yang-tyylin opettelu eväät loikata Chen-ryhmään tai kenties tehdä rinnalla Chenia? Onko siis siirtyminen luontevaa vai tarviiko kaikki tavallaan aloittaa alusta?

Mutta kyllä tuo laji on nyt jo vienyt mennessään. Kaikki muu unohtuu, kun pyrit tekemään täydellistä liikettä.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#11

Viesti KungFuMiäs »

ghostyass kirjoitti: Noniin, nyt täältä löytyy myös uusi Tai Chin harjoittaja. Tyylinä on alkuperäinen Yang 108 liikkeen sarja siis.

Kysymys alan tietäjille: minua kiinnostaa erittäin kovasti Chen-tyylin Tai Chi. Antaako Yang-tyylin opettelu eväät loikata Chen-ryhmään tai kenties tehdä rinnalla Chenia? Onko siis siirtyminen luontevaa vai tarviiko kaikki tavallaan aloittaa alusta?

Mutta kyllä tuo laji on nyt jo vienyt mennessään. Kaikki muu unohtuu, kun pyrit tekemään täydellistä liikettä.
En ole mikään Taiji alan tietäjä, vasta pari vuotta tuota ensimmäistä Chen sarjaa Yi lutä veivannu kaiken muun sivussa. Mutta vastaanpa kuitenkin, en tiedä miten muut Taiji treenailijat kirjoittelevat tälle palstalle.

Yleensä olen nähnyt ihmisten menevän Chenistä Yangiin, toisinpäin harvemmin. Mutta kuten opettajani aina on sanonut niin "Taiji is Taiji", tyylistä huolimatta. Eroja toki on ja eroja on myös opettajien välillä, Yang opettajasta toiseen Yang opettajaan voi olla ihan yhtä valtava loikka. Varmaankin joudut ainakin aluksi peruuttaamaan aika paljon, Chen vaatii alussa enemmän ulkoista liikettä kuin Yang. Mutta siitä kun pääset eteenpäin niin sisäistä liikettä siinäkin liikutellaan, kuten Yangissa, jonkin verran erilaisin koukeroin tosin. Yleensä olen kuullut että Chen tyylissä silkkiä kierretään, Yangissa sitä venytetään.

Missä olet tähän asti harjoitellut Yangia? Mihin olet suunnitellut meneväsi Chenin perään? Jos saman opettajan alaisuudessa niin siirtyminen ei varmasti ole mikään ongelma, silloinhan opettajalla on itsellä myös kokemusta näiden tyylien tekemisestä yhdessä.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan. eli ei puistojumppana.

#12

Viesti Taijin harjoittaja »

ghostyass kirjoitti: Noniin, nyt täältä löytyy myös uusi Tai Chin harjoittaja. Tyylinä on alkuperäinen Yang 108 liikkeen sarja siis.

Kysymys alan tietäjille: minua kiinnostaa erittäin kovasti Chen-tyylin Tai Chi. Antaako Yang-tyylin opettelu eväät loikata Chen-ryhmään tai kenties tehdä rinnalla Chenia? Onko siis siirtyminen luontevaa vai tarviiko kaikki tavallaan aloittaa alusta?

Mutta kyllä tuo laji on nyt jo vienyt mennessään. Kaikki muu unohtuu, kun pyrit tekemään täydellistä liikettä.
Tottakai Yangin rinnalla voi tehdä Cheniä. Mutta Chen on mutkikkaampaa ja Suomesta löytyy vähemmän Chenin opettajia. Yang on suoraviivaista rivissä liikkumista ja Chenissä on pyörivää liikettä. Yangin osaaminen antaa itseluottamusta ja se auttaa mutta Chen on niin erilaista, että se alkaa alusta - ja on hyvä aloittaa nöyrällä mielellä.

Täydellisen sarjan tavoittelu on hauskaa, vaikka en ole vielä koskaan onnistunut siinä. 8-)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#13

Viesti KungFuMiäs »

Taas näitä Taiji vs paini videoita joita jengi rakastaa vihata :)
[youtube][/youtube]
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#14

Viesti Jorge »

Kumpi oli kumman lajin mies?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#15

Viesti KungFuMiäs »

Puolustelija on Taiji mies
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa