Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

kimmokammo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 421
Lauteille: Joulukuu 2009

Koulukiusaaminen

#721

Viesti kimmokammo »

Pienistäkin asioista otetaan aina kiinni, lähtee ihan kakaroiden kielenkäytöstä, nettikäyttäytymisestä, koulu ottaa myös aina kiinni vaikka ei ole vielä vakavaa niin sillä tavalla siitä ei vakavaa tulekaan. Poika on ottanut ja antanut, suunsoittoa lähinnä.
talk can walk, feckin' do something -hengessä.
tuo facebook-kampanja =D>
"Marriage is for how long you can hack it, divorce is eternal. " Louis C.K.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Koulukiusaaminen

#722

Viesti Kuhmu »

Mika kirjoitti: Opettajan työssä kiusaamiseen puuttuminen on tärkeä prioriteetti, jota varten on oma ohjeistuksensa.

Mitenkä sellaisissa työpaikoissa, jotka eivät liity koulumaailmaan, voisi puuttua koulukiusaamiseen? Vanhemmuutta en nyt tässä yhteydessä laske työksi, sillä jokainen vanhempi tietenkin haluaa suojella jälkikasvuaan.
Kyllä lasten kannalta jokaisen pitäisi miettiä kuinka asioihin puuttua ja kuinka kasvattaa. Jotain on mennyt pieleen, jos lapsi jää yksin kun häntä kiusataan.
Lastensuojelun puolella hommat tietenkin liittyvät koulumaailmaan omalta osaltaan. Pohdin asiaa koulu kiusaamisen tai muun kiusaamisen osalta, sillä jokaisen pitäisi tehdä voitavansa sellaista huomatessaan. Myös työpaikoilla, kun niissäkin kiusataan.
”You must enjoy this”.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#723

Viesti Mika »

Okei, mutta vähän jäi epäselväksi, mitä tarkemmin ottaen tarkoitit aiemmalla kysymykselläsi. Ajattelin sinulla olleen joitakin konkreettisia ehdotuksia tai kokemuksia. Siitä varmasti kaikki ovat samaa mieltä, että puuttua pitää ja sitä rataa, mutta sen toteaminen on helppoa ja nopeaa. Enemmän pohtimisen aihetta antaisivat yksityiskohtaisemmat esimerkit, neuvot ja kokemukset.

Työpaikkakiusaamisesta on oma ketjunsa.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#724

Viesti Lasse Candé »

Kuhmu kirjoitti: Jokaisella on mielipide ja kokemuksensa, mutta kuinka te vaikutatte koulukiusaamiseen tai muuhun kiusaamiseen. Itse olen tehnyt sitä työn puolesta ja omien lapsien kohdalla tietenkin.

Tekeekö kukaan mitään oikeasti koulu- ynnä muulle kiusaamiselle? Vai onko kyse vaan keskustelufoorumilla välittämisestä?
Saisiko tämän vielä uusintana?

Ketkä te?
Ketkä "kukaan"?

Itse kun sanoit että teet "sitä" työn puolesta ja omien lasten kohdalla, niin lasketko itsesi mukaan tuohon "kukaan"-porukkaan tai "te"-porukaan? Ja mitä "sitä" olet tehnyt?


En vinoile tai viisastele vaan kysyn siksi että hyvin paljon juurikin koulukiusaamiseen liittyen käytetään "kukaan ei tee mitään"-puheenvuoroja. Joskus kun on vaikea tilanne itseä lähellä. Ja vaikea asiahan se tietenkin kaikille on muutenkin. Nyt en siis hahmota että onko tuossa kysymystä ollenkaan vai enemmänkin "turhaa passkanjauhantaa" kritisoiva avautuminen, jolloin tietenkin olisi myös hyvä tietää mikä on mielestäsi turhaa. Enkä edelleenkään tarkoita pahaa, vaan tahdon ymmärtää mitä tarkoitat.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 21

Koulukiusaaminen

#725

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kuhmu kirjoitti: Jokaisella on mielipide ja kokemuksensa, mutta kuinka te vaikutatte koulukiusaamiseen tai muuhun kiusaamiseen. Itse olen tehnyt sitä työn puolesta ja omien lapsien kohdalla tietenkin.

Tekeekö kukaan mitään oikeasti koulu- ynnä muulle kiusaamiselle? Vai onko kyse vaan keskustelufoorumilla välittämisestä?

Kasvattamalla omat muksut kykeneväisiksi puolustamaan itseään?

Tietyt jutut kuului allekirjoittaneella kotikasvatukseen ja olen jatkanut samalla, joskin pari pykälää päivitetyllä ja sofistikoituneemmalla linjalla. Leikkipainilla saa näppärästi ajettua sisään tiettyjä juttuja kuten myös muriseva setä (jota saa läpsiä ja tökkiä silmiin) leikillä.

Kun ikää tulee lisää niin voi tiputella enemmän tekniikkaa, taktiikkaa ja mentaalipuolen juttuja.

IMO tärkeämpää on kuitenkin itseluottamuksen ja periksiantamattomuuden iskostaminen sillain ei-traumatisoivalla tavalla. Don't be a wimp osio poislukien...muksut kuuluu hemmotella mahdollisimman piloille.

;)
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koulukiusaaminen

#726

Viesti obmijoy »

paini yleisurheilu tanssi
koulutehtävät soittaminen


velvollisuuksien ylläpito rakentaa itsetuntoa
paljastus:
(omalla lapsellani on velvollisuus leikkiä, soittaa, kehonpaino+käsipainojumpata, käydä vedetyissä harrastuksissa,)
vanhempien velvolisuuksiin kuuluu (ruoka rajat rakkaus eli otamme yhteyttä kouluun ja lastensuojeluviranomasiin tarvittaessa ja olemme mukana lapsen tukena sen velvolisuuksissa; exähoitaa läksyt, minä harraste puolen sekä ohjailen pelaileen erinlaisia opettavaisia pelejä, opetin ampuun kuulapysyllä, osumaan mailalla pesäpalloon juoksutan mäkispurteja jne.

konsolipelaamisessa on 5-20 minuutin sääntö eli sen ajan saa pelata sitten on tehtävä joko 20-60s jumppa tai 1-4min soittoharjoitus, joskus on pelattava haarat levällään ja tauolla yritettävä korkeuspotkun ennätystä eli pystyttävä huitaseen jalka pään korkeudelle joskus kun pelitilanne on kiivas niin ottaessani peliohjaimen pois syntyy paini.

Toiminallisuus on ehkä yksi kiusaamisen ja kiusattavaksi joutumisen ehkäisijä ja se että isä-poika suhde on kunnossa eli isä määrää tietyt asiat mutta ahkera poika ansaitsee palkansa eli leffareissut jne ja jos lukottaa faijan nopeesti saa pelata pitempään tai mikä nyt on palkio missäkin perheessä.

Jos viivyttelee tai niskottelee joutuu kutituspainin häviäjäksi ja esim "soittaa fyr Elisen kokonaan läpi" muuten tarvis soitaa vain se vaikea 1/3 nes keskeltä

tää kaikki ei siltikään ole kuin noin 2,5h liikuntaa viikolle eli 45min uinti ja 60min partiolaisuus muuhun paini/omakehonpaino-vouhotukseen menee ehkä se 45 min yhteensä...


ps

kun kuulin että pojan kaveria kiusataan menin saman päivänä kertomaan kiusatun pojan isälle, mutta tilanne olikin heillä jo tiedossa

kiusaamista ehkäisevästi voi vaikuttaa vaiikka niin, että antaa lapselleeen proteinipitoista ruokaa (plusmaito, eye q, ) ja katsoo että liikkuu tarpeeksi

muutamia linkkejä
sorry tää oli tajunnan virtaa mutta oikeesti tätä on turha selittää tarkaan tästä tajuaa perusperiaateen
eli jokaine poika haluaa olla äijä ja ekassa äijälaumassa tätyy olla oma isä koska murrosiässä isiä ei enään välttämättä huolita siihen "äijälaumaan" ja jos on epävarmuutta isän ajatuksista tai arvostuksesta sitä puretaan koulussa vaikka kiusaamalla muita tai uhriutumalla tai ryhmäytymällä itsensä hyläten ryhmän edun vuoksi...

Ei tarvi olla riidanhaluinen, joku kyllä tulee olemaan ja hyökätessään lapsen kimpuun joka on paininut isänsä kanssa kokee yllätyksen.Luonto ajaa tikanpojan puuhun eli tiukassapaikassa alkaa koviksenkin läskitummuun ja jälki-istunollahan siitä selviää.


linkejä

https://www.hyvinvoinnin.fi/eye-q-omega-3-neste" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.hyvinvoinnin.fi/valo-24h-pa ... n-mustikka" onclick="window.open(this.href);return false; AAMUPUURON SEKAAN

http://www.valio.fi/plus/?snsrc=aws_848 ... cAodXmcAUA" onclick="window.open(this.href);return false;

tärkein ehkä tämä

http://peda.net/veraja/piesko/pietarin_ ... imustietoa" onclick="window.open(this.href);return false;

Lapset joita kuunnellaan ja he luottavat vahvasti siihen että heitä arvostetaan HE TUSKIN kiusaavat ketään.
tai sittenn öööööööööööööö urpot jutut paree piilottaa katsoo kuka katsoo
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Mojo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 194
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaaminen

#727

Viesti Mojo »

Tässä minun tarinani kiusattuna olemisesta.

Olin yläasteikäisenä muita poikia jäljessä fyysisessä kasvussa. En nyt mikään läski, mutta semmoinen vähän pyöreä lukutoukka joka harrasti vielä klassista musiikkia. En mitenkään ihmettele että jossain vaiheessa isommat pojat naureskeli ja suorastaan kiusasivat pienempää poikaa, jolla ei lahje varsinaisesti pullottanut. Yläasteen liikunnan tunnilta on jäänyt mieleen mm. rinnalle jäänyt levytanko, lätkätyypit naureskelemassa ympärillä ja opettaja kommentoimassa "ei kannata laittaa noin paljoa painoa jos ei jaksa nostaa..." Jossain vaiheessa kiusaaminen lähti käsistä ja siihen puututtiin sitten opettajien puolelta. No, yläaste nyt on välillä mitä on, ja lapsi osaa olla aika julma toiselle kun sitä omaa itsetuntoa pitäisi pönkittää jollain tavalla. Homma helpottui huomattavasti sitten kun alkoi kasvaa ja urheilla, viimeistään silloin kun alkoi soittaa bassoa bändissä ja pyörimään bileissä.

Sen sijaan en voi vieläkään antaa anteeksi tapaa, jolla minua kiusattiin aikuisena ihmisenä reserviupseerikoulussa. Tuolloin toinen upseerioppilas, todella isokokoinen lukkopainin ja vapaaottelun harrastaja, teki parhaansa mukaan elämästäni helvettiä parin kuukauden ajan.

Meillä oli tuvassa hyvä ryhmähenki ja tultiin hyvin juttuun keskenämme. Mitä nyt jotain nuorille jätkille tyypillistä kuittailua. Iso tyyppi toisesta joukkueesta alkoi jossain vaiheessa kaveeraamaan meidän tuvan salimarkkujen kanssa ja vietti paljon vapaa-aikaansa meidän tuvassa. Olin kuullut joiltain toisilta varusmiehiltä juttuja siitä kuinka pahasti tämä kaveri voi puhua toisista, mutta ei mulla ollut mitään käsitystä miten julmasti ihminen voi toista ihmistä henkisesti alistaa, vielä omien tupakavereiden silmien alla. Saattoi tulla semmoista että "sä kun oot h0m0 niin kerro mulle miltä tuntuu kun mies panee sua hanuriin" tai "sä tuot vissiin sun miehen kurssijuhliin".

Sitä jäi jotenkin aina kakkoseksi noissa verbaalisissa tilanteissa. Aikansa sitä yritti vain v1ttuilla takaisin, mutta jossain vaiheessa annoin vain periksi. Ajattelin että antaa tulla vain, en mä tähän kuole. Alistuin siis. Hommaa ei yhtään helpottanut että sain rasitusvamman jalkaani ja könkkäsin lopun aikaa RUK:a kyynärsauvoilla. Siinä vaiheessa tuli mukaan "sä lähet ens viikolla täältä kotiin" – kommentit. No valmistuin minä kaikesta huolimatta muiden mukana. Palasin perusyksikkööni muiden kanssa. Itsetunto palasina, itseni arvostus käytännössä nollissa. Minusta tuli keskivertoa huonompi joukkueenjohtaja. Ei huono mutta ei nyt hyväkään. Myöhemmin kokelaskaverit ovat myöntäneet että he käyttivät minua hyväkseen pönkittämällä omaa asemaansa dissaamalla minua oman joukkueensa kesken. Pari on myös pyytänyt anteeksi sitä etteivät reagoineet mitään kiusaamiseen, vaikka sitä todistivat. Heille olen antanut kaiken anteeksi, en tiedä yhtään olisinko ollut heitä parempi samassa tilanteessa.

Tämä taakse jätetty, ikävä muisto tuli eteen tuossa pari vuotta sitten. Treenasin paljon ja tarkkailin ruokavaliotani todella tarkasti. Opiskelujenkin puolesta ajatukset liikkuivat ravitsemuksessa ja ruuassa todella paljon. Kun sairastuin flunssaan ja en voinut harjoitella, kaikki fokus siirtyi ruokaan. Flunssa jatkui ja jatkui, ja samalla kaverit alkoivat ihmetellä että mikä tuota pitkää ja komeaa nuorta miestä vaivaa kun se ei enää naura. Kun vietimme vänrikkikavereiden kanssa kokoontumisajoja uuden vuoden jälkeen ja katsoin omaa kalpeaa kuvaani muiden nauravien jätkien rinnalla, ajattelin että nyt ei taida olla kaikki kunnossa. Menin lääkäriin ja aloin saada hoitoa syömishäiriöön. Kävi ilmi että olin sairastanut sitä enemmän tai vähemmän yläasteesta lähtien, aina kun oli mennyt elämässä vähän heikommin niin oltiin joko tiukisteltu tai mässäilty. Jostain se kontrolli piti saada. Inttiajan homottelut ja nöyryytykset lisäsivät sitten vettä myllyyn.

Kiusaamisessa vaikeinta on antaa anteeksi itselleen. Se että on alistunut, ei ole laittanut vastaan, tapellut. Vaan antanut periksi, on epäonnistunut suojelemaan itseään. Jälkeenpäin on helppo sanoa, että olisi pitänyt kertoa esimiehelle. Se ei ole kovin helppoa tuommoisessa yhteisössä. Voisi myös sanoa, että olisit vain vetänyt turpiin. No niin, jossain vaiheessa olin valmis surmaamaan kiusaajani, jos olisin ollut tarpeeksi hullu. Onneksi en ollut.

Olen nykyään melko sinut itseni ja asian kanssa. Tarvitsin siihen pariakin ammattilaista, hain apua ajoissa ennenkuin mitään peruuttamatonta ehti tapahtua. Kiitos siitä, YTHS:n mielenterveyspuoli, otitte minut tosissaan. Paljon saa kiittää lähimmäisiä, joilta on löytynyt rakkautta ja ymmärrystä. Aika harvoin on kuullut kommenttia että "onko toi muka joku sairaus? eikö ihmisillä ole pahempiakin ongelmia?". Olen yrittänyt jakaa hyvää eteenpäin, pitää huolta lähimmäisistäni.

Pitäkää huolta ystävistänne. Joskus se tyyppi joka vain hymyilee ja sanoo itselleen että mä kestän mitä vaan, antaa tulla! saattaakin kaatua ja kovaa. Vihaanko vanhaa kiusaajaani? Kyllä. Mutta, jos hän tulisi minulta vilpittömästi pyytämään anteeksi tekojaan, antaisin kyllä anteeksi. Unohtaa en voi, osittain sen takia jaankin tämän tarinan. Sitä on vaan niin paljon antaa anteeksi kuin padota vihaansa itsellään.
"Kun lampaat eksyvät vuorille, ne huutavat. Joskus tulee emo. Joskus susi."

Cormac McCarthy, Veren ääriin
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Koulukiusaaminen

#728

Viesti Point »

luupää kirjoitti:
Kuhmu kirjoitti: Jokaisella on mielipide ja kokemuksensa, mutta kuinka te vaikutatte koulukiusaamiseen tai muuhun kiusaamiseen. Itse olen tehnyt sitä työn puolesta ja omien lapsien kohdalla tietenkin.

Tekeekö kukaan mitään oikeasti koulu- ynnä muulle kiusaamiselle? Vai onko kyse vaan keskustelufoorumilla välittämisestä?

Kasvattamalla omat muksut kykeneväisiksi puolustamaan itseään?

Tietyt jutut kuului allekirjoittaneella kotikasvatukseen ja olen jatkanut samalla, joskin pari pykälää päivitetyllä ja sofistikoituneemmalla linjalla. Leikkipainilla saa näppärästi ajettua sisään tiettyjä juttuja kuten myös muriseva setä (jota saa läpsiä ja tökkiä silmiin) leikillä.

Kun ikää tulee lisää niin voi tiputella enemmän tekniikkaa, taktiikkaa ja mentaalipuolen juttuja.

IMO tärkeämpää on kuitenkin itseluottamuksen ja periksiantamattomuuden iskostaminen sillain ei-traumatisoivalla tavalla. Don't be a wimp osio poislukien...muksut kuuluu hemmotella mahdollisimman piloille.

;)

Kyllähän sitä kodilla on mielestäni suuri vaikutus siihen, että tuleeko lapsista koulukiusaajia vai koulukiusattuja. Kaikkea ei voi koulunkaan vastuulle sysätä.

Itse en lähtisi välttämättä tarjoamaan lapselle sitä ratkaisumallia, että fyysinen väkivalta olisi hyväksyttävä keino ongelmatilanteissa. Lähinnä sen takia, että koska kun aikuisellekin rajanveto siitä milloin on hyväksyttävää turvautua väkivaltaan on vaikeaa, niin lapselle se vasta on. Vaarana on, että lapsi alkaa käyttämään väkivaltaa ratkaisumallina turhan useuin "puolustaakseen" itseään ja lapsesta tulee joko koulukiusaaja tai sitten se "Riehu-Kalle", joka huitelee karatea aina jos joku saa pallon siltä pois... Lopputuloksena "Riehu-Kalle" tekee sitten katoja yksikseen, kun kukaan ei viitsi leikkiä turhan rajuja leikkejä.

Nassikat painit ja junnu-karatet ovat kuitenkin hyviä lajeja kiusatuksi tuloa estämään, sillä nämä opettavat lasta sietämään pientä fyysistä kontaktia ja tuntemaan omia fyysisiä rajojaan. Näin lapsi ei välttämättä säikähdä normaalia lasten kanssakäymistä ja oppivat erottamaan paremmin milloin painissa on kyse leikistä ja milloin ei.. Kannustavassa ympäristössä nämä myös kasvattavat itsetuntoa, mikä on hyvä suoja koulukiusaamista vastaan. Tämä tosin päätee kaikkiin liikunnallisiin harrastuksiin mitä tehdään yhdessä muiden lasten kanssa, olkoon se vaikka sähly, jalkapalloa vai balettia. Kahvakuula sulkeiset jonkun aikuisen kanssa kasvattavat kyllä voimaa ja fyysistä kykyä, mutta eivät välttämättä opeta olemaan muiden lasten kanssa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#729

Viesti Mika »

Mojo, onpa ollut kokemusten jono. :( Silti varmasti oli hyvä, että vaivauduit kirjoittamaan sen tänne. Taatusti se auttaa jotakuta muuta, jos ei itseäsikin.

Oletko muuten tavannut RUK:n jälkeen tuota vapaaottelijalukkopainijaa? Jos olet, onko hän pyytänyt anteeksi?

Onko hän potkulaisia?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Mojo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 194
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaaminen

#730

Viesti Mojo »

Mika kirjoitti: Mojo, onpa ollut kokemusten jono. :( Silti varmasti oli hyvä, että vaivauduit kirjoittamaan sen tänne. Taatusti se auttaa jotakuta muuta, jos ei itseäsikin.

Oletko muuten tavannut RUK:n jälkeen tuota vapaaottelijalukkopainijaa? Jos olet, onko hän pyytänyt anteeksi?

Onko hän potkulaisia?
En ole tavannut, enkä kyllä tiedä vaikuttaako täällä.
"Kun lampaat eksyvät vuorille, ne huutavat. Joskus tulee emo. Joskus susi."

Cormac McCarthy, Veren ääriin
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 21

Koulukiusaaminen

#731

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Point kirjoitti: Itse en lähtisi välttämättä tarjoamaan lapselle sitä ratkaisumallia, että fyysinen väkivalta olisi hyväksyttävä keino ongelmatilanteissa. Lähinnä sen takia, että koska kun aikuisellekin rajanveto siitä milloin on hyväksyttävää turvautua väkivaltaan on vaikeaa, niin lapselle se vasta on. Vaarana on, että lapsi alkaa käyttämään väkivaltaa ratkaisumallina turhan useuin "puolustaakseen" itseään ja lapsesta tulee joko koulukiusaaja tai sitten se "Riehu-Kalle", joka huitelee karatea aina jos joku saa pallon...

Mä en puolestani näe mitään syytä valehdella ja iskostaa uhrimentaliteettia pienelle immiselle. Väkivalta on tietyissä tilanteissa täysin hyväksyttävä ja laillinen ratkaisumalli.

Olen oletusarvoisesti enemmän huolissani siitä riittävätkö ne eväät mahdollisissa tilanteissa kuin siitä käytetäänkö niitä eväitä väärin. Meinaan se väärinkäyttäminen, tai käyttämättä jättäminen, ovat myös pitkälti kasvatuskysymyksiä.

Se sanottua imminen on yhä hierarkkinen laumaeläin ja lapset ovat meitä muita rehellisempiä sen tosiasian suhteen.Siitä olen samaa mieltä notta lapselle on eduksi urheilla ja harrastella ikäistensä kanssa. Mielellään vielä kilpailumielessä.

It's a jungle out there niggaz..

;)
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Koulukiusaaminen

#732

Viesti Point »

luupää kirjoitti:
Point kirjoitti: Itse en lähtisi välttämättä tarjoamaan lapselle sitä ratkaisumallia, että fyysinen väkivalta olisi hyväksyttävä keino ongelmatilanteissa. Lähinnä sen takia, että koska kun aikuisellekin rajanveto siitä milloin on hyväksyttävää turvautua väkivaltaan on vaikeaa, niin lapselle se vasta on. Vaarana on, että lapsi alkaa käyttämään väkivaltaa ratkaisumallina turhan useuin "puolustaakseen" itseään ja lapsesta tulee joko koulukiusaaja tai sitten se "Riehu-Kalle", joka huitelee karatea aina jos joku saa pallon...

Mä en puolestani näe mitään syytä valehdella ja iskostaa uhrimentaliteettia pienelle immiselle. Väkivalta on tietyissä tilanteissa täysin hyväksyttävä ja laillinen ratkaisumalli.

Olen oletusarvoisesti enemmän huolissani siitä riittävätkö ne eväät mahdollisissa tilanteissa kuin siitä käytetäänkö niitä eväitä väärin. Meinaan se väärinkäyttäminen, tai käyttämättä jättäminen, ovat myös pitkälti kasvatuskysymyksiä.

Se sanottua imminen on yhä hierarkkinen laumaeläin ja lapset ovat meitä muita rehellisempiä sen tosiasian suhteen.Siitä olen samaa mieltä notta lapselle on eduksi urheilla ja harrastella ikäistensä kanssa. Mielellään vielä kilpailumielessä.

It's a jungle out there niggaz..

;)

En tarkoittanut tällä sitä, että lapsi opettaisiin "kääntämään poski" aina vaan lähinnä sitä, että lapselle voi olla vaikeaa ymmärtää milloin on hyväksyttävää "tirvaista siihen maksan kärkeen" ratkaisumallina. Lapselle voi olla myös vaikeampi käsittää milloin tarvitaan sitä "väkivaltaa joka lopettaa v1ttuilun" ja milloin on vaan parempi v1ttuilla takaisin... Lapsen itsetunnolla on suuri merkitys tälle ja kuten sanoit, niin nämä ovat kasvatuskysymyksia (ja tuloksia)

Mutta parasta olisi, että lapsen itsetunto ja fyysiset sekä henkiset "työkalut" ovat sen verran hyviä, että hän on se joka kävelee selkä suorana pois mahdollisista konfliktitilanteista pois eikä jää maahan makaamaan/pötki pakoon.

Juu.. Ja harrastamisessa pitää olla se pieni kilpailullisuus mukana. Sosialistinen "kaikki häviää vähäsen, mutta kukaan ei voita, koska jollekin saattaa tulla paha mieli" harrastaminen on syvältä
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Koulukiusaaminen

#733

Viesti Ile »

luupää kirjoitti: Mä en puolestani näe mitään syytä valehdella ja iskostaa uhrimentaliteettia pienelle immiselle. Väkivalta on tietyissä tilanteissa täysin hyväksyttävä ja laillinen ratkaisumalli.

Olen oletusarvoisesti enemmän huolissani siitä riittävätkö ne eväät mahdollisissa tilanteissa kuin siitä käytetäänkö niitä eväitä väärin. Meinaan se väärinkäyttäminen, tai käyttämättä jättäminen, ovat myös pitkälti kasvatuskysymyksiä.
Komppaan siinä mielessä, että ainakin itselleni on jäänyt jonkinlainen epäoikeudenmukaisuuden kokemus siitä, että samalla kun opettajat olivat kyvyttömiä (toki enemmän olosuhteiden pakosta kuin omasta syystään) tekemään kouluympäristöstä kaikille turvallisen, niin sitten oppilaan (ainakin minun kaltaiseni kiltiksi ja tottelevaiseksi kasvatetun) piti kokea morkkiksia vielä siitäkin jos joutui itse puolustamaan itseään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#734

Viesti Lasse Candé »

Point kirjoitti: Juu.. Ja harrastamisessa pitää olla se pieni kilpailullisuus mukana. Sosialistinen "kaikki häviää vähäsen, mutta kukaan ei voita, koska jollekin saattaa tulla paha mieli" harrastaminen on syvältä
Sori OT, mutta olisiko esimerkkiä moisesta harrastuksesta? :D
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Koulukiusaaminen

#735

Viesti Point »

Lasse Candé kirjoitti:
Point kirjoitti: Juu.. Ja harrastamisessa pitää olla se pieni kilpailullisuus mukana. Sosialistinen "kaikki häviää vähäsen, mutta kukaan ei voita, koska jollekin saattaa tulla paha mieli" harrastaminen on syvältä
Sori OT, mutta olisiko esimerkkiä moisesta harrastuksesta? :D
Partio. Siellä on kaikilla yhtä tylsää.. Tai no, jotkut tienaa jotain "pirun raamattumerkkejä" ja saa kehuja. Toiset saa taas toruja jos saa heitettyä puukon seinään, niin että se jää pystyy.... :oops:

Okei.. Myönnetään, että kärjistäessäni asiaa, menin aiheesta aikalailla ohitse. Tarkoituksena oli ehkä korostaa sitä, että (pieni) kilpailullisuus, jossa lapsi oppii sekä voittamaan että häviämään (yksilönä ja osana ryhmöö) ja käsittelemään niitä tunteita on hyvästä lapselle.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa