Meillä kun myös on tantodoreja, järkevän opettajan viesti on tyypillisesti että ne ovat veitsipuolustuksen alkeita ja että ei pidä luottaa liikaa siihen että niillä pärjää ja että veitsi on niin vaarallinen ase että kannattaa pysyä kaukana jne jne. Ja että ne ovat jo alunperinkin osaamatonta veitsenkäsittelijää vastaan.Kyynikko kirjoitti:Niin, toihan on huonoimman laatuinen "cop out". Veistä vastaan on niin vaikea puolustautua että ihan sama vaikka tekniikkana opetetaan jotain älyvapaata hyppypyörähdystä?kattikukkula kirjoitti: Ehkä nuo tankensabakitkin ovat enemmän järjestelmä ja opetustapa, kuin varsinainen kehotus soveltaa niitä suoraan kipsan jonossa aamuyöllä klo 0430. Joku (olisko ollut peräti Inosanto) on sanonut joskus, että jos joku hyökkää veitsellä (ja tietää mitä tekee) niin "Better not be there..." Kuulostaa hyvältä ajatukselta.
t.
mika
Niiden opetus ei ole meillä kovin vahvasti ja laajalti kyllä periytynyttäkään ja joissain videoissa kyllä näkee hieman liikaa showmeininkiä. Eräs asiaa tunteva sanoi että ne esittelevät about vain välttämissuuntia. Se kokonaisuus voi antaa systeemin ymmärrykselle paljonkin, mutta ns toimivaa veitsipuolustusta se ei ole vaikka se treenattuna saattaakin hyvällä säkällä muuttaa kuoleman sairaalareissuksi tms. Tähänkin päästäkseen pitäisi kuitenkin mielestäni opettaa juuri se että veitsi on vaarallinen, ne ovat alkeellisia ja sitten vielä tekniikat oikein. Tuossa nousee juurikin etäisyys hemmetin keskeiseksi asiaksi, koska muuten ei tule edes etäisesti realistista hyökkäystä. Jos meillä ryssii sen kasvattaa itseasiassa jo sen sairaalareissun todennäköisyyttä sieltä treeneistäkin. Tuolla videolla tämä turvallisuusseikka näytettiin korjatun sillä että hyökkäys jätetään ryminällä etäisyydestään vajaaksi. Saattaa olla jopa tiedostettua ja tarkoituksellista, ei siinä mitään.
Niin, ja meillä jättää monet ne kokonaan pois kurrikulumistaan, koska eivät ole niihin suuntiin varsinaisesti periytyneet. (Jotkut perustajan suorat oppilaat jotka ovat erittäin arvostettuja auktoriteetteja.)
Jotain tuonsuuntaista pohdintaa harjoitteiden paikasta hain...