Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Krav Maga

#571

Viesti L.K. »

En viittaa Jorgeen mitenkään, mutta jotenkin itseä aina huvittaa se miten niin monet suhtautuu tuohon "munille potkimiseen" niin hirveän negatiivisesti ja tietyllä tapaa ylenkatsoen.

SEhän on läsnä monessakin lajissa, maga nyt varmaan oli niitä ensimmäisiä missä sitä korostettiin enemmän mutta usein nämä kriitikot eivät ehkä ihan ymmärrä miksi sinne hyökkäämistä suositaan versus joku muu paikka.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Krav Maga

#572

Viesti Invictus »

L.K. kirjoitti: En viittaa Jorgeen mitenkään, mutta jotenkin itseä aina huvittaa se miten niin monet suhtautuu tuohon "munille potkimiseen" niin hirveän negatiivisesti ja tietyllä tapaa ylenkatsoen.

SEhän on läsnä monessakin lajissa, maga nyt varmaan oli niitä ensimmäisiä missä sitä korostettiin enemmän mutta usein nämä kriitikot eivät ehkä ihan ymmärrä miksi sinne hyökkäämistä suositaan versus joku muu paikka.
Itselläni on jotain hämäriä muistikuvia kun joskus ´00 alussa kansan syvissä riveissä hämmästeltiin (joskus kauhistelun ja moralisoinnin tahdittamana) että se krav maga on niinkun semmonen että ei mitään SÄÄNTÖJÄ ja se on niinkun OIKEASTI tarkoitettu tositilanteisiin... No hui sentään. Kyllä tuo tuntuu vieläkin närää aiheuttavan joissakin jotka eivät magasta tai muista moderneista ip lajeista jaksa ottaa selvää kun kaljut (mahdollisesti vielä tatuoidut...) miehet harjoittelevat munille potkimista. Ja samaan aikaan toisaalla toiset harjoittelevat valkoisissa pyjamissa miten viiltää kurkku auki tai katkaista toiselta niskat budo etiketin mukaisesti (ei minulla ei ole mitään perinteisiä lajeja vastaan).

Kaikenmaailman henkisyydestä omat mietteet on lähinnä, että usein saattaa vaan olla jotain lajin päälle liimattua imagohömppää vert. joukkuelajit ja "tärkeintä on reilu peli" kröh..niin no joo. Joskus taas kyse saattaa olla esim. oudoista käsityksistä joita länsimaisen ja itämaisen ajattelutavan/kultturin jne yhteentörmäyksen mahdollisesti tuottavat väärinkäsitykset saattavat synnyttää. Kun ei se kaikki itämainen henkisyys ja mystiikka ole loppujen lopuksi niin äärettömän mystistä vaan saattaa olla ihan verrattavissa vaikka länsimaiseen filosofiaan ja/tai psykologiaan...
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Krav Maga

#573

Viesti Jasse »

Olin tänään kirppiksellä myymässä kamppaily yms. kirjallisuuttani. Siihen tuli parikymppinen hento suomalainen mimmi joka kysyi KM-kirjaa, esittelin ainoan joka minulta löytyi. Hän sanoi harkitsevansa lajin aloittamista. Kerroin että mielestäni ihan ok laji jos haluaa nopeasti parantaa puolustuskykyä ja turvallisuuden tunnetta. Neiti kysyi että "eikö olekkin niin että jos harjoittelee krav-magaa niin ei saa voi osallistua vapaaotteluihin?" Sanon että toki voi mennä kokeilemaan KM-temppujen toimivuutta vapaaottelussa. :D

Pari kuukautta sitten olin ystäväni kanssa narikassa töissä ja juttelimme kamppailusta. Siihen pölähti nuori nainen joka kysyi mitä treenataan. Vastasimme että BJJtä. Nainen kertoi harrastavansa kravmagaa, israelin erikoisjoukkojen lajia joka on suunniteltu tappamaan ja demonstroi ilmaan pari potkua munien korkeuteen...

Molemmissa tapauksissa henkilöillä tuntui olevan todella kova usko kravmagan tehokkuuteen, ja ihan hyvä niin, se saattaa olla edullista kunhan ei ole harhainen. Olisi kuitenkin hauska tietää mistä tämmöinen huhu että magistit eivät voi osallistua vapaaotteluun on peräisin? Toivottavasti ei kenenkään ohjaajan suusta. Uskottavuuttahan tuommoinen huhu varmasti lisää varsinkin jos ihmiset ymmärtävät sen jotenkin niin että magistit ovat liian vaarallisia otellakseen vapaaottelussa. :)
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Krav Maga

#574

Viesti taikuri »

Joskus nuorena jannuna asustelin iippolassa ikävuodet 18-19. Olin silloin kuullut magasta jotakin. Jossain vaiheessa sitten pariltä tutulta kyselin asiasta. Ei kuulemma ole mikään homogeeninen laji ollenkaan vaan jokaisella on kuulemma vähän eri tapansa tehdä ja opettaa sitä. Saatoin myös kysyä väärin, sillä eikös tuo KM ole "tappelua lähellä" hepreaksi?

Yhden sällin kanssa sitten treenailtiinkin lyhyen aikaa (alle vuosi). Jotain samaa siinä oli kuin noissa aiemmissa klipeissä mitä tännekin on laitettu. Miksi tuo "kolmen sääntö", en ymmärrä.

KM:sta lienee siis eri tyylejä olemassa? En tiedä, ymmärrykseni mukaan kyllä. Olen joskus saattanut kysyä aiemminkin tätä asiaa mutta en muista juuri nyt.

Pahoittelut käytävän keskustelun sivuun viemisestä. Kuitenkin otsikon mukaan.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#575

Viesti Mjölnir »

taikuri kirjoitti: KM:sta lienee siis eri tyylejä olemassa? En tiedä, ymmärrykseni mukaan kyllä.
Juu, Suomessakin on varmaan puolenkymmentä tänäpäivänä, uskoisin ainakin.

Kun ensimmäistä kertaa kävin Israelissa treenaamassa, paikalliset kysyivät, että mitä krav magaa harrastat? Judoa, potkunyrkkeilyä, karatea? Ei kun israelilaista. Oho, harrastetaanko sitä jossain muuallakin?

Israelissa on kans tyylisuuntia varmaankin kymmenen tai enemmän.

Suomessa suurimmat tyylisuunnat ova KMG (Krav Maga Global), IKMF (International Krav Maga Federation) ja FEKM (Fédération européenne de Krav Maga). Lisäksi on Krav Maga Network, ja erilaisia yhden seuran tyylisuuntia, kuten SCANDINAVIAN KRAV MAGA FEDERATION RY (SKMF).
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Krav Maga

#576

Viesti taikuri »

Kiitokset Mjölnirille hyvästä vastauksesta.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Merkava
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Joulukuu 2011

Krav Maga

#577

Viesti Merkava »

Miten paljon ja missä vaiheessa krav magassa otetaan pystysparri mukaan?

Riippuu varmaan juurikin vetäjästä ja seurasta, mutta millä tasolla noin yleisesti sparri tulee kehiin?


Kiinnostaisi ottaa krav maga lukkopainin kaveriksi nyt syksylle.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Krav Maga

#578

Viesti Mjölnir »

itse vedän peruskurssilla sparriin valmistavia harjoitteita ja sen jälkeen aletaan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Krav Maga

#579

Viesti Lasse Candé »

Mietin kirjoittamista Krafendo-ketjuun, jonkin näiden kahden vertailuketjun etsimistä tai avaamista, mutta tulin lopputulokseen että kiinnostaa lähinnä Krav magan näkökulmasta tämä...

Kun tässä Heraclesin kuvassa, mikä on tullut sopivan lajin löytämisketjuun Saunaan...
http://postimg.org/image/cqx6lnbjp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
...esitellään Defendo yksinkertaisena turva-alan työskentelijöiden ensisijaisena valintana ja sitten taas Krav maga monipuolisena...

Mitä monipuolisuus tuossa tarkoittaa? Laajempaa teknistä osaamista ja "välineistöä"?

Noin äkkiseltään voisi näyttää siltä että Krav maga on mielekkäämpi vaihtoehto pitkäaikaisemmalle harrastukselle, koska monipuolisuus voisi tässä olla kova sana. Toisaalta yksinkertaisuus näyttäytyy sellaisena että saa nopeammin "tuloksia". Onko näin?

Kun tekninen arpominen lienee modernien lajien suuri piru jota vältetään, kuinka monipuolisuus sopii tähän muottiin? (Oikeastaan siis että mitä se monipuolisuus on?)



Olen muistavinani lajiesittelyistä ja keskusteluista sen suuntaista karkeaa eroa että Krav magan lähtöasetelma on jatkuvassa miedon valppauden ylläpitämisessä kun taas Defendossa ehkäpä lähdetään liikkeelle siitä että saattaa joutua yllätetyksikin, jolloin defensiivisemmät vastaanotot (toki nekin hyökkäävyydellä) nousevat oleellisemmiksi... Jos muistan tuon äskeisen oikein, tämä lähtökohtaero todella mahdollistaisi suuremman teknisen monipuolisuuden Krav magalle. Tästäkö on kyse?

Tuosta kaaviosta saa helposti sellaisen kuvan että Krav magan ansiot vertailussa olisivat lähinnä harrastuksellisella puolella, eli että jos tykkää siitä että harrastus on monipuolinen. Totta kai kaavio on tarkoitettu sellaiselle joka ei vielä juuri mistään mitään tiedä, joten yksinkertaistaminen on järkevää. Minua kiinnostaisi kenelle Krav magaa kannattaisi suositella näiden kahden väliltä, mikäli unohdetaan treenimielekkyys ja oletetaan että harrastusmahdollisuudet olisivat tasavertaiset?

:bow:
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#580

Viesti Mjölnir »

Hyvä avaus, Lasse.

Tosiaan, kun tuota kuvaa laadittiin, piti tehdä aika paljon kompromisseja, kun yrittää tiivistää.

Monipuolisuus tarkoittaa sitä, että Krav Magassa aloitetaan heti alusta asti treenaamaan kaikkia osa-alueita itsepuolustuksessa: pystyssä, maassa, aseita vastaan ja arkipäivän esineiden käyttöä.

Defendossa taas periaate on, että peruskurssilla opetellaan vain ne tärkeimmät ja todennäköisimmät uhkat, ja eri tasojen mukaan tulevat sitten omat kokonaisuudet, kuten maassapuolustautuminen ja aseita vastaan toiminta.

Krav Magassa on enemmän potkuja ja lyöntejä kuin Defendossa, sekä harjoitellaan myös vasteita useampiin uhkatilanteisiin. Defendossa taas on jätetty pois uhkatilanteita, jotka on katsottu sen verran hypoteettisiksi, että ei maksa vaivaa.

Periaatteessa Defendossa on "kaikki" opittu noin, neljässä-viidessä vuodessa, jonka jälkeen voi vain tulla paremmaksi. Krav Magassa taas on sen verran enemmän kuorrutusta, että jos tasoja aikoo suorittaa, niin noin 6-7 vuotta menee Expert 1 -tasolle ja sen jälkeen 2 vuotta tasolle 2, siitä 3 vuotta tasolle 3, 4 tasolle 4 ja 5 tasolle 5. Eli noin parikymmentä vuotta niille tasoille, jotka ovat harrastajalle mahdollisisia suorittaa. Defendossa taas on tasot 1-6 ja sen jälkeen Red.

Krav Magassa on ehkä vähän enemmän sellainen meiniki, että voi tehdä noin tai näin, kun taas Defendossa periaate on, että teet ensin tämän tuhat kertaa, niin opit sen riittävän hyvin ja pystyt käyttämään sitä tositilanteessa.

Olet juuri oikein arvannut, että kun näitä "monipuolisuutta" ja "yksinkertaisuutta" vertailtiin, niin "yksinkertaisella" saadaan nopeammin auttava itsepuolustustaito ja monipuolisesta riittää harrastusta pidempään sellaiselle, joka haluaa oppia paljon uutta.

Ja tosiaan, tuo turva-alan suora reitti Defendoon johtuu siitä, että meillä on seurassa neljä defendo blue-ohjaajaa, eli turva-alan defendon kouluttajia, ja muutenkin Defendossa on enemmän kontrolliaspektia kuin Krav Magassa, niin se sopii paremmin voimankäyttäjille.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Krav Maga

#581

Viesti TimoS »

Mjölnir kirjoitti: sen jälkeen Red.
Retired, extremely dangerous?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Re: Krav Maga

#582

Viesti taikuri »

TimoS kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: sen jälkeen Red.
Retired, extremely dangerous?
Justiinsa....
:lol:

Ei puutu enää kuin Armed 'n Ready Special Enthusiast

:lol: :lol: :lol:
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Krav Maga

#583

Viesti JanneM »

Onneks meillä on myös SEOASA...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Krav Maga

#584

Viesti Mjölnir »

TimoS kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: sen jälkeen Red.
Retired, extremely dangerous?
Ei, vaan punainen :lol:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga

#585

Viesti Mika »

@make1212, saisitko koulullasi opettavan Marcos Kuusjärven kommentoimaan alla olevaa tekstiä, joka on herättänyt muutaman kysymyksen tässä ketjussa?

Andy kirjoitti: http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/2 ... s-gamesiin" onclick="window.open(this.href);return false;
KERAVA | Keravan Taekwondon pääohjaajana toimiva Antti Mynttinen osallistuu pitkästä aikaa taekwondon ottelukilpailuihin Italiassa elokuussa. Mies kisasi viimeksi SM-tasolla vuonna 1997, jolloin ylsi hopealle. Italiassa taekwondoharrastaja eli taekwondoin osallistuu 40-vuotiaiden ikäsarjamestaruuskilpailuihin eli World Masters Gamesiin Torinossa.

– Lähden hakemaan World Masters Games -kisasta kokemusta ja mitalia, ensimmäiseen kansainväliseen kisaansa osallistuva Mynttinen kertoo.

Liikesarjakilpailuissa mies kisasi viimeksi kaksi vuotta sitten.

1. kup -vyön ansainnut Mynttinen on valmistautunut koitokseen hyvin.

– Jokainen päivä olen treenannut ja venytellyt. Heinäkuun 27. on koko maajoukkueella valmistavat treenit, myös karatea ja taidoa harrastanut Mynttinen kertoo.

– Treenaan edelleen taidoa Sandokai-seurassa, kun vain kerkiän.

Vantaalaisen vahvuuksia kisoissa on hyvä kunto ja näkemys lajista sekä pitkä kokemus.

Sunnuntaina Mynttinen sai ohjaajakseen 6. danin Marcos Kuusjärven, joka on yksi Suomen taekwondon pioneereista.

– Antti on aina ollut periksiantamaton tyyppi. Hänessä on tarvittavaa hullun rohkeutta. Jos haluaa voittaa, on pistettävä nenänsä tilanteisiin, opettaja filosofoi.

Kuusjärvi johti Suomen Taekwondoliittoa vuosina 1998–2001 ja toimi maajoukkueen päävalmentajana 1987–1995. Siltä ajalta ovat Suomen ainoat aikuisten MM-mitalit; pronssia miehissä 1989 ja naisissa 1993.

Taekwondo esiintyi olympialajina ensimmäistä kertaa vuonna 2000 Sydneyssa.

– Olympialajiksi valinta on tuonut lajiin kiinnostavuutta laajasti. Taekwondosta on tullut maailman suosituin kamppailulaji, Kuusjärvi tietää.

– Uusia lajeja, joista osa edustaa nuorille tapaa tapella, kuten krav maga, syntyy kuin sieniä sateella. Perinteisiin lajeihin kuten karateen ja judoon liittyy niin paljon muutakin, Kuusjärvi muistuttaa.

Koreasta maailmalle levinnyt taekwondo eli suomeksi jalan ja käden tie sisältää runsaasti myös henkisiä arvoja ja filosofiaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa