Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Opettajien voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lybeck
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 430
Lauteille: Lokakuu 2012

Opettajien voimankäyttö

#1

Viesti Lybeck »

Koska koululla on velvollisuus taata oppilaille turvallinen oppimisympäristö, niin opettajan voimankäyttöoikeusteema sopii joten kuten varmaan tähän vartiotorniosioon.

Tässä voisi olla myös mahdollisuus rakennella koulutuspakettia opettajille voimankäytön ja sen juridisen puolen suhteen.

Tällainen kirja on vuonna 2011 julkaistu aiheesta:
https://www.ps-kustannus.fi/hae_tuottei ... 34752.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Henkilöturvallisuus koulussa: Vaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta"
Tekijät: Tarmo Kyllönen & Arto Rickman

Opinahjoissamme esiintyy väkivallan tilanteita, jotka voivat tapahtua oppilaiden välillä tai oppilaan ja koulun aikuisen kesken. Joskus oppilas voi käyttäytyä myös niin, että hänen oma turvallisuutensa vaarantuu. Näissä tilanteissa aikuisen on osattava puuttua tilanteeseen välittömästi.

Tässä kirjassa käsitellään koulujen henkilöturvallisuutta väkivallan ja sen uhan ilmenemisen osalta. Ensisijaisen tarkastelun kohteena ovat henkilöturvallisuuteen vaikuttavat tekijät kouluissa, henkilöstön valmiudet toimia väkivallan ilmenemistä ehkäisevästi, mutta myös silloin, jos väkivallan uhka toteutuu ja heidän on rajoitettava itselleen tai muille vaarallisen oppilaan käyttäytymistä.

Teoksessa annetaan suuntaviivoja aineksiksi koulujen turvallisuusajatteluun sekä työkaluja rehtoreiden ja opetushenkilöstön jokapäiväiseen arkeen etenkin peruskoulun erityisopetuksen kenttää ajatellen.


Onkohan kukaan potkulainen lukaissut?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#2

Viesti Lasse Candé »

Tätä nyt käsitellään ainakin kahdessa ketjussa, joten pitää yrittää erotella, mutta ei kai siltä voi välttyä.


Itse olen käynyt tuota mediassa olevaa tilannetta nyt läpi aika paljon päässäni ja päätynyt about seuraavaan:


1. Noissa tilanteissa kannattaa tehdä "show"
Kouluympäristö kenties eroaa tässä joistain muista ympäristöistä. Esim kapakassa on laajalti ymmärrettyä että portsari saa käyttää voimaa, kouluissa ei! Lakiin kannattaa vedota tiedottaen ääntään korottaen kaikille läsnäolijoille mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan ja että tämä on lain mukaista. Tässä vaiheessa on jo melko todennäköistä ettei tarvitse käyttää voimaa, mutta silti voimankäyttöä lähestyessään kannattaa vielä kommunikoida rauhallisesti lapsen kanssa hanttiinpanemisen seurauksista, eli että lapsi saattaa jopa syyllistyä rikokseen.
Oppilaat kuuntelevat koko päivän opettajilta mitä pitää tehdä. He kaipaavat sitä että opettaja kertoo heille porukkana että nyt mennään näin.
Tee show.


2. Noiden tilanteiden johtaminen tarkoittaa myös muiden aikuisten (esim opettajien) johtamista
Aikuisia kannattaa juoksuttaa hakemaan lisäapua ja esim käskyttää laittamaan jokin hemmetin tarjotin pois. Nopeissa tilanteissa tarvitaan liikkuvia aikuisia. Akateemiset aikuisetkin ovat ymmällään heti kun edellytetään nopeita johtamistaitoja, mutta osaavat kyllä pelata jos heräävät tilanteeseen oikein. Apua tarvitaan mahdollisesti poistoon ja silminnäkijät ei myöskään haittaa. On syytä huomata että aikuiset pitää herättää siihen että sanoista ja pähkäilystä (opettajan työ on sellaista että koko ajan on pää aivan täynnä ajatuksia) siirrytään nyt tekoihin ja mukana pelaaminen on heidän velvollisuutensa. Kyllä he heräävätkin. Toisin on, ellei herätä. Pahimmassa tapauksessa joku opettaja voi jopa huutaa lopetuskäskyjä täysin oikein toimivalle opettajalle. Tämä on todella tärkeä tajuta.


3. Näistä tilanteista pitää laatia raportti, eli heti tilanteen jälkeen miitti johon osallistuu rehtori ja luottamusmies. Liitto tulee myös aktivoida välittömästi.



Ja kuten aina, improvisaatiolla mennään loppupeleissä. Ehkä kuitenkin liikkumatilan ja realiteettien hahmottaminen on hyväksi. Beorn tuolla opeketjussa kertoi näiden lasten sielunmaisemasta. He itse halunevat monesti että opettaja ottaa tilanteen haltuun. He mitä luultavimmin kokeilevat rajojaan, miten turvaton paikka tämä onkaan. Tämän hahmottaminen voi muuttaa opettajan elehdintää sellaiseksi että yhteisymmärrys saavutetaan. Lasta pitää kunnioittaa niin paljon että tekee mitä tarvitsee. (Huom, muotoilen tässä Beornin viestiä omin sanoin omine tulkintoineni, kun oli niin hyvää settiä.)


Video tilanteesta:
http://aijaa.com/YXcCFK" onclick="window.open(this.href);return false;

OAJ:n puheenjohtajan haastattelu lain tulkitsemisesta:
http://yle.fi/uutiset/oajn_puheenjohtaj ... su/6569659" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Opettajien voimankäyttö

#3

Viesti Totte »

Lasse Candé kirjoitti: Lakiin kannattaa vedota tiedottaen ääntään korottaen kaikille läsnäolijoille mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan ja että tämä on lain mukaista. Tässä vaiheessa on jo melko todennäköistä ettei tarvitse käyttää voimaa, mutta silti voimankäyttöä lähestyessään kannattaa vielä kommunikoida rauhallisesti lapsen kanssa hanttiinpanemisen seurauksista, eli että lapsi saattaa jopa syyllistyä rikokseen.
Mulle tuli jopa mieleen että mä voisin tuollaisia tilanteita varten kantaa vaikka takin taskussa mukana laminoitua lappua missä on lakiteksti että saa käyttää "tarpeellisia voimakeinoja" jne. Jos näyttää että tilanne ei ratkea puhumalla niin lappu taskusta, siteraataan rauhalliseen ääneen lakia, ja todetaan että jos homma ei toimi niin on kai sitten siirryttävä näihin lainmukaisiin voimakeinoihin.

On vähän sellainen fiilis että jos joutuu pari kertaa viemään jonkun pihalle (tai muuta vastaavaa) niin leikki loppuisi vastaavissa tilanteissa sitten lapun esille ottamiseen.

Eli vähän samansuuntaista ajatusta näköjään ;)
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Opettajien voimankäyttö

#4

Viesti Mjölnir »

Kyllä, oppilaille pitäisi pitää vuosittain kertauskoulutus omista velvollisuuksista ja opettajan oikeuksista.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lybeck
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 430
Lauteille: Lokakuu 2012

Opettajien voimankäyttö

#5

Viesti Lybeck »

Kaikki varmasti toimia ratkaisuja. Ehkä keskeinen ongelma on kuinka yhtenäiseksi kunkin koulun käytännöt saadaan ja onko rehtori voimakastahtoinen ihminen, joka ei välitä opetusvirastojen häröilyistä, vaan tekee kuten oppilaiden, koulun ja opettajien kannalta on parasta.
Kuvake
Hertzyscowicz
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2010

Opettajien voimankäyttö

#6

Viesti Hertzyscowicz »

Totte kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Lakiin kannattaa vedota tiedottaen ääntään korottaen kaikille läsnäolijoille mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan ja että tämä on lain mukaista. Tässä vaiheessa on jo melko todennäköistä ettei tarvitse käyttää voimaa, mutta silti voimankäyttöä lähestyessään kannattaa vielä kommunikoida rauhallisesti lapsen kanssa hanttiinpanemisen seurauksista, eli että lapsi saattaa jopa syyllistyä rikokseen.
Mulle tuli jopa mieleen että mä voisin tuollaisia tilanteita varten kantaa vaikka takin taskussa mukana laminoitua lappua missä on lakiteksti että saa käyttää "tarpeellisia voimakeinoja" jne. Jos näyttää että tilanne ei ratkea puhumalla niin lappu taskusta, siteraataan rauhalliseen ääneen lakia, ja todetaan että jos homma ei toimi niin on kai sitten siirryttävä näihin lainmukaisiin voimakeinoihin.

On vähän sellainen fiilis että jos joutuu pari kertaa viemään jonkun pihalle (tai muuta vastaavaa) niin leikki loppuisi vastaavissa tilanteissa sitten lapun esille ottamiseen.

Eli vähän samansuuntaista ajatusta näköjään ;)
Tuli muualla samasta aiheesta jutellessa esille, että halukkaille opettajille voisi antaa voimankäyttökouolutuksen ja sitten lyödä järjestyksenvalvoja-nauhan hihaan. Sillähän pääsisi näppärästi ympäri väärinymmärryksistä jotka liittyvät opettajan voimankäyttöoikeuksiin.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Opettajien voimankäyttö

#7

Viesti saarikko »

Hertzyscowicz kirjoitti:
Totte kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Lakiin kannattaa vedota tiedottaen ääntään korottaen kaikille läsnäolijoille mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan ja että tämä on lain mukaista. Tässä vaiheessa on jo melko todennäköistä ettei tarvitse käyttää voimaa, mutta silti voimankäyttöä lähestyessään kannattaa vielä kommunikoida rauhallisesti lapsen kanssa hanttiinpanemisen seurauksista, eli että lapsi saattaa jopa syyllistyä rikokseen.
Mulle tuli jopa mieleen että mä voisin tuollaisia tilanteita varten kantaa vaikka takin taskussa mukana laminoitua lappua missä on lakiteksti että saa käyttää "tarpeellisia voimakeinoja" jne. Jos näyttää että tilanne ei ratkea puhumalla niin lappu taskusta, siteraataan rauhalliseen ääneen lakia, ja todetaan että jos homma ei toimi niin on kai sitten siirryttävä näihin lainmukaisiin voimakeinoihin.

On vähän sellainen fiilis että jos joutuu pari kertaa viemään jonkun pihalle (tai muuta vastaavaa) niin leikki loppuisi vastaavissa tilanteissa sitten lapun esille ottamiseen.

Eli vähän samansuuntaista ajatusta näköjään ;)
Tuli muualla samasta aiheesta jutellessa esille, että halukkaille opettajille voisi antaa voimankäyttökouolutuksen ja sitten lyödä järjestyksenvalvoja-nauhan hihaan. Sillähän pääsisi näppärästi ympäri väärinymmärryksistä jotka liittyvät opettajan voimankäyttöoikeuksiin.
Eli vahvistettaisiin se käytännön kokemus, että joillekin opettajille voi tehdä mitä tahansa ja vain nauhaa kantavat (punainen vai valkoinen?) voi puuttua.

Itselläni loppui aineopettajan opinnot aikoinaan siihen, että historianopettajani sai mm. jokaiseen kysymykseensä vastaukseksi " haista v1ttu" ja kun yliopistolla jälleen näin tämän opettajan niin hän kertoi opettavansa historian didaktiikkaa. Jepjep. Kuri palasi osittain tuolloin wanhaan hyvään aikaan siten, että opetusta tuli "seuraamaan" rehtori ja eräs tarkkiksen opettaja. Oli meno hieman erilaista 8-)
Kuvake
Janne Pöysti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 187
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Opettajien voimankäyttö

#8

Viesti Janne Pöysti »

Lybeck kirjoitti: ..."Henkilöturvallisuus koulussa: Vaarallisen käytöksen ennakointi ja hallinta"
Tekijät: Tarmo Kyllönen & Arto Rickman

Onkohan kukaan potkulainen lukaissut?
Kyseinen teos pohjautuu suurimmaksi osakseen erityisopetuksen parissa ilmenneisiin väkivaltatilanteisiin. Tositilanteisiin pohjautuvia väkivaltatapauksia esitelläänkin n.10 kpl, mutta muistaakseni näistä suurin osa liittyi alle murkkuikäisiin lapsiin. Ts. yläasteikäiset raskasrakenteisemmat lapset eivät ole kirjan keskiössä.

Mitä taas tulee kirjan esittämiin väkivaltaisten ristiriitatilanteiden ratkaisumalleihin, niin niistäkin minulle tuli väkisin mieleen se, että ne on laadittu ennen kaikkea pienten lasten väkivaltaista käyttäytymistä ajatellen. Tämä mielipide perustuu siihen kun arvioin omien rajallisten tietojen ja taitojen valossa esitettyjen tekniikoiden / taktiikoiden toimivuutta suhteessa opettajakunnan käytössä oleviin resursseihin.

Yhtenä plussana mainittakoon, että tutustuin kirjan kautta ensimmäistä kertaa ns. ART-opetusohjelmaan. (Aggressive reduction training-program tms.). Menetelmä on kuulemma koekäytössä jo joissakin Espoon kouluissa ja sillä olisi saatu hyviä tuloksia. Lyhykäisyydessään kyse on kai käyttäytymistaitojen opettamisesta lapsille lisättynä mm. vastoinkäymisten kestäminen jne. Mikäli jollain potkulaisella on omakohtaista kokemusta tästä mallista, niin olisin kiitollinen mielipiteistä.

Mielestäni ko. kirja tuskin antaa kattavaa kokonaiskuvaa opettajien kohtaamasta väkivallan tasosta Suomessa, sillä kirjan fokus tuntuu tosiaan olevan erityisopetuksessa ja case-esimerkkejä on rajallinen määrä, mutta erinomaisena keskustelun avauksena opus kyllä toimii. Alan toimijoille eli opettajille ihan lukemisen avoinen teos. Olenkin ihmetellyt miksei tuota ole aiemmin mainittu.
luuloteltu lojaalisuuteni tälle yhtiölle on parempi kuin kenelläkään muulla
Antti P.K.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 102
Lauteille: Tammikuu 2009

Opettajien voimankäyttö

#9

Viesti Antti P.K. »

Moi Janne et co.

Espoossa tosiaan panostetaan tällä hetkellä jonkin verran ARTtiin. Ko. menetelmä on käsittääkseni alunperin suunnattu kohtuu "raffille" oppilasmateriaalille, mikä ei toki tarkoita sitä, etteikö ARTilla olisi annettavaa yleisopetuksen populalle. Itse en ole koulutusta käynyt mutta olen ollut mukana vetämässä ART-tunteja koulutetun ART-opettajan kanssa.

ARTin harjoittelussa sanallistetaan tunteita, ja ongelmatilanteita sekä caseja harjoittelemalla käydään läpi erilaisia toimintamallija; tilanteet voivatkin sitten olla ryhmän toimintaan liittyminen, pettymyksen kohtaaminen, tappion sietäminen jne. Varmasti hyvä juttu oikein vedettynä, joskin sisällöt ja tavoitteet ovat kovin yhteneviä monen muun vastaavan menetelmän, kuten Lions Questin rinnalla.
-Antti

"Sweep the legs."
sihteerilintu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 126
Lauteille: Lokakuu 2008

Opettajien voimankäyttö

#10

Viesti sihteerilintu »

Toi ko. kirja on parhaillaan luennassa. Itse asiaa voitaisiin kyllä käsitellä enemmäkin.

Btw. Siinähän oli sellainen esimerkkitapaus, missä neljä opettajaa joutui tosissaan pitelemään neljäsluokkalaista oppilasta, jonka voimia myös hämmästeltiin jälkeenpäin. Riskimpi oppilas olisi varmaan heittänyt opet seinille. Ehkä. (?).

Eräs toinen maikka funtsi painimatsinsa jälkeen, että sitä vartenko hän oli mennyt yliopistoon opiskelemaan?

Vaikka tässä ketjussa mietitään opettajien voimankäyttöä, niin minun käsitykseni mukaan, kukaan ei mene yliopistoon opiskelemaan useaksi vuodeksi, jotta hän valmistuttuaan "pääsisi" tehtäviin, jossa vaaditaan voimankäyttäjän pätevyyttä.

Realiteetit täytyy kuitenkin huomioida ja varautua muutoksiin. Pätevää, opettajakunnan ulkopuolista turvahenkilöä pidän kuitenkin ensisijaisena vaihtoehtona, sen lisäksi, että opettajakunta saisi tarvittavaa koulutusta (tehtävät kuitenkin kunkin todellisten kykyjen mukaan). Ps. Se, että tähän on jouduttu, johtuu lähinnä 70-luvun koulu/kasvatuspoliittisista päätöksistä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Opettajien voimankäyttö

#11

Viesti Lasse Candé »

Olen osittain samoilla linjoilla sihteerilinnun kanssa, sikäli että järkkärihommat eivät ole opettajien päätehtävä.
Tahtoisin kuitenkin samalla hieman (tai melko paljonkin) siirtää näkökulmaa siitä poispäin kun "kakka lyö tuulettimeen". Tämän ennaltaehkäisy kun taas on opettajien työtä aivan itsestään selvästi. Koska tämä ketju kuitenkin käsittelee voimankäyttöä, jotain rajaamista täytyy kai tehdä, mutta mielestäni olisi hyvä lähtökohta koko keskustelulle pohtia mikä on sen voimankäytön rooli kokonaiskuvassa. Samoinhan voimankäyttöammatitkin ovat tyypillisesti myös ennaltaehkäisyammatteja, joten sikäli on samasta asiasta kyse.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Opettajien voimankäyttö

#12

Viesti obmijoy »

Lasse Candé kirjoitti: Olen osittain samoilla linjoilla sihteerilinnun kanssa, sikäli että järkkärihommat eivät ole opettajien päätehtävä.
Tahtoisin kuitenkin samalla hieman (tai melko paljonkin) siirtää näkökulmaa siitä poispäin kun "kakka lyö tuulettimeen". Tämän ennaltaehkäisy kun taas on opettajien työtä aivan itsestään selvästi. Koska tämä ketju kuitenkin käsittelee voimankäyttöä, jotain rajaamista täytyy kai tehdä, mutta mielestäni olisi hyvä lähtökohta koko keskustelulle pohtia mikä on sen voimankäytön rooli kokonaiskuvassa. Samoinhan voimankäyttöammatitkin ovat tyypillisesti myös ennaltaehkäisyammatteja, joten sikäli on samasta asiasta kyse.
Täysin samaa mieltä Lassen ja Sihteerilinun kanssa
tiimitoiminta pahimissa tilanteissa ja jos arvioidaan ettei riitä tiimissä vahvuus (edes Mjölnirin tyylillä 4kpl 70-110kg mammaa kimpuun ja oppilas maahan) poliisit tai vartiointiliike JA AIVAN KAIKEN voi tuoda esille tarkkana dokumentina kovalevyltä jonne kamerat ovat asian talettaneet äänineen kaikkineen jos on katvetta välissä kun kaadutaan maahan opetajien raportit täydentää.



Itse aikoinaan en koskenut opilaaseen vaan käskin mennä rehtorille jotkut vein itse jos jäin luokaan soitin rehtorin paikalle tai soitin rehtorille että Matti Meikäläinen on tulossa ilmoitautumaan musiikinkuuntelusta tunilla ja en huoli tälle tunnille enään tänään. MP3 laiteen tuon välitunnilla sinne jos oppilas on ilmestynyt rehtorin puheille.

HOX vinkki opettajille : Raportointi tilanteesta on hankalaa tehdä eritäin tarkasti siksi käytä tukena sanelinta joka on tallentanut tapahtuman äänimaailman.
Asiat voivat nousta esiin myös myöhemmin kun et enään muista tai et olettanut asian olevan sen tasoinen että nousee valitus (baskamyrskytasolle)tasolle; siksi lue sanelimelle kaikki tilanteet ominsanoin mistä voisit kuvitella edes teroriassa tulevan seliteltävää.

KUKAAN ei tiedä että omistat sanelimen, raportejesi yksityiskohtaisuutta ja muistikapasiteetiasi voidaan tosin ihmetellä.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#13

Viesti T-T »

Ei kyse ole minun mielestä opettajien voimakäytöstä, tai siitä että laki ei antaisi myöden käyttää voimaa. Eikä myöskään siitä että kuinka paljon lapsi tai nuori haluaa kokeilla rajoja.

Kyse on pykälien tulkinnoista, joiden avulla voi päättävissä rooleissa olevat ihmiset saada tyhmiä juttuja aikaiseksi.

Aikas sama vaikka koko koulu olis vuorattu valvontakameroilla ja opettajille opetettu 3 vuotta voimankäyttöä ja ennaltaehkäisyä yms. Jos tulkinnat pysyvät tällä tasolla joka on tullut esille tässäkin tapauksessa.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Opettajien voimankäyttö

#14

Viesti obmijoy »

T-T kirjoitti: Ei kyse ole minun mielestä opettajien voimakäytöstä, tai siitä että laki ei antaisi myöden käyttää voimaa. Eikä myöskään siitä että kuinka paljon lapsi tai nuori haluaa kokeilla rajoja.

Kyse on pykälien tulkinnoista, joiden avulla voi päättävissä rooleissa olevat ihmiset saada tyhmiä juttuja aikaiseksi.

Aikas sama vaikka koko koulu olis vuorattu valvontakameroilla ja opettajille opetettu 3 vuotta voimankäyttöä ja ennaltaehkäisyä yms. Jos tulkinnat pysyvät tällä tasolla joka on tullut esille tässäkin tapauksessa.
Olet ositain oikeassa mutta jos kameroilta näkyy asiallinentoiminta ja se on lain mukaista on mielivaltaan lähteminen tyyliin aarnio vs opettaja paljon hankalampaa.
Nytkin yritetään muokata mielipidettä siitä mitä kameran ulkopuoleela on tapahtunut.

Kun on Yksi ope vastaa 4 häirikön sanaa ja loput luokassa ovat joo-miehiä = 1ope vastaa 4 silminäkijää joilla vastakainen näkemys ja heillä tukena joo miehien lauma.
Se että kukaan ei anna rewhelistä lausuntoa vaan on hiljaa on rikkurin tukemista myös.

Kamerat ovat lahjomattomia.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Opettajien voimankäyttö

#15

Viesti T-T »

Kameralta ei näy (tai kuulu) keskuisteluita, joilla siis ei ole välttämättä oppilaaseen vaikutusta.
Niissä näkyy fyysiset suoritukset, joiden takia tämäkin juttu alunperin "tuomittiin" ja ne on tulkittu eieiei:ksi

Mutta edelleen näen ne ongelmat tulkinnoissa, eli perinteisemmin kukkahattuilussa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 6 kurkkijaa