Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#1

Viesti Elina »

Minkä merkin ja/tai mallin olet havainnut toimivan ja missä liikuntamuodossa? Mistä olet kenkäsi ostanut ja paljonko pulitit? Entä suosittelisitko jotain nettikauppaa vai onko perinteinen urheiluliikepalvelu ollut enemmän mieleesi?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#2

Viesti Lasse Candé »

Tahtoisin todella paljon korostaa sellaista näkökulmaa että "it ain't the shoes." Käsittääkseni kyseessä on Michael Jordanin vastaus kysymykseen miten se voi hypätä niin korkealle. (Joskus googlasin niin löysin vain lainauksia joissa lähdettiin liikkeelle siitä että lukija tietää lausahduksen taustat. Parempi lähde kiinnostaisi.)

Joskus ennen olin täysin piittaamaton moisista asiosta. Toki kannattaa panostaa järkevästi, mutta siis pointti on että kannattaa jättää tuo koko kysymys heti sen panostuksen jälkeen taakseen ja keskittyä treeniin. Selvä asiahan tuo, mutta silti. On nimittäin myös varuateharrastajia ja se mielenlaatu voi jossain määrin tarttua motivoituneimpiinkin. It ain't the shoes.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#3

Viesti obmijoy »

kaikee muuta voi treenata kengittä mutta painonnostoa ei
adidaksen kengät jos sopiva lesti
ovat ikuiset kun pitää vain painonnostotreeneissä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#4

Viesti DeusVult »

Mulla on sellaiset jotkut Lonsdalen puolivartiset nyrkkeilykengät. Toimii kivasti oikeastaan lajissa kuin lajissa, mutta tatamiin ne jättää pieniä mustia jälkiä. :( Skoteissa kokeilin miekkailussa sekä sellaisia Lonsdalen vapaa-ajan retrotossuja, että saman valmistajan pitkävartista kankaista nyrkkeilykenkää. En huomannut juurikaan eroa.

Kävin joskus aikanaan poliisikoulun pääsykokeissa, ja siellä mulla ei ollut mitään sisäkenkiä. Vähänkö ne katto että miten ihmeessä ei ole miehellä kenkiä...?! Olin vaan että wattöfak, mihin tarvii jotain sisäliikuntakenkiä jos ei ole joku säbänpelaaja tms... Eikä mulla ole vieläkään muita sisäkenkiä kuin nuo mainitut kahdet nyrkkeilytossut.

edit: Kerran muuten pelasin säbää lenkkareilla. Se oli virhe. Sama nilkka nyrjähti kaksi kertaa saman päivän aikana.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#5

Viesti Jorge »

Jalka on mallia erittäin leveä ja rintava, joten ensimmäinen haaste on löytää sellaiset kengät, jotka mahtuvat jalkaan (niin, ettei pituussuunnassa ole liikoja ylimääräisiä).

Nettikaupat ovat kenkien osalta täysin poissuljettu vaihtoehto (ellei sitten tosiaan ole tilaamassa jotain sellaista, jota on päässyt muuten kokeilemaan). Sporttipuolen merkeistä olen pitkän etsinnän jälkeen melkein rajannut hakuni Nikeen ja New Balanceen; esim. Adidakselta ei ole toivoakaan löytää mitään jalkaani sopivaa.

Levytangon, kahvakuulan tms. kanssa jumppailut alustasta riippuen paljain jaloin tai sukkasillaan. Olen toki ko. tarkoitukseen harkinnut jotain Vibram Fivefingersin tyylisiä jalkineita, jos jalkaan sopivia löytyisi. Jos sitä pääsisi sellaiseen kuntoon, että kyykkäilisi/rivettäsi tms. joillain oikeilla miesten painoilla, niin asianmukaiset painonnostokengät tietenkin olisivat paikallaan.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#6

Viesti bodyguard »

Mulla on kamppistreeniin sellaiset karvalakkimallit ASICS painikengät. En löytänyt mistään netistä enää ko. kenkiä. Maksoin vissiin aikanaan 60€ ja ostin auton takakontista :D Luultavasti halvemmallakin olisi saanut jostain. Mutta on olleet hintansa väärti, ostin joku 7 vuotta sitten ja vieläkin pelittää ja on ehjät.

Muuhun treenaamiseen ostin sitten tuossa taannoin Merrell:n Trail glovet: http://www.merrell.com/US/en-US/Product ... rail-Glove" onclick="window.open(this.href);return false;
Kävin katselemassa noita Retkiaitasta jossa olivat tarjouksessa muistaakseni 109€ ja olisin ostanutkin mutta en saanut yhtään myyjää kaupasta kiinni ja lähdin sitten pois. Löysin seuraavana päivänä sitten Stockmannilta normihintana 89€ :D Oon kyllä tykännyt noista kengistä, käytän salilla ja juostessa ja tietysti kaikessa muussakin ulkona tehtävässä urheiluaktiviteetissa.
Lasse Candé kirjoitti: It ain't the shoes.
Ajattelit sitten että on tarpeellista tulla kertomaan tämä kenkiä käsittelevään ketjuun? :lol: Potkussa lienee satoja välineitä käsitteleviä keskusteluja, suosittelen käymään kertomassa saman joka ketjussa ettei kenellekkään jää vaan epäselväksi ettei välineet ole tärkeimpiä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#7

Viesti Mjölnir »

Budged Sport myi kiinalaisia Do-Win painitossuja 39,90€ ja nyrkkeilytossuja 59 tjsp.

Ostin painitossut kokeeksi. Ihan hyvin ainakin sopii jalkaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Re: Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#8

Viesti Sementti »

Olen itse käyttänyt noita do-winin painitossuja. Muuten ollut ihan ok paitsi ovat lestiltään liian leveät minun jalkaan. Joten kun lahoavat jalkaan ostan seuraavat eri merkkisenä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#9

Viesti Elina »

Mulla on nyt treenikenkinä Vivot, mutta mietin, josko viitsisi panostaa painonnostokenkiin. Yleensä oon käyttänyt kaikessa peruslenkkareita pois lukien tankula, jossa on omat kenkänsä. Fitnesskenkiä (siis niitä ns. aerobictossuja) en ole koskaan käyttänyt, vaikka jumppaa oon ohjannut kymmenisen vuotta.

Nythän sitä olisi mahdollisuus ettiä halvalla treenikenkiä Kiinasta - meinasin tutkailla Vivoja ja tota Dowinia - vissiin ihan hyvä merkki, vaikka onkin aika lailla kilpailijoitaan halvempi.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#10

Viesti Point »

Jos/kun tilaat Elina painonnostokenkiä Kiinasta, niin voitko jakaa kokemuksesi täällä. Itsellä tarkoitus jossain vaiheessa panostaa kenkiin, mutta pihi kun olen niin..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#11

Viesti Elina »

Oon ihan menossa paikan päälle, niin en osaa sitten kyllä kommentoida nettitilaamista sieltä, mutta voin kyllä muuten kommentoida niitä kenkiä JOS sellaiset sopivat löytyvät :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#12

Viesti Mika »

obmijoy kirjoitti: kaikee muuta voi treenata kengittä mutta painonnostoa ei
Tang Langin peruskurssi-ilmoituksissa mainitaan aina, että sisäliikuntakengät kannattaa olla heti ensimmäisellä kerralla jalassa. Muistan kun vuosia sitten joku entinen Thieu Lam -harrastaja saapui kurssille kengittä. Niinhän häneltä sitten lähti isovarpaan kynsi irti. Sen jälkeen en ole henkilöä tavannut. Tang Langia ei todellakaan kannata harjoitella ilman kenkiä. Se ei ole turvallista, ja lajin tekniikoihin katulajina kuuluvat kengät, sillä monissa potkuissa ja muissa tekniikoissa (mm. liikkuminen) kengät ovat oleellinen osa lajia. Pidänkin kengättömyyttä omituisena lajeissa, joiden on tarkoitus opettaa käytännön itsepuolustusta. Kamppailu-urheilulajit on sitten luku erikseen.

Futsalkengät ovat olleet Tang Langin lisäksi myös monissa muissa harrastuksissa mainiot. Varsinaista suosikkimerkkiä minulla ei ole, mutta Nike ja Adidas ovat suoriutuneet kelvollisesti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#13

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: lajin tekniikoihin katulajina kuuluvat kengät, sillä monissa potkuissa ja muissa tekniikoissa (mm. liikkuminen) kengät ovat oleellinen osa lajia. Pidänkin kengättömyyttä omituisena lajeissa, joiden on tarkoitus opettaa käytännön itsepuolustusta.
Silti treenivaatteena teillä on ilmeisesti useimmiten t-paita, jonka käyttäminen ulkovaatteena on Suomessa mahdollista noin 30 päivänä vuodessa... :badgrin:
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#14

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Pidänkin kengättömyyttä omituisena lajeissa, joiden on tarkoitus opettaa käytännön itsepuolustusta.
En ole huomannut kengillä potkimisen ja liikkumisen eroavan mainittavasti kengittä potkimisesta ja liikkumisesta. Kengillä pito on yleensä parempi ja vaikkei jalka kengissä pääsisikään taipumaan aivan samalla tavalla kuin paljasjalkaisena, paljasjalkapotkuihin omaksuttu asento suojaa silti jalkaa. Lisäksi esim. varvaskärkipotkuissa hyvä varpaidenasento pitää kengänkin jäykempänä ja antaa kovalle reunalle (jos kengässä sellainen on) vielä lisätehoa.

Kenkien etu toki on treeneissä se, että jalat ovat paremmin suojatut. Paljasjalkatreeni ei kuitenkaan ole soveltavasta treenistä millään tavalla pois - tottuminen kengällisyyteen on välitön.

(Toki kengissä on erilaisia "asekohtia", esimerkiksi reunos, kannankulmat ja kanta itse, mutta niitä olen hyvin harvassa harjoittelukengässä nähnyt.)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Parhaat treenikengät ja tarkoitus

#15

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: Se ei ole turvallista, ja lajin tekniikoihin katulajina kuuluvat kengät, sillä monissa potkuissa ja muissa tekniikoissa (mm. liikkuminen) kengät ovat oleellinen osa lajia.
En epäile, mutta olen utelias - mitä sellaista tankulassa tehdään, jossa kenkiä tarvii?
Mika kirjoitti: Pidänkin kengättömyyttä omituisena lajeissa, joiden on tarkoitus opettaa käytännön itsepuolustusta.
Jos käytäntönä on pärjätä myös ilman kenkiä, esim. sisätiloissa ja onhan näitä paljasjalkailijoitakin.. ;)


Itelläni tuo jalan leveys tekee sen että 99% Suomessa myytävistä kengistä ei sovi. Ja toisekseen vaatimus zerodropista, eli kanta ja päkiä samalla tasolla, tekee sen ettei leveimmät normikengät käy, esim. eccolla on ehkä silleen juuri ja juuri riittävän levyisiä kenkiä, mutta ei sitä kantakorotusta enää siedä, vetää nilkan jäykäksi ja kipeäksi. Myös kaarituki on jotain sellaista mitä en pysty sietämään, käy suorastaan kipeää.

Altralla on ihan päteviä kenkiä kun tarvii paksumpaa pohjaa (esim. sepelillä juostessa tai eristämään kylmyyttä), altran kengät ovat myös leveimmät normikengät mitä olen nähnyt.. Vivolla on ultra pätevänä lyhyen matkan hengittävänä juoksukenkänä, hiertää vaan pitemmän päälle. Muuten käytän pääosin juostessa fivefingereitä keväästä syksyyn.. Sprint ja bikila ls ovat toimineet mulla toistaiseksi parhaiten, myös kmd sportit ovat ok. Fivefingereillä on jotenkin ketterämpi fiilis, kuin normikengillä.

Siinäpä ne paljasjalkailukenkämerkit suunnilleen olivatkin, muut valmistajat eivät ole vielä kunnolla ymmärtäneet sitä tarvittavaa leveyden määrää tai jalkterän muotoa..


Mitä ominaisuuksia kengältä vaaditaan painonnostossa? Kengät eivät loppupeleissä pahemmin suojaa jos siihen päälle putoaa rautaa, alusta on yleensä tasainen, kuiva ja lämmin ja tarvinneeko siinä tukeakaan. Pito vois olla, mutta harmvemmin kai se alusta kovin liukas on muutenkaan..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 75 kurkkijaa