Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuntosaliharjoittelun perusteet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#121

Viesti obmijoy »

kyllä just siks

weiderillä voi aloittaa vaikka kuinka kokenut jos treenaamisesta on aikaa yli vuosi
kokeneella weiderin teko kestää ja menee näin
1-2vkot 1x30t
3-4vkot 20x 8x 4x

keho on jo palautunut (weideri roskiin) joten on pakko alkaa ajateleen taas omilla aivoilla ja se tekee harjoitelusta haastavaa

weiderin menetelmä = voimakasta lihaksen rakentamista ja sillä pääsee lihasten ja voimien kasvuun hyvin mukaan

jonka jälkeen treenit muotoutuvat
1 voimanosto treeneiksi
2 painonnosto treeneiksi
3 lajin mukaisiin kausi treeneihin kestovoima perusvoima nopeusvoima lajivoima jne.
4 jne esim crossfitt treeni (weideri on hyvä tehdä läpi enne kuin menee kuluttaan kalliisiin grosfitsaleihin, kaikesta treenamisesta nautii enempi jos on kykenevä esim kyykäämään 5toistoa itsensäpainoisella tangolla) sulkeissa oleva ei pidä paikaansa kisaurheilijoita kohtaan niistä löytyy selasia rimpakintuja jotka ei jaksa ehkä kyykätä mitään mutta silti ne pirut jujuttaa matossa miten ne ite haluaa. Eikä tilanteesta voi vahvoilla jaloilla käveläkkään pois kun taju lähtee pois johonkin rinkeliin tai jne.

vertailukohtana yks kaveri jonka kehon lihaksisto ei ole viellä hermostollisesti oppinut tuotamaan voimaa punttiliikeisiin ja siksi hän tekee kaikea pienemmiollä raudoilla kuin esim itse MUTTA matossa hän aktiivisesti treenaneena ja pitempänä vie yhdellä kädellä. Kaikeen voimailuun voi oppia ja sen jälkeen tulos ei enään kerro sitä suoraa hyötyä raa-assa tosielämässä.

Kampailijan ois ehkä paras rakentaa se voima lajitreenin jälkeen lyhyellä voimatreenillä ja räjähtävä voima välipäivinä tai iltapäivä treeneillä. Joku tietää näistä asioista paremin ja kirjoittaa varmaan josain kohtaa mikä hänellä toimi. Sen itse tiedän että 2-3h enne treeniä tehty paksutanko yksin-svedu(svedbergin sarjat) on järisytävän tehokas treeni tapa vaatii tosin kehonhallintaa ja voimapohjaa jos haluaa nopeaa kehitystä..
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#122

Viesti marcus »

T-T kirjoitti:
marcus kirjoitti:
obmijoy kirjoitti: s
--maastaveto suorin jaloin 1-3x15-6t
Miksi suorin jaloin? Mitä etua siinä on mielestäsi normaaliin maveen nähden?
Koska reenin kolme ensimmäistä liikettä jaloille kuormittaa enemmän etureisiä.
Ok, hyvä pointti. Kiitos.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#123

Viesti obmijoy »

niin ja muuten tonne paraneltuun weideriin on laitettu selänojenuskin lisäpainoilla
kova mave pohja tehdään kyykyillä ja selanojenus situp kylkitaivutus treenillä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#124

Viesti Polvi »

Osaako joku kertoa mitä eroja voiman ja lihasmassan kehityksen osalta on kyykyn syvyydellä? Olen perinteisesti tehnyt kyykyt vain 90 asteeen kulmaan (reisi vaakasuorassa), mutta tuli tuossa viikonloppuna tehtyä painonnostosalilla "per5e pohkeisiin" syvyydelle ja tuntuihan se aika eri tavalla.

Olen antanut itselleni kertoa, että noissa syvissä kyykyissä rikkoo polvet helpommin. Lieko totta?
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#125

Viesti Elina »

Periaatteessa lihaksen kannalta suurempi liikelaajuus on aina parempi ja tehokkaampi.

Tuo 90 asteen kulma kummittelee joka puolella. Ajatuksena on, että jos polvi menee yli varpaiden, polveen kohdistuu haitallisia vääntövoimia. Toisaalta, on myös olemassa ajattelutapa, että 90 asteen kulma on myös haitallinen, koska silloin patellajänteeseen kohdistuu liikaa rasitusta.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#126

Viesti Aihki »

Elina kirjoitti: Ajatuksena on, että jos polvi menee yli varpaiden, polveen kohdistuu haitallisia vääntövoimia.
:smt017 mikä sitä polvea nyt tuossa tilanteessa mihinkään kiertäisi?
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#127

Viesti Point »

Aihki kirjoitti:
Elina kirjoitti: Ajatuksena on, että jos polvi menee yli varpaiden, polveen kohdistuu haitallisia vääntövoimia.
:smt017 mikä sitä polvea nyt tuossa tilanteessa mihinkään kiertäisi?

Vai olisiko kyseessä, että vääntövoimia tapahtuu, jos kyykkääjän liikkuvuus on huono, niinkuin allekirjoittaneella painonnostokyykyssä?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#128

Viesti Aihki »

Point kirjoitti: Vai olisiko kyseessä, että vääntövoimia tapahtuu, jos kyykkääjän liikkuvuus on huono, niinkuin allekirjoittaneella painonnostokyykyssä?
Kiertoa tapahtuisi jos polvet liikkuvat oikein pahasti sivulle pois suorasta linjasta. Muuten siinä on sitä kyykystä määritelmän mukaista taivutusta.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#129

Viesti Presenter »

Ja kun puhutaan tasosta, jossa reisi on vaakasuorassa (eli jalka näyttää kutakuinkin numerolta 7), kulmahan ei ole 90 astetta. Tuo "reisi vaakatasossa" on sellainen hyvä minimimittari syvyydelle - suurin osa arvioi kuitenkin helposti kyykkynsä syvemmäksi kuin se todellisuudessa on.

Syväkyykyn ja polvivaivojen yhteyttä ei ole vielä kukaan näyttänyt toteen, kysehän yleensä on useamman tekijän yhteisvaikutuksesta (huono tekniikka, huono liikkuvuus ja/tai liian suuri kuormitus) kuin liian syvästä kyykystä. Vajaat

Kyykyn syvyyteen vaikuttaa myös asennon leveys (esim.voimanostokyykky vs. painonnostokyykky). Polvien terveyden kannalta olennaisempana pitäisin sitä, että varpaat ja polvet osoittavat samaan suuntaan.

http://articles.elitefts.com/training-a ... alf-squat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#130

Viesti Mjölnir »

Mulla on muuten liikkuvuus parantunut, kun olen alkanut tekemään rinnallevetoa ja tempausta kunnon allemenolla. En ainakaan vielä ole huomannut polvissa mitään ongelmia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#131

Viesti MarkkuT »

Aihki kirjoitti:
Elina kirjoitti: Ajatuksena on, että jos polvi menee yli varpaiden, polveen kohdistuu haitallisia vääntövoimia.
:smt017 mikä sitä polvea nyt tuossa tilanteessa mihinkään kiertäisi?
Olisikohan tuossa kyse ikäänkuin kaksivartisesta vivusta? Reisi toimii vipuvartena ja pohjelihas vivun tukipisteenä.

Siihen en sitten osaa ottaa kantaa, että voiko tuo haitallista vääntöä tuottaa.
Ain't no one.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#132

Viesti Aihki »

Tavallaan näkyy olevan kysymys siitä, että taivutus ja vääntö ovat eri asioita. Sikäli kuin nyt olen asioita ymmärtänyt niin esim. polvinivel on "suunniteltu" taipumaan, mutta ei juurikaan kiertymään. Olka- ja lonkkanivel kiertyvät rajoitetusti, mitkähän muut?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#133

Viesti Mjölnir »

Välikevennys:

Vinopenkki, siis sellainen säädettäväkulmainen penkki, on viralliselta materiaalinimikkeeltään puolustusvoimissa:

PENKKI, PUNNERRUS-\TASA/VINO
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#134

Viesti Elina »

Aihki kirjoitti:
Point kirjoitti: Vai olisiko kyseessä, että vääntövoimia tapahtuu, jos kyykkääjän liikkuvuus on huono, niinkuin allekirjoittaneella painonnostokyykyssä?
Kiertoa tapahtuisi jos polvet liikkuvat oikein pahasti sivulle pois suorasta linjasta. Muuten siinä on sitä kyykystä määritelmän mukaista taivutusta.
Siis sääriluussa tapahtuu kiertoa reisiluuhun nähden lihastoiminnan vaikutuksesta aina, kun polvea koukistetaan. Jokin hämärä muistikuva mulla on 90 asteen kulmasta tässäkin yhteydessä - olisikohan ollut niin, että rotaatio lisääntyy siihen asti, jonka jälkeen se vähenee.

Tässä lyhyesti mainittuna polveen vaikuttavia voimia (mm. kompressio, shear (?)), samassa käsitelty tuota kyykkysyvyyttäkin (noita astelukuja ei kannata tuijottaa, ne nimittäin vaihtelevat riippuen vähän katsantokannasta):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11194098" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikka polvi onkin sarananivel, niin siinä tapahtuva liike on aika monimutkaista - liikkeessä tapahtuu mm. liukumista sun muuta.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#135

Viesti MarkkuT »

Aihki kirjoitti: Tavallaan näkyy olevan kysymys siitä, että taivutus ja vääntö ovat eri asioita. Sikäli kuin nyt olen asioita ymmärtänyt niin esim. polvinivel on "suunniteltu" taipumaan, mutta ei juurikaan kiertymään. Olka- ja lonkkanivel kiertyvät rajoitetusti, mitkähän muut?
Onko vääntö siis sama asia kuin kierto?

Eniveis, tarkoitin tuossa aiemmin semmoista pompautusta ala-asennosta, että takareisi pomppaa pohkeesta, jolloin reisi kampeaa itseään poispäin sääriluusta tukipisteenään pohje. Jos varpaat eivät ole liian edessä (ts. pylly on takana), on em. pompautus hankalampi/mahdoton tehdä, koska pitkäksi venyvät takareidet ja reiden lähentäjät alkavat jarruttaa ennen kuin takareisi koskettaa pohjetta.

Edit: Onko tässä mitään tolkkua? :D
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 49 kurkkijaa