Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Polvi- ja selkävaivaa

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
JypeK
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2010

Polvi- ja selkävaivaa

#1

Viesti JypeK »

Olen tässä nyt pari vuotta harrastanut potkunyrkkeilyä ja puolisen vuotta defendoa ja on viime kuukausien aikana ruvennut mietityttämään, että kestääkö kroppa enää. Polvet ovat aina olleet huonossa kunnossa, kestävät kaikenlaista juoksemsita, hyppimistä yms. todella huonosti. Potkunyrkkeily ja defendo ovatkin yksiä harvoista lajeista, joita voin harrastaa täysillä. Polvet eivät kestä mm. kyykyssä olemista ollenkaan ja tulevat muutenkin helposti kipeiksi. Lääkärillä olen käynyt monta kertaa ja lättäjalat kuulemma on ainakin jonkun verran vaikuttaneet polvien huonoon kuntoon. En kuitenkaan ole saanut muuta apua, kuin uudet pohjalliset kenkiin, joista ei pahemmin ole hyötyä ollut. Olenkin tässä miettinyt, että pitäisikö harkita polvitukien käyttämistä? Mitkä olisivat hyvät polvituet?
Sitten toinen mikä minua on alkanut viimeisen vuoden aikana mietityttää, on alaselkäni, joka aluksi tuli kipeäksi kovassa rasituksessa, mutta ajattelin sen olevan normaalia, kun ei aluksi kuitenkaan niin kipeäksi tullut, että olisi elämää haitannut. Tässä parin kuukauden aikana kuitenkin kipu on pahentunut. Olen töissä vartijana kolmena päivänä viikossa ja työpäivä kestää vaivaset viisi tuntia, mutta siinä kun seisoskelee ja kävelee paljon, niin alaselkä tulee todella kipeäksi. Myös potkunyrkkeilytreeneissä selkä on ruvennut tulemaan kipeämmäksi, varsinkin kiertopotkuja potkiessa. Olen suhteellisen notkea, ja pystyin ennen vaivatta potkaisemaan pään korkeudelle itseäni pitempää kaveria, mutta nykyään selkäkipu rajoittaa varsinkin oikean jalan potkuja. Olisiko tässä aihetta jo käydä lääkärillä vai hoituuko kotikonstein? Venyttelen jokaisten treenien jälkeen koko vartalon läpi, ja välillä muutenkin, varsinnni selkää, mutta kipu ei ole lähtenyt mihinkään.
Mielellään en rakkaita harrastuksia lopettaisi.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#2

Viesti Elina »

Alaraajat ja selkä on linkittyneinä toisiinsa, joten selkäongelmat voivat juontua jalkaongelmista. Tosin se, että parin kuukauden aikana selkävaivat ovat pahentuneet viittaisi siihen, että jotain on sattunut tai jotain on muuttunut, joka on muuttanut kuormitusta selällekin erilaiseksi. Uusi työpaikka, opiskelut, uudet kengät...Kannattaa kyllä varmasti käväistä lääkärillä, varsinkin kun oot huomannut ihan selkeitä liikerajoituksiakin!
JypeK
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2010

Polvi- ja selkävaivaa

#3

Viesti JypeK »

Vartijana aloitin muutama kuukausi takaperin. Tiedä sitten johtuuko siitä. Tänäänkin töissä tuli jo parin tunnin aikana selkä kipeäksi, mutta nyt kun olen kotona ollut enkä ole muutamaan tuntiin tehnyt muuta, kuin istunut tietokoneen äärellä niin selkäkipu on hellittänyt vähäsen. Tosin niin käy aina, huomenna töissä todennäköisesti taas sama juttu.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#4

Viesti obmijoy »

pohjalliset
http://publications.theseus.fi/handle/10024/1385" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sievi.be/?sivu=3136" onclick="window.open(this.href);return false;


aikoinaan nilkani menivät nurin muutamia kertoja ja tämä toden näköisesti
muutti toisen nilkan holvikaarta hieman
vuosia (15v) myöhemmin

hankin siten pohjaliset rakennuskenkiä myyvästä liikeesta koska raksakegissä pitää olla kunnon pohjalliset
pohjaliset olivat selaiset kovamuovikaariset eli erinlaiset kuin esim
footbalancen pohjaliset
laite kertoi minkä malliset on hyvät
ja ne on näköjään nää (hain komerosta) C2 joissa keltaharmaa väritys ja pohjassa lukee control bar
nää on siis sievin tai jalaksen
nää pohjaliset muokas jalkani symetrisiksi eli toisen jalan lihaksisto oli asettunut matalamalle holvista

No mistä tiedän? No siitä kun toinen jalka kipeyty aluksi niin että tarvin kavelykepit
kun kipu oli mennyt ohi ja jatkoin pohjalisen käyttöä ei ollut enään ongelmia jalkojen suhteen.

ps

tutkituta jalkasi ja teet myös tälainen havainto "kun kavelet ilman kenkiä ja puristat perseellä (purista niin lujaa että koko keskivartalo menee kasaan selkärankaakohti) muutuuko lantiosi/selkäsi asento/kaari tuntuuko kipuaistimuksia
tee sama kengätjalassa kun kävelet"

jos jalat ok tutkituta selkärangan lihasten voima- ja notkeus/liikuvuus-tasapaino

tää voi helpottaa kipuja
mene kesken työpäivän roikumaan johonkin joka on niin korkealla että joudut kurottamaan päkiöilesi, otakiinni ja "purista persellä kevyesti kokoajan" ja vedä päkiät ylös jolloin pohkeet venyy
nyt liikuta jalkojasi yhdessä sivuille kuin heiluri kelon paino ja pysähdy pyöritä jakojasi yhdessä niinkuin pultti pyörii mutterin sisällä ja kolmanneksi yritä tehdä tämä nämä liikeet yhtä aikaa
näin selkärankasi pääsee kevyeen vetoon ja lukotilat voi aueta liikeen avusta

toimii itsellä jos et purista yhtään aiheutat ehkä yliliikuvuutta alaselkään
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Polvi- ja selkävaivaa

#5

Viesti MikaM »

Tutkituta myös se siinä välissä oleva, eli lantio. On monesti sekä polvi- että selkäkipujen aiheuttaja/ pahentaja.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Polvi- ja selkävaivaa

#6

Viesti marcus »

Tuli kanssa mieleen lantio. Itsellä ollut ongelmia alaselän ja polvien kanssa. Tuntuu että lantion liikkuvuudella oli iso osa mun tapauksessa. Mutta sehän on yks ketju jalkaterästä ylös, eli nilkan ongelmat voi tulla polveen/selkään jne. Kannattaa varmaan testata kaikki alueet läpi että mikä on liikkuvuus.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#7

Viesti Point »

Taas vanha polvivaiva vaivaa :(

Minulla on siis mennyt vasen polvi sijoiltaan pariin kertaan. Sijailtaan meno ei ollut pientä lonksumista vaan ihan ihan kunnolla loksahtanut pois paikoiltaa sjoittamaan 90 asteen kulmassa väärään suuntaan. Molemmilla kerroilla joutui turvautumaan lanssimiesten palveluksiin, jotka kiskaisivat polven paikalleen. Ensimmäinen kerta tapahtui kun likastuin ja polvi vääntyi jotenkin ja toinen kerta kun kaveri yritti ohittaa guardiani ja jalkani ehkä osui johonkin kovaa tai jostain muusta sain pienen yllättävän iskun polveen.

Hoito oli kolme kuukautta ortoosituen käyttöa ja sen jälkeen normaalia lihasten vahvistamista.

Nyt on polvi pysynyt paikoillaan kohta viisi vuotta, mutta vähän väliä tätä sekunda polvea "kivistää". En osaa yhdistää kivistystä juurikaan mihinkään tiettyyn tekemiseen vaan joskus vaan tuntuu. Esim. Maratonilla, siihen harjoitellessa tai sen jälkeen polvessa ei ollut mitään kipuja. Nyt taas tuntuu pientä kivistystä. Tällä kertaa tosin olen ottanut olen salilla aloittanut kyykkäämisen. Painot ovat kyllä hyvin pienet toistaiseksi.

Aluksi ajettelin hoitaa kivistystä itse.

Onkos tälläisen kivistyksen kannalta parempi ns "hierottavat" kipulääkkeet vai onko suun kautta nautittavat tavalliset tulehduskipulääkkeet parempia tämän ajoittaisen kivistyksen kanssa?

Ja osaakos kukaan suositella hyvää "polvista tietävää" fyssaria Tampereen suunnalta?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#8

Viesti MarkkuT »

Point kirjoitti: Tällä kertaa tosin olen ottanut olen salilla aloittanut kyykkäämisen. Painot ovat kyllä hyvin pienet toistaiseksi.
Kyykkäätkö alas asti?

Itse en pysty vajaita kyykkyjä tekemään kovin montaa edes ilman tankoa, ennen kuin alkaa vihlomaan polvea. Vaakatason alapuolelle (ts. lonkkanivelen taitos polven yläpinnan alapuolelle) kyykätessä ei mitään ongelmia ainakaan noin 1,5 x kehonpainolla.
Ain't no one.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#9

Viesti Point »

MarkkuT kirjoitti:
Point kirjoitti: Tällä kertaa tosin olen ottanut olen salilla aloittanut kyykkäämisen. Painot ovat kyllä hyvin pienet toistaiseksi.
Kyykkäätkö alas asti?

Itse en pysty vajaita kyykkyjä tekemään kovin montaa edes ilman tankoa, ennen kuin alkaa vihlomaan polvea. Vaakatason alapuolelle (ts. lonkkanivelen taitos polven yläpinnan alapuolelle) kyykätessä ei mitään ongelmia ainakaan noin 1,5 x kehonpainolla.
Nyt oikeastaan ensimmäistä kertaa olen ottanut kyykyt treeneihin. Aikaisemmin jalkojen jumppaamiset ovat hoituneet prässillä, reisikoukistuksilla ja ojennuksilla.

Nyt tosiaan olen aloittanut kyykkäämisen ja teen kyykyt loppuun alas asti. Painot ovat toistaikseksi oikeasti pienet. Olen juuri aloittanut Obmijoy suosittelemna Weiderin ja teen ne pitkinä 16 sarjoina.

En siis vielä tuomitse kyykkäämistä, koska vastaavaa kivistystä on ollut myös silloin, kun en ole tehnyt mitään polvia rasittavaa liikuntaa.

Kyseessä ei ole varsinaisesti kipu vaan enemmän kivistystä, kolotusta, painetta..

Voiko tälläinen kolotus johtua oikeasti jostain matalapaineista? tms. muuta vanhojen ihmisten vaivoja
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#10

Viesti MarkkuT »

Point kirjoitti: Voiko tälläinen kolotus johtua oikeasti jostain matalapaineista? tms. muuta vanhojen ihmisten vaivoja
Vertaistukena totean, että mulla on näin 33-vuotiaana käytännössä koko ajan joku paikka vähän kipeä. Olen vieläpä yleensä treeniporukoissa sitä vähiten loukkaantuvaa sorttia. Kaipa sitä pitää vain yrittää oppia tunnistamaan ne kolotukset, joilla oikeasti on jotain merkitystä.
:)
Ain't no one.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#11

Viesti Point »

MarkkuT kirjoitti:
Point kirjoitti: Voiko tälläinen kolotus johtua oikeasti jostain matalapaineista? tms. muuta vanhojen ihmisten vaivoja
Vertaistukena totean, että mulla on näin 33-vuotiaana käytännössä koko ajan joku paikka vähän kipeä. Olen vieläpä yleensä treeniporukoissa sitä vähiten loukkaantuvaa sorttia. Kaipa sitä pitää vain yrittää oppia tunnistamaan ne kolotukset, joilla oikeasti on jotain merkitystä.
:)
Mulla on näin 36 vuotiaana alkanut jo alamäki vuosia sitten :)

Nyt sitä pyrkii vaan pysymään terveenä sekä henkisesti ja fyysisesti. :)

Henkisen puolen takia sitä ei kuitenkaan viitsi aloittaa sauvakävelyä polven lämmittäjien kanssa. Jos vielä muutaman vuoden pysyisi kunnossa :)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#12

Viesti Elina »

Minusta sinun kannattaisi ottaa joku mukaasi salille katsomaan, että miten polvinivel linjautuu kyykyssä - polvi kuitenkin kestää juoksua (?). Tuntuuko vihlominen/kivistys/paineentunne polvessa missä kohtaa? Ja milloin sitä ilmenee - kyykätessä, kyykkäämisen jälkeen vai levossa? Ja onko kipu siirtynyt mukaan muuhunkin tekemiseen/muun tekemisen jälkeen?
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#13

Viesti Point »

Itse asiassa eräs ystäväsmielinen sielu, joka on ollut avuksi saliohjelman laatimisessa on lupautunut katsoa, että kyykkään varmasti oikein. Sitten voi sulkea virheellisen tekniikan mahdollisuuden pois. Nythän tosiaan näitä kyykkytreenejä on ollut takana kolmet ja painot olen pitänyt sellaisina, että tosiaan saa sen väh 16 toistoa eikä reidet mene sen takia jumiin. Olen pyrkinyt keskittymään puhtaasti tekniikkaan. Painoja lisätään sitten koko ajan pikku hiljaa ja isompien painojen aika on sitten kun tekniikka ja pohjta ovat kunnossa.

Mutta tuo kivistys on vähän kummallinen. Tuntuu paineena vasemman polvilumpion "oikealla puolella". Muistaakseni tuohon suuntaan se polvi vääntyikin. Tuo tunne/kivistys ei varsinaisesti estä liikettä. Pystyn menemään normaalisti syväkyykkyyn. Polvi liikkuu mielestäni normaalisti. Eikä kivistytä tule suoritusten aikana eikä välittömästi sen jälkeenkään. Polvella on siis juostua pitkiäkin matkoja asfaltilla ilman ongelmia. Painoa on noin 90 kg, joten en ole mikään kevytkään. Tämä kivistys/paineen tunne tuntuu joskus vaan alkavan ja jossain vaiheessa taas loppuu. En ole ainakaan vielä onnistunut yhdistämään sitä mihinkään tiettyyn fyysiseen tekemiseen.

Vaikka polvi ei varsinaisesti satu, niin "paineen ollessa päällä" polvea varoo automaattisesti ja sitä varaa tahtomattaan painoa enemmän toiselle jalalle...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#14

Viesti Elina »

Mutta ei kuulu napsumista tai tunnu napsumista? Eikä polvi turvotakaan? Onko polvitaipeeseen ilmaantunut mitään pullotusta?
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#15

Viesti Point »

Ei napsu... (tai joskus se pieni ruks, kun menee kylmiltään kyykkyyn, mutta se kuuluu molemmista polvista)

Ei turvotusta, eikä mitään sellaista fyysistä tunnetta joka kuulostaisi "normaalilta" polvikivulta.

Silloin kun polvi meni sijoiltaan, niin mitään ei röntgen ja magneettikuvien mukaan mennyt rikki. "jotkut siteet" olivat vaan muljahtaneet.

Ellei tämä "tuntemus" olisi juuri siinä sijoiltaan menneessä polvessa, pitäisin itseäni luulosairaana.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa