Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Venyttely

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#16

Viesti Mika »

Tämä artikkeli saa vielä jatkoa.

Sillä välin ihmiset voisivat vaikka kertoa omista venyttelyistään ja siitä, miten se on toiminut. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#17

Viesti Tohtori Krabola »

timo kirjoitti: Tähän voisi joku vempula neuvoa hieman. Haluaisin lisää liikerataa, joka paikkaan. Lähinnä spagaati ja korkeat potkut kiinnostavat, vaikka en niitä omassa lajissa tarvitsekaan. Mikä olisi oikea tapa harjoitella?
Perusnotkeus on kait ihan ok (?), sormet ja melkein kämmenet saan maahan suorin jaloin, sillat sun muut perusjutut onnistuvat myös.
No jos tämä vempula sanoisi jotain tähän väliin. :D Spagaattien ja korkeiden potkujen salaisuus piilee venyttelyssä, paljon ja mahdollisimman usein. Reisien isot lihakset saa melko helposti venymään, ongelmakohdiksi muotoutuu ehkä enemmän jäykät nivuset. Kunnon alkulämpö ja sen jälkeen nivuset käsittelyyn. Siitä se lähtee liikkeelle.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#18

Viesti sivarinlötkö »

Venytellyt satunnaisesti treenien aikana ja jälkeen.

Ei ole toiminut :lol:

Nuorempana venyttelin äärirajoille ja "kovaa" muutaman päivän, silloin ylsin varpaisiini juuri ja juuri.
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#19

Viesti Tohtori Krabola »

Tossa ihan hyvältä vaikuttava venyttelyohjelma
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
egg
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 549
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: helsinki

#20

Viesti egg »

Tohtori Krabola kirjoitti: Kunnon alkulämpö ja sen jälkeen nivuset käsittelyyn. Siitä se lähtee liikkeelle.
Tässä vaiheessa joku voi huomauttaa onko tämä minun tapana hirviömäisen väärä, mutta itse lähden yleensä (kotosalla) venyttelemään kokonaan ilman alkulämpöä. Aikaa pitää kyllä varata sitten enempi, vaikka yhden tv-ohjelman verran. Eli suoraan venyttelemään vaan, rauhallisesti. Teen tavallaan sarjoja esim. 3 x spagaatissa istumista kahden minuutin ajan. Ensimmäinen on tietenkin aika kankea, mutta toka ja kolmas menee jo paljon kevyemmin. (taukoa ja ravistelua hieman sarjojen väliin) Mitään kirkossa kuulutettua tietoa mulla tästä ei ole mutta omien kokemuksien mukaan tulokset ovat näin parempia kuin jos olisi hyvät lämmöt alla. Tunnin lajitreenien jälkeen paikat on niin lämpiminä, että silloin kyllä venyy, mutta kankeus tuntuu palaavan seuraavaan päivään mennessä. :lol:
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#21

Viesti Jukka Suominen »

Niin, joku on joskus kertonut että venyttelemällä voi saada jotain vahinkoakin aikaan, en tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Esim paljon staattista venytystä ennen treeniä olisi huonoa tai jotain vastaavaa. Joku fiksumpi voi kertoa.
Itse venyttelen oikeastaan aina kun vaan voi, niinkuin vaikka telkkaria katsellessa tai muuten vaan jossain jouten ollessa. Notkeus on kyllä ihan hyvällä mallilla, lähtee potkutkin terävämmin. Nivelet vaan paukkuu ihan älyttömästi ennenkuin lämpeävät, mistähän se johtuu, kauhea rutina aina kun selkäranka kiertyy ekalla polvipotkulla kylmiltään, tuntuu melko häijyltä mutta mitään ei ole damagea tullut. Ainakaan vielä. :?
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#22

Viesti Elina »

Sanotaanko vaikka näin, että jos ei venyttele, sen huomaa :lol: Kyllähän se vähän nolottaa, kun testaan ihmisiltä mm. lonkankoukistajien liikkuvuutta ja oma liikkuvuus sillä alueella on usein huonompi kuin niillä... :oops: Mutta johtuu puhtaasti laiskuudesta. Ja huonosta muistista...ja jos ette usko, niin on mulla muitakin juttuja :oops:
Valaraukar
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Marraskuu 2005

#23

Viesti Valaraukar »

"Tosimies venyy, muttei venyttele" (Vanha viidakon sanonta), mutta koska en ole tosimies on hyvästä periaatteesta pitänyt silloin tällöin liisiä kun ei portaita kykene nousemaan. Yleensä venyttelyn tarpeen huomaa vasta kun se on liian myöhäistä...
Tai-shin-mun
2004--->
Kuvake
inka1985
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1048
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#24

Viesti inka1985 »

Mun on yksinkertaisesti pakko venytellä aina treenin jälkeen, viimeistään nukkumaan mennessä, koska jalkoja alkaa muuten särkeä niin, etten saa unta. Joskus sekään ei riitä, että venyttelee heti treenin perään, vaan juuri kun on vähän aikaa maannut sängyssä, on pakko nousta vielä uudestaan venyttelemään.

Huomaan saman jalkasärkyilmiön treenitauon aikana. Ei jalat tykkää jos on yli kaksi päivää tekemättä mitään. :)
Little Miss can't be wrong
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#25

Viesti Tohtori Krabola »

egg kirjoitti: Tässä vaiheessa joku voi huomauttaa onko tämä minun tapana hirviömäisen väärä, mutta itse lähden yleensä (kotosalla) venyttelemään kokonaan ilman alkulämpöä.
Tuo on se toinen tapa venytellä, riskialttiimpi jos ei ole malttia mukana. ;) Mutta jos se toimii, niin miksi sitä muuttamaan. Venyttely on hyvin yksilöllistä.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
timo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#26

Viesti timo »

egg kirjoitti:
Tohtori Krabola kirjoitti: Kunnon alkulämpö ja sen jälkeen nivuset käsittelyyn. Siitä se lähtee liikkeelle.
Tässä vaiheessa joku voi huomauttaa onko tämä minun tapana hirviömäisen väärä, mutta itse lähden yleensä (kotosalla) venyttelemään kokonaan ilman alkulämpöä. Aikaa pitää kyllä varata sitten enempi, vaikka yhden tv-ohjelman verran. Eli suoraan venyttelemään vaan, rauhallisesti. Teen tavallaan sarjoja esim. 3 x spagaatissa istumista kahden minuutin ajan.
Okei, kiitos neuvoista. Vielä vähän tarkennusta tarvitsisin...
Siispä; mikä olisi se oikea tapa tehdä ne itse venytykset, spagaatiin (jalat sivuille) on vielä matkaa varmaankin 25 senttiä. Olisiko parempi istua siis vain maksimivenytyksessä paikallaan nivuset tuskissaan vai vähän siitä ylempänä, jolloin "ei tunnu missään"?

Mikäs on paras tapa hankkia tuohon samaan vapausasteeseen lisää dynaamista- ja staattis-aktiivista notkeutta? Kansankielellä siis saada jalka korkeammalle ja pitää se siellä.

Avuista etukäteen :notworthy:
-Timo
_______________
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#27

Viesti Tohtori Krabola »

timo kirjoitti: Okei, kiitos neuvoista. Vielä vähän tarkennusta tarvitsisin...
Siispä; mikä olisi se oikea tapa tehdä ne itse venytykset, spagaatiin (jalat sivuille) on vielä matkaa varmaankin 25 senttiä. Olisiko parempi istua siis vain maksimivenytyksessä paikallaan nivuset tuskissaan vai vähän siitä ylempänä, jolloin "ei tunnu missään"?

Mikäs on paras tapa hankkia tuohon samaan vapausasteeseen lisää dynaamista- ja staattis-aktiivista notkeutta? Kansankielellä siis saada jalka korkeammalle ja pitää se siellä.

Avuista etukäteen :notworthy:
Maksimeista ei kannata lähteä liikkeelle, niillä lihakset saa vaan pahempaan juntturaan. Varsinkin jos venyttelyä ei ole tehnyt paljoa, kannattaa aloittaa kevyemmin. Venytys tulisi aina olla sellainen että se tuntuu. Nivelten kipeytyminen venytellessä johtuu yleensä siitä että paikat on vielä liian kylminä. Venytyksien ei tulisi myöskään olla liian pitkäkestoisia alussa, 15-30 sec riittää mainiosti alussa. Ottaa useampaan kertaan kummallekin puolelle.

Dynaamista ja staattis-aktiivista notkeutta saa parannettua esim. venytyspotkuilla. Itse olen huomannut juuri näiden venytyksien olevan hyödyllisiä ja tuloksiakin syntyy. Harmi etten löydä tähän väliin yhtään kuvaa joka selkeyttäisi tilannetta, mutta ehkä tällä pääsee liikkeelle.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#28

Viesti Mika »

Tämä ei nyt tähän hätään auta, mutta näistä venyttelyistä tulee vielä lisää artikkeleita tuonne Kirjastoon tämän kevään aikana. Tätä kysyttyäkin asiaa käsitellään. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#29

Viesti marcus »

hassuttelija kirjoitti: Niin, joku on joskus kertonut että venyttelemällä voi saada jotain vahinkoakin aikaan, en tiedä sitten pitääkö paikkaansa. Esim paljon staattista venytystä ennen treeniä olisi huonoa tai jotain vastaavaa. Joku fiksumpi voi kertoa.
Olen pistänyt itseltäni polvet & olkapäät liian löysiksi vääränlaisella venyttelyllä. Ikäviin seurauksiin kuuluu mm. helppo sijoiltaanemeno, varsinkin polvien osalta. Minulla on taipumus venytellä aina kun olen paikallani vähän pidempiä aikoja, usein käsiä... Sitten kun käsillä pystyi hyppimään narua (kädet yhdessä) niin lopetin sen käsien venyttelyn. Aikanaan treeniseurassani tein vähän turhan rankkoja venytyksiä, yhdistettynä huonoihin tapoihin -> ongelmia. Myös myöhemmin ei tullut tehtyä tarpeeksi polvia vahvistavia treenejä yhdessä vaiheessa, mutta venyteltyä paljon mutta ei riittävän tarkasti... Kärjistyi siihen, sääriluu ei enää pysy oikealla kohdallaan, jos polviniveleen kohdistuu liikaa rasitusta. Jää väärälle paikalle, ja täytyy vääntää jalka suoraksi, että loksahtaa takas oikealle paikalleen. Pahimmillaan tätä tapahtui 1-4 kertaa päivässä. Nyt ehkä kerran kuussa, jos sitäkään - eläköön San Ti :D.

Nykyisin venyvyys on edelleen aika hyvä, eli en pääsääntöisesti venyttele jalkoja enkä käsiä ennen treenejä tai jälkeen. Lonkka, kyljet, selkä, vatsa, pakarat jne kylläkin tulee käytyä läpi. Siellä ne pahimmat jännitykset mulla muutenkin on.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#30

Viesti Questao »

Aamupäivää.

Vastauksena Sylvesterin kysymykseen palauttavasta venyttelystä:
Palauttava venyttely olisi parasta tehdä treenin jälkeen siten, että lihakset ovat ehtineet jo vähän palautua, mutta eivät täysin kylmetä. Ehkä siis noin 15-90 minuuttia treenin jälkeen ja pienen lämmittelyn edeltäminä. Tarkoituksena ei siis missään nimessä ole lisätä liikelaajuutta, vaan ainoastaan venyttää lihakset normaaliin lepopituuteensa treenin aiheuttaman kiristyksen poistamiseksi. Palauttavan venyttelyn kuuluu olla kevyttä ja sitä olisi hyvä tehdä niin pitkään, että tuntee lihaksen rentoutuvan. Tämä yleensä tapahtuu joskus 20-30 sekunnin kuluttua. Tästä hirveästi pidemmät tai rankemmat venytykset ovat mahdollisesti väsyneelle lihakselle liian rankkoja, eikä pidentäviä venytyksiä kannata väsyneeseen lihakseen tehdä. Palauttavan venyttelyn kuuluisi siis olla vielä ihan mukavaa.

Tällainen palauttava venyttely ei varmaan hirveästi lisää liikkuvuutta, paitsi jos olet aivan uskomattomassa jumissa... Sen pitäisi kuitenkin edesauttaa palautumista ja vähentää seuraavan päivän jumistusta aika lailla. Tsemppiä.

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa