Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tyylikkään köyhäilyn taito

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Tyylikkään köyhäilyn taito

#46

Viesti Point »

MtJ kirjoitti: Mun mielestä on erittäin järkevää tukea karjankasvattajia suoratilauksilla, niissä tapauksissa, joissa elukat on asiallisesti ja hyvin hoidettu ja tilat puhtaat. Ja varsinkin, koska itse totean sen, aina käydessäni kylässä. Tuollakin, mistä lehmät tulee, on kaikkien lehmien karva kiiltävää, eläimet ovat hyväkuntoisia ja terveitä ja ennen kaikkea niillä on tilaa liikkua, sekä laiduntaa. Isäntä myös tekee elukoitten hyvinvoinnin eteen hartiavoimin töitä ja on riuska ukko, joten tällaista toimintaa pitää arvostaa yli kauppalihan aina (mielestäni).

Olen jo kolmisen vuotta katsellut "sivusta" hommaa ja elukat on aina tiptop ja niitten hyvinvointi menee kaiken edelle. Olisi aika tyhmää ostaa se liha kaupasta ja tällä tavalla (mielestäni) tavallaan halventaa hyvin hoidettujen tilojen ammattitaitoa.

Itse olen kaupunkilaispoika, mutta nyt jo edesmenneellä enollani oli maatila. Vähän peltoa, navetassa lehmiä ja milloin mitäkin elukoita. Välillä muutama possu. Välillä lampaita. Kaikilla elukoilla oli omat nimet. Tapana oli nimetä elukot hallituksen jäsenten mukaan.

Äiti tyrkkäsi minut ainaka kesäisin sinne muutamaksi viikoksi pois jaloista ja siellä sitten touhusin. Auttelin mitä voin ja rapsuttelin elukoita. Usein menimme sitten pääsiäisen tienoilla uudestaan kyläilemään tilalle ja tuolloin tarjolla oli tilan omaa lihaa. Täytyi sanoa, että liha, jonka kanssa olit leikkinyt maistui pienen pojan suuhun hyvältä :) Väyrynen muistaakseni maistui erityisen murealta :)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Tyylikkään köyhäilyn taito

#47

Viesti Kerkko »

Köyhäilyssä kikkoja tärkeämpää on yleisasenne. Tärkeintä on se, että rahat eivät saa loppua, eivät lähellekään. Jos näin uhkaa käydä, silloin säästetään kaikesta. Silloin ei käydä kahvilla, ei juoda alkoholia tai syödä terveellisesti. On hankittava jonkin suuruinen puskurirahasto, ja tämän jälkeen elettävä siten, että pysyy joko tasoissa sen kanssa tai sitten saa hiukan lisää säästöön. Tämä lisää turvallisuuden tunnetta ja vähentää stressiä. Jos sattuisikin tulemaan joskus persnettoa, se ei olisi katastrofi, koska rahat eivät oikeasti olisi lopussa. Sellaisen "nyt ei ole enää varaa" -tunteen pitää tulla ennen kuin oikeasti ei ole varaa. Yleispihi asenne on hyvä pohja. On ymmärrettävä, että pienistä puroista voi kasvaa suuri virta. Pikkusummia kannattaa ajatella rahanmenona, ei vain hiluina. Ja turhaa rahanmenoa tulee välttää. Rahan kertymisen tulisi lisätä mielihyvää samalla tavalla kuin sen kuluttaminenkin lisää. Tällaisessa tilanteessa rahaa ei tule ajatella vain välineenä, jolla saa asioita. Näin tehdään vasta kun siihen on varaa.

Edellinen kappale on se pohja. Kun sen hallitsee, voi ottaa rennommin. Kun tietää, että kykenee pitämään taloutensa plussan puolella, eikä tule yllätyskonkurssia, onkin yhtäkkiä varaa vaikka mihin. Silloin pääsee sellaiseen tilanteeseen, että voi mennä kahville tai kaljalle silloin kun tuntuu siltä. Kun on tarpeeksi hyvin säästetty, voi ostaa vaikka sohvan, jos tuntuu siltä. Mutta sitä ei pidä tehdä ihan joka viikonloppu. Olen useita vuosia elänyt opiskelijan tuloilla mutta silti siten, että voin ostaa ihan mitä vain haluan. Halunsa pitää silti pitää kurissa.

Jos saa ylimääräistä rahaa vaikka lahjaksi tai veronpalautuksena, sitä ei tarvitse kaikkea käyttää. Ei välttämättä yhtään. Aika monella homma kusee siihen, että jos saavat jostain rahaa, kulutus nousee radikaalisti. Sen sijaan että käyttäisi vain hiukan johonkin arkipäivän luksukseen tai ei käyttäisi saman tien mitään, ainakaan joka kerta. Toinen ansa monelle tuntuu olevan "tänä iltana ei lasketa" -asenne. Tuollaista ei pitäisi tulla koskaan hyvällä omatunnolla. Joskus voi käyttäytyä siten, vaikka jotain isompaa ostaessa, mutta siinä on oltava järki kädessä. Ylipäätään on turvallista, että tuhlaamisesta tulee hiukan omatunnontuskia, vaikka se olisi ollut järkevää ja perusteltuakin.

Emme muuten vaimoni kanssa koskaan riitele rahasta. Kahdeksan ja puolen vuoden suhteen aikana ei ole tainnut olla yhtään vakavaa rahariitaa. Jokunen kiistely ja useita suunnittelukeskusteluja.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tyylikkään köyhäilyn taito

#48

Viesti Jorge »

Kerkko kirjoittaa täyttä asiaa!

Paitsi tietenkin terveellisesti syömisestä, joka sekin voi olla edullista.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Tyylikkään köyhäilyn taito

#49

Viesti Kerkko »

Jorge kirjoitti: Paitsi tietenkin terveellisesti syömisestä, joka sekin voi olla edullista.
Nojoo, totta. Se oli vähän alleviivaamista. Esim. juurekset ja kaalit eivät paljoa maksa.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Tyylikkään köyhäilyn taito

#50

Viesti Kristian Hyvärinen »

Polvi kirjoitti:
Kristian Hyvärinen kirjoitti:
Polvi kirjoitti:
Kristian Hyvärinen kirjoitti: Viihde-elektroniikan ostamista kannattaa lykätä. Kehitys on niin nopeaa, että parin vuoden sisällä saa monta sataa euroa halvemmalla ne uusimmat vimpaimet, mistä kaikki ovat juuri nyt niin innoissaan. Kärsivällisyys on hyve; jos se vekotin todella on ostamisen arvoinen, on se sitä parin vuoden päästäkin.
Eh.. tolla logiikalla niitä vempaimia ei tule ikinä ostettua, koska aina saa odottamalla paremman ja halvemman kapistuksen. brushteeth

Parissa vuodessa moni laite on jo vanhentunut.

Mutta joo, ihan joku puolikin vuotta tuotteen julkaisun jälkeen hinta on yleensä tippunut jonkin verran, eikä laite ole vielä vanhentunut.
:maahan:

Just, tuohan se mun logiikkani olikin.
No voitko avata tarkemmin?
Jos on joku hieno vimpain, joka nyt maksaa witusti, ja joka on pakko saada, en suosittele ostamaan sitä nyt. Suosittelen ostamaan sen, kun hinta on pudonnut (k*alkuperäinen hinta per alkuperäinen hinta) prosenttia, k:n ollessa yksilön rahataloudesta ja preferensseistä riippuvainen kerroin. Tähän kuluu jonkin verran aikaa. Pointtini oli, että jos se vimpain todella on käytännöllinen (tai hieno tai paras tai ihana tai muuta vastaavaa), olen itse sitä mieltä, että se on sitä myös sen puolen vuoden / vuoden / parin vuoden kuluttua. Ketjun aihe oli, kuinka elää tyylikkäästi ja säästää rahaa, ja mielestäni viihde-elektroniikkaan saa upotettua sekä todella paljon että melko vähän rahaa. Yksi hölmöimmistä tempuistani ikinä oli ostaa 32" FullHD-televisio 800 eurolla aikanaan. Enhän minä edes juurikaan käyttänyt sitä.

Tunnustan, etten osaa eläytyä sellaisen ihmisen arvomaailmaan, joka on aina vuoden, parin välein aivan tulessa jostakin uudesta kännykästä / miniläppäristä / älypuhelimesta / tabletista ja jonka on nämä laitteet saatava välittömästi, koska jonkin ajan kuluttua on jo UUDET LAITTEET, jotka on pakko saada, eikä tällöin voi enää palata vanhoihin epämuodikkaisiin kapistuksiin. Pidän tällaista kulutushysterian ilmentymää jokseenkin surullisena ilmiönä, joskin ymmärrän, että kaikki eivät yksinkertaisesti ajattele samalla tavoin kuin itse ajattelen. En valitettavasti osaa soveltaa tätä neuvoani - kuluttaa vasta myöhemmin - yllämainitun kaltaisiin ihmisiin, jos se nyt oli se, mitä halusit tietää.

En oikein tiedä noista vanhentumisista, kun itse en tosiaan joko käytä mitään, mikä voi vanhentua, tai sitten varmaankin käytän pelkkiä vanhentuneita laitteita. Ainoa ostamani viihde-elektroniikkalaite pariin vuoteen on ollut uusi puhelin; kaksikymppiä Citymarketista. Tietysti itse pidän tässä kohtaa kyseenalaisena, onko jotakin tonnin vekotinta fiksua ostaa, jos se kerran on "vanhentunut" (Mitä se muuten tarkoittaa? Hyödytöntä?) parin vuoden kuluttua.

Ja jotta nyt kukaan ei loukkaantuisi: ostakaa, joo, mun puolestani niin, että kukkaronnyörit paukkuvat. Myös viihde-elektroniikasta voi kuitenkin säästää.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Tyylikkään köyhäilyn taito

#51

Viesti Polvi »

Kristian, asia on selvä. Olen lähes täysin samaa mieltä kirjoittamastasi, tulkitsin sen ensimmäisen viestin ilmeisestikin väärin. :)

Laitteet voivat vanhentua siten, että ne eivät tue jotain uutta tekniikkaa/liitäntää/käyttötapaa, tai sitten niissä on jotain ikäviä rajoituksia. Esim puhelimessa pieni ruutu ja/tai kosketusnäytön puute, jne.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Tyylikkään köyhäilyn taito

#52

Viesti Kerkko »

Sellainen, mitä ehdottomasti kannattaa etsiä käytettynä, ovat erilaisille alkoholijuomille tarkoitetut lasit. Kirppareilla on paljon lasitavaraa ihan pilkkahintaan. Tällaisissa laseissahan tärkeintä on muoto, ja se ei miksikään muutu ajan saatossa. Erittäin vanhat lasit voivat toki olla hauraampia, mutta varovastihan noita muutenkin tulee kohdella. Oon itse löytänyt kirppiksiltä pari liköörilasia, pari kunnollista punkkulasia ja jokusen viski-/konjakkilasin. Hintaa kaikille yhteensä alle kympin, viinilasit tais maksaa peräti 3 euroa kappale, mutta olivat niin hyvän näköiset, ja juuri sitä mitä hain, että piti ottaa. Yleinen hinta noille erikoislaseille on jotain 50 senttiä.

Lisäksi valurautapannuja saa ilmaiseksi tai halvalla vähän joka puolelta. Mulla on kolme pannua, joista yhden sain ilmaiseksi sukulaiselta, toisen löysin kierrätyspisteeltä ja kolmannesta maksoin kirpparilla ehkä kympin. Ilmaiseksi löysin myös Upon valurautapadan. Sen puhdistamisessa oli työtä, mutta erittäin hyvä peli nykyään.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Tyylikkään köyhäilyn taito

#53

Viesti Aihki »

Valurautapannuille, jotka ovat jatkuvassa käytössä ei tarvitse tehdä paljon mitään, mutta pitkään seisoneelle perusteellinen karstanpoisto ja uudelleen rasvaus ei olisi pahitteeksi. Muutenhan nuo ovat lähes ikuisia.
Kuvake
rohkeutta
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 17
Lauteille: Syyskuu 2012

Tyylikkään köyhäilyn taito

#54

Viesti rohkeutta »

Jos yhtään kädentaitoja löytyy, kannattaa kierrätyskeskuksista vilkaista se ilmaisosasto eli romulaari. Saattaa löytyä maailman rumimman värinen mutta erittäin hyväkuntoinen kaluste ilmaiseksi, ja siihen vaan hionta ja uudet maalit päälle, niin a vot. Tarvitsin uuteen kämppään hyvin pienikokoista ruokapöytää, ja kierrätyskeskuksen ilmaispuolelta löytyi Korhosen huonekalutehtaan ruokapöytä. Loistokunnossa, pöytälevyssä oli jotain vihreitä suhruja, minkä vuoksi ilmeisesti oli "roskapuolella". Faija hioi töhryt veke ja veteli pöytälevyyn maalit, on tuhat kertaa tukevampi verrattuna Ikean lastulevyihin. :)

Kavereiden kesken voi pitää harakkamarkkinoita, jonne jokainen tuo omia käyttämättömiä vaatteitaan/tavaroitaan, ja pengotaan ja vaihdellaan. Yleensä kaikille löytyy jotain uutta kivaa, ja vanhoista pääsee eroon. Loput voi heittää kirpparille tai uffin keräyslaatikkoon. Hommaa auttaa erityisesti se, jos on keskenään samankokoista porukkaa ystäväpiirissä. :D
Karen, I'm not taking sides, I don't think I'll ever do that again
I'll end up winning and I won't know why
I'm really trying to shine here, I'm really trying
You're changing clothes and closing windows on me all the time
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tyylikkään köyhäilyn taito

#55

Viesti bodyguard »

Sellanen mihin oon huomannu että jotkut ihmiset (yleensä ne joilla ei ole koskaan rahaa) käyttää paljon on ns. pikkuostokset. Sellaset että ostellaan sillontällön limupullo ja joku karkki tai sämpylä huoltikselta jne. Noihin menee kuitenkin aina kerralla se joku 4-5€ ja siitä saattaa tulla toistakin sataa kuukaudessa tai enemmänkin. Varsinkin sellasilla ihmisillä jotka esim. ajaa paljon ja pysähtelee paljon huoltamoilla tai kioskeilla. Kuitenkin ne pikkupullot limua maksaa aina about saman verran kiskalla kun joku 1,5l kaupassa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Tyylikkään köyhäilyn taito

#56

Viesti Jukka Suominen »

Säästämisessä komppaan Kerkkoa, itsekin olen elänyt aina niin että se pankkitilin "nolla" on se suht turvallinen X määrä rahaa, sen ali ei vaan ikinä voi mennä. Johtaa juurikin siihen että voi elää aika stressittömästi kun tietää että voi mennä, ostaa ja tehdä aika pitkälti mitä haluaa, harvoin kun mitään ostelee, vaikka ne tulot ei nyt muutoin kovin kummoiset olisikaan. Myös nykysukupolvelle toivoisi ymmärrystä siitä että jos rahaa ei ole, niin sitte ei vaan osteta mitään, se luotto siellä kortilla ei tarkoita sitä että se olisi sun rahaa. Kaikessa ostamisessa etsii laatua, kaikki laitteet on ensin tutkittu netistä ja vertailtu muihin vastaaviin jne.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3297
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Tyylikkään köyhäilyn taito

#57

Viesti Eppu »

bodyguard kirjoitti: Sellanen mihin oon huomannu että jotkut ihmiset (yleensä ne joilla ei ole koskaan rahaa) käyttää paljon on ns. pikkuostokset. Sellaset että ostellaan sillontällön limupullo ja joku karkki tai sämpylä huoltikselta jne. Noihin menee kuitenkin aina kerralla se joku 4-5€ ja siitä saattaa tulla toistakin sataa kuukaudessa tai enemmänkin. Varsinkin sellasilla ihmisillä jotka esim. ajaa paljon ja pysähtelee paljon huoltamoilla tai kioskeilla. Kuitenkin ne pikkupullot limua maksaa aina about saman verran kiskalla kun joku 1,5l kaupassa.
Tällaiseen vaivaan itselläni toimii seuraavanlainen lääke: Joka ikinen sentti otetaan kuitille ja pistetään illan päätteeksi exceliin. Nyt on kirjanpito vähän huonolla tolalla, mutta silloin kun talouden kanssa oli tiukempaa, tämä toimi loistavasti. Aika nopeasti tuli se "tätä suklaapatukkaa en tarvitse" -tunne.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tyylikkään köyhäilyn taito

#58

Viesti Lasse Candé »

Eppu kirjoitti: Tällaiseen vaivaan itselläni toimii seuraavanlainen lääke: Joka ikinen sentti otetaan kuitille ja pistetään illan päätteeksi exceliin. Nyt on kirjanpito vähän huonolla tolalla, mutta silloin kun talouden kanssa oli tiukempaa, tämä toimi loistavasti. Aika nopeasti tuli se "tätä suklaapatukkaa en tarvitse" -tunne.
Heh, tuossa just löysin vähän aikaa sitten oman vihkoseni opintojen alkuajoilta kun piti tehdä noin. Kaikki oli siisitisti kirjoitettu ja lokeroitu, sitten jossain summassa (tyyliin "kahvi: 10,35e") oli sivussa nuoli joka osoitti siihen ja teksti "mitä v1ttua?" Kun näin vuosien jälkeen katselin niin alkoi sellainen kyynel silmässä hekottaminen täysillä että. :lol:
Olin varmaankin halunnut vain laittaa jonkin rahanmenon tahallaan väärään kategoriaan selkeyden takia tms ja sitten unohtanut logiikkani myöhemmin tms. Tai ostanut jotain ns "arkaluontoista".

Mutta joo, toimihan tuo silloin. Mulla ei yleensä mikään systeemi toimi kovin kauan ja usein otan jo valmiiksi sen asenteen että hankin systeemistä sen hyödyn ja annan sen sitten unohtua kun se unohtuu kuitenkin. Rahanmenon budjetointia ja toteutumisen seurantaa suosittelen kyllä jokaiselle jossain elämänvaiheessa tehtäväksi. Avaa silmiä ja itsetietoisuutta. Sitten sen voi vaikka unohtaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tyylikkään köyhäilyn taito

#59

Viesti Mika »

Tässä on muutamia vinkkejä säästämiseen, vaikkei kyse nyt suoranaisesti tyylikkäästä köyhäilystä olekaan ja vaikka suurin osa näistä onkin selviöitä.



Tämä ketju on kyllä 8-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Tyylikkään köyhäilyn taito

#60

Viesti Tapani »

Hyvä tapa nimen omaan tyylikkääseen köyhäilyyn on kutsua kavereita kotiin syömään, ei lähteä ulos baareihin. Ruoka voi olla oikeastaan mitä vaan, jos se on itse tehtyä ja suht maukasta. Ihan hyvin voi tehdä kaveriporukalle vaikka lasagnea tms. perusruokaa. Tyylikästä ja kuitenkin aika edullista.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kasi ja 83 kurkkijaa