Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tyylikkään köyhäilyn taito

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Tyylikkään köyhäilyn taito

#1

Viesti Point »

Elinan "kyllä i-phonenkin voi saada edullisesti"-viestin innoittaman avaan tämän ketjun. Eli tähän voi koota vinkkejä miten voi "elää kuin kroisos ja tyylikkäästi" kuitenkaan talouden siinä kärsimättä. Tarkoitetaan tällä "tyylikkäästi elämisellä" satunnaista matkailua, hyviä vaatteita, satunnaisia nautintoja ja vaikka sitä i-phonea.

Eli omat köyhäilyvinkkini:

Ensin jos on mahdollista luovu autosta tai ainakin siitä toisesta. Suomessa autoilun ollessa niin kallista ja sen perus toyotan käyttö kuukaudessa on satoja euroja vaikka sillä tehtäisiin vain työmatkat ja käytäisiin Prismassa viikonloppuisin. Eli jos työmatkat ei oleellisesti pitene ja kauppaan pääsee julkisilla/kävellen ja omaat terveet kädet ja jalat, niin autosta luopumalla saa helposti muutamia satasia "ylimääräistä*. Valitettavasti tämä ei ole käytännössä mahdollista kuin osalle suurimmissa kaupungeissa asuville :(

Lomamatkat: Anna suosiolla se heinäkuu muille lomakuukaudeksi ja pidä lomasi ennen juhannusta (suositun lomakauden ulkopuolella) ja varaa lennot/majoitukset hyvissä ajoin itse matkatoimiston sijaan. Voit todennöisesti tehdä sen, jos suostut ottamaan loma sellaiseen aikaan, kun kukaan muu ei halua mennä.

Yksi tapa saada pientä luksusta elämään mielestäni edullisesti on viinit. 15 €:llä saa hyvän punaviini pullon. 30 €:llä tosi hyvän tai pullon shampanjaa. Jos sellaisen nauttii jokatoinen viikonloppu kanssa puoliksi (tai yksin pe-la), niin tämä ei kuukaudessa tee per naama montaa euroa. (ietenkin jos suhde alkoholiin humala-hakuisempi, niin hiivan ja sokerin yhdistelmällä saa kyllä aikaa sekoituksen jolla sen pöntön saa sekaisin edullisemmin, mutta eri asia kuinka tyylikästä tämä on)

Mitäs muita vinkkejä "tyylikkääseen köyhäilyyn" Potkulaisilla olisi?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Tyylikkään köyhäilyn taito

#2

Viesti Kristian Hyvärinen »

Vaatteet kirpputorilta. Itse en ole maksanut kymppiä enempää yhdestäkään vaatekappaleesta - useimmiten hinta on viisi euroa tai alle - ja vasta hiljattain olen alkanut kuulla kehuja pukeutumisestani. Toisin sanoen se, mistä vaatteet on hankittu, ei näy (yllätys, yllätys). Tyylitajua minulla ei ole tippaakaan, mutta UFF & co. auttavat ainakin siinä taloudellisessa puolessa. Esimerkiksi takkini maksoi 5 euroa ja Vagabondin kenkäni 3 euroa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tyylikkään köyhäilyn taito

#3

Viesti MtJ »

Yksi tapa on kalastaa, kasvattaa, metsästää ja keräillä mahdollisimman paljon itse.

Yksi "tyylikäs" tapa on mustikan suoramyynti, jolla oikeasti pääsee jonkinlaisille tuloillekin. Ehtona tietysti se, että löytää yksityishenkilöitä mustikan ostajiksi. Samoin esimerkiksi suppilovahverot, kanttarellit ja tatit tuovat lisärahaa pöytään, eikä niistä tarvitse maksaa veroa (tiettyyn rajaan asti). En voi kuin suositella, jos vaan löydätte ostajia luonnontuotteille.

Itse poimin tällä hetkellä suppilovahveroita siihen hintaan, kuin tilaaja niistä maksaa; tosin tiettyjä rajoja kannattaa kilohinnalle laittaa. Raja riippuu paljon siitä, kuinka paljon omaa työtään arvostaa. Esim. itse en poimi mitään sieniä johonkin 1€:n kilohintaan, vaan säilön ne kyllä mieluummin itse.

On myös lihansyöjänä mahdollista ostaa kokonainen pihvisonni itse, jolloin säästöä tulee pirusti lihan hinnassa. Sen voi ostaa tapettuna ja teurastaa itse, jolloinka esimerkiksi paisteista kehtaa osan jauhaa jauhelihaksi ja pakkaseen. Jos pihvisonni maksaa joitain satasia ja siitä tulee vaikkapa useampi sata kiloa lihaa, niin lopputuloksena kaikki lihat maksaa itse palasiksi laitettuna ehken 2€/kg.

Puulla lämmittäminen on aina hyvä keino; keväällä kun tekee reilusti polttopuuta, niin lämmitykseen ei mene sähköä. Tätä tietysti rajoittaa puulämmityksen puute ja polttopuumetsän puute :D

Vaatteet ostan armeijan ylijäämäkaupasta käytettynä. Johonkin bundeswehrin housuihin ei mene kuin muutama euro ja ne kestää jatkuvaa käyttöä useita vuosia, jos sattuu hyvät. Samalla tavalla armeijan poolopaidat on halpoja (~5€ tietämissä) ja ovat lämpöisiä, kestävät käyttöä ja sopivat kerrospukeutumiseen syksystä kovimpiin pakkasiin.

Kengät ja saappaat voi ostaa mahdollisimman halvalla. Aina ei tietysti kannata, mutta esim. itse tilasin 10 paria kumisaappaita hintaan 5€/kpl, jonka jälkeen ei ole enää tarvinut saappaita ostaa. Kahdet ovat nyt rikkoutuneet 4 vuoden aikana (piikkilankoihin, ym.).

Metsästyspuolella patruunat kannattaa ladata itse. Tehostusta kannattaa harjoittaa muutenkin; ampuu vain varmoihin paikkoihin niin patruunakulut pysyy kurissa. Joku lentoon prätkiminen tuo myös saalista, mutta itse panostan siihen, että joka laakilla tulee vainaa.

Kalastuspuolella kannattaa verkkokalastaa, se on melko lailla yksinään tehokkain tapa saada kalaa pöytään. Talvella myös koukkukalastus on pirun mukavaa ja tuo varmasti kalaa pöytään. Tosin luvattoman usein tulee sitä haukea :D

Leivinuunissa lämmityksen jälkeen kannattaa tehdä isompi setti ruokaa ja antaa sen hautua rauhassa. Sitä voi sitten vetää vaksiin parikin päivää. Joku makaroonilaatikko tai lihavuoka leivinuunissa ei oo pahaa lainkaan.

Mulla kun on savusauna, niin teen esimerkiksi savumuikut tai ahvenet siellä, ne kypsyvät siinä samalla kun sauna lämpenee. Myös liha laitetaan meillä koukkuihin kattoon ja annetaan kypsyä rauhassa. Samalla kertaa tulee siis saunan lämmitys ja ruoka.

Naapureitten kanssa tehdään yhdessä hommat, esim. metallityöt tulee ilmaiseksi naapurin firmassa, rakennustöissä saa apua toiselta naapurilta, mä en laskuta tietotekniikasta mitään paria tuttua firmaa, jne jne.

Muutakin on, mutta tässä näitä "maalaisen" säästövinkkejä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tyylikkään köyhäilyn taito

#4

Viesti Jorge »

Asunto ja autohan ne monelle kaikkein suurimmat menoerät ovat ja niissä on tietysti sitten säästöjenkin mahdollisuus.

Kannattaa myös opetella tekemään itse ruokaa, niin ettei joudu ostamaan valmistuotteita. Rahaa säästyy ja sen lisäksi voi syödä herkullisemmin ja terveellisemmin.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Tyylikkään köyhäilyn taito

#5

Viesti Jussi Häkkinen »

Useammankin viiniasiantuntijan sanomana muuten 10€ riittää parhaimmillaan jopa tosi hyvään punaviiniin ja yli 20€ kannattaa jo tietää tarkalleen, mitä tekee. Sampanjaa tosiaan saa loistavan lekan kolmellakympillä (esim. Blondel) ja sampanjatasoista kuohuviiniä 10-20€ hinnalla. Lisänä toki esim. Finsbury on yllättävän hyvä gini (eikä tarvitse laittaa edes "hintaisekseen" -lisää), Tosti Rosso oiva punainen vermutti...jne. Alkossa tosiaan on valinnanvaraa ja brändit unohtamalla saa usein hyvää.

Vaatetuksesta: Kun ostat kengät, osta kahdet (jos on vain yhdet entiset jostain syystä). Sijoita niihin hieman, pidä huolta niistä, käytä vuoropäivin. Kestävät pidempään kuin neljä paria peräkkäin käytettynä - ja monin verroin pidempään kuin halvat kengät. Lisäksi pohjan kuluessa puhki voit uudelleenpohjauttaa ne halpiskenkäparin hinnalla - ja taas mennään jokunen vuosi.
Osta oikeankokoisia vaatteita. Näin vaatteet kuluvat oikeista paikoista - ja kuluvat hitaammin.
Huolla vaatetustasi. Vaateharja jne. palkitsevat, samoin silittäminen.
Osta aina niin hyvää kuin mihin sinulla suinkin on varaa. Vältä kalvovaatteita - kalvo kuluu puhki ennemmin tai myöhemmin.
Suosi klassikoita - niitä voi muodintaa asusteilla, jos tarvitsee. Miksi tarvitsisi?

Ruoka: Vihannekset torilta, talvella Lidlistä. Laadun takia - ja myös hinnan. Ja opettele kokkaamaan hyvin itse, sillä saa paljon luksusta elämään. Ravintolatasoisten settien tekeminen on oikeasti hyvin helppoa (hei, ei se mikään kirurginkoulutus ole heilläkään), ellei sitten mennä johonkin Ferran Adria -tasolle. Ja sinnekin voi kurotella... Sinkuille bonus: ruoanlaittotaidolla lähtee (ja tulee helposti "keeper" -maine). ;)

Asenne: "olen ihan hyvin pärjännyt tähänkin asti ilman". Eli jos ostos ei ole ehdottoman välittömästi välttämätön, siirrä sitä ja säästä.
Älä osta halvinta tavaraa, ellei se ole taatusti korkealaatuista. Säästä siis hinnassa, jos voit, mutta älä koskaan laadussa. Jos joku maksaa paljon ja tarvitset sen, älä osta korviketta. Säästä.
Toisaalta myös...käytetty laatu ei ole häpeä. Osa kengistäni on yli 30v vanhoja ja käytettyjä, mutta kuin uusia (viimeistään uudelleenpohjauksen jälkeen). Kun vastaavista joutuu nykyisin maksamaan 600-1500€, on satkun maksaminen käytetyistä itsestäänselvyys. Myös vanhat mallistot (new old stock / deadstock) jne. kannattaa huomioida.

Rakasta eBayta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Tyylikkään köyhäilyn taito

#6

Viesti Mano »

(Hei vaan kaikille, en ole vähän aikaan kirjoitellut)

Mitä mieltä olette käytettynä ostamisesta? Esimerkiksi fillarin saa käytettynä paljon halvemmalla, mutta ne ovat sitten myös huonokuntoisempia eivätkä välttämättä säily käyttökuntoisina kauaakaan. Entä puhelimet, pesukoneet, tietokoneet?
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Tyylikkään köyhäilyn taito

#7

Viesti Akuma »

Point kirjoitti: Ensin jos on mahdollista luovu autosta tai ainakin siitä toisesta. Suomessa autoilun ollessa niin kallista ja sen perus toyotan käyttö kuukaudessa on satoja euroja vaikka sillä tehtäisiin vain työmatkat ja käytäisiin Prismassa viikonloppuisin.
Onkohan tässä nyt vähän lapinlisää... :) brushteeth
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tyylikkään köyhäilyn taito

#8

Viesti MtJ »

eBay on sydäntä lähellä. Erinomainen vinkki.

Käytetty tietokone voi olla hyvä investointi tai sitten ei. Itse ostin itselleni firmaan käytetyn serverin 80€:lla ja se on pyörittänyt Hyper-V:tä sekä muutamaa virtuaalikoneetta täysin moitteetta noin 9 kuukautta. Koen, että sain rahalle vastinetta, koska uusi serveri maksaa kuitenkin maltaita verrattuna tuon hintaiseen.

Ostin myös käytettynä pojilleni pelikoneeksi pentium 4 tason koneen, joka maksoi 5€. Lisäksi kunnostin 2kpl 19":n lsd-näyttöjä, joista ainoa tarvittava vaihto-osa oli pamahtaneet kondensaattorit. Vanhin kunnostettu on nyt jo 2 vuotta vanha ja toimii edelleen poikien pelikäytössä moitteetta.

Jos on himppasen tietoa tietokoneen raudan vaihtamisesta uuteen, niin käytetty on todellakin kannattava sijoitus. Tässä on tietenkin se miinuspuoli, eli välttis se käytetty tietokone ei jaksa pyöritellä hienoja pelejä. Ja kun itse viihdytän itseäni pelaamalla RPG:tä ja FPS:ää koko ajan, niin pelikoneeseen meni pari vuotta sitten sellainen 800€ (jonka sain tilattua ilman katetta silloiselta työpaikalta, sisäänostohintaan). Pelikoneena on siis Pentium i7 + ATI Radeon 5770 + 4gb muistia + 1,5GB kiintolevy. Silloin hinta oli nk. "todella halpa" ja vieläkin kaikki pelit pyörii täysillä grafiikoilla ilman nykimistä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Tyylikkään köyhäilyn taito

#9

Viesti Jussi Häkkinen »

Mano kirjoitti: (Hei vaan kaikille, en ole vähän aikaan kirjoitellut)

Mitä mieltä olette käytettynä ostamisesta? Esimerkiksi fillarin saa käytettynä paljon halvemmalla, mutta ne ovat sitten myös huonokuntoisempia eivätkä välttämättä säily käyttökuntoisina kauaakaan. Entä puhelimet, pesukoneet, tietokoneet?
Jos tietää mitä ostaa, kannattaa ostaa. Huoltotaito on tietenkin eduksi. Fillarin voi täyshuoltaa ja uudelleenmaalata, jolloin hirveää eroa uuteen ei ole.

Pesukoneissa kannattaa ostaa vain laatukamaa ja vain tutuilta, silloinkin hemmetin halvalla. Omastani maksoin 20€, edellisestä 8v palvelleesta muistaakseni 15€. Kaverini myi juuri oman, uudehkon koneensa viidellä kympillä.

Tietokoneet A-OK, etenkin pöytämalliset, joiden huolto ja päivitys ovat suht' helppoja. Läppäreitäkin voi huoltaa, mutta esim. minä kieltäydyn kajoamasta niihin. Jopa niin tiukasti, että kotona tuli vähän hellasäröä kun kehotin viemään omansa huoltoon. Muutaman olen avannut, mutta en enää jaksa.

Näytöt kannattaa ostaa uusina...ellei sitten ole kolvivelho. Tiphat MtJ:lle! :)

Jos puhelin on hyväkuntoinen, miksei kannattaisi? Tosin myös kytkyt tekevät ostosta suht' edullista ja helppoa. Työsuhdekahva on kyllä painonsa arvoinen kultaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Tyylikkään köyhäilyn taito

#10

Viesti Lasileuka »

MtJ kirjoitti: Lisäksi kunnostin 2kpl 19":n lsd-näyttöjä, joista ainoa tarvittava vaihto-osa oli pamahtaneet kondensaattorit.
LSD-näyttö kiinnostaisi :sateenkaari:
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Tyylikkään köyhäilyn taito

#11

Viesti Point »

Jussilta hyvää asiaa. Itse asiassa odotinkin Jussilta tähän vastausta ketjuun.

Kympillä saa tosin hyvää viiniä ja ero esim 7 € (yhteen 7 € hyvää viiniin olen törmännyt) viineihin on kyllä huomattava. Paljon suurempi kuin siihen Jussin mainitsemaan 20 € viiniin. Itsellä on oikeastaan vaan muutama yli kympin viiniä, joita ostelee. Näissä tapauksissa olen tietänyt mitä teen ja tuntenut merkin/tuottajan joko omasta kokemuksesta tai luotettavasta suosituksesta. Hyvä punaviiniä ja kyytipojaksi Lidlin grana panadoa (3 €), josta riittää kahteen kertaan ainakin + ruoan laitot.

Tuota Häkkisen mainitsemaan vaatteiden huoltoa en ole oikein kunnolla oppinut ja olen sitä soveltanut vaan muutamiin kenkiin ja yhteen pukuun. Ko. mittapuku on palvellut 6 vuotta (tosin en käytä pukua päivittäin/edes viikottain) ja siirtynee ehkä vastaa keväällä "kakkospuvuksi". Ja kun lasketaan se kuinka paljon enemmän "huomiota" olen saanut sillä vs. Batistini kollegoihin, niin on maksanut siinäkin itsensä takaisin :) Mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa. Paitsi Lidilistä, jossa tuotteet ovat oikeasti aika hyviä :)

Teen myös valintoja sen suhteen mitä hankin: Ei ole kotiteatteria ja läppärinkin käytän loppuun saakka. Samoin odottelen, "vielä tovin" ennenkuin ostan ootta älypuhelintakaan. Laivaristeilyn sijaan (jossa menee huomattavan paljon rahaa) ostan halvat lentoliput puolen vuoden päähän.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Tyylikkään köyhäilyn taito

#12

Viesti Kristian Hyvärinen »

On muuten todella hyvä ketju.

Viihde-elektroniikan ostamista kannattaa lykätä. Kehitys on niin nopeaa, että parin vuoden sisällä saa monta sataa euroa halvemmalla ne uusimmat vimpaimet, mistä kaikki ovat juuri nyt niin innoissaan. Kärsivällisyys on hyve; jos se vekotin todella on ostamisen arvoinen, on se sitä parin vuoden päästäkin.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tyylikkään köyhäilyn taito

#13

Viesti MtJ »

Lasileuka kirjoitti:
MtJ kirjoitti: Lisäksi kunnostin 2kpl 19":n lsd-näyttöjä, joista ainoa tarvittava vaihto-osa oli pamahtaneet kondensaattorit.
LSD-näyttö kiinnostaisi :sateenkaari:
Hups :D Siis LCD näyttö... Kolvihöyryt pehmentää näköjään mun pään ;)

edit; noista näytöistä vielä, elikkä yleisesti ottaen niistä kosahtaa kondensaattorit ja konkkia saa esimerkiksi 50 senttiä kappaleelta elektroniikkaliikkeistä. 1500 mikroF:n konkat on täysin riittävät, sillä nämä pamahtaa useimmiten. Ja jos laittaa pienemmän konkan tilalle vähän isomman, ei se sitä näyttöä mihinkään hajoita.

Kun raaskii avata litteen näytön kerran, niin sen osaa tulevaisuudessakin. Mulla menee itselläni kolvauksen kanssa noin 15 minskaa näyttöä kohden työtä ja saan pelaavia näyttöjä vaikka mihkä tarpeeseen. Olen harkinnut, että pitäiskö siihen näyttöön ostaa sellainen halpa muistitikulle mahtuva tietokone ja tehdä vaan USB:ia varten reiät näytön reunaan. Tällöin näyttö+tietsikka olisi siinä samassa ja hinta jäisi edelleen alle 50€:n. Näitä USB-tietokoneitahan myydään alle 40€:n hintaan ja pienellä modauksella olisi tietsikka + näyttö samassa paketissa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Tyylikkään köyhäilyn taito

#14

Viesti Jussi Häkkinen »

MtJ kirjoitti: Olen harkinnut, että pitäiskö siihen näyttöön ostaa sellainen halpa muistitikulle mahtuva tietokone ja tehdä vaan USB:ia varten reiät näytön reunaan. Tällöin näyttö+tietsikka olisi siinä samassa ja hinta jäisi edelleen alle 50€:n. Näitä USB-tietokoneitahan myydään alle 40€:n hintaan ja pienellä modauksella olisi tietsikka + näyttö samassa paketissa.
Näperrä tunti enemmän ja laita masiina toisen sisälle? Tai kaksi tuntia & tee luukku näyttöön, jolloin "tietokoneen" voi vaihtaa. Viereen tietenkin paikat "kiintolevytikuille". :)


(Mulla muuten ed. monitorista losahti putki, eli oli ihan avun ulottumattomissa.)
Viimeksi muokannut Jussi Häkkinen, loka 11, 2012, 13.16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Tyylikkään köyhäilyn taito

#15

Viesti Point »

Akuma kirjoitti:
Point kirjoitti: Ensin jos on mahdollista luovu autosta tai ainakin siitä toisesta. Suomessa autoilun ollessa niin kallista ja sen perus toyotan käyttö kuukaudessa on satoja euroja vaikka sillä tehtäisiin vain työmatkat ja käytäisiin Prismassa viikonloppuisin.
Onkohan tässä nyt vähän lapinlisää... :) brushteeth
Laskin siihen ns. pääomakulut mukaan. Kyllä se auto on jotain yleensä maksanutkin kun se on ostettu.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 105 kurkkijaa