Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Krav Maga

#481

Viesti Jorge »

Ok, kiitoksia eli hyvältä realismilta vaikuttaa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#482

Viesti Ile »

Eikä 100% realismia voi tietenkään kukaan taata. Oman toimintakyvyn hahmottamisen lisäksi käytännön tilanteessa pitää pystyä arvioimaan myös vastustajan osaamista etc...

Toisaalta voi todeta, että päättäväisyys ja kova luottamus omaan pärjäämiseen jo sinänsä edesauttavat sitä pärjäämistä. Moni tilanne ratkeaa muuhun kuin "tekniseen" paremmuuteen.

Itsensä puolustamisen osalta lähtökohdan kai pitää olla sellainen, että vältä fyysistä yhteenottoa jos vain voit (ja irtaudu tilanteista mahdollisimman nopeasti) MUTTA JOS joudut kamppailemaan niin älä hetkeäkään epäile kykyäsi selviytyä voittajana.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#483

Viesti Mjölnir »

Joo, ja sitten aloitteilijoille tehdään sitä "katutappelijatemppua", eli puuttuvaa tekniikkaa opetetaan kompensoimaan aggressiivisuudella. Tämä tosin on iso haaste, yleensäkään saada porukka aggressiiviseksi (sellaiset, jotka eivät luontaisesti ole). Eli yritän opettaa paljon sitä, että saadaan oma aggressiotaso nostettua ylös tarvittaessa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
ktalo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 148
Lauteille: Syyskuu 2009

Krav Maga

#484

Viesti ktalo »

Mjölnir kirjoitti: Joo, ja sitten aloitteilijoille tehdään sitä "katutappelijatemppua", eli puuttuvaa tekniikkaa opetetaan kompensoimaan aggressiivisuudella. Tämä tosin on iso haaste, yleensäkään saada porukka aggressiiviseksi (sellaiset, jotka eivät luontaisesti ole). Eli yritän opettaa paljon sitä, että saadaan oma aggressiotaso nostettua ylös tarvittaessa.
Joo, näin teet. Ja oikeasti porukka ja se oma treenikaveri vaikuttaa myös tosi paljon siihen, minkälainen siitä treenistä tulee ja mitä siinä oivaltaa.

Mitä tulee tuohon aiemmin mainittuun reality-checkiin omasta osaamisesta, niin ainakin tasokokeessa saa henkilökohtaista palautetta osaamisestaan jos sellaiseen vaan osallistuu. Tosin muistan itsekin peruskurssilla (n. 4 viikkoa treeniä, eli 8 treenikertaa) jonkun sanoneen treenin tiimellyksessä että kyllä tällä osaamisella jo pärjättäisiin baarissa suurinpiirtein ketä vaan vastaan. On se kumminkin vissiin niin, että mitä enemmän reenaa, sitä enemmän tajuaa mitä osaa ja ennen kaikkea mitä ei. Ja sen, että muuttujia siinä oikeassa tilanteessa on sitten enemmän kun siinä treenitilanteessa. Varsinkin soveltavat treenit lisäävät tätä tietoisuutta. Itsekin koin juuri tällä viikolla ihan täydellisen jäätymisen tilanteessa, jossa olin tosi kivasti ottanut hyökkääjältä pistoolin pois, mutta sitten se retku kävikin nyrkeillä päälle - olin ihan liemessä, että mitä mä tällä pyssyllä nyt..

Ai niin, tuota baarissa pärjäävää kaveria ei peruskurssin jälkeen enää näkynyt - kai se osaa jo tarpeeksi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#485

Viesti Mjölnir »

ktalo kirjoitti: Ai niin, tuota baarissa pärjäävää kaveria ei peruskurssin jälkeen enää näkynyt - kai se osaa jo tarpeeksi.
:smt003

Niin niille useimmille käy :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Krav Maga

#486

Viesti Ile »

Joo kato tää on vähän huono laji kun tässä ei voi järjestää skaboja kun jengii kuolis, mutta ei tän opettamisesta saa tehtyä bisnestäkään kun tässä kaikista tulee niin nopeesti niin kovia, ettei tarvi enää treenaa... :)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Krav Maga

#487

Viesti L.K. »

Soveltavat ja elävät harjoitteet yleensä kohtuu hyvin palauttavat useimmat maanpinnalle sekä myös sitten toki luovat sitä itseluottamusta oikealla tavalla. Myös jo mainittu kokeneempien kanssa touhuaminen aika nopeasti myös opettaaa. Puhun siis defendosta maga-ketjussa, mutta lienee suht yleispätevää ip-lajien osalta..?

Noita "osaan jo tämän"-tapauksia tulee valitettavasti joskus vastaan, onneksi aika harvoin.

Sen verran täytyy kyllä todeta, että peruskurssinkin aikana voi tulla tosi isoja tasoeroja harjoittelijoiden välillä ja useimmiten positiivisen eron saavat synnytettyä ne ketkä treenaavat eniten ja myös mahdolliset ylimääräiset treenit sekä myös omaavat oikean ja avomen asenteen. Toki lahjakkuus, fyysisest ominaisuudet yms. vaikuttavat myös.
Toistojen määrää ei voi eritoten alussa vähätellä ja jo yksikin viikkotreeni enemmän voi luoda selkeää eroa alussa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Maga

#488

Viesti Lowclass »

Jep, radikaali ero alkeisen jälkeen (tai jopa aikana) jos käykin 3-4 kertaa viikossa nujuamassa. Siinä erottaa jumppaajat vs joita kärpänen puraisee. (Ei itsetarkoitus mutta huomio)
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Krav Maga -videoita

#489

Viesti ninja »

Ok, kyse oli siis harjoitteista uhkaa vastaan. Mutta mitäs jos joku tulee päälle tarkoituksena iskeä se puukko sisään?

Nyt itsekkin hetken defendoa harrastaneena, olen huomannut kuinka pariharjoittelu menee helposti siihen, että "hyökkääjä" suorittaa puoliteholla, kun taas puolustaja tekee oikeammalla otteella. Ymmärrän, että täysiä ei voi treenata loukkaantumisriskin takia. Mutta jotenkin tämä puolinaisuus korostuu näissä veitsi hyökkäyksissä.

Lähemmäksi todellista kamppailua harjoituksissa pääsee kai sparraustilanteessa, jossa kummallakaan ei ole ennalta sovittua roolia. Onko krav magassa tällaista veitsi sparrausta olemassa?
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#490

Viesti Mjölnir »

ninja kirjoitti: Onko krav magassa tällaista veitsi sparrausta olemassa?
On.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga -videoita

#491

Viesti DeusVult »

ninja kirjoitti: Ok, kyse oli siis harjoitteista uhkaa vastaan. Mutta mitäs jos joku tulee päälle tarkoituksena iskeä se puukko sisään?
Sitten varmaan tehdään vähän erilailla? :D En epäile etteikö tätäkin skenaariota olisi otettu lajissa jotenkin huomioon, vaikka en siis itse harrastakkaan...
ninja kirjoitti: Lähemmäksi todellista kamppailua harjoituksissa pääsee kai sparraustilanteessa, jossa kummallakaan ei ole ennalta sovittua roolia.
Ei pidä paikkaansa. Veitsisparrihan "ilman rooleja" menee välittömästi hippasteluksi, jossa se veitsimies yrittää tuikkia vastustajaa mahdollisimman nopeilla ja kavalilla, mutta voimattomilla ja tehottomilla pistoilla ja viilloilla, hyvin tietäen että vastustaja yrittää tarttua veitsikäteen ja yrittää ehkä riistää aseen. Todellisessa veitsihyökkäyksessä puukottaja ei lähtökohtaisesti ole tullut "sparrailemaan" vaan hyökkäykset ovat huomattavasti dedikoituneempia - kuten esimerkiksi lukuisista netistä löytyvistä turvakameravideoistakin näkee. Tämä antaa puolustajalle mahdollisuuden yllättää puukottaja omalla toiminnallaan, mikä ei salilla sparratessa käytännössä tahdo onnistua mitenkään.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#492

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti:
ninja kirjoitti: Ok, kyse oli siis harjoitteista uhkaa vastaan. Mutta mitäs jos joku tulee päälle tarkoituksena iskeä se puukko sisään?
Sitten varmaan tehdään vähän erilailla? :D En epäile etteikö tätäkin skenaariota olisi otettu lajissa jotenkin huomioon, vaikka en siis itse harrastakkaan...
ninja kirjoitti: Lähemmäksi todellista kamppailua harjoituksissa pääsee kai sparraustilanteessa, jossa kummallakaan ei ole ennalta sovittua roolia.
Ei pidä paikkaansa. Veitsisparrihan "ilman rooleja" menee välittömästi hippasteluksi, jossa se veitsimies yrittää tuikkia vastustajaa mahdollisimman nopeilla ja kavalilla, mutta voimattomilla ja tehottomilla pistoilla ja viilloilla, hyvin tietäen että vastustaja yrittää tarttua veitsikäteen ja yrittää ehkä riistää aseen. Todellisessa veitsihyökkäyksessä puukottaja ei lähtökohtaisesti ole tullut "sparrailemaan" vaan hyökkäykset ovat huomattavasti dedikoituneempia - kuten esimerkiksi lukuisista netistä löytyvistä turvakameravideoistakin näkee. Tämä antaa puolustajalle mahdollisuuden yllättää puukottaja omalla toiminnallaan, mikä ei salilla sparratessa käytännössä tahdo onnistua mitenkään.
Minä ymmärrään ninjan tarkoittava "Sparrilla" sitä, että hyökkäystä ei ole ennalta määrätty. Muuten, olen samaa mieltä DV:n kanssa. On täysin eri asia "otella" veitsen kanssa, kuin yrittää pistää se toisen sisuksiin kahvaa myöten.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Maga -videoita

#493

Viesti Lowclass »

On joo eri asia, M ehti ensin. Ja yritäpä tarttua veitsikäteen kun tulee nopeita pistoja eli Hollywoodtekniikkaa moinen. Sama kuin nappaisi nopean jabin.
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Krav Maga -videoita

#494

Viesti ninja »

DeusVult kirjoitti: Todellisessa veitsihyökkäyksessä puukottaja ei lähtökohtaisesti ole tullut "sparrailemaan" vaan hyökkäykset ovat huomattavasti dedikoituneempia - kuten esimerkiksi lukuisista netistä löytyvistä turvakameravideoistakin näkee. Tämä antaa puolustajalle mahdollisuuden yllättää puukottaja omalla toiminnallaan, mikä ei salilla sparratessa käytännössä tahdo onnistua mitenkään.
Tämä dedikoituneempi on nyt niin hieno sana, etten ymmärrä mitä se takoittaa. Mutta pointtini oli, että kukaan tuskin oikeasti lyö sillä puukolla niin kuin useissa kamppailulaji demoissa näkee. Joten mitä järki on treenata skenaariota joka tuskin koskaan toteutuu. Enkä nyt tarkoita tota puukkouhkaa, koska sillähän on todella paikkansa oikeassa elämässä.

Mitä tarkoitat tällä?: "Tämä antaa puolustajalle mahdollisuuden yllättää puukottaja omalla toiminnallaan, mikä ei salilla sparratessa käytännössä tahdo onnistua mitenkään."
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Krav Maga -videoita

#495

Viesti ninja »

Mjölnir kirjoitti: Minä ymmärrään ninjan tarkoittava "Sparrilla" sitä, että hyökkäystä ei ole ennalta määrätty. Muuten, olen samaa mieltä DV:n kanssa. On täysin eri asia "otella" veitsen kanssa, kuin yrittää pistää se toisen sisuksiin kahvaa myöten.

Juuri tätä tarkoitin. Eli, eihän sitä lyöntisparratessakaan tiedä miten se vastustaja hyökkää.

On varmaan eri asia sparrata veitsen kanssa, kuin että joku aikoisi oikeasti tappaa. Mutta onhan nyrkkeilyhanskalla lyöminenkin eri asia kuin paljaalla nyrkillä.
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa