Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pire

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Pire

#1

Viesti Pire »

Moro. Ajattelinpa mäkin näin synttärin kunniaksi väsätä jotain päiväkirjan tapaista tänne. Nimi on Pirkka Virtanen, tänään tuli 25 vuotta haahuilua täyteen.

Harjoitushistoriasta sen verran, että ensimmäinen varsinainen liikunnallinen harrastus oli ratsastus, jota harrastinkin lähes 10 vuotta. Hevostelun lopetin n. 18-vuotiaana, kun salibandy meni ohi. Säbää tuli pelailtua maalissa n. 8 vuotta. Senkin lopetin uuden lajin tieltä keväällä 2004. Nyt siis päälajina hanmoodo syksystä 2003 lähtien. Muita lajeja, mitä on tullut kokeiltua lyhyitä aikoja seuratasolla: koripallo (kesällä tulee kuitenkin höntsättyä vieläkin), jalkapallo, tennis, jousiammunta, practical-ammunta.

Miekkailu, siis tämä, jossa ollaan valkosissa vaatteissa ja puhutaan ranskaa, on mua kiinnostanut jo aika pitkään ja tänään sitten ilmoittauduin alkeiskurssille. Ensi sunnuntaina olisi ekat treenit.

Mitäs muuta... No, fyysistä ominaisuuksista sen verran, että oon suht hoikka poika, 181 cm ja massaa löytyy ~70 kg. Ehdottomasti suurin heikkouteni hanmoodoa ajatellen on armoton jäykkyys. Alaselkä ja lantion alue varsinkin on melkoisen epätaipuisaa. Edistystä on kuitenkin tapahtunut, hitaasti, mutta kuitenkin. Kummallista kyllä, salibandyveskarin hommissa notkeuden puute ei mua hirveästi haitannut. Kaipa mä sitten kompensoin joillain muilla ominaisuuksilla. Jostain syystä ottelussa mä jotenkin unohdan itseni ja luulen, että pystyn potkimaan päähän kuin mikäkin vandamme. Pitäis vähitellen tajuta, ettei kannata yrittää, kun ei sinne kuitenkaan osu. :p Mutta jonain päivänä vielä...

Siinä oli varmaan alustusta tarpeeksi. En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta. On mahtava meininki meneillään. :)
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#2

Viesti Elina »

Ajattelinpa mäkin näin synttärin kunniaksi väsätä jotain päiväkirjan tapaista tänne
Onneksi olkoon! :occasion4:
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Pire »

Elina kirjoitti: Onneksi olkoon! :occasion4:
Kiitoksia, kiitoksia! :smt048
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Pire »

9.1.2006

1,5 tuntia hanmoodoa

No niin, hyvin alko treenit tänään. Alkulämmittelyssä tehtiin sellasta kantapäät pakaroihin -juoksua ja siinä tuntu oikeessa polvessa joku hassu muljahdus tai joku. Tämän jälkeen kosketettiin juoksusta kädellä lattiaa ja siinä taas tuntu alaselässä tossa vasemman pakaran yläpuolella joku epämääränen vihlaisu. Mulla oli vuos sitten ton selän kanssa ongelmia, mutta luulin jo päässeeni niistä eroon. Just when you think you're out, they pull you back in. No, sillä polvella ei juurikaan potkittu, ja selkähommakin tuntui leviävän koko vasempaan lonkkaan. Tosin treenien edetessä sekä polvi että selkä/lonkka hellittivät lähes normaaleiksi, niin eipä kai mitään mennyt kovin pahasti rikki. Saa nähdä pääsenkö sitten huomenna sängystä ylös. Pitää kai yrittää vielä venytellä varovasti. :?

Lopputreenit menikin sitten vähän plääh, kun arastelin polvea ja selkää. Tehtiin vähän steppejä eri suuntiin, nämä tuntuivat menevän ihan ok. Luulen, että on jopa kehitystä tapahtunut. Näitä oon kyllä kotonakin veivannut aika paljon. Sitten vähän lyöntejä. Mun oikee käsi on ihan toivoton. Ei oo voimaa eikä koordinaatiota. Pitää tehdä töitä sen kanssa. Vielä vähän potkuja, näitä ei oikein pystynyt tekemään noiden vammojen takia. Tosin muutaman varovaisen toiston jälkeen ei tuntunut enää kovin pahalta.

Sen jälkeen tehtiin kaatumisia. Näissä oon tosi huono, kauhee kolina vaan käy. Pitäis jotenkin saada omalla ajalla harjoteltua, mutta ei oo kotona ainakaan oikein tilaa. Ei edes kylppärissä. :p

Seuraava harjoitus: kaveri potkaisee kiertopotkun, jalka kiinni ja kaato. Ei kauhean hyvin mennyt, mutta ei nyt niin surkeastikaan. Tämän jälkeen vielä vähän taklausta. Siis jaloista kiinni ja kaveri maihin. Tätä ei oo kauheesti harjoteltu, niin meni vähän miten meni.

Kokonaisuutena ei mitenkään maata mullistavat treenit. Noi alun haaverit kyllä varjosti aika pahasti. Hlvtt, kyllä mäkin onnistun. Telon itteni jo alkulämmittelyssä ihan ilman apua ja kuukauden päästä pitäis mennä kisoihin, jossa toiset yrittää aktiivisesti hakata mut. :roll:

No, tulipa aika negatiivinen kirjotus, mutta loukkaantumiset vaan aina v*tuttaa aika rankasti. Oon kuitenkin tosta tulevasta miekkailukurssista aika innoissani. En oo vielä saanut vahvistusta, että ehdinkö mukaan, kun siellä oli kuulemma vain n. 2 paikkaa vapaana. Toivon parasta. :)
Kuvake
Feenix
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 259
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#5

Viesti Feenix »

Pire kirjoitti: Noi alun haaverit kyllä varjosti aika pahasti. Hlvtt, kyllä mäkin onnistun. Telon itteni jo alkulämmittelyssä ihan ilman apua ja kuukauden päästä pitäis mennä kisoihin, jossa toiset yrittää aktiivisesti hakata mut. :roll:
Jei, en ole enää ainoa.^^ Se on nykyään ihan seuransisäinen vitsi, asiat eivät ole kondiksessa, ellen minä hajota ihteeni treeneissä. :lol:

Ottaa nyt vaan iisinä, ettei ole jo valmiiksi hajonnut siellä kisoissa. Kih.

///EDIT
Ja ai niin, syntymäonnittelut.
.go ahead, make my day.
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti Pire »

Feenix kirjoitti: Jei, en ole enää ainoa.^^ Se on nykyään ihan seuransisäinen vitsi, asiat eivät ole kondiksessa, ellen minä hajota ihteeni treeneissä. :lol:

Ottaa nyt vaan iisinä, ettei ole jo valmiiksi hajonnut siellä kisoissa. Kih.
Juuh, ei mulla noita loukkaantumisia nyt niin kauheasti oo ollut, mutta joka kerta oon ne onnistunut ihan ite tehtailemaan. Kisoissa ei mulle sitten ookaan koskaan sattunut mitään. Tosin vastustajan oon pari kertaa telonut potkasemalla jalat yhteen. :oops:
Ja ai niin, syntymäonnittelut.
Kiitos paljon. It feels good to be born. :D
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mika »

Juuh, onnea! :partyman:



PS. Tolla Feenixilla on ihan pian kanssa omat synkkärit, muista onnitella sitten häntä...;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti Pire »

Mika kirjoitti: Juuh, onnea! :partyman:
Kiitosh! :) Täähän on hyvä tapa kasvattaa viestimäärää. :p


PS. Tolla Feenixilla on ihan pian kanssa omat synkkärit, muista onnitella sitten häntä...;)
Pitää muistaa. :)
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti Pire »

En sitten jaksanut enää venytellä illalla, laiska kun olen. Istuin vaan ja söin rypäleitä. Rypäleiden syöminen on mulla joku refleksi tai autonominen toiminto tai joku. Kun sen kerran laittaa käyntiin, niin sen jälkeen voi vaan katella, kun käsi lappaa marjaa suuhun ja leuat rouskuttaa minkä kerkiää.

Taisin selvitä noista eilisistä haavereista säikähdyksellä. Ei oo mikään paikka kipeenä. Which is nice.
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti Pire »

11.1.2006

2 tuntia hanmoodoa

Tänään oli jatkokurssin treenit. Treenattiin torjuntoja, väistöjä ja vastahyökkäyksiä. Lopuksi otettiin kevyttä sparria.

Treeneihin mennessä olin tosi väsynyt, meinasin nukahtaa bussiin. Aamullakin menin vahingossa tuntia liian aikasin kouluun. Ois se extrauni kyllä maittanut. Perkkele. Äkkiä sitä kuitenkin piristyi kun sai ittensä liikkeelle ja hien virtaamaan.

Tuntui aika hyvältä, suht rennolta. Kiertopotkukin nousi pään korkeuteen pari kertaa omalla mittapuullani aika näppärästi. Taitaa se kuuluisa rentous olla pikkuhiljaa ehkä löytymässä. Saa nähä.

Torjunnat sujui aika hyvin. Ei tullu pahemmin läpi. Yläpotkuja torjuttaessa täytyy muistaa nostaa yläkäsi riittävän ylös. Vetäjä potki mua muutaman kerran vähän kovempaa ja otin sen ranteella vastaan. Ei kannata, se sattuu. Siispä kättä korkeemmalle ja potku kyynärluulla vastaan.

Sparri oli tosi kevyttä, jatkokurssilaisten kanssa kun tehtiin. Mutta ihan hyvä niin, pehmeä lasku sopii ainakin mulle, kun ei oo vähään aikaan tullu sparrattua juuri lainkaan. Tuntui suht hyvältä tämäkin. Vielä pitäis pysyä kyllä rauhallisempana. Mulla on välillä vähän kiire hyökkiä kimppuun silloinkin kun ei paikkaa olis.

Hyvä mieli jäi treeneistä. :)

Tänään tuli varmistus, että pääsin miekkailukurssille. Jei! ^^ Ekalla kerralla päästään kuulemma jo tökkimään valmentajaa ja pistotyynyjä. :)
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti Pire »

13.1.2006 2 tuntia hanmoodoa

Aluksi käytiin aika tarkkaan läpi ihan perushaarahyppyjä ja ympärihyppyjä. Koitettiin saada liikeradat ja rentous kuntoon. Välillä tuntui kyllä aika hyvältä. Ympärihypyissä kyllä väsyy mulla ainakin pohkeet aika nopeesti, ei oo kai sitten sitä rentoutta vielä tarpeeks. Ja sitten kun alkaa pohkeissa tuntua, niin se hyppy menee muutenkin pieleen, tasapaino heittelee missä sattuu.

Lopputreenin aiheena vastatekniikka 2 eli vt2 eli suoran potkun väistö ja vastahyökkäys. Tehtiin pelkkää väistöä tällä kertaa. Ensin itsekseen ja sitten parin kanssa. Kyllä se jo paremmin menee kuin vaikka puoli vuotta sitten. Ihan lohduttavaa, kun huomaa kehittyvänsä edes vähäsen. :) Oikea kylki edessä tuntui vaan tosi vaikealta. Kun jostain syystä muodossa kun tehdään, niin tehdään vaan toiselle puolelle. Ja mun pitäis kyllä treenata sitä toista puolta just, kun ottelen enimmäkseen oikea kylki edellä. Täytyy pitää mielessä eikä tehdä vaan lampaana muiden mukana.

Fyysisesti ei ollut rankat treenit, mutta hyvät olivat ja tuli taas vähän mietittävää. :) Huomenna sitten alkeiskurssin treenit ja sunnuntaina eka miekkailukerta, tuskin maltan odottaa. :duel: :D
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti Pire »

14.1.2006 2 tuntia hanmoodoa

Jatkokurssin treenit. Harjoteltiin liikkumista, väistöjä ja torjuntoja. Aika jees. Ei mitään ihmeempää sanottavaa kai tästä. Treenin jälkeen nuudeleita, saunaa, makkaraa ja olutta. Ei ehkä ihan optimaaliset palautukset, mutta mukavat. Uni tuli hyvin kun sänkyyn asti pääsi. :)

15.1.2006 1,5 tuntia miekkailua

Tänään alkoi sitten kalpamiekkailun alkeiskurssi. Väki oli yllättävän vanhaa, taisin olla itse sieltä nuoremmasta päästä jopa. Sinänsä ihan mukava yllätys, ettei tarvitse aina pelkkien teinien kanssa temmeltää. Vaikkei teineissäkään tietenkään mitään vikaa ole. :D Alkuun oli pieni luento miekkailun historiasta, eri lajeista ja välineistä ja kurssista ja harjoittelusta yleensä. Sitten pikaiset alkulämmöt; oltiin hippaa ja viestijuoksua miekkailualueen päästä päähän.

Perusasennon opetus aloitettiin sanoilla "miekkailun perusasento on ihmisen fysiologialle täysin luonnoton" :D Ja kyllähän se suht hankalalta aluksi tuntuikin. Tosin kummiin asentoihin olen jonkun verran tottunut jo hanmoodossa, niin eiköhän tämäkin ala aika nopeasti tuntumaan jotenkin luontevalta. Siinä sitten haettiin oikeat paikat ja asennot jaloille ja käsille.

Tämän jälkeen ryhdyttiin liikkumaan. Askelta eteen ja taakse. Sitten päästiin hyökkäysosastolle, käden ojennusta. Tämä yhdistettiin askeleeseen, niin saatiin askelpisto. Tärkeä asia oli, että käden ojennus aina ensimmäisenä. Seuraavana vuorossa syöksy. Syöksyn loppuasento muistuttaa hanmoodon erästä seisontaa (mulla on noi seisontojen nimet vähän hakusessa, kun niitä ei oo kauheasti harjoteltu), niin se tuntui vähän tutulta liikkeeltä jopa. Tässäkin käden ojennus ensin, niin kuin aina. Sitten yhdistettiin askelpisto ja syöksy, niin saatiin askelsyöksy. Brilliant! :)

Sitten saatiin hanskat ja miekat käteen ja harjoiteltiin opittuja asioita ilmaan. Valmentaja puki varusteet päälle ja kävi jokaisen luona ja saatiin häntä sitten pari kertaa tökätä. Kalibroitiin piston voimakkuutta ja katsottiin, että käsi ja muut ulokkeet ovat optimaalisissa asennoissa. Piston ei todellakaan tarvitse olla voimakas, anturi vaatii vain 750 gramman paineen rekisteröidäkseen osuman. Lopuksi pisteltiin vielä seinätyynyjä vapaaseen tahtiin.

Vetäjä vaikutti mukavalta ja asiantuntevalta ja meininki oli sopivan rentoa, mutta asiallista. Ilolla odotan seuraavaa kertaa ja näillä näkymin tulen jatkamaan myös alkeiskurssin jälkeen.
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti Pire »

19.1.2006 1,5 tuntia miekkailua

Alkeiskurssin toinen treenikerta ja hyvältä tuntuu. Treeneissä oli hauskaa ja uutta asiaa opittiin. Nyt päästiin jo pistelemään toisiamme.

Tehtiin harjoitusta, jossa avustaja avaa hyökkäyslinjan siirtämällä miekkansa sivuun ja toinen tekee tähän askelpiston. Lisättiin vaihtoehto, jossa avustaja samanaikaisesti ottaa askeleen eteen, jolloin tehtiin vain käden ojennus avustajan "kävellessä" miekkaan. Vielä lisäksi avustaja ottaa askeleen taakse ja tähän vastattiin askelsyöksyllä. Tässä mulla oli välillä vaikeuksia pitää askeleet tarpeeksi lyhyinä. Samaa vikaa mulla on kyllä ollut hanmoodon puolellakin.

Ensimmäinen ottelunomainen harjoitus oli askelsyöksyhippa. Kumpainenkin on vuorollaan hyökkääjä, joka hyökkää askel-askelsyöksyllä ja toinen yrittää väistää liikkumalla taaksepäin. Teräkontaktia ei tässä sallittu. Hyökkäyksen jälkeen toinen voi välittömästi lähteä hyökkäämään. Onnistuneen piston jälkeen homma seis ja alusta. Tässä tuli jo vähän lämminkin. :)

Hyvältä tosiaan maistuu miekkailu tässä vaiheessa. Uskon, että tulen jatkamaan myös alkeiskurssin jälkeen.
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Pire »

Hoh, eipä oo tullut paljoa kirjoteltua viime aikoina. Jos tänään vaikka aloittaisi. Miekkailu on kesätauolla, hanmoodoa on 2 kertaa viikkoon elokuun loppuun asti.

Illalla olis 2 tunnin hanmoodotreenit ja lupailivat, että sparria ainakin olisi tarjolla. Mikä on tosi jees, kun sehän tässä lajissa parasta on, eikä oo sparrattu todella pitkään aikaan. Kisoihinkin pitäis mennä joskus syksyllä, niin on jo korkea aikakin aloittaa valmistautuminen. Viime kisoja ennen ei päässyt sparrailemaan juuri lainkaan kunnolla ja tuloksena sain selkääni, mikä oli sinänsä opettavainen kokemus, mutta ei sitä turhan päiten viitsi uudestaan kokea. Nyt pitää valmistautua kunnolla ja jos siitä huolimatta saan selkääni, niin sitten ei voi mitään, mutta tulipahan ainakin yritettyä kunnolla. Tarkoitus olisi kuitenkin vähintään puoleni pitää ja tarjota vastusta ja kenkää sille vastapelurillekin.

Jeps, kirjottelen illemmalla sitten lisää, kun pääsen treeneistä kotiin. Enteilen hikistä iltaa. :P
Pire
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 121
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Pire »

11.7.2006 2 h hanmoodo

Jouduinkin yllättäen vetämään treenit. Väkeä oli lisäkseni ruhtinaalliset kolme. Tehtiin vastatekniikka 1:ä ja 2:a eli vastatekniikkaa kierto- ja suoria potkuja vastaan. Lopuksi sparrailtiin.

Oli aika väsynyt olo, kuuma ja hiki. Varsinkin kun veti suojat päälle. Ihanaa. Ei mennyt kauhean hyvin, varmaankin väsymyksestä johtuen. Torjuin sparrissa takakiepparin suullani. Ei ollut hammassuojia mukana, mutta onneksi ei ollut kova potku. Pieni haava vain tuli ylähuulen sisäpuolelle. Ens kerralla sitten raketti kuuhun ja palikka suuhun. Ekat sparrit suunnilleen puoleen vuoteen. En osannut. En uskaltanut tehdä oikein mitään. Takapotku varsinkin tuntuu vastenmieliseltä, kun pitää kääntää selkä vastustajalle. Lähinnä tökin etupotkuilla ja välillä yritin mennä lähelle lyömään muutaman lyönnin, joiden perään kiepparia. Liikkuminen on ehkä kehittynyt jonkun verran. Ehkä. Suunta vain on väärä, melkein pelkkää pakittelua ja väistelyä. Pitäis kai mennä vaan rohkeemmin hyökkäämään. No, kaipa se tästä lähtee, kunhan saa vaan tarpeeksi treenata.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa