Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Uisge be'athe

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 128
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Whisk away

#16

Viesti TimoS »

Mika kirjoitti: Niin, mitkä niitä erityisen savuisia merkkejä muuten ovat? Siis muutkin kuin Suomessa myytävät, kaikki kelpaa.
No jaa, ainakin Laphroaig ja Bowmore, yleensäkin tuolta Islayn saarelta tulevat viskit, lukuunottamatta Bruichladdichia joka on käsittääkseni säännön vahvistava poikkeus
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Uisge be'athe

#17

Viesti tuutikki »

mawashi kirjoitti: jotain Jamesonia. Ihan hyvältä tuo meikäläisen suuhun maistuu, mutta onko se "guruille" ihan tiskivettä? :)
Viime kesänä tuli käytyä Jamesonin tehtailla ja tarttui pullo matkaan. Vielä odottaa viskinmaistajaisia. Vieläkin. Sielläpä sitä sai maistella Irlannin antia, vaikka edelleen kallistun Skotlannin suuntaan. Tosin niin en uskaltanut siellä sanoa ;)
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Uisge be'athe

#18

Viesti Ronin »

mawashi kirjoitti: Mikäs olisi hyvä viski tämmöiselle vasta-alkajalle?
Pari edullista irkkuviskiä on Bushman 10v ja Bushman Black Bush. Etenki toi 10v on tosi pehmeä. Itse odottelen juuri tuliaisiksi tuota 10v Bushmania. :) Toinen hyvä normiviski on 12v Glenfiddich.

Sen jälkeen ku on joitain testaillu ni kannattaa ehdottomasti kokeilla jo monesti mainittuja Islayn helmiä; Laphroaigia ja Bowmorea.

Kannattaa muuten myös testailla ns. "käyttöviskejä" kuten Jack Danielsia, Ballentinesia, Johnny Walkeria jne. jne. jne. Niistä saa hyvän idean millasia viskit on ns. ruohonjuuritasolla ja sit voi alkaa hahmottamaan vähä tykkääkö enemmän bourbonista vai skottilaisesta jne.

Oh yeah, ja kannattaa hommata pari halpaa viskiopasta; itsehän päättää mistä tykkää, mutta ne voi olla ihan hyviä suunnannäyttäjiä. Esim. jos tykkäät Islayn savuisista viskeistä ni kirjoista saa ideaa mitä lähteä hakemaan.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Antti91
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 99
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere

#19

Viesti Antti91 »

Mun kavereita ovat Jim, Jack ja Johnny... 8)
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." Groucho Marx
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Re: jos oikeasti kiinnostaa...

#20

Viesti Tapani »

TimoS kirjoitti:
joonas kirjoitti:Ja whiskyhän on siis Skotlannissa tislattua, sekoittamatonta mallastislettä. Muut ovat halpoja kopioita, varokaa niitä...
Irlantilaiset voisivat olla asiasta "hieman" toista mieltä (tosin he kirjoittavatkin tämän jalon tuotteen nimen whiskey :D )
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös vastoin yleistä käsitystä nimenomaan Irlantia pidetä viskin "lähtömaana"? Jos siis tuollaista yleensä voi löytää. Muistelisin näin jostain viskikirjasta lukeneeni, täytyy katsoa jos löytyisi uudestaan.


Tapani
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 102
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Historia

#21

Viesti Mika »

Taitaapi olla kiistanalainen kappale historia...

http://www.celtic-whisky.com/histrya.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 128
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: jos oikeasti kiinnostaa...

#22

Viesti TimoS »

Tapani kirjoitti: Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös vastoin yleistä käsitystä nimenomaan Irlantia pidetä viskin "lähtömaana"? Jos siis tuollaista yleensä voi löytää. Muistelisin näin jostain viskikirjasta lukeneeni, täytyy katsoa jos löytyisi uudestaan.
Yleisestä käsityksestä en tiedä, mutta muistelen itsekin että ainakin irlantilaiset itse ovat tätä mieltä. Muistan muuten yhden tv-ohjelman, jossa jotain irlantilaista tyyppiä haastateltiin, en muista enää mistä aiheesta, mutta jäi mieleen kun tyyppi totesi että säkkipillit, kiltit ja viski ovat alunperin lähteneet heiltä, mutta että skotit eivät vaan ole tajunneet että kaksi ensimmäistä ovat vitsi :lol:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#23

Viesti Ronin »

joonas kirjoitti: Enivei, molempia voi juoda, mutta jos viivalle laittaa mallasta ja irkkua, niin valinta on helppo...
Pystyisitkö sokkotestissä siis selvästi kertomaan mitkä viskit ovat Irlannista ja mitkä Skotlannista? :)
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#24

Viesti tuutikki »

Ronin kirjoitti: Pystyisitkö sokkotestissä siis selvästi kertomaan mitkä viskit ovat Irlannista ja mitkä Skotlannista? :)
Tämähän on helppo. Kyllä whiskyn whiskeystä erottaa.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 128
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#25

Viesti TimoS »

Jep, kyllä irkkuviskin yleensä erottaa mausta. Ne on tyypillisesti sellaisia pehmeämpiä
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#26

Viesti Ronin »

TimoS kirjoitti: Jep, kyllä irkkuviskin yleensä erottaa mausta. Ne on tyypillisesti sellaisia pehmeämpiä
Jep, mutta pehmein mitä itse olen maistanut on Glenmorangie ja se on ihan skottikamaa. :?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 128
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#27

Viesti TimoS »

Ronin kirjoitti: Jep, mutta pehmein mitä itse olen maistanut on Glenmorangie ja se on ihan skottikamaa. :?
Joo, siis tottakai skoteissakin on pehmeitä, mutta irkkuviskeissä on se jokin oma makunsa. Pirusteen vaikee selittää että mikä se jokin on, kun ei osaa sitä kuvailla :) Itse en muuten oikein erityisemmin pidä tuosta perus-Glenmorangiesta. Musta se on vähän mauton
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#28

Viesti Ronin »

TimoS kirjoitti: Joo, siis tottakai skoteissakin on pehmeitä, mutta irkkuviskeissä on se jokin oma makunsa. Pirusteen vaikee selittää että mikä se jokin on, kun ei osaa sitä kuvailla :) Itse en muuten oikein erityisemmin pidä tuosta perus-Glenmorangiesta. Musta se on vähän mauton
En ole 10v:tä maistanu; ainoastaan 15v:tä ja se on edelleen oma suosikki, vaikken sitä sen yhden pullollisen jälkeen ole saanutkaan. Ehkä aika on kullannut muistot. :lol:

No niin...nyt minulla on haaste edessä: pitää oppia erottamaan irkku- ja skottiviskit. Täytynee ruveta harjoittelemaan. ;)
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#29

Viesti Mänzy »

Lagavulinin 20-vuotias on toistaiseksi paras kohdalleni sattunut. Laphroaig, Highland Park ja Cragganmore ovat myös suosikkeja.


Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Tero
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 760
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#30

Viesti Tero »

Mekong on parasta. Siinä on semmonen vieno jälkimaku. Vähä muistuttaa neo amiseptin hajua.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa