Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#1

Viesti JanneM »

Mod Edit: ketjun aihetta laajennettu keskustelun rönsyillessä

Onkos tuo taittopatukka sallittu JV käytössä vai meneekö samaan kategoriaan teleskoopin kanssa?

Teleskooppipamppuhan olisi ihanteellinen voimankäyttävaline myös Järjestyksenvalvojille (Ordninsvakt) sillä sen saa kuljetettuä pienessä tilassa.
Harmi vaan, kun sitä ei JVt saa käyttää.

Myös sitä etä lamautinta odotan ja kainalokoteloa.
Jos etälamautin ikinä tulee JV käyttöön sallituksi olen minä ensimäisenä jonossa kouluttamaan tiseäni sen käyttöön ja ostamaan ko välineen.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Olppaemi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1182
Lauteille: Joulukuu 2005

#2

Viesti Olppaemi »

JanneM kirjoitti: Teleskooppipamppuhan olisi ihanteellinen voimankäyttävaline myös Järjestyksenvalvojille (Ordninsvakt) sillä sen saa kuljetettuä pienessä tilassa.
Harmi vaan, kun sitä ei JVt saa käyttää.
Mitäs, mitäs, mitäs. Kuva

Eräältä portsarilta kuulin tuossa viime kuun puolella, että teleskooppi tulisi järjestyksenvalvojille sallituksi tämän vuoden alusta...Oli tuo mullekin uusi juttu, mutta en kuitenkaan varmistanut tietoa mitenkään. Eli tuoko ei sitten ollutkaan totta?

Mistähän tuo väite on sitten peräisin. :funtsii:
“The soldier, above all other people, prays for peace, for he must suffer and bear the deepest wounds and scars of war.”
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#3

Viesti JanneM »

Mites se menikäään...

Ne on ne Vartijatyypit kenellä lukee järjestyksenvalvoja selässä jotka saa käyttää TKPtä. Ovella ja tapahtumissa TKPtä ei saa käyttää vaikka olisi vartijan koulutuskin.

En nyt jaksa muistaa miten se pykälä meni.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Olppaemi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1182
Lauteille: Joulukuu 2005

#4

Viesti Olppaemi »

En tähänhätään löytänyt netistä mitään asiaan liittyvää.

No, pykälät varmaan löytyy ainakin finlexistä jos jaksaa kaivaa...


Eli tilanne ei ole muuttunut mihinkään vuoden alusta?

Damn...Oishan tuo ollut aika näppärä väline.


Ihme juttu, että tällaisia epäselvyyksiä pääsee ihmisille muodostumaan. Onhan se aika paha homma jos joku kantaa ovimiehenä sitä teleskooppia tietämättä sen laittomuudesta...

Aina on tietysti hyvinkin mahdollista, että se olin minä joka käsitti asiat väärin, mutta enpä usko silti.



/Muokkaus:

Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 29 § 2 mom.

Ampuma-asetta, kaasusumutinta ja teleskooppipatukkaa saa kantaa ainoastaan vartija, joka on saanut sisäasiainministeriön vahvistamat vaatimukset täyttävän erityisen voimankäyttökoulutuksen ja osoittanut vuosittain, että hänellä on riittävä ampuma-aseen käsittelytaito ja ampumistaito.

Tässä tilanteessa vartijaksi sitten rinnastetaan myös vartiointiliikkeen toimeksiannosta kohteeseen asetettu järjestyksenvalvoja.

Joka päivä oppii jotain uutta...
Viimeksi muokannut Olppaemi, tammi 5, 2006, 20.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“The soldier, above all other people, prays for peace, for he must suffer and bear the deepest wounds and scars of war.”
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#5

Viesti JanneM »

Ei se TKPkään mikään ihmeitä tekevä voimankäyttö väline. Onpahan vain kätevämpi tapa kantaa pamppua töissä.

Se etälamautin olisi sellainene jolla olisi oikeasti jotain erityistä vaikutusta Järjestyksenvalvojien voimankäyttötasoihin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
SamiT
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 111
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: HKI

#6

Viesti SamiT »

JanneM kirjoitti: Jos etälamautin ikinä tulee JV käyttöön sallituksi olen minä ensimäisenä jonossa kouluttamaan tiseäni sen käyttöön ja ostamaan ko välineen.
Tazer X-26:n hinta on n. 1000€
Melko kallista - Elämä on!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti bodyguard »

Jäänytkeskustelun jatko syystä tai toisesta huomaamatta.
Olppaemi kirjoitti: Tässä tilanteessa vartijaksi sitten rinnastetaan myös vartiointiliikkeen toimeksiannosta kohteeseen asetettu järjestyksenvalvoja.
Eipä rinnasteta, järjestyslaki määrittää mihin voidaan asettaa

6 luku
Erinäiset säännökset
22 §
Järjestyksenvalvojan asettaminen

Kauppakeskuksen tai liikenneaseman sijaintipaikan taikka kulkuneuvon lähtöpaikan poliisilaitos voi paikan tai kulkuneuvon haltijan hakemuksesta antaa luvan asettaa kauppakeskukseen, liikenneasemalle tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon järjestyksenvalvojista annetussa laissa (533/1999) tarkoitettuja järjestyksenvalvojia ylläpitämään poliisin apuna järjestystä ja turvallisuutta, jos järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen ei muulla tavalla ole tarkoituksenmukaista sekä järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sitä perustellusta syystä edellyttää. Järjestyksenvalvojien asettamiseen oikeuttavassa päätöksessä järjestyksenvalvojien toimialue on rajattava kauppakeskuksen tai liikenneaseman kiinteistön alueelle taikka kulkuneuvoon ja tarvittaessa niiden välittömään läheisyyteen.


Nämä järjestyksenvalvojat voivat käyttää teleskooppipatukkaa edellyttäen että asianmukainen vartijan voimankäyttökoulutus on suoritettu kuten 23§ todetaan. Vartioimisliikehän voi vastaanottaa toimeksiannon vaikka ravintolan ovesta, mutta koska nämä eivät ole järjestyslain alaisia järjestyksenvalvojia niin he eivät voi kantaa teleskooppipatukkaa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#8

Viesti JanneM »

SamiT kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Jos etälamautin ikinä tulee JV käyttöön sallituksi olen minä ensimäisenä jonossa kouluttamaan tiseäni sen käyttöön ja ostamaan ko välineen.
Tazer X-26:n hinta on n. 1000€
Melko kallista - Elämä on!
Uzi maksaa n. 1500€ käytettynä ja siltikin aion sellaisen joskus hankkia...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti bodyguard »

Olppaemi kirjoitti: Eräältä portsarilta kuulin tuossa viime kuun puolella, että teleskooppi tulisi järjestyksenvalvojille sallituksi tämän vuoden alusta...Oli tuo mullekin uusi juttu, mutta en kuitenkaan varmistanut tietoa mitenkään. Eli tuoko ei sitten ollutkaan totta?
Tämä on tornihuhu, joka jostain syystä on kiertänyt varsin sitkeästi ihmisten keskuudessa. Jokainen voi itse lukea Hallituksen esityksen Eduskunnalle laiksi järjestyksenvalvojista annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sieltä kuitenkin lainaus:
"Järjestyksenvalvojan voi-
mankäyttövälineisiin ei ehdoteta muutoksia,
mutta voimankäyttövälineistä ehdotetaan nyt
säädettävän tyhjentävästi lain tasolla. Järjes-
tyksenvalvojan voimankäyttövälineitä olisi-
vat nykyiseen tapaan ampuma-aselain 11
§:ssä tarkoitettu kaasusumutin, käsiraudat
sekä enintään 70 senttimetriä pitkä patukka.
Tässä yhteydessä olisi syytä todeta selvyyden
vuoksi, että ampuma-aseen kantaminen jär-
jestyksenvalvontatehtävissä olisi kokonaan
kiellettyä ja teleskooppipatukan kantaminen
järjestyksenvalvontatehtävissä olisi mahdol-
lista ainoastaan järjestyslain 22 §:ssä sääde-
tyissä järjestyksenvalvontatehtävissä."

Ihme juttu, että tällaisia epäselvyyksiä pääsee ihmisille muodostumaan. Onhan se aika paha homma jos joku kantaa ovimiehenä sitä teleskooppia tietämättä sen laittomuudesta...
Tässä tapauksessa sattuu kyllä omaan nilkkaan jos lähdet kantamaan jotain voimankäyttövälinettä sillä perusteella että "kaverin serkku oli kuullut että sitä saa vuoden alusta kantaa". Eli jokainen joka saa sakot siksi ettei edes itse tiedä oman työnsä lakiperusteita niin sietää saadakkin. (p.s. sehän on laiton vaan jos siitä jää kiinni ;) )

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
SamiT
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 111
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: HKI

#10

Viesti SamiT »

JanneM kirjoitti:
SamiT kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Jos etälamautin ikinä tulee JV käyttöön sallituksi olen minä ensimäisenä jonossa kouluttamaan tiseäni sen käyttöön ja ostamaan ko välineen.
Tazer X-26:n hinta on n. 1000€
Melko kallista - Elämä on!
Uzi maksaa n. 1500€ käytettynä ja siltikin aion sellaisen joskus hankkia...
Ei välttämättä:
http://www.suomiase.com/cgi-bin/ase.pl?ID=591" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosin väliäkös hällä, mutta aika kallis on tuo tazer kuitenkin. Varsinkin jos vertaa muihin voimankäyttövälineisiin...
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#11

Viesti L.K. »

En millään jaksa uskoa,että Tazeria tulee JV-käyttöön ainakaan n.5 vuoteen. Kuitenkin sen pitää olla ensin suht kauan viranomaisten käytössä,jotta siitä saadaan Suomen oloissa riittävän paljon testituloksia yms.
Ja nykyisellä JV-koulutusjärjestelmällä näen kyllä Tazerin vähän liian järeäksi laitteeksi...kyseessä on kuitenkin laite,joka mielestäni on ihan eri kategoriassa kuin OC tai patukka/TKP.

TKP:n toivottaisin kyllä erittäin tervetulleeksi JV-puolelle mahdollisimman pian,mutta valitettavasti uskon,että siinäkin menee vielä kauan.
TKP:hän nauttii aika ihmeellistä kulttiasemaa,vaikka sen tärkein ominaisuus mielestäni verrattuna patukkaan on sen kätevä mukana kuljettaminen.Toki vammanaiheuttamisriski on pienempi ja teoriassa pitäisi pysäyttää paremmin kuin vinyyli jne. Mutta näistäkin on kentältä kuulunut aika ristiriitaista tietoa.
Tuo kuljetettavuus ja avaamistekniikan käyttäminen osana voimankäyttöä on ne tärkeimmät ominaisuudet verrattuna patukkaan.
Ainakin minun mielestäni,toki jollain muulla on varmasti hyvinkin eriävä mielipide. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti bodyguard »

K.Maga kirjoitti: En millään jaksa uskoa,että Tazeria tulee JV-käyttöön ainakaan n.5 vuoteen. Kuitenkin sen pitää olla ensin suht kauan viranomaisten käytössä,jotta siitä saadaan Suomen oloissa riittävän paljon testituloksia yms.
Pistä ykkönen siihen viitosen eteen niin saatetaan alkaa olemaan lähellä. Uskon että pelkästään tkp:n saaminen kestää tuon ~5 vuotta. Olen kyllä vähän skeptinen sen suhteen tulisiko taseria koskaan jv- käyttöön.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#13

Viesti JanneM »

SamiT kirjoitti:
JanneM kirjoitti:
SamiT kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Jos etälamautin ikinä tulee JV käyttöön sallituksi olen minä ensimäisenä jonossa kouluttamaan tiseäni sen käyttöön ja ostamaan ko välineen.
Tazer X-26:n hinta on n. 1000€
Melko kallista - Elämä on!
Uzi maksaa n. 1500€ käytettynä ja siltikin aion sellaisen joskus hankkia...
Ei välttämättä:
http://www.suomiase.com/cgi-bin/ase.pl?ID=591" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta tuo onkin puolimoottorilla ei sarjatulella.... ;)
Puolimoottorisessa UZIssa ei oo mitään järkeä. (niinkun sarjatulisessa sitten olis..)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#14

Viesti Ari »

Tämä viestiketju on jaettu erilliseksi keskusteluksi OC-Foam/OC-Gel-viestiketjusta.
Aki Äijälä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 77
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: turku

#15

Viesti Aki Äijälä »

JanneM kirjoitti: Onkos tuo taittopatukka sallittu JV käytössä vai meneekö samaan kategoriaan teleskoopin kanssa?
Se ei ole teleskooppi, joten se olisi sinänsä laillinen. Toki voi olla että lainsäätäjä innostuisi tekemään lakimuutoksia senkin suhteen, kun se kerran menee pienempään tilaan kuin tavallinen patukka. Mutta vaikea niitä kuulemma on saada teetettyä, etenkin kun markkina-alue oikeasti olisi vain Suomi. Muualla maailmassa kun tkp ei ole yhtään tavallista patukkaa kummempi.
JanneM kirjoitti: Teleskooppipamppuhan olisi ihanteellinen voimankäyttävaline myös Järjestyksenvalvojille...
Paha sanoa ihanteellisesta mitään, onhan se kätevämpi kantaa kuin tavallinen patukka, vaikka haittapuoliakin on.

Bodyguard ja K.Maga tuossa jo hyvin selkeyttivät tkp:n ja JV:n suhdetta, ja vaikka SM:n puolella onkin ihmisiä jotka mieluusti olisivat ajamassa tkp:tä myös järjestyksenvalvojille, pitänee odottaa kunnes tkp on joka rikollisen perustyökalu, ennen kuin se sallitaan JV-puolella. Kieltologiikka kun on se, ettei tkp vaan päädy järkkäreiltä rikollisille.

Noita "tulee sallituksi sen-ja-sen-alusta" -huhuja kiertelee jatkuvasti, niihin ei kannata kovin vakavasti suhtautua, ellei lähde ole erittäin luotettava. Siis ellet itse sitä lue laista tai kuule asianmukaisessa kertaus/täydennyskoulutuksessa.
JanneM kirjoitti: Jos etälamautin ikinä tulee JV käyttöön sallituksi olen minä ensimäisenä jonossa kouluttamaan tiseäni sen käyttöön ja ostamaan ko välineen.
Kuten myös. Kiva lelu. Tosin ei sille oikeasti kovin paljon käyttöä missään olisi.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa