Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Fillarit, nuo mainiot mankelit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#346

Viesti jkk »

Paappa, mistäs tuon hienon spessun kuvan kaappasit? Hienon näköinen pyörä.

Nyt täytyy onnitella MarkkuT:eetä ja muita cc:en omistajia. Viime keväänä ajelin maantiepyörällä jo tähän aikaan vuodesta, mutta nyt ei huvita. Keskimäärin 20 kilsan välein puhkes kumi. Välillä kilsan välein. Sata kilometriä tais olla pisin matka minkä pääsi ilman paikkailua..

Mieli tekisi kyllä kovasti polkemaan. Se tekis hyvää liikakiloille ja lompakolle. Pyöräilyhän on ilmainen harrastus.. ..paitsi että koko ajan pitää olla ostamassa kaikkia hienoja vermeitä.. :oops:
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 99
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#347

Viesti MarkkuT »

Mitkä renkaat sulla on jkk?

Mun Durano plussat eivät ole kertaakaan sepelistä tai muustakaan syystä puhjenneet ja mahtuvat varmastikin maantiefillariinkin, kun ovat vain 23mm leveät.
Ain't no one.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#348

Viesti Paappa »

jkk kirjoitti: Paappa, mistäs tuon hienon spessun kuvan kaappasit? Hienon näköinen pyörä.
http://www.pyorahuolto.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hybridien joukosta löytyy, http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=hybrid&id=36" onclick="window.open(this.href);return false;

Omanihan on se Sirrus Elite disc. Siinäkin on kyllä, toisin kuin sivuilla mainitaan, Sora - osat eli maantievaihteet, kammet on muistaakseni Truvativen.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#349

Viesti tmm »

MarkkuT kirjoitti: Nuohan ne argumentit juu ovat vannejarruja vastaan. Oletteko koskaan joutuneet vaihtamaan vanteita liian kulumisen takia? Itse en ja oikeastaan kiinnostaisikin, millaisilla kilometrimäärillä kyseisen toimenpiteen voisi edes kuvitella olevan tarpeellista. Nyt on cyclokrossarilla takana kuutisen tuhatta kilometriä säässä kuin säässä, eikä mitään silmin havaittavaa kulumista ole vielä nähtävissä. Enkä ole kovinkaan usein jaksanut pyyhkiä vanteita puhtaaksi kurakelissä ajon jälkeen. Jarrutusteho ja -tuntuma varmasti ovat levyillä paremmat, mutta kelin mukaan ennakoimalla pärjää kyllä.

Itselläni ei levyistä ole kokemusta, eikä tarkoitus ollut hehkuttaa vannejarruja parempana vaihtoehtona. Nämä vain niin helposti, varsinkin pyörämyyjien puheissa, kärjistyvät tuolla tavalla, että vanteet suorastaan sulavat alta pois vannejarruja käyttämällä.
Levyjarrujen eduksi voisi laskea myös "pehmeämmän" jarruttamisen, eli pyörä ei pysähdy ihan seinään. Tämä on ihan hyvä juttu varsinkin äkkitilanteissa.

Mutta yleisesti ottaen levyjarrut ovat hieman huoltovapaammat ja varmatoimisemmat kuin vannejarrut.

Tämä oli nyt pyöräkauppiaan semi-puolueeton mielipide.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#350

Viesti jkk »

MarkkuT kirjoitti: Mitkä renkaat sulla on jkk?

Mun Durano plussat eivät ole kertaakaan sepelistä tai muustakaan syystä puhjenneet ja mahtuvat varmastikin maantiefillariinkin, kun ovat vain 23mm leveät.
Eivät siis ole korkeammat, eli puhkeamattomat..? Mulla on paritkin renkaat. Pistosuojatut, vai mitkä ihmeet, eivät mahdu pyörimään, kun ovat niin korkeat. ..mä käyn kahtomassa, oota vähän :smt003 Jotkut Vredestenin fotezzat tjsp. on vakiona (pyörän väreissä) ja jotkut continentalin ultra sportit on toisena. Niiden toisten piti muka kestää paremmin, mut varmaan ukottivat vaan kaupassa juntilta rahat veks. :oops:


Mistäs noita Durano plussia sais edukkaasti? Ettisin ite, mut nyt täytyy mennä reeneihin. Palataan.
Kuvake
Gilmore
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1041
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Vantaa

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#351

Viesti Gilmore »

Olen hommaamassa uutta fillaria. Tavoitteena olis hommata mahdollisimman huoltovapaa huoleton peli. Hybridi-tyyppinen ja jotain seitsemän vaihdetta. Pyöräkaupassa on suositeltu rullajarrullista vekotinta, on kehuttu huolettomaksi värkiksi. Kommentteja em. vaihtoehdosta, oi tietäjät? Pyöräilyni on työmatkafillarointia pääasiassa, matkaa vajaa 3km.

Pari vaihtoehtoa:

http://www.bikeplanet.fi/n_hybrid408.html" onclick="window.open(this.href);return false; Tässä on jarrut kahvasta, eli pyörii kammet myös taaksepäin.

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Vi ... eName=Main" onclick="window.open(this.href);return false; Tämä on jalkajarrullinen rullajarruvekotin.
"Olemme raatajia, emme nautiskelijoita. Kestämme, paiskomme ikiaikaisia tappovälineitä, emme me pompi ja loiki kepeästi kuin länsinaapurimme." - Tuomas Kyrö.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#352

Viesti NCP »

Kerkko kirjoitti:
Paappa kirjoitti:
Kerkko kirjoitti:
NCP kirjoitti: Keväät ja syksyt ovat niin helvetillistä aikaa vannejarrujen kanssa.
Mitenkäs?
Märällä kelillä vannejarrujen pito heikkenee. Paremmat jarrupalat voivat parantaa pitoa. Kura ja paloihin tarttuneet pikkukivet syövät jarrutuksissa vanteita.

Vanteet ovat aika kalliita osia ja hankalia vaihtaa, levyjen ja levyjarrun palojen vaihtaminen on suhteellisen yksinkertainen toimenpide eikä levyjarru ole niin arka.
Vähän arvelinkin, että kosteustekijää tässä saatettiin hakea. Itse kuitenkin ajan ympäri vuoden, enkä oo havainnut jarrujen pidossa huomattavaa eroa. Joskus on märällä vähän luistanut, mutta kovin haitalliseksi en oo tätä kokenut. Hyvässä kunnossa olevat pitävät silloinkin riittävän hyvin, huonbossa kunnossa olevat eivät toimi oikein muulloinkaan. Kiviä en muista nähneeni jarrupaloissani koskaan.
Tehon heikkenemistä ei tapahdu mitenkään merkittävästi, kunhan palat ovat kunnossa. Lähinnä siis ahdistaa vanteiden likaantuminen ja siitä johtuvat äänet ja vanteiden naarmuuntuminen. En myöskään pidä v-jarrujen palojen vaihtamisesta tai säätämisestä. Toki se on aivan unelmaa vanhoihin cantilevereiden jälkeen.

Keväällä ja syksyllä vanteen (kitkapinta) kastumisen jälkeinen jäätyminen taas aivan aidosti heikentää jarrutustehoa.

Painon en anna haitata, jos kyse on hyötyvarusteesta. Sitä paitsi, jos vannejarru olisi todella hyvä, niitä varmaan käytettäisiin myös prätkissä, autoissa, lentokoneissa, mönkijöissä, junissa ja maailmanpyörissä. :smt003
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#353

Viesti NCP »

Gilmore kirjoitti: Olen hommaamassa uutta fillaria. Tavoitteena olis hommata mahdollisimman huoltovapaa huoleton peli. Hybridi-tyyppinen ja jotain seitsemän vaihdetta. Pyöräkaupassa on suositeltu rullajarrullista vekotinta, on kehuttu huolettomaksi värkiksi. Kommentteja em. vaihtoehdosta, oi tietäjät? Pyöräilyni on työmatkafillarointia pääasiassa, matkaa vajaa 3km.

Pari vaihtoehtoa:

http://www.bikeplanet.fi/n_hybrid408.html" onclick="window.open(this.href);return false; Tässä on jarrut kahvasta, eli pyörii kammet myös taaksepäin.

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Vi ... eName=Main" onclick="window.open(this.href);return false; Tämä on jalkajarrullinen rullajarruvekotin.
Älä osta jalkajarrullista. Se on vaarallisempi.

Mikä ihme noissa kahdessa maksaa noin paljon? Ainakin Nishikissä paino ihmetyttää. (Crescentin painoa ei ole ilmoitettu) Suosittelen myös etsimään hyvän luottofillarikauppiaan, jolta ostat fillarin ja kenen kautta saat huollot yms.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#354

Viesti jkk »

NCP kirjoitti: Suosittelen myös etsimään hyvän luottofillarikauppiaan, jolta ostat fillarin ja kenen kautta saat huollot yms.
Tämä on hyvä ajatus. Jos on kätevä käsistään ja omaa jonkun paikan missä voi pyörää roplata, niin sit sen ei ole niin väliä. Edukas tapa hankkia pyörä olis siinä tapauksessa tilata se hintternetistä. Joko Enklannista tahi Saksasta.

Itse kun en osaa, enkä omista työkaluja, niin luottokauppa on toimiva juttu. Joka nippelistä saa alennusta ja neuvoja vaikka puhelimitse.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#355

Viesti Aihki »

NCP kirjoitti: Sitä paitsi, jos vannejarru olisi todella hyvä, niitä varmaan käytettäisiin myös prätkissä, autoissa, lentokoneissa, mönkijöissä, junissa ja maailmanpyörissä. :smt003
Raskaan (auto)kaluston rumpujarru on kyllä aihan sama kapine kuin vannejarru ja voitaisiin sinänsä toteuttaa vanteeseen sellaisenaan.

Aihki
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#356

Viesti Elina »

Mullahan on tosiaan edelleen, neljättä vuotta tai jotain, tämä Crescentti. Olen kyllä kovasti tykännyt ja hintaa ei ollut ostettaessa kuin 315 jooroa.

http://www.duosport.fi/Crescent-Edge-ETC-900-miesten" onclick="window.open(this.href);return false;

Justiinhan tietysti tajusin, että ilmankos pikkupojat on kiusanneet, että mulla on poikien pyörä, kun se on miesten pyörä :smt003 Mutta runkokoko taitaa olla pieni, koskapa tämmöiselle pätkälle tuo on ollut oikein hyvä vekotin. Ja nuo isommat renkaat (29-tuumaiset) auttaa pääseen lujaa - vanhassa pyörässäni (joka siis pöllittiin, saatana) oli 26-tuumaiset, joten vauhdinhurmaan vaadittiin aika paljon lihastyötä.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#357

Viesti bodyguard »

Oon muuten miettinyt etta mika on looginen syy miesten ja naisten polkupyorien erilaisuudelle?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#358

Viesti Elina »

Mä luulen, että se tangon erilaisuus tekee miesten pyörästä jotenkin tukevamman. En tiiä.
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#359

Viesti bob »

Kyllähän naisten ja miesten "oikeat" polkupyörät ovat täysin samanlaisia, sunnuntaipyöräilyssä tuo ehkä jo historiallinen hamevara voi tietenkin olla tarpeen.
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 99
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Fillarit, nuo mainiot mankelit

#360

Viesti MarkkuT »

Elina kirjoitti: Mä luulen, että se tangon erilaisuus tekee miesten pyörästä jotenkin tukevamman. En tiiä.
Juu ja samalla polkijan voima välittyy tiehen huonommin, kun runko venyy ja vanuu. Eipä taida löytyä esim. naisille tarkoitettua maantiepyörää, josta löytyisi sitä naisten pyörälle tyypillistä matalaa vaakaputkea.

Itse veikkaisin alkuperäiseksi syyksi hametta.

Edit: Bob ehti eka. :) Niin ja tietenkin naisten pyörässä runko venyy...
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa