Ôari kirjoitti:
Tuomo kirjoitti:
Senshidon viiisi fyysisen vastahyökkäyksen perusperiaatetta (ei tärkeysjärjestyksessä):
1. Liikkeen taloudellisuus
2. Ei sähköttävä liike
3. Lähin ase lähimpään kohteeseen
4. Pääkohteet silmät ja kurkku
5. Tuntoaistin käyttäminen
Kiinnostaa kyllä, että miten tuota sitten opetetaan, jotta se ei ole mitenkään sarja tapahtumia. Pitääkin kysyä Rojolalta demoa Oulussa ensi kuussa (jos ollaan molemmat matolla samaan aikaan).
En ole mikään Senshido-opettaja enkä edes treenaa systeemiä säännöllisesti. Olen kuitenkin ollut useamman eri opettajan koulutuksessa useammassa eri seminaarissa, joten ehkä osaan vastata oman käsitykseni mukaisesti.
Nähdäkseni eräs perustavanlaatuisista harjoituksista on seuraavanlainen:
- hyökkääjä ja puolustaja seisovat vastakkain (tai jossain muussa lähtöasetelmassa, esim. hyökkääjä hyökkää takaa tai puolustaja istuu, tms).
- hyökkääjä hyökkää jollakin etukäteen määrittelemättömällä tavalla täydellä nopeudella, ja puolustaja reagoi hyökkäykseen refleksinomaisesti, etukäteen määrittelemättömällä tavalla
- tilanne jäädytetään välittömästi tähän siten, että liike pysähtyy mutta liikkeen suunta säilyy
- puolustaja tarkastelee tilannetta ja päättää oman vastahyökkäyksensä em. periaatteiden mukaisesti (eli pyrkii hyökkäämään lähimmällä aseellaan lähimpään kohteeseen, käyttämään ei-sähköttävää liikettä, jne). *
- puolustaja kysyy, onko hyökkääjä valmis, ja sen jälkeen puolustaja tekee oman vastahyökkäyksensä, johon hyökkääjä reagoi kuten reagoi
- tilanne jäädytetään uudestaan
- puolustaja tutkii taas tilannetta ja päättää seuraavan vastahyökkäyksensä
- tilanne jatkuu, kunnes se päättyy (esim. hyökkääjä on saatu maahan ja puolustaja pääsee pakenemaan)
- harjoitus otetaan uusiksi joko samasta tai erilaisesta alkuasetelmasta
- taitojen kartuessa tilanteen jäädyttämisaikaa voidaan lyhentää (tai se lyhenee itsestään, kun harjoittelijat oppivat näkemään lukemaan tilannetta ja päättämään vastahyökkäyksensä nopeammin)
*Vaikka silmät ja kurkku ovatkin pääköhteita, niihin ei pyritä välttämättä heti, vaan sitten kuin tilaisuus tulee. Senshidossa kuitenkin idea on tehdä sarja nopeita ja jatkuvia vastahyökkäyksiä sen mukaan, miten paikkoja syntyy. Tavoitteena ei ole saada mitään tyrmäyslyöntejä, vaan saada aikaan reaktio, joka mahdollistaa uuden hyökkäyksen tekemisen. Eli rikotaan hyökkääjän OODA-silmukka ja pyritään rikkomaan sitä koko ajan lisää.
Noin. Toivottavasti tämä selvensi, eikä toisaalta selittänyt väärin systeemiä jossa en ole mikään asiantuntija.