Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#1

Viesti Mika »

Olisin voinut vaikka vannoa, että tällainen ketju on jo olemassa... Ehkä en vain osaa käyttää hakua.

Ajatus sikisi täältä.

Mitä esineitä olette opetelleet käyttämään ja millä tavoin? Mitä esineitä olette käyttäneet? Oletteko onnistuneet tavoitteissanne?

Esineitähän nyt voivat olla avaimenperät, taskulamput, mustekynät, tuolit, kurssikirjat jne. jne.

Tässä on yksi aihetta sivuava video suoraan Koskilta:

[youtube][/youtube]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#2

Viesti DeusVult »

Eikös se perinteinen ole se tuopilla naamaanlyöminen? :D Historiallisissa lähteissä ymmärtääkseni Fioressa esitellään ruokailuliinan käyttöä itsepuolustuksessa.

Henk.koht. luotan siihen, että melkein mitä tahansa esinettä voi käyttää luovasti "lajinomaisella tavalla", jos siihen kokee tarvetta. En siis itse näe kovinkaan olennaiseksi treenata erikseen kaikkien mahdollisten esineiden käyttöä, eikä siihen normaali-ihmisen aika edes riitä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Jonttufantti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 119
Lauteille: Tammikuu 2011

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#3

Viesti Jonttufantti »

Itse olen miettinyt pitkään, mikä olisi sellainen tosi hyvä arkiesine noin tappeluvälineenä. Siis sellainen monipuolinen ja tehokas astalo. Olen joskus aikaa sitten käyttänyt t-paitaa teräasetta vastaan, sillain niinkun nappaamalla se käsi ja sitämyöten linkkari sitte jätkä lahjapakettiin. Toimi tommosessa tilanteessa missä se toinen oli aikas vähänen vastus ja humalassa. Olen heitellyt puukkoa joskus ihan kunnollakin ja terää opetellut käyttämään. Ja tommosia vaateriepuja. Niissä on yllättävä paljon käyttömahdollisuuksia. Myös tylpät aseet on joskus käynyt. Niissä en oo kuitenkaan hyvä vaan se teho perustuu enempi pelisilmään ja etäisyyteen. Mutta joo.. Oon tullut tulokseen että kaikista vettumaisimmat vehkeet mitä mun kotoota löytyy on pieni Timpurinvasara ja lyhyt teräväpäinen Kokinveitsi. Etenkin tommonen pieni vasara on nopee ja jotain hajoo aina jos osuu. Ja voi käyttää tarvittaessa sitä kumista kahvaosaa lyömiseen. Antaa kyllä mukavasti tuota impaktia. Imurinputki semmonen ohuehko ja tukeva voi olla hyvä apuväline. Mutta sen pyöreys vähän pistää hanttiin. Painava pamppulamppu on kanssa jytkee, mutta on antanut kankean ja hitaan kuvan itsestään- Kuokanvarsi olis jees ja pienen kirveenvarsi.Aikas näppäriä. Ja oikeestaan oon tykännyt semmosista puukoista jossa on kämmenen leveyden mittanen terä. Käy joka hommaan. Ja ehdäpä pieni ja hyvintehty käteensistuva puukko/taisteluveitsi on niitä kaikista vaarallisimpia aseita lähitaistelussa oikeissa käsissä.. Ja saattaa olla myös monipuolisia, jos käyttäjä on taitava. Eli ei välttis tartte tappaa kuoliaaks asti. Vammat voisi jäädä pieniksikin. Sillä kun on monta osaa. Eli aina ei tarvitse survoa terälläkään. Mikähän olis semmonen kaikkein monipuolisin ja tehokkain käyttömahdollisuuksiltaan? Oon jotakuinkin tullut tulokseen että näissähommissa on varmasti se oma luovuus tärkein työkalu. Ja improvisointi. Tilanteen ja olosuhteitten mukaan. Mietin tässä siis sellaista ihan arkisia asioita ja niitten yhdistelyä luovuus työkaluna. Ei oo helppoo. Sitten vielä kun jokasella on ne vahvuusalueensa ja mikä sopii millekkin! Mutta hauska ketju. ;)
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#4

Viesti Lowclass »

Perinteiset: avainnippu heitettynä tai nyrkkirautana, kolikot, kuuma kahvi, nopeasti irroitettava vyö, kynä, naisilla hiuslakka suihkeena silmiin ja mitä käsilaukusta löytyykään.. Pitää henkisesti valmistautua käyttämään ja oltava saatavilla toki ellei jopa kädessä taskussa valmiina...
Kotona erikoinen avaimenperä (ei päällepäin näytä nyrkkiraudalta) mukana raililla aikoinaan, Damissa melkein joutui käyttämään kolmea vastaan kun yrittivät maiharitakkiselle puoliväkisin myydä ruohoa yöllä..
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#5

Viesti n0k »

Jossain vaiheessa kaikille tavaroille keksii kamppailukäyttöä, uusin tuttavuuteni on sanomalehti :)
Toimii aseena ja hämäyksenä kun runttaa naamaan paperia ja vähän oikeaa perään. Sillä pystyy kuristamaan ja vaikka nöyryyttää piiskaamalla :) Voi lyödä veitsikättä tai survoa vaikka suuhun sen
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Jonttufantti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 119
Lauteille: Tammikuu 2011

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#6

Viesti Jonttufantti »

n0k kirjoitti: Jossain vaiheessa kaikille tavaroille keksii kamppailukäyttöä, uusin tuttavuuteni on sanomalehti :)
Toimii aseena ja hämäyksenä kun runttaa naamaan paperia ja vähän oikeaa perään. Sillä pystyy kuristamaan ja vaikka nöyryyttää piiskaamalla :) Voi lyödä veitsikättä tai survoa vaikka suuhun sen
Toi on kyllä totta! Kyllä tarpeeks kiero mieli keksii vaikka mitä. Täällähän oppii pahoille tavoille. Noo... Hienoo että löytyy vertaistukee! :D Just tolla omaa kankaanrievun käyttöö vois hyvinkin verrata tohon sanomalehteen. Hämää ja hämmentää. Sitten ku kaveri o hämmentynyt nii pelinavaimethan on mulla. Nerokasta. Tai pikemminkin just sitä luovuutta ;) Tärkeää kaikessa kamppailussa. Ja elämässä ylöjään!
Jonttufantti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 119
Lauteille: Tammikuu 2011

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#7

Viesti Jonttufantti »

Juu ja vielä tuosta, että ase vaan pahentaa asiaa jos ei sitä ole valmis käyttämään. Vaan ripustaudutaan kun johonkin taikasauvaan. Ja melkein oikeestaan kun Lowclass puheli, niin melkein pitää olla jo iskuvalmiudessa ennenkuin näkyä. Oon itse sitä mieltä että se paras yllätys on hyvä olla se oma yllätys. Itse pidän tykötarpeena pientä taittoveistä lähes aina mukana. Mutta ei ole missään tilanteessa tullut kellekkään näytettyä tai uhottua että semmonen on. Kunhan vaan on työkalu. Muuten tosi monipuolinen kapistus tarvittaessa. Käy nyrkkipunttinakin jos haluaa. Itse en nyrkkipainoja kauheesti tykkää käyttää. Paitsi vartalolyönneissä vois ehkä kutkuttaa. Muutenkin tykkään noista vartalolyönneistä enemmän. Mielestäni jotenkin makeita. Ja ei aiheuta niin vakavia seurauksia.. Jos ei halua. Mutta asiaan! Mun mielestä näitten arkiesineitten tehokkuus piileekin siinä yllätyksessä ainakin osittain. Vai mitä? Siihen että vastapuoli ei osaa peilata sitä tuhkakuppia tai sanomalehtee käytettävänä aseena. Eli Yllätysmomentti. Siihen vielä hämmennys päälle. Alote on omalta puolelta :D
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#8

Viesti Lasileuka »

Mä en tiedä noista avaimista, ehkä viisaammat ja kokeneemmat pystyisivät niitä käyttämään. Mutta ehkä viimeisimmässä hädässä voisin kuvitella viskaavani kodin ja duunin avaimet jonkun körmyn silmille, tietenkin loppupeleissä hukaten ne ja joutuen hommaamaan ison nipun uusia avaimia tilalle. Eivätkä ne oikein sovi käteenkään, tai en vain osaa :)

Mutta vyö voisi olla kätevä vekotin jos farkuissa on sopivan veltot lenksut ja solkikin on sellainen aukinapsaistava ja painava levy, eli lähtisi muutamassa sekunnissa vyötäröltä (ihan väljien housujen kanssa ei tietenkään voisi käyttää vyötä ettei käy kuin vieressä ---> )
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#9

Viesti n0k »

En lähtisi avaimilla heittämään, survonta työkaluina ja otevahvistimina pirun jees.
T-Paidan sisään täysi kaljatölkki tai kivi, niin toimii hienosti nuijana.
Itsellä useasti niittivyö ja sillä voi kyllä napsautella, mutta en tiedä onko siitä miksikään fightstopperiksi, kuitenkin vaan kirpasee.

On niin laaja aihe tämäkin. Riippuu missä olet. Tuoleja voi käyttää kilpenä ja pienillä jakkaroilla voi mäiskiäkkin.
Saunarähinässä voi piiskata vaikka kiululla tai suihkulla ;)

EDIT: Oma aloitteisuus ja se että ase ei näytä aseelta, tai edes uhkaavilta, on valttikortti.
Lasinen tuhkakuppi kädessä on aika provo, mutta esim hiusharja (paitsi kaljuilla) tai vaikka kirja, ei näytä miltään
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#10

Viesti Lowclass »

Jasom Bournet katsottu, n0k? :)
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#11

Viesti n0k »

Nyt on myönnettävä etten ole kuullutkaan :o

Mikäs se on

(edit loppuun kyssäri ja tuplapostin poisto)
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#12

Viesti Lowclass »

Medusaelokuvien sarja, Matt Dillon käyttää kynää lehteä kirjaa....
Harvinaisen hyvät tappelut.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#13

Viesti Lowclass »

Treenasi mm kalia ja nyrkkeilyä noita tappeluja varten.
Avaimista, eihän niitä kukaan mielellään menetä ihan tilannekohtaistahan tämä. Voit saada sen sekunnin aikaa käydä päälle tai paeta kun silmiin yllättäväst heittää. Esim veistä vastaan etc. Tilanteitahan riittää erilaisia.
Harri Ylilammi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 260
Lauteille: Syyskuu 2006

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#14

Viesti Harri Ylilammi »

Pelkkä mitätön tuhkakuppikin on parempi kuin tyhjä käsi!
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Arkipäivän esineet itsepuolustuksessa

#15

Viesti Lowclass »

Mikä tahansa. Vetäjä kalissa ulkotreeneissä otti avokkaat käteen ja niillä puukkoa vastaaan..
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 83 kurkkijaa