Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Fā Jìn - 發勁

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Fā Jìn - 發勁

#1

Viesti Shaolinsi »

Fā Jìn - 發勁

Ketjun aiheena on useista kiinalaisisista lajeista tuttu räjähtävä voima, fa jin.

[video][/video]

Olen ymmärtänyt, että fa jinia esiintyy ainakin seuraavissa lajeissa:

* Chen Taijiquan
* Baguaquan
* Xingyiquan

Missä muissa kiinalaisissa lajeissa fa jinia esiintyy? Treenataanko Suomessa ylipäätään mainituissa lajeissa fa jiniä? Shifuni opettaa minulle Shaolinin ohella Chen Jia Gousta (陳家溝) peräisin olevaa Tai Chitä, joten aihe liittyy myös omaan treenaamiseen.

En löytänyt fa jinistä aikaisempaa ketjua. Kutsutaanko Potkussa fa jiniä jollakin toisella nimellä? Kyseessä on siis kiinalaisten lajien räjähtävä voima.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Fā Jìn - 發勁

#2

Viesti PaavoH »

Luulempa että tuota on useammassa lajissa, ja bajiquan on siitä erityisen kuuluisa. Mutta minä olen niin huono noiden termien kanssa, että ehkä KungfuMiäs osaa sanoa paremmin :D
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Fā Jìn - 發勁

#3

Viesti marcus »

Yi Quanissa myös. Eikös se suunnilleen tarkoita "voiman ulos saattaminen"? Fa Li on toinen, aika päällekäisesti käytetty termi, en tiedä mikä tarkempi sävyero on.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Fā Jìn - 發勁

#4

Viesti KungFuMiäs »

Oma sifuni käyttää yleensä termiä fa li kun puhuu meidän Baji treenaajien kanssa. Fa Jing taitaa olla hieman enemmän "sisäisempää" tai korkeatasoisempaa hänen termistössä/ajatusmaailmassa, fa li sitten enemmän perustason kamaa.

Itse asiassa kun puhutaan puhtaasta Baguasta niin siinä ei ole tuonlaisia selviä fa jingauksia, kaikki on yhtä jatkuvaa liikettä ja sielä on se fa jing potentiaali joka hetkessä. Toki useimmat nykyajan Bagua linjat tekee Xingyi/shaolin vaikutteista peruskamaa alussa jolla rakentaa pohjan, siinä näkyy sitten fa jingauksia.

Bajissa ollaan tosiaan kuuluisia räjähtävästä voimasta, koska me tehdään sitä hyvin selvästi. Toki meilläkin mennään "sisäisempään" suuntaan kun homma kehittyy. Mutta tätä kovaa selvästi näkyvää tekemistä on se jota yleensä näkee.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Fā Jìn - 發勁

#5

Viesti Shaolinsi »

KungFuMiäs kirjoitti: Oma sifuni käyttää yleensä termiä fa li kun puhuu meidän Baji treenaajien kanssa. Fa Jing taitaa olla hieman enemmän "sisäisempää" tai korkeatasoisempaa hänen termistössä/ajatusmaailmassa, fa li sitten enemmän perustason kamaa.

Itse asiassa kun puhutaan puhtaasta Baguasta niin siinä ei ole tuonlaisia selviä fa jingauksia, kaikki on yhtä jatkuvaa liikettä ja sielä on se fa jing potentiaali joka hetkessä. Toki useimmat nykyajan Bagua linjat tekee Xingyi/shaolin vaikutteista peruskamaa alussa jolla rakentaa pohjan, siinä näkyy sitten fa jingauksia.

Bajissa ollaan tosiaan kuuluisia räjähtävästä voimasta, koska me tehdään sitä hyvin selvästi. Toki meilläkin mennään "sisäisempään" suuntaan kun homma kehittyy. Mutta tätä kovaa selvästi näkyvää tekemistä on se jota yleensä näkee.
Tämä jatkuva liike kuulostaa omiin korviini shen falta. Onko termi "shen fa" tuttu? Olen itse käsittänyt sen niin, että fa jin olisi räjähtävää voimaa ja shen fa olisi nimenomaan sitä, että kaikki on jatkuvaa liikettä? Sijoittuuko fa li näiden välille? Kysyn ihan sen takia, koska en muista kuulleeni termiä "fa li" ennen.

Olen tavannut vain yhden bajin treenaajan elämässäni ja hänkin treenasi wudangin tyylisuuntaa siitä. Pidätkö wudangin bajia oikeana bajina vai onko se mielestäsi "huonoa" bajitä? Saisin jotakin tarttumapintaa siihen, mitä olen omin silmin nähnyt. Näkemäni baji oli jotain hieman tämäntapaista:

[video][/video]

Fan jinistä on näköjään aiemminkin puhuttu potkussa. Täällä siitä puhutaan näköjään termillä fa jinG.
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Fā Jìn - 發勁

#6

Viesti oskar »

Eikös fajinissä se "jin" viittaa enemmän sisällä olevaan voimaan, vähän samoin kuin noi muut "jinit" mistä kuulee välillä (esim. huajin, anjin) ja faliin "li" taas viittaa ihan konkreettiseen ulos tulevaan voimaan? Eli fajin on räjähtävä voima kehon sisällä ja kehosta ulos tullessa fajinistä tulee konkreettinen räjähtävä voima eli fali. Shenfa taas viittaa mun ymmärtääkseni vaan yleisemmin koko kehon yhteinäiseen kehonkäyttöön ja kaikilla lajeilla on oma lajille ominainen shenfaansa.

Mutta en osaa kiinaa ja tämä nyt on miten olen itse ymmärtänyt ja voin olla täysin väärässä, eli korjatkaa jos olen väärässä. :)


Tuo "wudang baji"-klippi vaikuttaa lähinnä kilpa-wushu vaikutteiselta modernisoidulta bajilta, kuten kaikki muutkin "wudang"-klipit mitä olen netissä nähnyt.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Fā Jìn - 發勁

#7

Viesti KungFuMiäs »

Shen fa on tosiaan yleinen nimitys kehonkäytölle, Baguan shen fa on sieltä vaikemmasta päästä. Ilman shen fata ei voi olla fa lita tai fa jingia. Se on myös sitä mitä tarvitaan että saadaan tekniikat toimimaan, se mikä tapahtuu ennen kuin löytää paikan fa li/fa jingille.

Wudang Baji on kehitetty modernista kilpa wushusta ja liitetty mukaan vähän mystistä wudang liikkumista :D . Se on minulle samankaltainen huono imitaatio Bajista kuin että joku kiljuu ja tekee kurkipotkua imitoiden karatea/kung fua.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Fā Jìn - 發勁

#8

Viesti Shaolinsi »

Hyvin selvensitte termejä. Luulen nyt ymmärtäväni termit paremmin. :)
KungFuMiäs kirjoitti: Wudang Baji on kehitetty modernista kilpa wushusta ja liitetty mukaan vähän mystistä wudang liikkumista :D . Se on minulle samankaltainen huono imitaatio Bajista kuin että joku kiljuu ja tekee kurkipotkua imitoiden karatea/kung fua.
Hyvä, että tuli tämäkin selväksi. En siis ole nähnyt bajitä käytännössä. Pitääkin unohtaa kaikki, mitä luulen tietäväni siitä. Jos tulee sopiva tilaisuus syksyllä, niin saatan piipahtaa vierailemassa. Nyt keväällä en kerkeä tuon kiinanmatkan takia. Minulla on nimittäin se ongelma, että haluan nähdä asiat omin silmin.
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

Fā Jìn - 發勁

#9

Viesti maminglei »

Sen verran vielä tarkentaisin näitä termejä, että Fa Jin ei viittaa spesifisesti räjähtään voimaan, vaan tarkoittaa yleisesti voiman "lähettämistä". Fa Jin:iä on muitakin lajeja kuin räjähtävää ja näitä on muistaakseni jossain ketjussa vähän eriteltykin. Räjähtävä voima on Bao Fa Li.
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa