Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Seisominen vs. istuminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#16

Viesti Aleksi T »

Ainakin se malli mihin itse tutustuin noin vuosi sitten oli säädettävä siten, että tuoli jakautuu kahtia pehmusteista eli sukupuolielimet pääsee roikkumaan aukossa ikään kuin vessanpöntöllä istuisi. Reikä tosin pienempi. :)
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Seisominen vs. istuminen

#17

Viesti flammee »

siipi kirjoitti: Myös oman (ei kovin pitkän) kokemuksen mukaan satulatuolissa menee kulkuset kasaan. Varsinkin jos siinä koittaa selkä suorassa istua.

Olisko tässä sitten ratkaisu: " onclick="window.open(this.href);return false;
:lol:

Eniveis, tossa videossa oli muitakin hyviä pointteja, eli ei se satulatuoli sinänsä vielä riitä, siinäkin täytyy istua oikein. Itseasiassa tavalla minkä Lasse tuossa jo kuvasi.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#18

Viesti Aleksi T »

Mitä mieltä olette tuosta japanilaisten tavasta, että pöydässäkin ollaan polvillaan tai risti-istunnassa. Onko se parempi tai huonompi kuin se, että istutaan tuoleilla pöydän ääressä? Mulla on työpöytä ja penkki niin huonoja etten niitä viitsi koneen kanssa käyttää. Kumpaakaan ei voi säätää, eikä näppäimistöä ja hiirtä saa mitenkään järkevästi ilman että ranteet puutuu. Pistin monitorin lattialle pienen laatikon päälle ja itse istun lattialla myöskin yleensä risti-istunnassa. Tuntuu pelittävän ihan ok kunhan muistaa pitää hyvän ryhdin ja vaihdella jalkojen asentoa. Ei myöskään tulee sellaista puolimakoilua minkä perinteinen penkki mahdollistaa.

Toinen kysymys liittyy suoraan Seizaan. Miten tuossa pitäisi nilkat olla ja missä tuon pitäisi aluksi tottumattomalle tuntua? Mulla menee niin että jos en pidä päkiöitä lattiaa vasten, niin nilkat murentuu, mutta oman käsityksen mukaan se ei ole oikea asento. Judossa alkuasennoissa muistan pitäneeni juuri noin että päkiät lattiaa vasten, mutta eipä sitä kukaan kummemmin katsellut silloin että onko oikeaoppista. :)
Kuvake
Sazu
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 34
Lauteille: Marraskuu 2010

Seisominen vs. istuminen

#19

Viesti Sazu »

Kai sen pitäis niin olla, että jalkapöytä on kokonaan lattiaa vasten ja nilkkojen päällä sitten istutaan ihan kunnolla. Tai kai kantapään. Ja jalkapohjat muodostaa siihen sit semmosen V-kuvion. Seiza takaa[/linkki]
Ymmärsin, että istuisit siis tavallaan varpaat käännettynä? Silloinhan kenottaa eteenpäin?
Jos päkiästä puhut, kun sehän on jalkapohjassa, mutta kerro toki jos käsitin väärin.

Tuo nilkkojen "murentuminen" voi johtua ihan siun nilkoista. Itehän istuin paljonkin polvillani tuohon malliin (seiza) aikoinaan, mutta nykyään tuo vammanilkka ei enää tykkää ja pitääkin usein tosi kauan asetella itteään, että voi esim. treeneissä istua muodossa ilman tuskia.

Ja siitä vielä, että en mene sanomaan mitään siihen, onko japanilaisten tapa parempi vai ei, en pidä sellaisesta vertailusta, mutta huomauttaisin, että nykyään sielläkin länsimaalaistutaan ja monilla on kotonakin ihan ruokapöytä ja tuolit sekä haarukat ja veitset yms.
Ja jaaappanilaisillahan tuo lattiakin on (perinteisissä asunnoissa) tatamia sekä ruokaillessa istuttaessa niillä on vartavasten polviasentoa tukevat tyynyt, joilla on mukava sitten nököttää.
Ja esim. kotatsujen allahan istutaan jalat suorassa.

Että ei sitä ihan ehkä voi verrata kotosuomalaisen kerrostaloasunnon linoleum-meininkiin :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Seisominen vs. istuminen

#20

Viesti Lasse Candé »

Jos aikoo seizassa istua uskoisin että on hyvä venytellä etureisiä. Asentoon tottuu pikkuhiljaa. En ole varma miten paljon epämukavuutta kannattaa sietää. Ja varmaan riippuu vähän mitä noin muuten tekee. Esim fudista pelatessani vältin ihan kokemuksen pohjalta tiettyjä liikkeitä ja asentoja joita nykyään käytän. Kun jokin kajahtaa toistuvasti jalkaan ja potkitaan vastustajan kanssa samaa palloa välillä sisäsyrjällä ja ulkosyrjälläkin on ymmärrettävää että optimaalinen kehonhuolto on vähän erilaista kuin polvia kevyemmin kohtelevalla. Siihen päälle vielä kaikki äkkilähdöt, pysähdykset ja suunnanmuutokset.

Nykyään avaan polvien ja nilkkojen liikeratoja ja etureisiäkin mielellään hieman ennen seizaa. Menen hieman epämukavuusalueelle mutta en liikaa. Kipeytyminenhän saattaa tulla vasta ylösnoustessa, minkä takia on hyvä että tuntee itsensä eikä mene liian pitkälle asioissa. Eli asentoa kannattaa vaihtaa välillä.

Kun opin että seizassa pidetään isovarvas toisen päällä (ainakin meillä) kaikki siihen liittyvät polvikivut katosivat. Yksi vinkki on myös yrittää istua sellaisella tavalla että paine kohdistuu laajemmalle alueelle kuin vain polviin. Liian jumisilla etureisillä saattaa olla vaaroja.

Myös polviparitekniikoiden tekeminen ja asennonvaihtojen harjoittelu on auttanut. Että keho osaa käyttäytyä siinä seizan ympäristössä.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Seisominen vs. istuminen

#21

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Tulee sellanen fiilis että laiskat ihmiset lukee tämmösen 'seisomisen terveysvaikutukset' -artikkelin näi:
- "Bololoo sun ei tarvi harrastaa liikuntaa kuhan seisoskelet välillä 8-)"
- "Aijaa! Hieno juttu, mähän oon tänään ollu paljonkin istumatta sillon ku oon käyny jääkaapilla ainaki, jes, ei tarvi mennä lenkille! Wuhuu! :D"
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#22

Viesti Aleksi T »

Lasse: Tuo pottuvarasvinkki jelppi kyllä paljon. Vaihtelen myös paljon asentoa tuohon naisten tyyliin että jalat sivulle, risti-istuntaan ja sitten taas seizaan. Pitää vielä venytellä enemmän, etureisi on aina ollut ongelma jo juoksuajoista, kun ei ole silloin venytellyt juuri ollenkaan.

Sazu: Kyllä joo päkiästä puhuin ja huomasin nyt itsekin kuinka etukenossa sitä silloin on. Mitään kovin karkeaa vastakkain asettelua en itsekään tarkoittanut vaan lähinnä vertailla näitä etenkin omassa tapauksessani, kun en voi omalla tuolillani optimaalisesti istua. Olen itsekin ymmärtänyt noin, että siellä on entistä enemmän länsimaalaistuttu näissä asioissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Seisominen vs. istuminen

#23

Viesti Jussi Häkkinen »

Jaawa kirjoitti: Tulee sellanen fiilis että laiskat ihmiset lukee tämmösen 'seisomisen terveysvaikutukset' -artikkelin näi:
- "Bololoo sun ei tarvi harrastaa liikuntaa kuhan seisoskelet välillä 8-)"
- "Aijaa! Hieno juttu, mähän oon tänään ollu paljonkin istumatta sillon ku oon käyny jääkaapilla ainaki, jes, ei tarvi mennä lenkille! Wuhuu! :D"
No, ei liikuntaa erikseen välttämättä tarvitsekaan harrastaa, mikäli hyötyliikuntaa (vaikkapa kävelyn muodossa) on tarpeeksi.

Liikuntamania on sen totaalisen puutteen ohella yksi asia, mikä ajoittain ärsyttää rankasti. Huvitin itseäni antaen erään kuntokeskusfeissarin yrittää vakuuttaa minua siitä, että minulle olisi optimaalista treenata juuri heidän pilttuussaan.

Säännöllinen liikunta on oiva tapa taata jatkuva kipu kehossa. Voi sen toki tehdä muutoinkin - sekä kivun, että kivuttomuuden.


Re: Seiza: Jalat rinnakkain (ei jalkateriä toistensa päälle), pidä paino mieluummin hieman takana (i.e. säären alaosalla) kuin polvilla. Istu lantio edessä (käytännössä siis keskellä) ja selkä suorana.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Seisominen vs. istuminen

#24

Viesti flammee »

Ite käytin seizapenkkiä ennen seisoskeluun siirtymistä, ja kyllä tää seisoskelu helpompaa on jaloille kuin seizapenkillä pitempään istuminen. On se ehkä tunnin ajan ihan kiva istuin ja ryhti pysyy automaattisesti hyvänä, mutta sen jälkeen alkaa hiljalleen sattua polvitaipeisiin. Ainakin normiseizassa ilman sitä penkkiä, jos laitan varvasta toisen päälle niin jompikumpi jalkaterä kramppaa melkein samantien.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Seisominen vs. istuminen

#25

Viesti flammee »

Istuminen tappaa kuvina.

Kuva

Muoks; kuvan saa näkyviin järkevän kokoisena kun klikkaa oikeata nappia sen kohdalla ja valitsee sieltä sen "näytä kuva" firefoxilla. IE:llä muistaakseni onnistu draggaamalla kuvan uuteen tabiin. Tää potkun kuvan näyttösysteemi on aika hemmetin kökkö sellaisenaan tällasten isompien kuvien kanssa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#26

Viesti Aleksi T »

Tuo yli 90 asteen kulmassa istuminen oli aika uusi juttu mulle, pöljänä olen elokuvia katsoessa yrittänyt aina tiukasti pitää paketin juuri 90 asteen kulmassa selkä suorana, kun nykyinen nojatuoli näyttäisi olevan aika täydellinen tuolle isommalle kulmalle.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Seisominen vs. istuminen

#27

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Cum hoc ergo propter hoc on keskustelussa esitetty argumentaatiovirhe, jossa oletetaan kahden asian yhdessä esiintymisen merkitsevän kausaliteettia niiden välillä.

Tilastoja ei pitäs päästää tulkitsemaan semmosia tyyppejä joiden kesäduuni on kirsikanpoiminta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Seisominen vs. istuminen

#28

Viesti Mika »

flammee kirjoitti: Muoks; kuvan saa näkyviin järkevän kokoisena kun klikkaa oikeata nappia sen kohdalla ja valitsee sieltä sen "näytä kuva" firefoxilla. IE:llä muistaakseni onnistu draggaamalla kuvan uuteen tabiin. Tää potkun kuvan näyttösysteemi on aika hemmetin kökkö sellaisenaan tällasten isompien kuvien kanssa.
Sää evotat! :D Sen kuvan vasemmassa ylälaidassa on nappula, jossa on + (ja tietysti toinen nappula, jossa on -). Siitä sen kuvan saa isommaksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Seisominen vs. istuminen

#29

Viesti AlexMachine »

Aleksi T kirjoitti: Ainakin se malli mihin itse tutustuin noin vuosi sitten oli säädettävä siten, että tuoli jakautuu kahtia pehmusteista eli sukupuolielimet pääsee roikkumaan aukossa ikään kuin vessanpöntöllä istuisi. Reikä tosin pienempi. :)
Tästä tuli mieleen että joskus selkävaivaisena (alaselkä yliliikkuva) olin raksalla hommissa ja oikein mitenkään ei pystynyt istumaan missään. Sattui sitten silmään rivi pakkauksista riisuttuja wc-pönttöjä odottamassa asennusta. Avasin yhden kannen, istuin pöntön reunalle, siis sen sivulle niin että pakaroiden takaosa oli pöntön sisällä, kuten myös selkäranka. Ei kipuja, ei sitten yhtään. Jotenkin se että selkäranka oli ikään kuin ilmassa eikä tuolia vasten, piti selän tosi hyvässä asennossa. Selvennykseksi vielä, normaaliin pöntöllä istumistapaan verrattuna istuin siis 90 astetta sivulle. (ja housut päällä tietysti... :D )

Aloin sitten juttua selvittämään ja joku itse asiassa tekee toimistotuolia jossa tuolin istuimen takaosa on poissa, jolloin vaikutus on suurinpiirtein sama kuin minulla tuossa yllä. Väittävät sitä kuulemma erittäin hyväksi ja ergonomiseksi tavaksi istua. Minä uskon.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Seisominen vs. istuminen

#30

Viesti Elina »

Oon huomannut saman aina silloin, kun selkä on jumissa. WC-pöntöllä on aina mukavin istua. Mä luulen, että siinä tulee ehkä luonnollisesti vähän traktiota eli puristus välilevyissä helpottaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa