Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lyhytjänteisyys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lyhytjänteisyys

#1

Viesti tohtorismies »

Minne on kadonnut infernaalinen pitkäjänteisyys harjoittelijoista?

Miksi ihmiset ei (todella raaka yleistys mutta menköön..) jaksa enää sahata wanhan liiton budo spiritillä vaikkapa yhtä tekniikkaa kokonaista treeniä? Miksi ei?

Mikä se on kiire valmiissa maailmassa?

?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Lyhytjänteisyys

#2

Viesti Lasileuka »

Hep, kyllä tekniikan sahaaminen mulle kelpaa, se on vaan se kunto kun ei vanha läski aina enää jaksa.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Lyhytjänteisyys

#3

Viesti Presenter »

Ketä tarkoitat? Mitä on "wanhan liiton budo spiritti"?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lyhytjänteisyys

#4

Viesti tohtorismies »

Presenter kirjoitti: Ketä tarkoitat? Mitä on "wanhan liiton budo spiritti"?

nyky nuoria.


Semmosta sokeaa uskoa siihen että im doing the rigth thing.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lyhytjänteisyys

#5

Viesti tohtorismies »

Monomaanisuutta. Se on se, aika harva jaksaa sahata vaikkapa selkäänmenoa pelkästään puoltatoista tuntia.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Lyhytjänteisyys

#6

Viesti PDC »

Oisko yhtenä syynä sekin, että ei ole sitä treeniaikaa tarpeeksi, joten koetaan, että pakko antaa paljon ja heti?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lyhytjänteisyys

#7

Viesti tohtorismies »

PDC kirjoitti: Oisko yhtenä syynä sekin, että ei ole sitä treeniaikaa tarpeeksi, joten koetaan, että pakko antaa paljon ja heti?
Varmaan, osasyy.

Ei se johda mihinkään, ainakaan minusta. Ei ku vain vaikka iriminagea kuukausi putkeen. Tai gyakutsukia tai jabia. Taikka guardin aukaisua.

Kait se on se halu pärjätä nopeasti. Ahneus. En tiiä varmaksi.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Lyhytjänteisyys

#8

Viesti TommyV »

Syynä on myös varmaan se että kyllä niitten harjotusten myös pitää olla mielenkiintoiset ja viihdyttävät. Jos alkaa toistamaan jotain liikettä niin kyllä siinä 30 min jälkeen rupee se mielenkiinto murenemaan ja sitä myötä myös se tekniikka ja silloinhan se toistaminen menettää myös merkityksensä
Hiimän
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 184
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: espoo

Lyhytjänteisyys

#9

Viesti Hiimän »

Olisikohan Tohtorismies myös siksi, että ei ole järkevää eikä hyödyllistä toistaa esimerkiksi yhtä tekniikkaa puoltatoista tuntia? Nykyajan harjoittelu on järkevämpää kuin vanhaan aikaan, jonka takia nykyajan ottelijat niin lajissa kuin lajissa ja maassa kuin maassa ovat parempia kuin ennen vanhaan. Niin nyrkkeilyssä, bjj:ssä, vapaaottelussa, judossa, painissa, karatessa jne. Jokainen tosissaan treenaava nyt tajuaa, että kaksi kuukautta 2h päivässä putkeen auton tuulilasin vahaamista ja puuaidan maalaamista ei ole etenkään kilpakamppailussa sitä järkevintä harjoittelua. Treenata voi oikein tai väärin.

Kyse ei siis ole pitkäjänteisyyden puutteesta, vaan harjoittelun järkeistämisestä. Hyvä perusta on tietenkin ehdottoman tärkeää hankkia, mutta ei ainakaan yllä mainitsemallasi tavalla.

Saattaa olla myös, että nyt kalahti keppi hieman mun nilkkaan, mutta mainittakoon, että on olemassa nykynuoria, joilla on huomattavasti sinua ja muita "vanhoja partoja" enemmän kokemusta kamppailusta, sikäli yleistämisesi senkin suhteen oli ajattelematon.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Lyhytjänteisyys

#10

Viesti KungFuMiäs »

Hiimän kirjoitti: Olisikohan Tohtorismies myös siksi, että ei ole järkevää eikä hyödyllistä toistaa esimerkiksi yhtä tekniikkaa puoltatoista tuntia? Nykyajan harjoittelu on järkevämpää kuin vanhaan aikaan, jonka takia nykyajan ottelijat niin lajissa kuin lajissa ja maassa kuin maassa ovat parempia kuin ennen vanhaan. Niin nyrkkeilyssä, bjj:ssä, vapaaottelussa, judossa, painissa, karatessa jne. Jokainen tosissaan treenaava nyt tajuaa, että kaksi kuukautta 2h päivässä putkeen auton tuulilasin vahaamista ja puuaidan maalaamista ei ole etenkään kilpakamppailussa sitä järkevintä harjoittelua. Treenata voi oikein tai väärin.

Kyse ei siis ole pitkäjänteisyyden puutteesta, vaan harjoittelun järkeistämisestä. Hyvä perusta on tietenkin ehdottoman tärkeää hankkia, mutta ei ainakaan yllä mainitsemallasi tavalla.
Huhu olipas kannanotto :D . Olisi mielenkiintoista löytää ihan oikeita perusteluja noille asioille, että onko se nyt ihan noin. Vai että ennen treenattiin väärin...

*muokkaus* tai toki ymmärrän sen että lajissa kuten vapaaottelu niin treenataan nykyään järkevämmin, siinähän kehityskaari ei ole ollut kovin pitkä vielä.
Hiimän
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 184
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: espoo

Lyhytjänteisyys

#11

Viesti Hiimän »

Okei, olihan tuossa tietenkin mun mielipiteitä joukossa, koska noita ei voi suoraan todeksi osoittaa. Mutta näin mä näen tilanteen myös muissa lajeissa kuin vapaaottelussa, jossa se on ilmeisintä.

Treenaaminen on mennyt ajan myötä tieteellisemmäksi ja uskomukset ovat siirtyneet ja siirtymässä sivuun. Ja nyt puhun etenkin kilpakamppailusta, jossa pitää kokoajan kehittää uusia juttuja ja vanhoja paremmiksi kehittyäkseen. Ei "vanhassakaan" mitään väärää ole, ei vain aina yhtä tehokasta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Lyhytjänteisyys

#12

Viesti Lasse Candé »

Tässä pitää erottaa kaksi asiaa eli harjoittelu ja treeninveto.

Treenisessiolle on usein sekä määrä- että laatuvaatimuksia. Session tarkoitus on saada fiiliksiä omaa harjoittelua varten ja toki myös treenauttaa hieman. Joskus on tietenkin myös hyvä antaa fiiliksiä siitä mitä on tehdä paljon yhtä juttua. Melko hyvä ratkaisu on käsitellä aihepiiriä, jolloin tulee samankaltaista tekemistä.

Omassa treenissä sitten taas toimitaan perusteellisemmin ja tehdään paljon jaksoittain jotain juttua. Itse luultavasti olen melko monia kärsivällisempi, mutta saattaisi silti olla järkevää vähän suunnitella enemmän myös omaa harjoittelua eikä vain vetää fiiliksellä. Tällöin luultavasti määrän ja laadun yhdistelmän problematiikka löytäisi hieman optimaalisemman ratkaisun. Tyylin perustajasta on muistaakseni kirjoitettu että hän treenasi yhtä tekniikkaa kuukauden putkeen.

Arvaisin että monet ovat itse saaneet suurta hyötyä wanhan ajan karatemeiningeistä joissa esim käveltiin kymmenen kertaa edestakaisin lyöden joka askeleella, mutta eivät osaa arvostaa tätä menneisyyttä vaan kokevat että juttu oli vähän hölmöä. Toiset taas ymmärtävät että siitä on ollut erittäin suuri hyöty. Ei-urheilulajeissa on helppo unohtaa harjoittelun tärkeys aina välillä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lyhytjänteisyys

#13

Viesti tohtorismies »

Hiimän kirjoitti: Okei, olihan tuossa tietenkin mun mielipiteitä joukossa, koska noita ei voi suoraan todeksi osoittaa. Mutta näin mä näen tilanteen myös muissa lajeissa kuin vapaaottelussa, jossa se on ilmeisintä.

Treenaaminen on mennyt ajan myötä tieteellisemmäksi ja uskomukset ovat siirtyneet ja siirtymässä sivuun. Ja nyt puhun etenkin kilpakamppailusta, jossa pitää kokoajan kehittää uusia juttuja ja vanhoja paremmiksi kehittyäkseen. Ei "vanhassakaan" mitään väärää ole, ei vain aina yhtä tehokasta.
Kyllä kyllä, hyviä pojoja.

Eihän mikään monomaaninen sahaaminen vaikkapa kuukausi per tekniikka tahdilla ny optimaalinen
tahti olekkaan varsinkaan nopeaan kehitykseen pyrkiessä mutta kyllähän semmonen tuloksia tuottaa.

Ajatellaan vaikkapa bokraajaa joka opettelisi jabia kuukauden, takakättä saman, etukäden koukkua saman, takakättä saman ja sitten alkaisi yhdistelemään niitä. Olisi aika hurjaa tulosta edellyttäen että treeni on kaikinpuolin muuten järkevää.

Kun mikä hlevetin kiire tässä on valmiissä maailmassa. Itse suhtaudun koko harjoittelu juttuun harjoitteluna että treenaa vaan ja kyllä niitä tuloksia tulee, ei minulla mikään kiire ole miksikään.

Minä alan henkilökohtaisesti olla siinä pisteessä että minua ei kiinnosta p@skan v€rtaa näyttää mitään kenellekkään. Paitsi hetkittäin esimerkiksi tänään.. :badgrin:

Ja aika pitkälti näen henkilökohtaisesti syyn tähän "lyhytjänteisyyteen" nykyajan fast food/suoritus kulttuurin, kaikki tänne heti nyt ja mulle. Kun on kuukkelit ja kaikki. Ja kaikkihan täytyy muutenkin tehdä helposti nykyään muutenkin, ei siinä helposti minäkin haluan asiat saada monesti aikaiseksi mutta ei se nyt niin justiinsa ole noin ylöjään.

Näkeehän sen potkussakin kun jengi ei aina jaksa googlettaa... On helpompi kirjoittaa ketjuun kuin ketjuun kysymys sen sijaan että "sinistää" tekstin ja painaa hiiren oikeaa näppäintä sekä valitsee ilmestyvästä palkista (vastuuvapautus windows xp ja google chrome) toiseksi alimman vaihtoehdon sitten selain aukaisee oman välilehden haulle.

Minä EN sitten kritisoi vaparia tai vertaile mitään vapariin hiimän millään lailla, minä kritisoin kaikkea muuta.

Vaparitski on vaparitskia ja matsaajat nyt on kaikkea muuta kuin lyhytjänteisiä...

Joo ja on niitä kuule hiimän paljon paljon kokeneempia ja parempia kamppailijoita kuin minä nuorissa sälleissä kuin minä. Millä tapaa se liittyy aiheeseen? Jesh!!! teh potku argumentos number one!Olen lähes täydellinen potkulainen kun heitän tommosen ekaa kertaa niinku ever. Katkase.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Lyhytjänteisyys

#14

Viesti Lasse Candé »

tohtorismies kirjoitti: Eihän mikään monomaaninen sahaaminen vaikkapa kuukausi per tekniikka tahdilla ny optimaalinen
tahti olekkaan varsinkaan nopeaan kehitykseen pyrkiessä mutta kyllähän semmonen tuloksia tuottaa.

Ajatellaan vaikkapa bokraajaa joka opettelisi jabia kuukauden, takakättä saman, etukäden koukkua saman, takakättä saman ja sitten alkaisi yhdistelemään niitä. Olisi aika hurjaa tulosta edellyttäen että treeni on kaikinpuolin muuten järkevää.
Trevor Leggett kirjoitti aikoinaan hemmetin hyvin kuinka judossa on käytetty sellaista metodia missä jokin heitto opetellaan perinpohjin monenlaisista tilanteista hillittömällä toistomäärällä koska asiaan tarvitaan fiilis mitä ei muutoin saa. Sitten kun juttu on opittu kunnolla sitä ei saa (tekstin esimerkin mukaan) käyttää seuravaan kuuteen kuukauteen.
Hiimän
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 184
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: espoo

Lyhytjänteisyys

#15

Viesti Hiimän »

tohtorismies kirjoitti: Joo ja on niitä kuule hiimän paljon paljon kokeneempia ja parempia kamppailijoita kuin minä nuorissa sälleissä kuin minä. Millä tapaa se liittyy aiheeseen?

Tämä nyt oli lähinnä huomautus kommenttiin/yleistykseen, että juuri nykyNUORISO olisi niitä lyhytjännitteisiä kamppailijoita, ei mikään henkilökohtainen provosointi. Itse käyttäisin termiä "nykyIHMISET", koska kamppailualoittelijoita löytyy vauvasta vaariin. Yleensä ne kärsimättömimmät, jotka peruskurssin ensimmäisissä treeneissä kyselee vöiden tai "valmiiden" taitojen perään, tykkää kadota myös harjoituksista melko nopeaan muille maille.

Mä sijoittaisin linjani jonnekin Tohtorismiehen old school -tyyppisen toistotreenin ja "Opi mestariksi viikonlopussa"-leirien välille. Perusjuttuja pitää aina toistaa, mutta liika kerralla on liikaa. Ja liian vähän on sit taas tietty liian vähän.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa