Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#91

Viesti tohtorismies »

Ei mitään erikoista, mielenkiintoinen vain sikäli. Onkos se "raskaan nuijakehon" kehittäminen päämäärä yi quanissa? Itse olen kässännyt että se on tavallaan vain välivaihe sitä oikeaa voimmaa varten. Kun muistaakseni joskus luin jonkun pätkän jonkun yi quan mestarin tekstistä ja siinä sanottiin jotakuinkin näin että kun keho tuntuu siltä että sisus on sulaa lyijyä ja kävely on kuin auraisi mutaa(ei houkuta sikäli :) ) niin sitten on valmis räjähtävän voimman tuoton harjoittelulle. Ja siinä vaiheessa ollaan tavallaan tarpeeksi pitkällä asiassa itsessään eli perusrakenteen tai niitten juurien Kfm:n sanaan kanssa että voidaan tavallaan unohtaa se raskaus. Olenko minä nyt yhtään kartalla?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#92

Viesti KungFuMiäs »

Noh Piguahan ei tosiaan ole mikään korkea tasoinen tyyli, suht simppeleitä ja helposti opittavia asioita. Hemmetin raskasta vaan treeni. Se raskaus voidaan unohtaa heti kun se tulee, koska se on sielä kehossa luonnollisesti, tai ei siihen sen kummemmin keskitytä. Se on asia joka kehittyy tiettyjen ideoiden treenaamisen myötä.

Nienzhi on idea jolla me treenataan liikettä tietyssä vaiheessa. Eli keho on kuin liimaa, kuin taikinaa jota vaivataan. Se on kai aika sama kuin tuo lyijy ja mudan auraaminen. Se on eri asia kuin tämä piguan raskaus.
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Yi Quan

#93

Viesti Urkki »

tohtorismies kirjoitti: Onkos se "raskaan nuijakehon" kehittäminen päämäärä yi quanissa? Itse olen kässännyt että se on tavallaan vain välivaihe sitä oikeaa voimmaa varten. Kun muistaakseni joskus luin jonkun pätkän jonkun yi quan mestarin tekstistä ja siinä sanottiin jotakuinkin näin että kun keho tuntuu siltä että sisus on sulaa lyijyä ja kävely on kuin auraisi mutaa(ei houkuta sikäli :) ) niin sitten on valmis räjähtävän voimman tuoton harjoittelulle.
Yi Quanissa ei sikäli päämääriä ole kun kehoa ja mieltä pystyy koulimaan käytännössä loputtomasti.
Vapaus on ehkä se ainoa päämäärää kuvaava sana. Mitä kaikkea siihen sisältyykään.
Kun voima shi li:ssä kasvaa niihin mittoihin että keho ei enää kykene liikkumaan mielen tuottamaa vastusta kohden niin voima vapautetaan. Siitä syntyy fa li.
Second Coursella edetään hieman eri tavoin.
Wang Xiangzhai kirjoitti: Kehon sisäosa tuntuu metallilta, niin kuin se olisi täytetty lyijyllä, lihakset muuttuvat yhdeksi kappaleeksi; kävellessä tuntuu kuin auraisi mutaa; kohotettu käsi tuntuu aseelta; kehon liike tuntuu kuin aalto nousisi; vatsa ja selkä tuntuvat voimakkailta kuin härällä. Tällä tasolla liike on erinomaista ja tasapainoista.
Tässä vaiheessa harrastaja on valmis kamppailuharjoituksiin.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#94

Viesti tohtorismies »

Kiitos urkki. Selvensi asian täydellisesti!
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Yi Quan

#95

Viesti Urkki »

Niin täytynee vielä lisätä että tuo on yksi tapa siihen kuinka voima voidaan vapauttaa.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#96

Viesti marcus »

Tässä näkee hauskasti asioita tavalla jota harvemmin näkee.
http://yiquanlife.wordpress.com/2010/11 ... ely-alkaa/
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#97

Viesti Mika »

marcus kirjoitti: Tässä näkee hauskasti asioita tavalla jota harvemmin näkee.
http://yiquanlife.wordpress.com/2010/11 ... ely-alkaa/
Tekstikin on aika hauskaa... brushteeth
Siksi varsinkin pidemmissä videoissa katsojat eivät näe ominaisuuksia harjoittelun sisältä vaan oman taustansa ehdollistamia tuttuja piirteitä hakien, kuka kamppailullisia tekniikoita ja toinen liikesarjauskovainen oman lajinsa harjoittelun tärkeitä piirteitä. Lisäksi kuten asiaan kuuluu hyvin kriittisellä silmällä ja pelkästään vikoja hakien. Tällä tavoin koko harjoittelun ydin jää huomaamatta.

Tässä malliksi pieni pätkä, jossa yhdistyy useimmille jo toki tässäkin aivan liian moni asia kerralla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#98

Viesti marcus »

Mika kirjoitti: Tekstikin on aika hauskaa... brushteeth
Olet tuossa lainannut lauseita irti kontekstista. Mitä ajat takaa? En ymmärrä vastauksesi pointtia.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#99

Viesti Mika »

marcus kirjoitti:
Mika kirjoitti: Tekstikin on aika hauskaa... brushteeth
Olet tuossa lainannut lauseita irti kontekstista. Mitä ajat takaa? En ymmärrä vastauksesi pointtia.
Tuossahan tuo konteksti nyt ei niin kovin pitkä ole. Nuo lainaamani kohdat vain edustavat juurikin sellaista negatiivista kannanottoa, jota en tuossa yhteydessä pitäisi lainkaan tärkeänä. Sen varsinaisen asian olisi ehkä voinut ilmaista myös vähän rakentavammin tai jopa ilman noita lainaamiani kommentteja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#100

Viesti V. R. »

Juu. Tuo blogi on osittain mielenkiintoista seurattavaa, mutta tuo liiallinen elitismi pistää oikein ikävästi silmään. Tässä on bloggausasenteen tuottama helmi, josta varmaan kelpaa olla ylpeä pidempäänkin.

Tuo uusi video on niin lyhyt, ettei siitä oikein mitään selviä. Toivottavasti joskus tulee pidempääkin pätkää näytille.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#101

Viesti marcus »

Ville Rantanen kirjoitti: Tuo uusi video on niin lyhyt, ettei siitä oikein mitään selviä. Toivottavasti joskus tulee pidempääkin pätkää näytille.
Ei selviä mitään? Minusta siinä selviää paljonkin. Ensinnäkin liikkeen laatu, kehon kokonaiskäytön aste. Kyky tehdä Shi li:stä fali, jatkaen shi li:tä. Eli rentoudesta hetkelliseen koko kehon suunnattuun jännitykseen ja takaisin rentouteen. Käytännöllisempänä sovelluksena rennosta liikkeestä nopea lyönti, jonka jälkeen välittömästi paluu takaisin rentouteen, hallittuna koko kehon liikkeenä. Lopussa yläkehon rentouttaminen kerralla niin, että rakenne romahtaa. Tämä rentoudesta nopeasti rakenteen palautus, mikä tapahtuu videon loppukohdilla. Wang XiangZhai muistaakseni sanoi jotain tyyliin "kun yhteys ruumiissa katoaa, mieli yhdistää sen." Nähdäkseni samaa asia, testattuna isommalla liikkeellä.

En näe itse näe arvoa kirjoitustyyliin tarkertumisessa, mielestäni käsitellyt asiat ovat mielenkiintoisempia.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#102

Viesti V. R. »

Juu, kyllä minäkin lueskelen tuota blogia sisällön takia, mutta ikävä kyllä tuota kirjoitustyyliä ei voi olla huomaamatta.

Selviää videosta jotain, mutta videokuvan perusteella en itse lähtisi tuolla tavoin alleviivaamaan mainittuja asioita. On tuossa kuitenkin havaittavissa ihan hyvää kehonkäyttöä. Video on silti lyhyt, kaukaa kuvattu ja suhteellisen huonolaatuinen syvällisempään analyysiin.

Hienoa, että jotain materiaalia on näytillä ja pointtini onkin, että lisää olisi kiva nähdä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#103

Viesti tohtorismies »

Mika kirjoitti:
marcus kirjoitti:
Mika kirjoitti: Tekstikin on aika hauskaa... brushteeth
Olet tuossa lainannut lauseita irti kontekstista. Mitä ajat takaa? En ymmärrä vastauksesi pointtia.
Tuossahan tuo konteksti nyt ei niin kovin pitkä ole. Nuo lainaamani kohdat vain edustavat juurikin sellaista negatiivista kannanottoa, jota en tuossa yhteydessä pitäisi lainkaan tärkeänä. Sen varsinaisen asian olisi ehkä voinut ilmaista myös vähän rakentavammin tai jopa ilman noita lainaamiani kommentteja.
Joopa joo. Mitä sinun kommentointisi edustaa jos peilaat sanomiasi tarkalleen lainaamaasi tekstiin? Ihan noin puhtaasti ilman mitään turhia höpöttelyjä.

Varmaankin olen vain vainoharhainen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#104

Viesti Mika »

Vainoharhaisuudesta en tiedä, mutta en alkuunkaan ymmärrä kysymystäsi. Voisitko muotoilla sen uudelleen?

Haluan samassa muistuttaa, että Potkussa tuollainen viesti olisi joko poistettu tai muokattu tai vähintään kirjoittajaa olisi huomautettu julkisesti. Jos teitä tuollainen sylkeminen ei Marcuksen kanssa haittaa, se on toki OK, mutta samassa katson oikeudekseni (omalla alueellani vieläpä) ihmetellä tuollaisen täysin turhan negatiivisuuden esille tuomista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#105

Viesti tohtorismies »

Blogissa ja juuri tuossa lainaamassasi tekstissä oli juurikin kritisoitu turhaa naureskelua ja epäolennaisiin asioihin takertumista.

Yiquanlife blogi on erinomainen ja kirjoitustyyli on ennekaikkea informatiivinen ja suoraan sydämestä pulppuava.

Toki pieni katkerasävy on havaittavissa kaikkea tårta på tårta vastaan. Juurikin sitä asennejuurtumista että ihmiset haluavat aina ja iänkaikkisesti olla oikeassa, pönkittää omaa egoaan.

Ja siinä samassa jää se varsinainen asia huomaamatta. Eli tehokas turpaanvetely keino.

Kirjoitussävyt ynnä muut tommoset koen aivan toissijaiseksi asiaksi, se asia itse minua kiinnostaa. Eikä minua ollenkaan häiritse kärkevä sävy kirjoituksissa. Sori Jussi Häkkiselle nyt kun otan hänet esimerkiksi mutta Jussi on ehdottomasti yksi potkun kärkevimpiä kirjoittelijoita ja hän onnistuu monesti kiihdyttämään jopa minut melkoisen kiukun valtaan vaikken yleisesti ottaen suhtaudu kovinkaan intohimoisesti näihin keskusteluihin hauskaa ja varmasti salkkarit voittavaa ajanvietettä.
Mutta hänenkin teksteistään pyrin poimimaan sen pointin ja vallan fiksu mies on pakolla kyseessä.

Ja sitäpaitsi tuotahan se vieläkin monesti on mitä lainaamassasi pätkässä on kerrottu. Ihan oikeasti ja noin tosmualimassa sekä myös monesti potkussakin.

Vaikkain potkun aktiivikirjoittaja sakki onkin harvinaisen valveutunutta porukkaa.



Ja mitä sisäisyyksiin ja niistä puhumiseen tulee niin kivalla mallilla tämä homma on. Erittäin rakentavaa settiä on heitetty esim Akuzawa ketjussa sekä tässä.

Ja on vähäsen kärkevä päivä ollut juu.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa