Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Minoru Akuzawa ja Aunkai

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#91

Viesti KungFuMiäs »

Mutta jotta asiasta on mahdollista tulla omaa,niin siihen on todellakin saatava ymmärrettävä selitys,sillä muuten ei ole pohjaa sille omalle.
Homma toimii silleesti että on selityksiä jotka ohjaa sut oikeaan suuntaan ja sä löydät lopulta ne samat asiat mitä lukuisat sukupolvet ennen sua on löytänyt. Niitä ei vaan anneta valmiiksi paketoituna, koska silloin se ei olisi sinun eikä sitä voisi yhtä hyvin soveltaa sinun henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Sitä voi ajatella sellasena "connect the dots" tehtävänä, eli sulle anetaan kuva joka koostuu pisteistä, sitten omalla työllä vedetään viivoja pisteiden välille ja siitä muodostuu kuva.
Kerrotko noista pirun korkeista tavoitteista?
Jaa-a. Noh ne menee perus turpaanveto hommien yläpuolelle. Sellasta "yliluonnolliselta" vaikuttavaa tekemistä. Voimaa joka pysyy vanhaan ikään, eikä häviä kun nivelet alkaa arastaa ja lihakset surkastumaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#92

Viesti Lasse Candé »

Hienoa että näistä asioista voidaan nykyään jo puhua rakentavasti. Kuhmulla on oikea ote juttuun. Minulla on mielikuva että monesti vastaavat keskustelut ovat vain olleet sitä ettei halutakaan ymmärtää. Paljon parempi kyllä näin.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#93

Viesti Kuhmu »

KungFuMiäs kirjoitti:
Mutta jotta asiasta on mahdollista tulla omaa,niin siihen on todellakin saatava ymmärrettävä selitys,sillä muuten ei ole pohjaa sille omalle.
Homma toimii silleesti että on selityksiä jotka ohjaa sut oikeaan suuntaan ja sä löydät lopulta ne samat asiat mitä lukuisat sukupolvet ennen sua on löytänyt. Niitä ei vaan anneta valmiiksi paketoituna, koska silloin se ei olisi sinun eikä sitä voisi yhtä hyvin soveltaa sinun henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Sitä voi ajatella sellasena "connect the dots" tehtävänä, eli sulle anetaan kuva joka koostuu pisteistä, sitten omalla työllä vedetään viivoja pisteiden välille ja siitä muodostuu kuva.
Kerrotko noista pirun korkeista tavoitteista?
Jaa-a. Noh ne menee perus turpaanveto hommien yläpuolelle. Sellasta "yliluonnolliselta" vaikuttavaa tekemistä. Voimaa joka pysyy vanhaan ikään, eikä häviä kun nivelet alkaa arastaa ja lihakset surkastumaan.
Se taitaa mennä kaikissa lajeissa enemmän tai vähemmän noin,kun kuvaat, sillä suunnan näyttäjiä ja ohjaajia nuo opettajat ennemminkin ovat. Ilman omaa tekemisen kautta syntyvää kokemista ja ymmärtämistä ei voi antaa toiselle valmiiksi pureskeltuna.

Puetko sanoiksi tuon yliluonnolliselta vaikuttavan tekemisen ja voiman,joka pysyy vanhaan ikään ja sen mitkä ovat avain asioita kyseisen asian saavuttamisessa ja ymmärtämisessä. Eli haluaisin,että pureutuisit asiaan ympäripyöreästi sanomisen sijaan,koska haluaisin näin keskustelun keinoin saada selkoa siitä,osaatko pukea kokemaasi ja tavoitteitasi sanoiksi. Kerro sekin jos et halua tai pysty tai viitsi, niin en sitten kysele enempiä.
”You must enjoy this”.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#94

Viesti KungFuMiäs »

Se taitaa mennä kaikissa lajeissa enemmän tai vähemmän noin,kun kuvaat, sillä suunnan näyttäjiä ja ohjaajia nuo opettajat ennemminkin ovat. Ilman omaa tekemisen kautta syntyvää kokemista ja ymmärtämistä ei voi antaa toiselle valmiiksi pureskeltuna.
Juu suunnilleen noin sen pitäisi mennä. Käytännön toteutus on vaan hyvin vaihtelevaa eri kouluissa. Ja vaikka opettaja on todella taitava hänen pitäisi välttää sitä valmiiksi pureskellun edelleen viemistä, ohjaa mielummin sitä oppilaan pureskelua.
Puetko sanoiksi tuon yliluonnolliselta vaikuttavan tekemisen ja voiman,joka pysyy vanhaan ikään ja sen mitkä ovat avain asioita kyseisen asian saavuttamisessa ja ymmärtämisessä. Eli haluaisin,että pureutuisit asiaan ympäripyöreästi sanomisen sijaan,koska haluaisin näin keskustelun keinoin saada selkoa siitä,osaatko pukea kokemaasi ja tavoitteitasi sanoiksi. Kerro sekin jos et halua tai pysty tai viitsi, niin en sitten kysele enempiä.
Noh noista korkeammista taidoista en osaa sanoa muuta kuin mitä olen tuntenut ja viisaammilta kuullut. Eli hyvin objektiivinen näkemys. Enkä osaa kertoa tarkemmin siitä tiestä sinne koska en ole itse sielä, enkä ole edes sillä tiellä. En osaa kertoa muuta kuin metodeista joilla sinne voi päästä, samoja juttuja joita voi lukea muualtakin netistä. Sen takia yleensä puhun siitä vaan "jonakin", something special. Jotain sielä on, mutta se on myöhemmälle vaiheelle elämässä. Siksi en ole itsekään pureutunut siihen sen kummemin kuin ympäripyöreästi.

Omat tavoitteeni ovat sitten paljon alempana. Ihan perus kamppailuhommia, kehonhallintaa höystettynä hieman sisäisellä hallinalla. Lyöntivoimaa jolla saa lyötyä tappeluhalun ulos vastustajasta :D .
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#95

Viesti diesel 64 »

marcus kirjoitti: No, en osaa tohon sanoa mitään, kun riippunee siitä mitä haluaa oppia :)... Huomaan että se, miten katson nykyään treenaamista on heittänyt aikamoisen kuperkeikan viimeisen reilun puolen vuoden sisällä.
Minulle käynyt samoin :) mieletön fiilis,kun tuntee sen potkun tai lyönnin/torjunnan eron,sekä tehdessä tai ottavana osapuolena.Kehonkäyttö,rentous/pehmeys ja se miten saa jalat tekemään työtä on mielenkiintoista.Luonnollisuus myös noussut usein esiin ja se ettei mikään muutu kehossa,kun on saavuttanut oikean kehon. Treeni tosi rankaa ja haastavaa,ainakin minulle :)

Tässä muuten "Lyönti Blogi":

http://dandjurdjevic.blogspot.com/2008/ ... -easy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#96

Viesti KungFuMiäs »

No laitetaan vähä tajunnanvirtaa :D . Huom nämä ovat sitten vain omia tulkintojani, omiin kokemuksiin perustuvaa.

Niissä korkeammissa taidoissa on kyse täydellisestä ihmispotentiaalin hallinnasta, oman kehon hallintaa ja vastustajan hallintaa. Eli jotain enemmän kuin perus lantionkääntöä lyönnissä. Keho koostuu niin monesta pienestä osasta jota voi liikuttaa ja käyttää, sellaisia osia jotka ei ole normaalisti tietoisen mielen hallinnassa. Perusjampan kehonkäyttö on hyvin suurinpiirteistä, iso osa osista kehossa jää hyödyntämättä. Sehän on se fiilis että kun aloittaa tekemään jotain kun sanotaan että "hitto en mä tienny että mulla on tälläsiä lihaksia", sitten kun otetaan tämä potenssiin sata niin aletaan tuntemaan omaa kehoa tavalla miten monet ei pysty. Sitten niitä osia aletaan oppia käyttämään tehokkaalla tavalla yhdessä, eri tavoilla eri kamppailullisissa tilanteissa. Mieli on tärkeä avain näiden eri osien herättämiseen ja kokoamiseen. Ihmismieli toimii erikoisilla tavoilla, abstrakteilla symbooleilla, fiiliksillä. Asioita voi ymmärtää kokonaisvaltaisilla tieteellisillä selityksillä, mutta pystyykö sitä asiaa tekemään sen perusteella on eri asia. Mielikuvat ovat yksi avain kehon ja mielen yhdistämiseen, eli että mieli pystyy aktivoimaan kehoa tehokkaalla tavalla. Kun kehonosat alkaa heräilemään ja toimimaan yhdessä niin tulee kaikenlaisia fiiliksiä, siitä kun hermosto sähköttää lujempaa eri paikkoihin, verenkierto vilkastuu paikoittain, pieniä lähes käyttämättömiä lihasryhmiä alkaa käyttämään enemmän jne. jne. Kun näitä asioita tapahtuu yhdessä samaan aikaan niin sen voi tuntea energiana ym.
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#97

Viesti diesel 64 »

94 Years Old BaGua Wisdom
[youtube][/youtube]



http://dandjurdjevic.blogspot.com/2008/ ... -arts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#98

Viesti KungFuMiäs »

diesel 64 kirjoitti: 94 Years Old BaGua Wisdom
[youtube][/youtube]



http://dandjurdjevic.blogspot.com/2008/ ... -arts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin siinähän sitä on demottuna hieman. Eri asia että saako tuosta sitten mitään irti, osaako sen laittaa oikeaan kontekstiin, ymmärtääkö mitä siinä tapahtuu ja ymmärtääkö mitä vanha mestari oikeasti tuossa tekee.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#99

Viesti Kuhmu »

KungFuMiäs kirjoitti: No laitetaan vähä tajunnanvirtaa :D . Huom nämä ovat sitten vain omia tulkintojani, omiin kokemuksiin perustuvaa.

Niissä korkeammissa taidoissa on kyse täydellisestä ihmispotentiaalin hallinnasta, oman kehon hallintaa ja vastustajan hallintaa. Eli jotain enemmän kuin perus lantionkääntöä lyönnissä. Keho koostuu niin monesta pienestä osasta jota voi liikuttaa ja käyttää, sellaisia osia jotka ei ole normaalisti tietoisen mielen hallinnassa. Perusjampan kehonkäyttö on hyvin suurinpiirteistä, iso osa osista kehossa jää hyödyntämättä. Sehän on se fiilis että kun aloittaa tekemään jotain kun sanotaan että "hitto en mä tienny että mulla on tälläsiä lihaksia", sitten kun otetaan tämä potenssiin sata niin aletaan tuntemaan omaa kehoa tavalla miten monet ei pysty. Sitten niitä osia aletaan oppia käyttämään tehokkaalla tavalla yhdessä, eri tavoilla eri kamppailullisissa tilanteissa. Mieli on tärkeä avain näiden eri osien herättämiseen ja kokoamiseen. Ihmismieli toimii erikoisilla tavoilla, abstrakteilla symbooleilla, fiiliksillä. Asioita voi ymmärtää kokonaisvaltaisilla tieteellisillä selityksillä, mutta pystyykö sitä asiaa tekemään sen perusteella on eri asia. Mielikuvat ovat yksi avain kehon ja mielen yhdistämiseen, eli että mieli pystyy aktivoimaan kehoa tehokkaalla tavalla. Kun kehonosat alkaa heräilemään ja toimimaan yhdessä niin tulee kaikenlaisia fiiliksiä, siitä kun hermosto sähköttää lujempaa eri paikkoihin, verenkierto vilkastuu paikoittain, pieniä lähes käyttämättömiä lihasryhmiä alkaa käyttämään enemmän jne. jne. Kun näitä asioita tapahtuu yhdessä samaan aikaan niin sen voi tuntea energiana ym.
Ok. jotain tällaista kaipasin,Thanks :)
”You must enjoy this”.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#100

Viesti tohtorismies »

[youtube][/youtube]

Lisää akua.

Damn, vastaisi jo..

Edit. On muuten kiva tuo djurdevicin blogi
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#101

Viesti diesel 64 »

Jep,

Olin tuolla KDS:n leirillä viikko sitten ja oli mahtava kokemus tavata Tony Lima 5dan,uskomaton persoona. Pääsin ukeksi väliajalla,kun näytti minulle miten he tekevät etupotkun. Tunne oli kuin kuuma hiilihanko olisi lävistäny kehon!

Tony Lima 5dan ja Jari Lähdesluoma 3dan

" onclick="window.open(this.href);return false;
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#102

Viesti tohtorismies »

diesel 64 kirjoitti: Jep,

Olin tuolla KDS:n leirillä viikko sitten ja oli mahtava kokemus tavata Tony Lima 5dan,uskomaton persoona. Pääsin ukeksi väliajalla,kun näytti minulle miten he tekevät etupotkun. Tunne oli kuin kuuma hiilihanko olisi lävistäny kehon!

Tony Lima 5dan ja Jari Lähdesluoma 3dan

" onclick="window.open(this.href);return false;

Siis tuon Aunkai tyylin potkun vai?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#103

Viesti marcus »

diesel 64 kirjoitti: Olin tuolla KDS:n leirillä viikko sitten ja oli mahtava kokemus tavata Tony Lima 5dan,uskomaton persoona. Pääsin ukeksi väliajalla,kun näytti minulle miten he tekevät etupotkun. Tunne oli kuin kuuma hiilihanko olisi lävistäny kehon!

Tony Lima 5dan ja Jari Lähdesluoma 3dan

" onclick="window.open(this.href);return false;
Mun silmiin toi näyttää systeman tavalta potkia. Muutenkin tekeminen näyttää hauskalta sekoitukselta karatea ja systemaa. Tehokkaan näköistä.

Silmämääräisesti väitän, että hän pystyisi potkimaan vielä kovempaa, jos saisi yhdistettyä paremmin yläkehonsa potkun taakse (esim. selkärangan kaareutuminen näyttää oireelta voiman vuotamisesta liikkeeksi muualle, kuin potkun kohteeseen). Hyvältä tuo siis näyttää, tarkoitan vain, että potentiaalia on vielä tehokkaammaksi.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#104

Viesti Lasse Candé »

marcus kirjoitti: Silmämääräisesti väitän, että hän pystyisi potkimaan vielä kovempaa, jos saisi yhdistettyä paremmin yläkehonsa potkun taakse (esim. selkärangan kaareutuminen näyttää oireelta voiman vuotamisesta liikkeeksi muualle, kuin potkun kohteeseen). Hyvältä tuo siis näyttää, tarkoitan vain, että potentiaalia on vielä tehokkaammaksi.
Tämä taitaa jo mennä Aunkai-aiheesta ohi kun on laajentunut yleisemmin voimantuottojuttuihin ja nyt pyörii jo Shotokai-video...

Kovuudessa täytyy muistaa suhteellinen puoli. Jos vastustaja ei huomaa saapuvaa potkua ei tarvitse kovin kovaa potkaista, kun taas absoluuttisesti kovempi potku on helpompi huomata eikä siksi saavuta täyttä tehoaan. Pelkkä jokseenkin "irtonaisen" säären heitto jättää sisälle kivan tunteen kun ajoitus on sopiva.

Asemointi sellaisella tavalla että selän kaareutuminen jää pois on hitaampaa. Myöskin etäisyys pitää huomioida. Sen korjaaminen tapahtuu liikuttamalla lantiota.

Oikeastaan tässä tullaa siihen että "etupotku on etupotku" ei pidä paikkansa. Jos tuota katsoo silmillä jotka ovat tottuneet näkemään etupotkun pitkän etäisyyden hyökkäysaseena, saattaa jäädä huomaamatta että melko hyvin sähköttämättä mies ehtii käyttää potkua lyöntihyökkäystä vastaan reagoimalla. Tarkoitus on eri kuin hyökkäävässä/vastahyökkäävässä etupotkussa. Samoin helposti myös suoritustapa muuttuu.

Potkumiitissä käsiteltiin Wado-osuudessa yläkerran ja alakerran erottelua, mistä tuossakin on kyse.


Oma mielipiteeni hyvästä harjoitusmetodista on että etupotkua noilla parametreilla kannattaa lähestyä kovan potkun suunnasta vähentäen sähkötystä ja lisäten erottelua sekä erotellun potkun suunnasta lisäten kovuutta. Pitää myöskin tutustua siihen kuinka kovaa voi potkia siten että oma rakenne kestää kasassa missäkin asennossa. Säkki on hyvä tähän. Potkii ihan rennosti siten ettei säkki tönäise potkaisijaa.


Mutta en sitten tiedä onko tällä aiheen kanssa mitään tekemistä...
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#105

Viesti diesel 64 »

Jaahas,mun pitkä raapustus häipyi bittiavaruuteen ja Lassekin ehti kommentoida väliin :)

Laitoin tuon shotokai glipin siksi,että kiinnostuin Aunkain tyylistä juuri sen takia,kun samanlaisuutta voimantuotossa on havaittavissa.

Tohtorimies. Ankukain tyylin potku olisi mielenkiintoista "ottaa vastaan" ja tuntea,onko vaikutus sama?

marcus. Systema mielenkiintoinen,kuten Ankukai ja haluaisin kyllä joskus mennä treenaan kumpaakin.Toivottavasti Leirejä tulee ja ajankohta sopii.

Mielestäni Tonyn asento luonteva ja optimaali hänelle ja potkussa on kyllä ytyä,minulla itsellä vuotaa asento,kun yläkroppa"heiluu" ja työstän sitä pois.Haastavinta on saada kroppa pysymään muuttumattomana ja luonnollisena,kun tehdään potkua / lyöntiä tai torjuntaa.

tässä glippissä muuten 28s kohdalla kroppa vuotaa,niinkuin minulla,jota työstän pois ;)

[youtube][/youtube]

AJ
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa