Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysy lajikysymys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kysy lajikysymys

#301

Viesti Lasse Candé »

Ei tässä olla kovin pitkälle menevää tavaraa vielä pelkän kuvan perusteella lauottu. Päin vastoin jokainen on yrittänyt mennä pidemmälle sisältöpuolelle.

Itse haluaisin kuulla jos joku tuntee opetuksia asentoon liittyen. Minkälaista pointtia opettajat ajavat. Tämä koska olen kuullut asentoa kehuttavan, ikäänkuin niksinä. Jotkut tosin ovat taipuvaisia ajattelemaan muutenkin liikaa niksien kautta.

Tuon tyyppisillä asennoilla on valmiusasennon lisäksi kahdenlaista merkitystä, mitä minulle tulee mieleen. Naaman räplääminen ja asennon rakenteen tukeminen, hieman samaan tapaan kuin lonkkalevossa on ideana. Tuossa voi vielä tukea päätäkin. Tukeminen on poissuljettua koska jos siirtää ryhdistä vastuuta keskivartalon hyvästä asemoinnista käsille, tulee asennosta sellainen että on täysin jyrättävissä. Naaman räplääminen jää jäljelle ja se voi helposti näyttää ylimieliseltä. Olen kyllä sitä mieltä että jos pitää käsiä noin mutta vartalon hyvässä vahvassa asemoinnissa, toinen kyllä ymmärtää mistä on kyse.

Mielestäni nämä ovat sellaisia asioita mitä ihmiset tietävät mutteivät välttämättä tajua tietävänsä. Vahvaa asentoa vastaan ei hyökätä yhtä helposti kuin heikkoa, vaikkei olisi tällaisia termejä koskaan kuullutkaan. Siksi olen Mikan kanssa vain puoliksi samaa mieltä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#302

Viesti L.K. »

Ihan selvennyksenä Lasselle, en itse ainakaan nyt tarkoita suinkaan mitään nyrkkeilyssennon ottamista..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kysy lajikysymys

#303

Viesti Lasse Candé »

Hupsista, L.K.

Olin parina päivänä kiireessä katsellut tätä ketjua ja kirjoitit niin perusteellisesti, että luulin sitä omaksi postauksekseni
paljastus:
;)
enkä lukenut sitä.

Tiedän kyllä ettet mitään nyrkkeilyasentoa tarkoita, enkä oikein tiedä mitä kenellekin kannattaisi opettaa. Periaatteessa se, että on valmius saada ne kädet hyvään asemaan tarvittaessa kun ei ole vasta-alkajalle helppoa. Miten vain, tärkeintä on taito saada vartalon osaset hyvään asemaan ja opetella näitä juttuja. Käsien osalta hyvä asema on mielestäni ennen kaikkea sellainen mistä pystyy hyökkäämään.

Kuitenkin meillä tuntuisi olevan pieni lähtökohtaero tässä. Minun pointtini oli alunperin se että vaikka tilastoja kannattaa lukea, niitä ei kannata "uskoa". Tämän jo kirjoitinkin. Tässä uskomisen välttäminen tarkoittaa suurta kriittisyyttä ja suhteuttamista omaan elämään. Sanoit nimenomaan että egotappelut ovat todennäköisimpiä. Minun pointtini oli juuri se. Kirjoitin että entäs jos on ihminen joka ei "ego-tappele", eli ei provosoidu eikä provosoi? Kannattaako silloin lähteä rakentamaan asioita siltä pohjalta? Siis tilastoista.

L.K. kirjoitti: Uhriasento? :? Jaa...no.jokainen meistä ajattelee asiat eri tavalla.
On kuitenkin aivan satavarma fysiologinen fakta, että ihminen jonka kädet on alhaalla torjuu
merkittävästi hitaammin lyönnin jos verrataan sitä kun kädet on valmiiksi ylhäällä, edes siinä "uhriasennossa"..
ja tuota sanontaa en kyllä ole ikinä kuullut itse..
Keksin sanonnan. Se tarkoittaa asentoa jonka takana vain suojaudutaan. Myös yhtä varmaa on, että jos kädet ovat valmiiksi ylhäällä pääsee isommalla varmuudella torjuilemaan. Pointti on siinä että kädet ovat hyvällä paikalla joka mielessä. Varmaan painotuksissa on myös merkittäviä koulukuntaeroja, mutta samat ainekset siellä lienee eri kokoisina määrinä.

Toki on tärkeää ettei asennon "ottamisella" provsoida turhaan kaveria. Mutta jos tilanne eskaloituu tai alkaa eskaloitumaan, on varsin luonnollista haluta hakea jotain itsensä ja kaverin väliin.
Silloin se on helpoin tehdä kädet nostmalla ylös.
ja kyllä se "perussuojaus" vaan auttaa lähtökohtaisesti ainakin minusta mahdollisuuksia torjua ja vastahyökätä tehokkaammin jos sille tulee tarve.
Pointti lienee siinä miten ylös ja myös siinä millä tavalla. Yksi mahdollisuus on myös asemoida kädet hyökkäykseen.

Minä en itse taas pidä puhtaita yllätyshyökkäyksiä suurimpana uhkana omassa yhteiskunnastamme. Suurin riski minusta joutua väkivallan uhriksi on yöelämässä ja kyse on jollain tapaa ns egotappeluista.
Pointti oli siinä että todennäköisin tilanne riippuu ihmisestä. Tästä kirjoitin jo edellä. Minulla on viimeaikoina tullut muutama kerta vuodessa tilanne jossa toisella on jo hieman uhoa päällä ja tulee kokeilemaan rajojaan. Olen käynyt paljon kapakassa. Nämä ovat olleet tilanteita joissa olisi mahdollista joutua nopeasti lyöntien keskelle. En ole nostanut käsiä sen enempää kuin siihen että pystyisin/ehtisin hyökkäämään. Oli se hyökkäys sitten kaato tai lyönti. Kerran istuin sohvamaisella paikalla ja silloin asemoiduin viemään jutun maahan. (Se olisi ollut turvallista.) Tilanteissa olen kuunnellut mitä sanottavaa tyypillä on. Mitenkään asenteellisesti en ole mennyt suojaan vaan sen sijaan fiiliksenä ottanut hieman nojaa tyyppiä kohti.

Se on sitten aina toinen juttu kuinka paljon näitä voisi välttää omalla toiminnalla. On kuitenkin tilanteita,joita ehkä yrittää välttää,mutta sitten tilanne ei vaan eneää laukea vaikka miten puhejudoilisi.Silloin tulee ottaa kädet mukaan keskusteluun. ;)
Näin on. On myös tärkeää tietää miten hyvä on vältäämään tilanteita puhumalla ja kehonkielellä. Jos on siinä erittäin huono, on realismipohjainen harjoittelu erilaista kuin jos on siinä hyvä. Ja tämä on se minun pointtini ollut koko ajan.


Nopeati rakentukvassakin tilanteessa (viittaat ehkä johonkin tilanteeseen jossa nopeasti kaveri alkaa nostamaan agrejaan ja tulee iholle) on kyllä aikaa nostaa ne kädet KUN sitä on harjoitellut treeneissä jatkuvasti ja oikein.
Jos taas ei ole sitä harjoitellut ja kädet jää roikkumaan alas, sieltä ne tuskin enää nousee ylös ennen kuin ensimmäiset iskut on vaihdettu.
Kyllä. Ajatukseni on ettei käsien nostaminen ole ns liike. Kädet elävät vain. Ne asemoidaan hieman ylemmäs, hieman alemmas, toista hieman ylemmäs ja toista alemmas tai vaikka molempia sivusuunnassa keskelle juuri tilanteen ja jatkon edellyttämällä tavalla. Ja tämä kaikki tapahtuu vaivihkaan eläen, suhteessa sen toisen tyypin käsiin ja maalitauluihin hänessä. Tämä lähtökohta tosin lienee melko universaali, mitä asentoihin tulee. Pointtini oli tuolla jossain että jotkut opettavat että kädet nostetaan ylös ja sitten siitä lähdetään liikkeelle. Se ei välttämättä sovellu jokaisen ihmisen uhkakuviin kun ei sitten yllättävässä tai nopeassa tilanteessa osatakaan niitä käsiasetelmia ollenkaan joissa kädet eivät ole päätä suojaamassa ja joissa sitten päädytään häviämään, vaikka olisi ollut jotain vielä tehtävissä.

Lasse Candé kirjoitti: Ja vielä kerran... Kyse oli siis siitä ettei kaikille päde samat ohjeet ja tilastoilla ei ole paljon mitään väliä.
Ei tietenkään päde, mutta kyllä minusta tilastoilla ja todennäköisyyksilläkin on merkitystä.
Eivät ne auta tositilanteessa, mutta niistä ja niiden tietämiseestä voi olla apua. Myöskin siinä
mielessä että käyttää aikaansa sellaisten asioiden ja uhkien treenaamisen mitkä ovat todennäköisimpä omassa ympäristössä ja yhteiskunnassa.
Niin. Tästä syystä juuri se "Lue paljon mutta älä usko mitään." Eli kriittisyyttä. Lisäsin tuohon muuten lihavoinnin.

Lisäksi tosiasia on kuitekin että tiettyjä asioita toistuu lähes aina ennen väkivallantekoja ja/tai tappeluja. Tietyt maneerit ja merkit toistuvat usein ja niiden tunteminen ja tietämine
VOI antaa aikaa valmistautua ja nostaa omaa valmiuttaan.
Kyllä. Kuitenkin, kaavat myös rikkoutuvat tai ainakin nopeutuvat. Joskus jäävät jopa huomaamatta. Se, miten hyvin huomioi ympäristöä, vaikuttaa myös merkittävästi siihen minkälaista settiä kannattaa opetella. Minä uskon että treenaamalla fyysistä kanssakäyntiä oppii "kuuntelemaan" ihmisiä ja herkistyy merkkien aistimiseen. Oikeastaan ei edes tämän kannalta ole niin väliä mitä tekniikkaa tekee. Erilaiset matsaamiset ovat hyviä. Hieman haluan tässä laittaa vastakkain teoriaa ja käytäntöä. Jos opettelee tiedostamisen tasolla lukea toista ja päättämään milloin kannattaa tiedostaen nostaa kädet tiedostettuun opetettuun paikkaan, voi olla ettei siltikään tee mitään kovin järkevää. Voi myös olla että tekee.


Tällä nyt tarkoitan esim. karrikoiden sitä että meilä ei ole minusta mitään järkeä käyttää aikaa sen treenaamiseen miten toimitaan käsikranaatilla varustettua taistelijaa vastaan tai jos joku käy
vaikkapa keihäällä päälle. Joissain maissa näidenkin treenaaminen taas voi olla ihan perusteltua.
Tietty jos käy treenaamassa vaikka 5-6krt vkossa niin ehkä silloin voi treenata jo vähän jotain
eksoottisempaakin,mutta jos treenaa kuten perusharrastja, olisi järkevämpi käyttää aika järkevästi ja tehokkaasti.
Mutta jos joku opettaisi minulle käsikranattijuttuja tai varsinkin keihäsjuttuja, saisin siitä paljon irti mihin tahansa. Ne opetukset ovat siellä muodon sisällä ja ne samat jutut taipuvat yleensä myös muihin harjoitusmuotoihin. Kaipa tämä on sellainen tyypillinen periaate vs toimintaohje -juttu. Ehkäpä koko asentokeskustelu on.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kysy lajikysymys

#304

Viesti L.K. »

Jees,näyttää siltä että lähestymme ongelmaa eri lähtökohdasta. Lajivalintakin varmaan vaikuttaa, mikä on sinällään loogistakin.

Totta kai itsestä on paljon kiinni noissa egotappeluissa. Ongelma vaan on siinä, että hyvin moni ei ole verbaalisesti hyvä
ja keskimäärin on helpompi oppia fyysistä toimintaa kuin tulla hyväksi "puhejudoaksi".
Muistetaan kuitenkin ne vanhat totuudet että valtaosa tapahtuu kehonkielellä ja ei se mitä sanotaan vaan miten sanotaan jne.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Kysy lajikysymys

#305

Viesti Akuma »

Jos saan vielä hetkeksi palata pari sivua aikaisempaan aiheeseen Richard Dimitrin videosta. Kohtaan, jossa Rich kertoo pakittamisen olevan huono idis. Sitten Rich havainnollistaa mitä tapahtuu, jos yrittää perääntyä.

Nyt - käsittääkseni se puhuu siitä, että oma alusta (~base) pitää tuoda matkassaan tekemisessään. Se tekeekin ihan järkeä ja onkin ihan hyvä perusidea sinällään. Mutta miksei se sovella sitä samaa idistä pakittamiseen? Eli kun se havainnollistaa mitä tapahtuu, jos yrität perääntyä... yläkroppa menee taaksepäin, jalat jää paikalleen - oho, tulikin puukosta???

Ts. toistaa juuri saman virheen josta puhuu, mutta käänteisenä. Semmonen inversio.
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Kysy lajikysymys

#306

Viesti Rojola »

Akuma kirjoitti: yläkroppa menee taaksepäin, jalat jää paikalleen - oho, tulikin puukosta???
Helkkarin hyvä pointti. Tästä jalkojen jämähtyneisyydestä olikin puhetta Haminan semman jälkimainingeissa.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kysy lajikysymys

#307

Viesti PDC »

http://www.wasamove.fi/index.php?tocID=3&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä on PowerCouture?
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Kysy lajikysymys

#308

Viesti toni-f »

Toivottavasti kukaan nyt ei polta hihoja minuun ja kysymykseeni. Olen vain tietämätön ja laiska kaveri!
Kyllä täällä varmaan on kysytty tästä, mutta kun en äkkisältään löytäny asiasta sen tarkempaa tietoa, niin ajattelin nyt sitte kysästä.
Minkälainen laji Amok on?
Saako siitä mistä tietoa ja/tai opetusta?
Olenko ihan hukassa?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kysy lajikysymys

#309

Viesti PDC »

toni-f kirjoitti: Toivottavasti kukaan nyt ei polta hihoja minuun ja kysymykseeni. Olen vain tietämätön ja laiska kaveri!
Kyllä täällä varmaan on kysytty tästä, mutta kun en äkkisältään löytäny asiasta sen tarkempaa tietoa, niin ajattelin nyt sitte kysästä.
Minkälainen laji Amok on?
Saako siitä mistä tietoa ja/tai opetusta?
Olenko ihan hukassa?
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=37&t=13980" onclick="window.open(this.href);return false;
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Kysy lajikysymys

#310

Viesti toni-f »

Nöyrin kiitokseni :bow:
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kysy lajikysymys

#311

Viesti MarkkuT »

Aikidossa ja vanhoissa jutsuissa taajaan esiintyvää ranteesta tarttumista kuulee usein selitettävän sillä, että "hyökkääjä" yrittää ranteeseen tarttumalla estää "puolustautujaa" toteuttamasta laillista oikeuttaan käyttää miekkaansa tai muuta teräasetta. Löytyykö em. lajeista ratkaisumalleja tilanteeseen, jossa ollaan se puolustava osapuoli ilman lainausmerkkejä? Ts. tilanteeseen, jossa pidetään kiinni pillastuneen samurain miekkakäden ranteesta.
Ain't no one.
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

Kysy lajikysymys

#312

Viesti MikkoS »

MarkkuT kirjoitti: Aikidossa ja vanhoissa jutsuissa taajaan esiintyvää ranteesta tarttumista kuulee usein selitettävän sillä, että "hyökkääjä" yrittää ranteeseen tarttumalla estää "puolustautujaa" toteuttamasta laillista oikeuttaan käyttää miekkaansa tai muuta teräasetta. Löytyykö em. lajeista ratkaisumalleja tilanteeseen, jossa ollaan se puolustava osapuoli ilman lainausmerkkejä? Ts. tilanteeseen, jossa pidetään kiinni pillastuneen samurain miekkakäden ranteesta.
Muistaakseni Bujinkanin parissa harjoittelin joskus noiden molempien osapuolien toimia. Sitä en muista olisiko ollut erikseen katoja "molemmille osapuolille", vai oliko molempien toimet sisällä samassa setissä. Olisikohan ollut Takagi Yoshin ryun oppeja. Luulisi noin yleisesti, että jos jossain koulussa opetetaan aiheeseen työkaluja, niin sitten myös harjoitellaan molempien osapuolien toimia, jotta osattaisiin hyökätä realistisesti jne.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kysy lajikysymys

#313

Viesti AriJ »

Kenties " onclick="window.open(this.href);return false; on haussa, jos oikeinpäin nuo roolit nyt hahmotin?

[youtube][/youtube]
______________________
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kysy lajikysymys

#314

Viesti MarkkuT »

No juu siinähän sitä.
Ain't no one.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kysy lajikysymys

#315

Viesti AriJ »

MarkkuT kirjoitti: No juu siinähän sitä.
Tuo setti onkin meillä juuri tutkinnan alla, tänään taas tapetilla.
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa