Tosiaan sitä ensimmäistä (toista, kolmatta...) ei välttämättä edes huomaa. Mm. BJJ opettajani sai puukosta Ruotsissa ja tuumi, että toimintakyky huononi vasta seuraavana aamuna kun kipu iski. Itse kun sain kynästä, en edes huomannut koko juttua kesken mylläyksen.Arsonsa kirjoitti: shenshidon opetuksessa ainakin youtubelinkeissä puhuttiin esim veitsihyökkäyksistä ja "go in"-lähetysmistavasta (jota kehuttiin paremmaksi kuin krav magan tapaa). Jos saat sen ensimmäisenkin kunnon iskun veitsestä niin et sä siinä enää ketään maahan taivuttele millään liikkeillä. Jo pelkästään kipu/shokki lamauttaa. Kun mä itse sain kynästä niin menin välittömästi shokkiin, vaikka olisin ollut mikä multisuperkarateka tahansa niin se kipu olis estäny mua ajattelemasta mitään. Ainakin noissa shenshidon esittelyvideoissa liikkeet antaa hyökkääjälle mahdollisuuden lyödä kylkeen (tai pahimmissa tapauksessa jopa selkään). Käytännössä vaikka sä saisit sen veitsen pois noilla muuveilla, niin oot päästänyt veitsen kylkeesi eli peli on selvä. En tiedä, toivottavasti ymmärsin väärin. Ajatusmalli on varmasti ihan hyvä, mutta mua ainakin epäilyttää toi anatomian unohtaminen. Tai sitten multa jäi jotain ymmärtämättä.
Itse pidän Senshidon veitsijuttuja toimivina. Suosittelen tutustumaan lajiin, jos joskus siihen saat mahdollisuuden. Todella hyvää asiaa!!
Luulen kuitenkin, että sinulle tärkeintä on oppia ennakoimaan, lukemaan ihmistä, liikkumaan hyvin ja näin välttämään fyysinen kontakti. Uskon, että opettajasi voi tarjota nämä sinulle.
Suosittelen sinulle myös mielikuvatreenausta, missä ajattelet eri hyökkäyksiä työpaikallasi ja sitä, miten niistä selviydyt. Auttaa sit oikeassa tilanteessa, kun mielessäsi on jo jonkinlainen kartta, millä navigoit.