Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bruce Frantzis

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bruce Frantzis

#1

Viesti tohtorismies »

Äijähän on hyvä, erittäin hyvä.

Ensimmäinen efekti miehestä oli että mikä "läski se siellä sopostaa" kiitos ennakkoluulojen ja oman tyhmyyden mutta mieshän osaa ja osaa ilmeisestikkin myös opettaa erittäin hyvin.

En tiedä kaverista juurikaan sen enempää niin olkaa hyvä ja jatkakaa miekkosesta keskustelua.
[youtube][/youtube]

Siinä tekee Wu tyyliä taijia.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bruce Frantzis

#2

Viesti Congi »

tohtorismies kirjoitti: Siinä tekee Wu tyyliä taijia.
武(wû) vai 吳 (wú) ?
T.Congi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bruce Frantzis

#3

Viesti tohtorismies »

Congi kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Siinä tekee Wu tyyliä taijia.
武(wû) vai 吳 (wú) ?
En todellakaan tiedä, mitä eroa noissa on?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

Bruce Frantzis

#4

Viesti Aki Korhonen »

Ensimmäinen on wu=sotataito kuten esim. Wushu:ssa. Taijityylin nimenä se taasen on sukunimi Wu eli tässä jälkimmäinen.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bruce Frantzis

#5

Viesti KungFuMiäs »

Niin Wu linjojahan on erilaisia. BK Frantziksen Taiji tulee ihan Wu perhe linjasta tietääkseni, eli Wu Chuan-yusta eteenpäin.

Ja asiaan. Suosittelen tähän alkuun BK Frantziksen kirjaa "The Power of Internal Martial Arts" Kuva . Tämä teos sisältää paljon kirjoitusta hänen kokemuksista sisäisissä lajeissa, välillä sielä mennään aika korkealla että peruslukijaa voi vähä huimata :D . Tuon luettua niin ymmärtää miestä enemmän.

Hänhän on Taiji/Bagua/Xingyi taitojensa lisäksi perinyt "vesi" taolaiskoulukunnan täysin. Eli hänellä on todella syvää ymmärrystä sisäisistä lajeista, mielestä ja kehon energioista. Hän ei kuullema enää opeta niin paljon perusmättöä, vaan keskittyy enemmän niihin korkeampiin taitoihin. Hänen oppiin ei kannata mennä alottelijana. Tähän liittyy ne useat autokolarit joissa hän on ollut, kroppa pysyy nykyään kasassa pultein ja ruuvein. Yhden vakavemman kolarin jälkeen hänen selkäranka oli pahasti vioittunut ja lääkärit sanoivat että hän ei enää tule kävelemään, hän sitten paransi itsensä Neigong/qigong menetelmillä ja ihan ok liikkuu nykyään kun ottaa huomioon mitä on käynyt läpi. Hyvä esimerkki sisäisten lajien parantavasta voimasta.
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bruce Frantzis

#6

Viesti Congi »

KungFuMiäs kirjoitti: Niin Wu linjojahan on erilaisia. BK Frantziksen Taiji tulee ihan Wu perhe linjasta tietääkseni, eli Wu Chuan-yusta eteenpäin.
Eli 吳 (wú)
Thanks.
Tohtorimies kirjoitti: En todellakaan tiedä, mitä eroa noissa on?
Kyseessä on kahdesta eri linjasta. Molemmilla kuitenkin yhteys Yang tyyliin.
Molemmat ovat tässä tapauksessa sukunimejä. Länsimaalaisten kanssa kun keskustelee Wu tyylistä niin jää usein epäselväksi kumpaa tarkoitetaan. Alkuperäisellä kielellä ei onkelmia.
T.Congi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bruce Frantzis

#7

Viesti tohtorismies »

Ok Congi.

Meni tuo frantziksen kirja tilaukseen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bruce Frantzis

#8

Viesti Congi »

tohtorismies kirjoitti: Ok Congi.

Meni tuo frantziksen kirja tilaukseen.
Oletko muuten kuinka kauan taijia harrastanut? Vai harrastatko ollenkaan?
T.Congi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bruce Frantzis

#9

Viesti tohtorismies »

Taijia voisi sanoa että en ollenkaan. Vaan koko ikäni olen ollut asiasta kiinnostunut, ihan pikkupojasta asti.

Ihan pari viikkoa olen pelehtinyt tämän chen 56 sarjan alkupätkän kanssa. Mutta tuon Lun yi lu leirille on päästävä vaikka henki menisi.

Yi quanin kanssa olen pelehtinyt on off meiningillä jo vuosia ja vuosia plus muitten huuhaa harjotteiden eli jonkin sortin peruskäsitys siitä "sisäisyydestä" mutta korostan sanaa perus käsitys.

Taiji kärpänen nyt on vaan päässyt puraisemaan pirun pahasti, mutta sen verran "laatutietoinen" olen joten lähdetään nyt opiskelemaan asiaa pitkän ja mahdollisimman vaikean kaavan mukaan eli sen "aidon ja alkuperäisen tajin" perään on lähdettävä eli Lun pakeille.

Aivan toinen asia on se että miten pitkään mielenkiintoa riittää mutta hyvältähän tuo nyt tuntuu.

Itselleni moinen "imailu" on erittäin mielenkiintoinen tapa harjoitella, hartiat aukeaa ja se myllytys potentiaali mikä on saavutettavissa mielestäni moisilla metodeilla on aivan kauhistuttava.

Vaikkakin asioiden oppimisjärjestys on totaalisen nurinkurinen, meinaan siis sitä noin ajankäytön kannalta miten se käsitetään melkein kaikissa lajeissa. Eli sen että eka pitaan mylläämään ja sitten hieno säädetään.

Kait sitä pitää vain kokeilla treenailla sitä mitä kiinnostaa.

Kui?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bruce Frantzis

#10

Viesti Congi »

tohtorismies kirjoitti: Kui?
Mua kiinostaa ihmiset jotka ovat kiinostuneet taijista. Itse en taijia väännä, mutta on mukavaa seurata "sisäisten" lajien touhuja. Pystyisitko sitten myöhemmin kirjoittaa jonkinlaisen arvostelun frantziksen kirjasta sitten kun olet päässyt vauhtiin? Olisi mukava lueskella yi quanin edustajan näkökulmia Wú taijista.
T.Congi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bruce Frantzis

#11

Viesti KungFuMiäs »

Congi kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Kui?
Mua kiinostaa ihmiset jotka ovat kiinostuneet taijista. Itse en taijia väännä, mutta on mukavaa seurata "sisäisten" lajien touhuja. Pystyisitko sitten myöhemmin kirjoittaa jonkinlaisen arvostelun frantziksen kirjasta sitten kun olet päässyt vauhtiin? Olisi mukava lueskella yi quanin edustajan näkökulmia Wú taijista.
Ei siinä Wu taijista niin paljoa ole. Frantzis on harjoitellut myös Cheniä ja Yangia. Mutta Wu on hänen mielestä syvin ja meditatiivisin näistä tyyleistä. Kirja on jaettu kolmeen osaan, Taiji, Xingyi ja Bagua, välissä paljon tarinaa muistakin tyyleistä ja kohtaamisista. Sitten tuossa uudessa editiossa on vielä neljäs osa taoismista ja sisäisestä työskentelystä. Paljon mielenkiintoisia tarinoita ja syviä laji mietiskelyjä, Bagua osa oli sen verran syvä että siitä en kovin paljoa ymmärtänyt.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Bruce Frantzis

#12

Viesti marcus »

Kfm - mun muistaakseni Frantzis oppi Wu-tyyliä Liu Hung Chiehiltä, eli siltä sen "tärkeimmältä" bagua/tao-opettajalta. Liu muistaakseni treenasi molempia jossain määrin periodeittain. Muistaakseni kirjassa käytettiin jotain sellaista vertauskuvaa, että opetteli baguassa asiaa, mutta se kovetti kroppaa, joka sitten pehmennettiin uudestaan Wu taijilla, ja taas baguaan...

Tämä oppimistausta saattaa olla tuonut tuon havaitun "syvyys / meditatiivisuus"-aspektin.

Liun bagua on kyllä vaikuttavinta mitä olen nähnyt, kaikessa minimaaliudessaan.
[youtube][/youtube]
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bruce Frantzis

#13

Viesti KungFuMiäs »

Tämä oppimistausta saattaa olla tuonut tuon havaitun "syvyys / meditatiivisuus"-aspektin.
Juu, hyvä opettaja on toki tuonut perspektiiviä. Yhdessä haastattelussa hän kertoi että tykkää opettaa nykyään enemmän Wu tyyliä terveysaspekteihin ja mielen harjoittamiseen, koska sen sisältö ja tapa harjotella on enemmän siihen suuntaunut.

Erikoinen tapa opettaa tällä Liulla, jos olet lukenut tuon yllä mainitun kirjan ;) . Juuri se osio meni aika korkealentoiseksi. Tuli mieleen asioita mitä Kaspinistä ollaan juteltu täällä :) .
Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 109
Lauteille: Elokuu 2006

Bruce Frantzis

#14

Viesti Congi »

KungFuMiäs kirjoitti: Erikoinen tapa opettaa tällä Liulla, jos olet lukenut tuon yllä mainitun kirjan ;) . Juuri se osio meni aika korkealentoiseksi. Tuli mieleen asioita mitä Kaspinistä ollaan juteltu täällä :) .
Korkealentoiset jutut virkistää mieltä. Laittaisitko muutaman esimerkin sekä korkealentoisista että käytännönläheisistä jutuista niin saadaan jotain käsitystä millä tasolla liikutaan.
T.Congi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bruce Frantzis

#15

Viesti KungFuMiäs »

Congi kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Erikoinen tapa opettaa tällä Liulla, jos olet lukenut tuon yllä mainitun kirjan ;) . Juuri se osio meni aika korkealentoiseksi. Tuli mieleen asioita mitä Kaspinistä ollaan juteltu täällä :) .
Korkealentoiset jutut virkistää mieltä. Laittaisitko muutaman esimerkin sekä korkealentoisista että käytännönläheisistä jutuista niin saadaan jotain käsitystä millä tasolla liikutaan.
Nooohh en tiedä kuinka paljon viitsii forumilla tästä kirjotella että ei tuu "tårta på tårta" leimaa Brucen otsaan :D . Kannattaa lukea kirja niin voi luoda oman käsityksen koko asiasta. Mutta jotain siihen tyylin kun heillä (BKFällä ja Liulla) ei ollut siihen aikaan yhteistä kieltä niin Liu opetti Brucea fiiliksien kautta. Hän antoi Brucen tuntea treenin kautta asioita ilman että verbaalisesti selitti, siirsi sitä tietoa eri tavalla... Bruce pysty tuntemaan tehdessään opettajan haluamat korjaukset. Jotain tämän tyylistä olen itsekin kokenut, se on kun tarpeeksi kauan treenaa hyvän opettajan kanssa niin muodostuu sellaista non-verbaalista kommunikaatiota asioihin, melkein kuulee päässä että miten nyt pitää tehdä. Tässä Brucen tapauksessa homma vaan taisi lähteä käyntiin aika nopeasti ilman vuosien suhteen luomista, myös aikalailla vahvemmilla fiiliksillä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa