Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#76

Viesti marcus »

flammee kirjoitti: Jaa, miten YQ ja punttitreeni sopii yhteen? Jostain päin on tullut sellainen käsitys että sisäisten lajien kanssa ei suositeltaisi punttitreeniä, kuin?
Mulle ei ole kukaan opettajistani tuollaista sanonut, lähinnä internet-tasolla tuosta olen lukenut. Olen ottanut sen linjan että en teoretisoi vaan kokeilen. En myöskään usko siihen "sisäinen/ulkoinen"-erotteluun. Voiman tuotto on voiman tuottoa, ja keholla on hyvin vähän tapoja tehdä sitä.

Tosin teen niin vähän painotreeniä (mave, vähän kyykkyä, askelkyykkyä, pystypunnerrusta, rinnallevetoa otan varmaan mukaan jossain vaiheessa) ja kehonpainoliikkeitä (punnerrukset, leuat, dipit, käsilläseisonta jne), että ei varmaan päde aktiivisempaan punttitreenaajaan nämä samat havainnot suoraan.

Perustelu itselleni on se, että vaikka olisi miten kehon mekaniikka/taitopuoli kunnossa, niin voimalla ja kestävyydellä on aina merkitystä. Jos ei kunto riitä, niin ei se tekniikkakaan pysy pitkään kasassa. Eli tietty määrä tekniikan menetystä, jos sitä edes tapahtuu (mihin en tosissani usko), olisi hyväksyttävä hinta voiman ja kunnon kehityksestä.

Teoriassa ainoa haitta minkä keksin voisi olla, jos treeni aiheuttaisi niin paljon jäykkyyttä, että liikeradat häiriintyisivät. Toinen (hyvin teoreettinen) riski olisi, jos lihasten koko muuttuisi liikeratoja häiritseväksi. En koe että nykyinen harjoitteluni aiheuttaisi kumpaakaan näistä - ei se haba niin nopeasti paisu :D.

Yhdistelmä toimii ainakin siihen suuntaan, että parantuvat kehon linjaukset auttaa varsinkin maastavedossa ja kyykyssä. Joskus painonnostosta lihakset on toipuessaan tiukemmat kuin normaalisti, mikä voi häiritä rentouden saavuttamista yksittäisessä treenissä. Itse katson asiaa niin, että yksittäisen treenin "saavutuksella" ei niin väliä, jos pystyn rentoutumaan vaikeammassa olosuhteissa, niin helpommankin tilanteen rentous paranee suhteessa. Kehon linjauksien testaaminen painoilla on myös ihan hauskaa rasitustestausta.

Hyvin paljon olen positiivista siirtymää saanut tuosta 2nd course Yi Quan treenistä aikaisempaan tekemiseen (esim. lyönnit, potkut, ...) joten ei nyt mitään hirveän dramaattista haittaa tunnu tuosta suppeasta voimatreenistäni olevan.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#77

Viesti KungFuMiäs »

flammee kirjoitti:
marcus kirjoitti: flammee - täysin anekdotaalinen kehitys omalta osalta. Kun rakenne on kehittynyt Yi Quan treenissä, on maastaveto muuttunut kevyemmäksi. Esim. niin, että maastavedossa yrittää käyttää voimaa kuten raskaassa shi li:ssä. Itse tulkitsen sen niin, että kehittynyt kehonkäyttö auttaa maastavedon tekniikan parantumisessa.
Jaa, miten YQ ja punttitreeni sopii yhteen? Jostain päin on tullut sellainen käsitys että sisäisten lajien kanssa ei suositeltaisi punttitreeniä, kuin?
Näin yleisesti sisäisien lajien kanssa niin se vähän riippuu kuinka syvälle menee siinä, kuinka paljo herkkyyttä tarvitsee, mitä yrittää kehittää ym.

Itse seuraan sitä logiikkaa että miksi käyttää aikaa lajin ulkopuolisiin asioihin kun voi käyttää saman ajan ja energian siihen lajin ideoihin (ja niitä suoraan tukeviin asioihin) kun ne kuitenki vaativat erittäin isoja määriä treeniä, hyvin yksinkertaista :D . Bajiin muutenkin kuuluu tietynlaisia vastusharjoittelu harjoituksia jotka tulevat suoraan lajin ideoiden harjoittamisesta, painavilla objekteilla ja isolla keihäällä (mutta Bajiahan nyt ei yleisesti lasketa "sisäiseksi" lajiksi).
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#78

Viesti marcus »

KungFuMiäs kirjoitti: Itse seuraan sitä logiikkaa että miksi käyttää aikaa lajin ulkopuolisiin asioihin kun voi käyttää saman ajan ja energian siihen lajin ideoihin (ja niitä suoraan tukeviin asioihin) kun ne kuitenki vaativat erittäin isoja määriä treeniä, hyvin yksinkertaista :D . Bajiin muutenkin kuuluu tietynlaisia vastusharjoittelu harjoituksia jotka tulevat suoraan lajin ideoiden harjoittamisesta, painavilla objekteilla ja isolla keihäällä (mutta Bajiahan nyt ei yleisesti lasketa "sisäiseksi" lajiksi).
Ymmärrän tuon, ja se on pitkälle syy, miksi pidän tuon voima/kuntoharjoittelun määrän hyvin pienenä (ehkä 10% käytetystä treeniajasta). Uskon että helposti elää illuusiossa "omassa lajissa on kaikki" - niinhän sitä helposti ajattelee, jos ei astu oman pihan ulkopuolelle riittävän usein. Voima on myös se on alue jossa pystyn kehittymään suht nopeasti. Monipuolisuus on itsessään ollut arvokasta, koska huomaan esiin nousevan kysymyksiä, jotka sitten avartavat "lajitreeniä". Yi Quanin näen nimenomaan koko kehonkäytön remonttina, ja se koskee _kaikkea_ mitä tekee. Kävi sitten heittelemässä koripalloa, uimassa tms... kaikki tuovat lisää näkemystä omaan päätreeniini. Samalla on hyvää testiä miten hyvin pystyn siirtämään opittua tavaraa käytäntöön.

Kuntotreenistä erikseen sen verran, että oman kokemuksen mukaan on hyvin vaikea tehdä kovan intensiteetin kuntotreeniä, joka ei opettaisi teknisesti huonoja asioita. On paljon helpompi tehdä erikseen rankka kuntotreeni, ja erikseen tekniikkaa. Mutta perstuntumallahan tuossa on pakko mennä :).

Etkös säkin jossain vaiheessa aika aktiivisesti niitä kahvakuulia yms heilutellut?
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#79

Viesti KungFuMiäs »

Etkös säkin jossain vaiheessa aika aktiivisesti niitä kahvakuulia yms heilutellut?
Juu kyllähän tässä on matkan varrella tullu tehtyä vaikka minkälaista treeniä. Voimannostoa, kahviksia ym. ym. Kaikkea yleensä vedän täysillä tai en yhtään :D .

Itse hankin sitä lajin ulkopuolista ideaa muista lajeista ja niiden harjoittelijoilta joilla voisi olla jotain annettavaa, kuten sifuni on minua patistanut. "Find strong point" muista lajeista ja peilaa sitä omaan tekemiseen. Baji on kuitenki sen verran suppea paketti että strong pointit keskittyy hyvin pieneen määrään asioita, esim. potkiahan me ei osata about ollenkaan :D .
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#80

Viesti tohtorismies »

Marcus, treenaatkos sinä toista vai ensimmäistä "kurssia"?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#81

Viesti marcus »

Treenasin pari vuotta perinteistä aikanaan. Nykyään toista kurssia, joka kolahtaa paremmin kuin mikään treeni tähän asti.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#82

Viesti KungFuMiäs »

Ajattelin että tästä voisi ehkä tulla mielenkiintoista keskustelua.
Ville Rantanen kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Mutta esim. dan tien koncepti, eikös se ole jotain mitä Yi Quanissa on hylätty? Meillä Bajissa kaikki lähtee dan tienista, tavallaan ei ole "koko kehoa" on vaan dan tien (idea tasolla).
Kyllä, mitään yksittäistä osaa ei pitäisi korostaa enempää kuin jotain muuta, eli dan tienkään ei teoriassa ole mitenkään erikoinen. Kyllähän siellä seudulla silti voimaa tuottaessa melkoisesti tapahtuu, siihen ei vain kiinnitetä sen kummemmin huomiota.
Mihin Yiquanissa sitten kiinitetään huomiota, mistä se voima tulee? Tai mistä voima saa alkunsa?
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#83

Viesti V. R. »

Ville Rantanen kirjoitti: Kyllä, mitään yksittäistä osaa ei pitäisi korostaa enempää kuin jotain muuta, eli dan tienkään ei teoriassa ole mitenkään erikoinen. Kyllähän siellä seudulla silti voimaa tuottaessa melkoisesti tapahtuu, siihen ei vain kiinnitetä sen kummemmin huomiota.
KungFuMiäs kirjoitti: Mihin Yiquanissa sitten kiinitetään huomiota, mistä se voima tulee? Tai mistä voima saa alkunsa?
Yi eli mieli, sieltä voima saa alkunsa :)

Kyllä meillä on voiman räjäyttämiseen liittyviä mielikuvia, jotka ohjaavat voimaa lähtemään dan tienin alueelta. Viisaammat kuitenkin sanovat, ettei dan tieniin tulisi keskittyä sen enempää kuin mihinkään muuallekaan. Voimaa pitäisi pyrkiä tuottamaan samanaikaisesti joka kehon osalla, eikä mitenkään dan tienistä alkaen. Tässähän ei välttämättä ole mitään eroa dan tienistä lähtevään voimaan, koska kun voima räjäytetään dan tienistä äärettömän nopeasti, on se samantien koko kehossa eli tilanne on tavallaan sama kuin koko kehosta voimaa räjäytettäessä. Voima saattaa siis mielestäni olla sama, mutta siihen liittyvät sisäiset aistimukset ovat luultavasti erilaisia.

Voisin vielä sanoa jotain tästä:
KungFuMiäs kirjoitti: Mutta esim. dan tien koncepti, eikös se ole jotain mitä Yi Quanissa on hylätty? Meillä Bajissa kaikki lähtee dan tienista, tavallaan ei ole "koko kehoa" on vaan dan tien (idea tasolla).
Meillä ei puututa mitenkään siihen minkälaisena keho pitäisi kokea, eli ei ole mitään ideaa tietynlaisesta kehosta, jos ei koko keho -ideaa lasketa. Mielikuvat ohjaavat kehoa lähinnä ulkopuolelta. Suurin osa harjoitteista käyttää mielikuvia, joissa keskitytään kehon ulkopuolisiin voimiin, ja annetaan kehon reagoida niihin tai tutkitaan miten keho niihin pyrkii reagoimaan. Nämä ulkopuoliset mielikuvat herättävät kehossa kokemuksia, joiden annetaan lähinnä olla ja kehittyä, mutta joiden avulla se voimantuotto muuttuu vaivattomammaksi.

Emme yritä hahmottaa kehoa esimerkiksi sen keskipisteen kautta, vaan hahmotamme kehon kuten harjoittelu meidän hahmottamistamme muuttaa. Kokemus omasta kehosta muuttuu kyllä harjoittelun myötä siten, että keho tuntuu abstraktimmalta kokonaisuudelta, eikä biomekaaniselta järjestelmältä, jossa on eri osia. Kokemus ei ainakaan mulla ole mitenkään keskittynyt dan tieniin, vaikka joitakin dan tieniä herätteleviä juttuja olen Yiquanin ohella treenaillut.

Käytit itse joskus piste-sanaa kuvaamaan sitä hetkeä, kun voima räjäytetään ulos. Meillä on kyllä ihan samanlainen piste, mutta kokemus siitäkään tai sillä hetkellä ei ole dan tienissä. Sen tuntee joka puolella, kun on sopiva hetki räjäyttää voima ulos.

Toivottavasti ei mennyt liian sekavaksi ja abstraktiksi :)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#84

Viesti KungFuMiäs »

Mun toinen nimi on sekava ja kolmas abstrakti :)
Tässähän ei välttämättä ole mitään eroa dan tienistä lähtevään voimaan, koska kun voima räjäytetään dan tienistä äärettömän nopeasti, on se samantien koko kehossa eli tilanne on tavallaan sama kuin koko kehosta voimaa räjäytettäessä. Voima saattaa siis mielestäni olla sama, mutta siihen liittyvät sisäiset aistimukset ovat luultavasti erilaisia.
Juu ulkoisesti toki samankaltaista. Mutta sisäisesti eri mekanismit tekevät treenistäkin hieman erilaista.

Osaatko selittää tuota miten hahmottaminen muuttuu, millaseksi se muuttuu? Olen itsekin huomannut että oman kehon hahmottamiseni on muuttunu ja yleisesti liikkeen hahmottaminen myös. Keskivartalo ja selkä ovat todella vahvasti esillä, jalat ylös alaselkään asti on kuin yksi iso palikka (mutta liikkuva sellainen). Kädet ovat vain rento osa kokonaisuutta ja heiluvat suht vapaina. Sitten kun räjähdys sieltä dan tienista tulee niin se välittyy luonnollisesti kehon läpi kohteseen. Tasainen tunne kroppassa ja dan tien on sellanen liikkuvä härpätin keskellä jota kaikki muu seuraa.
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#85

Viesti V. R. »

KungFuMiäs kirjoitti: Osaatko selittää tuota miten hahmottaminen muuttuu, millaseksi se muuttuu? Olen itsekin huomannut että oman kehon hahmottamiseni on muuttunu ja yleisesti liikkeen hahmottaminen myös. Keskivartalo ja selkä ovat todella vahvasti esillä, jalat ylös alaselkään asti on kuin yksi iso palikka (mutta liikkuva sellainen). Kädet ovat vain rento osa kokonaisuutta ja heiluvat suht vapaina. Sitten kun räjähdys sieltä dan tienista tulee niin se välittyy luonnollisesti kehon läpi kohteseen. Tasainen tunne kroppassa ja dan tien on sellanen liikkuvä härpätin keskellä jota kaikki muu seuraa.
Keho alkaa tuntua yhtenäiseltä ja täydeltä. Nivelet eivät tunnu saranoilta, eikä yksittäisiä niveliä tunnu erikseen, vaan tuntuu että koko keho koostuu vain jousista, jotka laajenevat ja supistuvat. Karkeasti tuntuu, että jalat muodostavat yhden jousen, selkä toisen ja kädet kolmannen. Voimaa tuottaessa (onnistuneesti) tuntuu kehon sisältä joka puolelta painetta, jonka voi vain päästää räjähtämään kohteeseen. Kehon jouset ovat ikään kuin latautuneita koko ajan ja ne voi vain päästää vapaaksi. Selällä tuntuu olevan suora yhteys käsiin, ei tarvitse miettiä mitään voimanvälitystä hartioiden kautta.

Kätisyys on hieman menettänyt merkitystään: kummallakin kädellä lyöminen tuntuu yhtä luonnolliselta, vaikka oikeassa onkin enemmän voimaa.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#86

Viesti tohtorismies »

Ville Rantanen kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Osaatko selittää tuota miten hahmottaminen muuttuu, millaseksi se muuttuu? Olen itsekin huomannut että oman kehon hahmottamiseni on muuttunu ja yleisesti liikkeen hahmottaminen myös. Keskivartalo ja selkä ovat todella vahvasti esillä, jalat ylös alaselkään asti on kuin yksi iso palikka (mutta liikkuva sellainen). Kädet ovat vain rento osa kokonaisuutta ja heiluvat suht vapaina. Sitten kun räjähdys sieltä dan tienista tulee niin se välittyy luonnollisesti kehon läpi kohteseen. Tasainen tunne kroppassa ja dan tien on sellanen liikkuvä härpätin keskellä jota kaikki muu seuraa.
Keho alkaa tuntua yhtenäiseltä ja täydeltä. Nivelet eivät tunnu saranoilta, eikä yksittäisiä niveliä tunnu erikseen, vaan tuntuu että koko keho koostuu vain jousista, jotka laajenevat ja supistuvat. Karkeasti tuntuu, että jalat muodostavat yhden jousen, selkä toisen ja kädet kolmannen. Voimaa tuottaessa (onnistuneesti) tuntuu kehon sisältä joka puolelta painetta, jonka voi vain päästää räjähtämään kohteeseen. Kehon jouset ovat ikään kuin latautuneita koko ajan ja ne voi vain päästää vapaaksi. Selällä tuntuu olevan suora yhteys käsiin, ei tarvitse miettiä mitään voimanvälitystä hartioiden kautta.

Kätisyys on hieman menettänyt merkitystään: kummallakin kädellä lyöminen tuntuu yhtä luonnolliselta, vaikka oikeassa onkin enemmän voimaa.
Mjoo, smankaltaisen fiiliksen saan(sain) koko kroppaan itse seisoessa aktiivisesti. Sekä sh li:tä tehdessä. Nykyään onpi aika kateissa kun intouduin seisomaan. Näyttääpi olevan sellainen muutoksen tuuli tapahtuneen ensimmäisen koulun leirissä että on mahdollista oppia kamppailuun päin olevaa materiaalia myöskin. Voimantuottoa merkityksessä fa li. Sekä liikkumista, siinäpä sitä oliskin yhdelle miehelle jos nuo saisi haltuun.. Kutkulleen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#87

Viesti tohtorismies »

Lisättäköön se että yi quan oli ensimmäinen kosketukseni nööipoikana kampitteluun. Ja on ajatuksena kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin kutkuttava,tehokas. Nuo taidot eli äärimmäinen räjähtävä voimantuotto lisättynä nykyisiin vähäisiin taitoihin tekisivät tohtorismiehestä aika "kovan jätkän". Siksi kiinnostukseni myöskin sisäisiin lajeihin. Ja ennenkuin kukaan kirjoittaa "luuletsää paikallas seisomalla tulevas kovaks jätkäx niin alota quule vapari" kommentin niin suosittelen aloittamaan yi quaniin perehtymisen. Mielen voimalla boudausta. Eli voimmailua. Ne yi quan jätkät ainakin kiinassa sparraa ahkerasti, eli koeponnistavat. Toinen kurssihan on ehdottomasti mitä erinomaisinta asian opettelua eli voimantuoton opettelua mutta kyseinen metodi ei ole minua varten. Mutta toisaalta liekkö mikään... :badgrin: . Ehkäpä tohtoris-do.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#88

Viesti KungFuMiäs »

Ville Rantanen kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Osaatko selittää tuota miten hahmottaminen muuttuu, millaseksi se muuttuu? Olen itsekin huomannut että oman kehon hahmottamiseni on muuttunu ja yleisesti liikkeen hahmottaminen myös. Keskivartalo ja selkä ovat todella vahvasti esillä, jalat ylös alaselkään asti on kuin yksi iso palikka (mutta liikkuva sellainen). Kädet ovat vain rento osa kokonaisuutta ja heiluvat suht vapaina. Sitten kun räjähdys sieltä dan tienista tulee niin se välittyy luonnollisesti kehon läpi kohteseen. Tasainen tunne kroppassa ja dan tien on sellanen liikkuvä härpätin keskellä jota kaikki muu seuraa.
Keho alkaa tuntua yhtenäiseltä ja täydeltä. Nivelet eivät tunnu saranoilta, eikä yksittäisiä niveliä tunnu erikseen, vaan tuntuu että koko keho koostuu vain jousista, jotka laajenevat ja supistuvat. Karkeasti tuntuu, että jalat muodostavat yhden jousen, selkä toisen ja kädet kolmannen. Voimaa tuottaessa (onnistuneesti) tuntuu kehon sisältä joka puolelta painetta, jonka voi vain päästää räjähtämään kohteeseen. Kehon jouset ovat ikään kuin latautuneita koko ajan ja ne voi vain päästää vapaaksi. Selällä tuntuu olevan suora yhteys käsiin, ei tarvitse miettiä mitään voimanvälitystä hartioiden kautta.

Kätisyys on hieman menettänyt merkitystään: kummallakin kädellä lyöminen tuntuu yhtä luonnolliselta, vaikka oikeassa onkin enemmän voimaa.
Okej suht tuttua, ainaki tuo "täysi" tunne. Ajattelen että nuo jouset eivät ole niin vahvoja tässä meidän rakenteessa, jollain tasolla niitäki on myös. Keho on ehkä vähän "löysempi", kuin että olisi jotain latautuneita jousia. Tai oikeastaan se "täysinäinen" tunne on vahvempi, kun keho on vaan rennosti niin se on sellanen raskas ja täysi. Tämä on osittain Piguan tulosta luulisin.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#89

Viesti tohtorismies »

Kfm, lue tämä http://taijijourney.blogspot.com/2005/0 ... gzhai.html" onclick="window.open(this.href);return false; haastis. Mikäs siinä piguassa?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#90

Viesti KungFuMiäs »

tohtorismies kirjoitti: Kfm, lue tämä http://taijijourney.blogspot.com/2005/0 ... gzhai.html" onclick="window.open(this.href);return false; haastis. Mikäs siinä piguassa?
Joo kyllä mä tuon haastattelun oon tainnu joskus lukea. Kaikenlaista juttua siinä, onko joku erityinen kohta mielessä? Hän oli suuri mestari ja saavutti jotain. Mutta kuten kaikki muutkin kiinalaiset lajit niin Yiquan putosi samaan kuoppaan kaikken muiden kanssa, vähä eri tavalla mutta sielä se on nyt kaikkien muiden seassa :D .

Pigua avaa ja venyttää kehoa paljon. Pidentää ja vahvistaa liikeratoja, range of motion niiku tämä Aunkai tyyppi puhuu. Mitä pidemmällä liikeradalla sulla on voimaa (eli ei tarvitse lihaksia jännittämällä tehdä liikettä) sitä paremmin pystyy pysymään rentona ja vahvana. Siitä tulee sellanen raskas nuija keho. Tällästä:
[youtube][/youtube]
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa